Ingen gnist på plugg

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Frank
Innlegg: 7
Registrert: 28 mar 2016, 16:29
Motorsykkelen din: Daelim-VL_Daystar-125-2004

Ingen gnist på plugg

Legg inn av Frank »

Hei!
Ser det er flere tråder her med sykkler som ikke har gnist på pluggen, men jeg velger å starte en ny!
Jeg har en Daelim Daystar 125, 2004 (1-sylinder) som ikke vil starte, da det ikke er gnist på pluggen. Jeg har gjort forsøk med å måle coil, cdi òg ledninger(forbindelse) mellom disse med multimeter, men jeg har jo egentlig ikke peiling. Jeg mener jeg hadde strøm inn på coilen, da jeg målte begge polene mot jord. Jeg målte også motstanden(ved å kople av batteriet, òg ta testpin på hver av polene) i coilen òg fikk resultat på ca 1-1.5 Ohm. Men allikevell ikke strøm i pluggen, er da coilen gåen? Hjelp!
(Edit: Ikke strøm frem til coilen!)
- Frank
Sist redigert av Frank den 28 mar 2016, 17:33, redigert 1 gang totalt.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av Hounds »

Om coilen gir strøm, stiftene funker og egget er riktig innstit - da vile jeg testet med plugledniger du vet virker, samt nye plugger. Summen av dette SKAL være gnist.
Iallefall en antydning. Har du i tillegg forgasser som virker og kompresjon er du halvveis ute på veien allerede. :D

Frank
Innlegg: 7
Registrert: 28 mar 2016, 16:29
Motorsykkelen din: Daelim-VL_Daystar-125-2004

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av Frank »

Takk for raskt svar!
Jeg vil da tro at stiftene er i orden, da det er strøm inn til coilen. Jeg er ikke kjent med hva "egget" betyr, jeg er ganske grønn på dette. Kompresjon og det er det! Sykkelen er ikke gått mer en 13tusen-km.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av AJ »

Heisan Hounds og Frank og velkommen hit til MCsiden :vs
Er ingen mekaniker og kjører stort sett nyere tung MC'er. Men har opplevd selv på nyere sykkel at pluggen ikke tenner. Skjedde på en Moto Guzzi Stelvio hvor det viste seg at det hadde skjedd et brudd i overgangen mellom plugghetta og pluggledningen. Mest sannsynlig i forbindelse med service av en MC-mekaniker som nok var litt lite forsiktig da han løsnet ledningen fra pluggen.
Så skal det nevnes at Moto Guzzi har en gammeldags løsning på sammenkoblingen mellom og ledning som gjør forbindelsen ekstra sårbar for nettopp slike brudd.
Problemet løste seg ved at jeg kjøpte NGK PowerCables hvor plugghetta var, skal vi sei, sveiset på og rundt selve ledningen i stedet for skrudd på slik den var på Moto Guzzi kabelen.
Mao. pluggledningen er det svake leddet på en del sykler, vil jeg tro. Så den er det første jeg ville sjekke - og bytte ut, hvis kvaliteten ser tvilsom ut.
Pluggledninger koster ikke all verdens.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Frank
Innlegg: 7
Registrert: 28 mar 2016, 16:29
Motorsykkelen din: Daelim-VL_Daystar-125-2004

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av Frank »

Takk for svar, da skal det prøves! Så håper jeg at løsningen er så enkel!

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av Hounds »

Vel, "egget" er egentlig bare om tinga er sutte opp riktig! Kommer det strøm inn på coilen? Er det noe gale med plugg-ledningene? Kan det være kondensatoren?
Kondensatoren kan "lekke" strøm noe som gjør at prinsippet med induksjon i coilen ved å bryte en strøm, ikke blir som det skal. Ergo blir ikke spenningen i coilen høy nok til å produsere en gnist. :)
Vet i allefall at du bør sjekke dette herre på biler^ Men se på dette på sykkelen din.
Er coilen ok, så er det nokke anna selvfølgelig. :)

Frank
Innlegg: 7
Registrert: 28 mar 2016, 16:29
Motorsykkelen din: Daelim-VL_Daystar-125-2004

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av Frank »

Da har jeg vært å målt litt igjen. Det har vist seg at nå er det ikke strøm frem til coilen (Forsøkte med prøvelampe, i stede for multimeter). Har prøvd å målt motstanden i cdi enheten slik det står i service manualen, der er motstanden slik den skal være...Vannskelige greier!

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av Hounds »

Sjekk tenninga :) Det er jo den så gir strøm inn på coilen :D

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av Kjellrf »

Sjekk støttebryter og evt kill-knapp på styret. Hender de ryker.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Frank
Innlegg: 7
Registrert: 28 mar 2016, 16:29
Motorsykkelen din: Daelim-VL_Daystar-125-2004

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av Frank »

Støtte bryter og kill-knappen bryter alt, dvs starteren vil ikke slå inn med kill-knappen påslått, vil det alikevell ha noe å si? Jeg er litt grønn på dette....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av AJ »

Frank skrev:Støtte bryter og kill-knappen bryter alt, dvs starteren vil ikke slå inn med kill-knappen påslått, vil det alikevell ha noe å si? Jeg er litt grønn på dette....
Opplevde dette med støttebryteren på PGO mopeden til datteren her hjemme for noen år siden.
Fikk lokalisert bryteren og sprayet rent med WD-40 eller CRC og deretter startet den uten problemer.
Problemet ditt kan i beste fall være så enkelt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ingen gnist på plugg

Legg inn av cannon »

Skifte plugg kanskje?

Svar