Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38086
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

Legg inn av AJ »

Hva med en tråd om motorsykkelbegivenheter man sent glemmer?
Det er vel antakelig slik at de som har hatt MC-interessen i mange år har vært til stede som publikummere eller deltakere på arrangementer og begivenheter som har satt sine spor. Ikke negativt, får vi håpe, men som gode minner.
Nåja... :-k hvorfor ikke også ta med de mindre gode erfaringene...

Det skjer jo mye både her i landet og ellers i verden som hos mange blir stående som et minne for livet.
Del gjerne disse med andre MC-entusiaster her inne.

Kanskje ikke helt representativt for hva vi tenker med tråden, men linker til denne siden likevel.
Kan være at noen her inne har vært til stede og kan fortlele om opplevelsen? Hvem vet... ;) :

http://www.therideadvice.com/10-weird-w ... nts-world/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

freezvik
Innlegg: 83
Registrert: 04 jan 2016, 18:27
Motorsykkelen din: tempo swing 150

Re: Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

Legg inn av freezvik »

På 90'tallet en gang da jeg var rundt 4-5-6 og så på vintage racing innen motorsykler og biler på ACR :)

sent fra min oppvaskmaskin

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

Legg inn av gorbys »

9 år gammel og muttern kom hjem med en småtrimma Suzuki GS750. Sa at den sykkelen der skal eg ha når eg blir gammal nok. Og sånn gikk det, 21 år siden det nå :)

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

Legg inn av Eirikvestfold »

Det jeg (dessverre) vil huske best er den aller første turen etter oppkjøringen. Hadde lånt en VFR850 og kjørte på landeveier hvor jeg er godt kjent. Opp en bakketopp som går over i en uoversiktelig kurve kommer en møtende bil.. og nok en bil som kjører forbi denne igjen. Heldigvis visste jeg at mange lokale kjører idiot i det området, så lå allerede godt ute til høyre. Allikevel ble det hard nedbremsing og inn på en grusavkjøring hvor sykkelen forsvant under meg. Heldigvis i gangfart så bare mindre (men dyre) skraper på sykkelen.

Kommer aldri til å glemme hvor nære jeg var allerede på første turen.

Dagen etter kjørte jeg igjen og fikk min beste tur til jobb noensinne. Forsøkte å forklare hjemme hvordan friheten på sykkel føles, men kom til kort. Den korte turen på ti minutter bekreftet hvor riktig avgjørelsen var å endelig ta kl A.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38086
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

Legg inn av AJ »

En av mine mest uforglemmelige MC-begivenheter er noe så enkelt som da Bakpå og jeg var i Italia sammen med et par-tre til og hvor Stelvio'en vi hadde da, merkbart og nesten magisk kviknet voldsomt til da vi nærmet oss Mandello Del Lario, hvor nettopp disse syklene produseres.
Var som at villdyret våknet da sykkelen skjønte at den var i hjemtraktene.
Hverken før eller siden opplevde jeg den hvite italieneren som så i balanse og sprek form som den gangen i 2013 :D .
Og sykkelen var på ingen måte noen sinke ellers heller... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

Legg inn av biker7 »

Hadde en virkelig uforglemmelig opplevelse sommeren 2004 på min -93 Suzuki GSXR 1100. En kamerat på en 600R og jeg bråbestemte oss en fin sommer-aften at vi skulle ta en svipptur til Oslo for å sjekke livet. Salet opp villdyrene og dro avsted. Knallblå himmel, og livet var herlig. :twothumbs: Kom på på ei fin rettstrekke et par mil hjemmefra, og jeg fikk plutselig lyst til å dra på litt forbi "mopeden" til kameraten min. Giret ned 2-3 hakk og vrei rulla. :knegg Kom akkurat på siden av han i bra driv (2. gir, 8-9 tusen omdr..) da det plutselig kjentes ut som om turtallsperra slo inn. Men reagerte med det samme på at dette var for tidlig.. (Mener å huske at sperra på 1100R,en var på ca 11500.) Klemte inn clutchen, og motoren bråstoppet av seg selv.. Kastet et blikk i speilet, og så at kameraten min forvant i røyk/eksos ! :scratch Rullet inn på veiskulderen rett før en brå sving, og skrevet av sykkelen. Hele nederste del av sykkelen og bakdekket var nedsprutet av olje ! Og en 2-3hundre meter lang oljestripe langs langstrekka.. Hva faen hadde skjedd !?? Rotet litt på innsiden av kåpa, og der fant vi forklaringen. Fant nemlig diverse metallbiter, som kunne tydes kom fra ventiler, stempel, blokka etc.. Jeg hadde bokstavelig talt sprengt en 1100R-motor !! :ills Ringte til en annen kamerat som kom med henger, og vi fikk fraktet sykkelen hjem. Der demonterte vi kåpene, og skadene kom virkelig ut i lyset. 2 digre hull på framsiden av ene sylinderen, der det hadde sprutet ut deler ! Tenkte at detta blir dyrt ! :sorry Var bare å begynne å prøve å få tak i annen motor skjønte jeg.. Og var jo ikke akkurat flusst med vannavkjølte, brukte, bra motorer på markedet her i landet til denne.. Men etter noen dager var jeg heldig og kom over en brukt -94 mod. motor i trøndelag som skulle være bra, ble det sagt. Skulle ha 20 lakser for den, uten gasser-rekka. Han ville da i tillegg ha min sprengte motor. Syntes jo dette var litt kostbart for en motor jeg ikke visste tilstand på, men hadde ikke så mye valg og tok sjansen på handel. Tok med min sprengte motor, og møtte en kar på Kløfta en sen kveld for handel. Etter noen dagers knoting med å få på plass den nye motoren (min var us-modell, den nye motoren europeisk modell,så alle detaljer ikke helt like..) og sjekk/overhaling av den gamle gasser-rekka, var jeg i mål. Og motoren funket bra ! Gikk bedre enn den gamle noensinne hadde gjort. Og var i min tjeneste i 2 sesonger til, før Gixxern ble solg til en bekjent.
Har den dag i dag en pose med mettalldeler som minne etter denne hendelsen. En "happening" som virkelig har brent seg fast på hjernebarken :D
Sist redigert av biker7 den 27 jan 2016, 13:01, redigert 2 ganger totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

Legg inn av gsx750_80 »

Denne finnen som hang etter sin Z 1300 på treskoene var jo tøffere enn både Bjørnen Colargol og Romlingane til sammen, på slutten av 70-, evt begynnelsen av 80-tallet. Ghostrider kan gå og legge seg. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=x3FOOAMqMvM
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Weird and wonderful - en tråd om uforglemmelige MC begivenheter

Legg inn av biker7 »

biker7 skrev:Hadde en virkelig uforglemmelig opplevelse sommeren 2004 på min -93 Suzuki GSXR 1100. En kamerat på en 600R og jeg bråbestemte oss en fin sommer-aften at vi skulle ta en svipptur til Oslo for å sjekke livet. Salet opp villdyrene og dro avsted. Knallblå himmel, og livet var herlig. :twothumbs: Kom på på ei fin rettstrekke et par mil hjemmefra, og jeg fikk plutselig lyst til å dra på litt forbi "mopeden" til kameraten min. Giret ned 2-3 hakk og vrei rulla. :knegg Kom akkurat på siden av han i bra driv (2. gir, 8-9 tusen omdr..) da det plutselig kjentes ut som om turtallsperra slo inn. Men reagerte med det samme på at dette var for tidlig.. (Mener å huske at sperra på 1100R,en var på ca 11500.) Klemte inn clutchen, og motoren bråstoppet av seg selv.. Kastet et blikk i speilet, og så at kameraten min forvant i røyk/eksos ! :scratch Rullet inn på veiskulderen rett før en brå sving, og skrevet av sykkelen. Hele nederste del av sykkelen og bakdekket var nedsprutet av olje ! Og en 2-3hundre meter lang oljestripe langs langstrekka.. Hva faen hadde skjedd !?? Rotet litt på innsiden av kåpa, og der fant vi forklaringen. Fant nemlig diverse metallbiter, som kunne tydes kom fra ventiler, stempel, blokka etc.. Jeg hadde bokstavelig talt sprengt en 1100R-motor !! :ills Ringte til en annen kamerat som kom med henger, og vi fikk fraktet sykkelen hjem. Der demonterte vi kåpene, og skadene kom virkelig ut i lyset. 2 digre hull på framsiden av ene sylinderen, der det hadde sprutet ut deler ! Tenkte at detta blir dyrt ! :sorry Var bare å begynne å prøve å få tak i annen motor skjønte jeg.. Og var jo ikke akkurat flusst med vannavkjølte, brukte, bra motorer på markedet her i landet til denne.. Men etter noen dager var jeg heldig og kom over en brukt -94 mod. motor i trøndelag som skulle være bra, ble det sagt. Skulle ha 20 lakser for den, uten gasser-rekka. Han ville da i tillegg ha min sprengte motor. Syntes jo dette var litt kostbart for en motor jeg ikke visste tilstand på, men hadde ikke så mye valg og tok sjansen på handel. Tok med min sprengte motor, og møtte en kar på Kløfta en sen kveld for handel. Etter noen dagers knoting med å få på plass den nye motoren (min var us-modell, den nye motoren europeisk modell,så alle detaljer ikke helt like..) og sjekk/overhaling av den gamle gasser-rekka, var jeg i mål. Og motoren funket bra ! Gikk bedre enn den gamle noensinne hadde gjort. Og var i min tjeneste i 2 sesonger til, før Gixxern ble solg til en bekjent.
Har den dag i dag en pose med mettalldeler som minne etter denne hendelsen. En "happening" som virkelig har brent seg fast på hjernebarken :D
Og her er bildebeviset fra "The Big Bang" :knegg :
Bilde
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar