Hadde en virkelig uforglemmelig opplevelse sommeren 2004 på min -93 Suzuki GSXR 1100. En kamerat på en 600R og jeg bråbestemte oss en fin sommer-aften at vi skulle ta en svipptur til Oslo for å sjekke livet. Salet opp villdyrene og dro avsted. Knallblå himmel, og livet var herlig.

Kom på på ei fin rettstrekke et par mil hjemmefra, og jeg fikk plutselig lyst til å dra på litt forbi "mopeden" til kameraten min. Giret ned 2-3 hakk og vrei rulla.

Kom akkurat på siden av han i bra driv (2. gir, 8-9 tusen omdr..) da det plutselig kjentes ut som om turtallsperra slo inn. Men reagerte med det samme på at dette var for tidlig.. (Mener å huske at sperra på 1100R,en var på ca 11500.) Klemte inn clutchen, og motoren bråstoppet av seg selv.. Kastet et blikk i speilet, og så at kameraten min forvant i røyk/eksos !

Rullet inn på veiskulderen rett før en brå sving, og skrevet av sykkelen. Hele nederste del av sykkelen og bakdekket var nedsprutet av olje ! Og en 2-3hundre meter lang oljestripe langs langstrekka.. Hva faen hadde skjedd !?? Rotet litt på innsiden av kåpa, og der fant vi forklaringen. Fant nemlig diverse metallbiter, som kunne tydes kom fra ventiler, stempel, blokka etc.. Jeg hadde bokstavelig talt sprengt en 1100R-motor !!

Ringte til en annen kamerat som kom med henger, og vi fikk fraktet sykkelen hjem. Der demonterte vi kåpene, og skadene kom virkelig ut i lyset. 2 digre hull på framsiden av ene sylinderen, der det hadde sprutet ut deler ! Tenkte at detta blir dyrt !

Var bare å begynne å prøve å få tak i annen motor skjønte jeg.. Og var jo ikke akkurat flusst med vannavkjølte, brukte, bra motorer på markedet her i landet til denne.. Men etter noen dager var jeg heldig og kom over en brukt -94 mod. motor i trøndelag som skulle være bra, ble det sagt. Skulle ha 20 lakser for den, uten gasser-rekka. Han ville da i tillegg ha min sprengte motor. Syntes jo dette var litt kostbart for en motor jeg ikke visste tilstand på, men hadde ikke så mye valg og tok sjansen på handel. Tok med min sprengte motor, og møtte en kar på Kløfta en sen kveld for handel. Etter noen dagers knoting med å få på plass den nye motoren (min var us-modell, den nye motoren europeisk modell,så alle detaljer ikke helt like..) og sjekk/overhaling av den gamle gasser-rekka, var jeg i mål. Og motoren funket bra ! Gikk bedre enn den gamle noensinne hadde gjort. Og var i min tjeneste i 2 sesonger til, før Gixxern ble solg til en bekjent.
Har den dag i dag en pose med mettalldeler som minne etter denne hendelsen. En "happening" som virkelig har brent seg fast på hjernebarken
