Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville gjort som følger:

Kjøp slike som AJ la inn bilde av over. Ta den som passer best i skruehullet. Kjøp også kraftig lim og la den herde skikkelig. Så prøver du å skru ut skruen samtidig som du vrir speilet samme vei.

Hvis ikke det går så gjør det samme igjen, men i stede for lim så setter du et lite sveisepunkt slik at "grisepikken" er festet skikkelig. Da skal du vel få den av uten problemer tror jeg. Uansett så må du jo ha en ny skrue og om spesielt blir ødelagt så er jo heller ikke det noen stor krise da du jo har kjøpt deg nye.

Selv jeg skal nok klare å sette det sveisepunktet.

Men jeg har en del kraftig lim her hjemme hvis du vil prøve det. Ta deg en tur hjem til meg med sykkelen så kan vi jp ta en kaffe og klø oss litt i hodet begge to. To hoder tenker uansett bedre enn ett :thumleft

Jeg har også en slagtrekker som vi kunne prøvd.

EDIT:
jeg har dog ikke noe sveiseapparat.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av kalleklovn »

Høres veldig bra ut Bjerknez. Det ser ikke ut til å bli kjørevær den kommende uken, så jeg får se hvordan jeg skal gjøre det. :) Kanskje jeg får kjøre med to speil på den ene siden. Haha! ;)
Eventuelt kan du ta en tur hit til uken. Jeg fikser kaffe :thumleft
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

kalleklovn skrev:Høres veldig bra ut Bjerknez. Det ser ikke ut til å bli kjørevær den kommende uken, så jeg får se hvordan jeg skal gjøre det. :) Kanskje jeg får kjøre med to speil på den ene siden. Haha! ;)
Eventuelt kan du ta en tur hit til uken. Jeg fikser kaffe :thumleft
Der det er kaffe, der er også jeg :twothumbs:
Tar på meg verktøybeltet og tar meg en tur jeg. Har tid i morgen og søndag etter klokken 10:00-11:00 tiden for da har jeg egen bil. :thumleft
Eller så kan vi sikkert ta det til uken, men da er jeg nok ikke like tilgjengelig.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av kalleklovn »

Bjerknez skrev:
kalleklovn skrev:Høres veldig bra ut Bjerknez. Det ser ikke ut til å bli kjørevær den kommende uken, så jeg får se hvordan jeg skal gjøre det. :) Kanskje jeg får kjøre med to speil på den ene siden. Haha! ;)
Eventuelt kan du ta en tur hit til uken. Jeg fikser kaffe :thumleft
Der det er kaffe, der er også jeg :twothumbs:
Tar på meg verktøybeltet og tar meg en tur jeg. Har tid i morgen og søndag etter klokken 10:00-11:00 tiden for da har jeg egen bil. :thumleft
Eller så kan vi sikkert ta det til uken, men da er jeg nok ikke like tilgjengelig.
Jeg kan på søndag. Jobber natt hele helgen, så må sove noen timer. Kan sende deg melding i morgen jeg etter jeg har strevet litt med den dumme skruen :)
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38170
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av AJ »

Hadde jeg bodd i nabolaget skulle jeg gjerne tatt turen bortom med skrueuttrekkersettet.
Men det blir litt for langt å bare stikke innom fra Hadeland, seks mil nord for Oslo, dessverre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av kalleklovn »

AJ skrev:Hadde jeg bodd i nabolaget skulle jeg gjerne tatt turen bortom med skrueuttrekkersettet.
Men det blir litt for langt å bare stikke innom fra Hadeland, seks mil nord for Oslo, dessverre...
Det er ikke noe problem AJ. Takk for omtanken :prf
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: Selv jeg skal nok klare å sette det sveisepunktet.
=; rolig nå gutter. Håper dere vet helt hva dere gjør her. Jeg antar selv en Triumph har en velfungerende hjerne, i hvertfall før Bjernez og KalleKlovn prøver å gi den hjerneslag med sveiseapparatet...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev: Selv jeg skal nok klare å sette det sveisepunktet.
=; rolig nå gutter. Håper dere vet helt hva dere gjør her. Jeg antar selv en Triumph har en velfungerende hjerne, i hvertfall før Bjernez og KalleKlovn prøver å gi den hjerneslag med sveiseapparatet...
Har ikke den fjerneste anelse kjellv :lol

men å koble fra batteriet skulle vel løse den biffen?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av kjellv »

Glem det sveiseapparatet, og gå for grisep***settet. Det er en ny sykkel med garanti dere har foran dere :[-X
Men bruk settet slik det er ment, og ikke rote det til med lim og sveising.
Etter å ha studert bildene en gang til, ser jeg at det er venstre speil som er problemet. Ikke høyre som jeg trodde. Det er lysbryteren som vises under, og da er det venstre side. Denne har vanlige høyregjenger.
Bruk en drill, og bor et hull rett ned i skruhodet (ikke så dypt at du kommer ned i selve skruen). Bruk et bor som ikke er for grovt, men som gjør kantene i hullet sylindrisk. Sett nedi en passende grisep****, en som akkurat kommer litt ned i hullet men ikke ned i bunnen av det som er boret. Studerer du bildet av settet, så ser du at de har konisk form, og en form for gjenget overflate som gjør at den vil arbeide seg nedover mens du skrur, samtidig som den koniske formen gjør at jo lenger ned den kommer jo bedre tak i skruen får den. Denne framgangsmåten løser nok problemet vil jeg tro. Gjør den ikke det, så kan dere jo alltids skylde på dårlig verktøy fra BT :lol

Men for å ha sagt det en gang til... ikke rote det til med sveiseapparat :[-X

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Men for å ha sagt det en gang til... ikke rote det til med sveiseapparat :[-X
:redface

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av Voksen »

kjellv skrev: Etter å ha studert bildene en gang til, ser jeg at det er venstre speil som er problemet. Ikke høyre som jeg trodde. Det er lysbryteren som vises under, og da er det venstre side. Denne har vanlige høyregjenger.
Poenget med å ha linksgjenger på speil er vel at når vinden presser på speilflaten i høy fart så skal speilet roteres den veien skruen strammes?
Da skal det etter mitt vett være vanlige høyregjenger på høyre side og venstre/linksgjenger på venstresiden.

Jeg mener ganske bastant på at hvis det er venstregjenger på et av speilene så er det på venstre side, og er det tilfelle så så har sirkusklovnen( :) ) strammet skruen enda hardere før den har blitt deformert.

Dette settet som vises her er vel ikke det som tradisjonelt kalles grisep..... Det brukes når bolten er knekt og en borer hull i den. Det sette som AJ viser til er nok ubrukelig hvis denne bolten er linksgjenger. Sporene er laget til vanlige bolter. Extraktorer er det som ofte funker best på sprukne bolter da de kan trekkes begge veier, men dette du holder på med er nok arbeid for litt viderkommende.

Uten å påstå hvor mye speilet tåler så kan du jo prøve og vri selve speilarmen med klokka for å se om det løsner, men med forsiktighet.
Hvis du har en ekstrem liten roterende fil så kunne du prøvd å slipe opp hullet fra deformert torx til unbrako, men det er presisjonsjobb med stø hånd og tålmodighet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38170
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av AJ »

En god og nødvendig presisjon, Voksen :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av kjellv »

Grunnen til at det er linksgjenger på høyre side er at det skal sikre at speilet gir seg hvis du kjører på ett eller annet.
Og du har helt rett, settet det er bilde av er ikke et griser***sett. Den som har vokst opp på gård og har sett p***en til grisen noen ganger vet hvordan et slikt sett ser ut og hvorfor det har fått navnet sitt ;-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av kalleklovn »

Takker så mye for tips folkens. Jeg får se hva dette blir til. Jeg må ihvertfall få fjernet speilet :-k
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ødelagt skrue til speil på Street Triple R

Legg inn av Voksen »

kjellv skrev:Grunnen til at det er linksgjenger på høyre side er at det skal sikre at speilet gir seg hvis du kjører på ett eller annet.
Dette kan du nok mye bedre enn meg som skrur veldig lite på MC, men allikevel får ikke dette til å stemme helt. Hvis det er tilfellet at en av sidene er links så burde det jo være på den siden der skruen er deformert og sitter fast? Den andre siden har han jo løsnet, og den var vel vanlig høyregjenget? Er jeg helt på tur?

Svar