Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
rigg96
Innlegg: 14
Registrert: 30 mar 2016, 22:01
Motorsykkelen din: Ingen Enda

Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av rigg96 »

Har lest endel innlegg her inne og lært mykje. Siden eg berre er 20år gammel og skal ta mellomtung lappen i år, så tenkte eg at eg burde ta til meg alt av info :)

Lurte på om det finnes noen programm der eg kan lære om forskjellige ting angående sykkel. Tenkte eg skulle prøve å sjå American Chopper og lignende program. synest dei lager fete sykler, men usikker på hvor mye eg kommer til å lære av det. Har ikkje så god peiling på motor, kubikk, sylinder og etc.

Takker for alle svar :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av Juicebox »

American chopper er vel mer dramaserie? :lol

rigg96
Innlegg: 14
Registrert: 30 mar 2016, 22:01
Motorsykkelen din: Ingen Enda

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av rigg96 »

Juicebox skrev:American chopper er vel mer dramaserie? :lol
Haha :) Kan godt hende, kun sett reklamane ;) Aldri vert noke fan av og lese om ting, så blir vel ''Learning by doing'' Når eg kjøper meg sykkel. Yamaha Dragstar 650 ;)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av AJ »

rigg96 skrev:''Learning by doing'' Når eg kjøper meg sykkel. Yamaha Dragstar 650 ;)
Mye bra, men også en lang rekke mindre bra "Do-It-Yourself" videor på YouTube... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av kjellv »

Hei, og velkommen i forumet :thumleft
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel :thumleft

rigg96
Innlegg: 14
Registrert: 30 mar 2016, 22:01
Motorsykkelen din: Ingen Enda

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av rigg96 »

kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet :thumleft
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel :thumleft
Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av kjellv »

rigg96 skrev:
kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet :thumleft
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel :thumleft
Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)
I stor grad ja! Dette er en av karakteristikkene på denne type motor. Masse power på lave turtall. Forbikjøringer og oppoverbakker blir det samme. Mulig det kan ha noe for seg å gire ned ett hakk avhengig av hvilken fart du har, men motoren har det høyeste dreiemomentet ganske lavt på turtelleren, og du får ikke noe særlig mer Power med høyere turtall. Regner med hr. Bjerknez etter hvert melder seg på her med en mer nøyaktig beskrivelse av sykkeltypen. Han hadde storebror til denne XVS1300A)som sin førstesykkel da han kjørte opp på tung for noen år siden, og var full av lovord om denne som førstesykkel.

rigg96
Innlegg: 14
Registrert: 30 mar 2016, 22:01
Motorsykkelen din: Ingen Enda

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av rigg96 »

kjellv skrev:
rigg96 skrev:
kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet :thumleft
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel :thumleft
Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)
I stor grad ja! Dette er en av karakteristikkene på denne type motor. Masse power på lave turtall. Forbikjøringer og oppoverbakker blir det samme. Mulig det kan ha noe for seg å gire ned ett hakk avhengig av hvilken fart du har, men motoren har det høyeste dreiemomentet ganske lavt på turtelleren, og du får ikke noe særlig mer Power med høyere turtall. Regner med hr. Bjerknez etter hvert melder seg på her med en mer nøyaktig beskrivelse av sykkeltypen. Han hadde storebror til denne XVS1300A)som sin førstesykkel da han kjørte opp på tung for noen år siden, og var full av lovord om denne som førstesykkel.
Gleder meg til å høre fra han :) Men er det sånn at desto høyere kubikk (dragstar 1100 kontra 650'en) så blir dreiemomentet bedre?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av kjellv »

kjellv skrev:
rigg96 skrev:
kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet :thumleft
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel :thumleft
Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)
I stor grad ja! Dette er en av karakteristikkene på denne type motor. Masse power på lave turtall. Forbikjøringer og oppoverbakker blir det samme. Mulig det kan ha noe for seg å gire ned ett hakk avhengig av hvilken fart du har, men motoren har det høyeste dreiemomentet ganske lavt på turtelleren, og du får ikke noe særlig mer Power med høyere turtall. Regner med hr. Bjerknez etter hvert melder seg på her med en mer nøyaktig beskrivelse av sykkeltypen. Han hadde storebror til denne XVS1300A)som sin førstesykkel da han kjørte opp på tung for noen år siden, og var full av lovord om denne som førstesykkel.
Ja dreiemomentet øker med motorstørrelsen. Dette er kraft x arm prinsippet. Denne motortypen har lang slaglengde, dvs stemplene har lang vei å slå mellom øvre og nedre punkt, ergo har den en veivaksel der veiva er ganske stor. Dette blir som en momentnøkkel, jo lengre arm jo større moment. Men en større motor gir større kraft også.

rigg96
Innlegg: 14
Registrert: 30 mar 2016, 22:01
Motorsykkelen din: Ingen Enda

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av rigg96 »

kjellv skrev:
kjellv skrev:
rigg96 skrev:
kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet :thumleft
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel :thumleft
Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)
I stor grad ja! Dette er en av karakteristikkene på denne type motor. Masse power på lave turtall. Forbikjøringer og oppoverbakker blir det samme. Mulig det kan ha noe for seg å gire ned ett hakk avhengig av hvilken fart du har, men motoren har det høyeste dreiemomentet ganske lavt på turtelleren, og du får ikke noe særlig mer Power med høyere turtall. Regner med hr. Bjerknez etter hvert melder seg på her med en mer nøyaktig beskrivelse av sykkeltypen. Han hadde storebror til denne XVS1300A)som sin førstesykkel da han kjørte opp på tung for noen år siden, og var full av lovord om denne som førstesykkel.
Ja dreiemomentet øker med motorstørrelsen. Dette er kraft x arm prinsippet. Denne motortypen har lang slaglengde, dvs stemplene har lang vei å slå mellom øvre og nedre punkt, ergo har den en veivaksel der veiva er ganske stor. Dette blir som en momentnøkkel, jo lengre arm jo større moment. Men en større motor gir større kraft også.
Ah ;) okei :thumleft Tusen takk for godt svar :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du vil lære om mekking så vil jeg anbefale deg å kjøpe en rep/service manual,kan lære av den .
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av Elruts84 »

For 3 år siden kunne jeg ikke en gang hvor gassen og clutchen på sykkelen var. Jeg hsr lært av å spurt her og prøvd i praksis og fått litt hjelp sv alt fra forumfolk til bekjente. Det med Learning by doing er egentlig litt genialt. Du får litt kick når du får det til. Og vil bare mer :D

Og nei, ingen spørsmål er dumme. Du spør for du er interessert, og da er fu virkelig kommet rette plassen :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av kjellv »

Nei du trenger ikke være redd for at spørsmålene er dumme. Vi har alle vært der en gang, og spør du ikke så får du ingen svar.

rigg96
Innlegg: 14
Registrert: 30 mar 2016, 22:01
Motorsykkelen din: Ingen Enda

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av rigg96 »

Flott :) Kommer garantert flere spørsmål i fremtiden ;)

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?

Legg inn av adivass »

Husker at for en del år siden gikk det en del programmer på Discovery om ymse kjøretøy der programlederen bygde eller pusset opp kjøretøy fra bunnen av. Mener bestemt at det var minst ett for sykkel. Vil tro at det kan være svær lærerikt å se på. Tipper du finner den om du søker på "How a bike is born".

Jeg for min del har gjort det meste med tidvis godt pågangsmot, prøving og feiling. Pluss en alt for god dose med lesing på ymse forum. Å lese prosjekttråder om alt mulig rart er en god måte å lære på.

Svar