Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Har lest endel innlegg her inne og lært mykje. Siden eg berre er 20år gammel og skal ta mellomtung lappen i år, så tenkte eg at eg burde ta til meg alt av info :)
Lurte på om det finnes noen programm der eg kan lære om forskjellige ting angående sykkel. Tenkte eg skulle prøve å sjå American Chopper og lignende program. synest dei lager fete sykler, men usikker på hvor mye eg kommer til å lære av det. Har ikkje så god peiling på motor, kubikk, sylinder og etc.
Takker for alle svar :)
Lurte på om det finnes noen programm der eg kan lære om forskjellige ting angående sykkel. Tenkte eg skulle prøve å sjå American Chopper og lignende program. synest dei lager fete sykler, men usikker på hvor mye eg kommer til å lære av det. Har ikkje så god peiling på motor, kubikk, sylinder og etc.
Takker for alle svar :)
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
American chopper er vel mer dramaserie? 

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Haha :) Kan godt hende, kun sett reklamaneJuicebox skrev:American chopper er vel mer dramaserie?


- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Mye bra, men også en lang rekke mindre bra "Do-It-Yourself" videor på YouTube...rigg96 skrev:''Learning by doing'' Når eg kjøper meg sykkel. Yamaha Dragstar 650

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Hei, og velkommen i forumet
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel

Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel

Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet![]()
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
I stor grad ja! Dette er en av karakteristikkene på denne type motor. Masse power på lave turtall. Forbikjøringer og oppoverbakker blir det samme. Mulig det kan ha noe for seg å gire ned ett hakk avhengig av hvilken fart du har, men motoren har det høyeste dreiemomentet ganske lavt på turtelleren, og du får ikke noe særlig mer Power med høyere turtall. Regner med hr. Bjerknez etter hvert melder seg på her med en mer nøyaktig beskrivelse av sykkeltypen. Han hadde storebror til denne XVS1300A)som sin førstesykkel da han kjørte opp på tung for noen år siden, og var full av lovord om denne som førstesykkel.rigg96 skrev:Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet![]()
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Gleder meg til å høre fra han :) Men er det sånn at desto høyere kubikk (dragstar 1100 kontra 650'en) så blir dreiemomentet bedre?kjellv skrev:I stor grad ja! Dette er en av karakteristikkene på denne type motor. Masse power på lave turtall. Forbikjøringer og oppoverbakker blir det samme. Mulig det kan ha noe for seg å gire ned ett hakk avhengig av hvilken fart du har, men motoren har det høyeste dreiemomentet ganske lavt på turtelleren, og du får ikke noe særlig mer Power med høyere turtall. Regner med hr. Bjerknez etter hvert melder seg på her med en mer nøyaktig beskrivelse av sykkeltypen. Han hadde storebror til denne XVS1300A)som sin førstesykkel da han kjørte opp på tung for noen år siden, og var full av lovord om denne som førstesykkel.rigg96 skrev:Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet![]()
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Ja dreiemomentet øker med motorstørrelsen. Dette er kraft x arm prinsippet. Denne motortypen har lang slaglengde, dvs stemplene har lang vei å slå mellom øvre og nedre punkt, ergo har den en veivaksel der veiva er ganske stor. Dette blir som en momentnøkkel, jo lengre arm jo større moment. Men en større motor gir større kraft også.kjellv skrev:I stor grad ja! Dette er en av karakteristikkene på denne type motor. Masse power på lave turtall. Forbikjøringer og oppoverbakker blir det samme. Mulig det kan ha noe for seg å gire ned ett hakk avhengig av hvilken fart du har, men motoren har det høyeste dreiemomentet ganske lavt på turtelleren, og du får ikke noe særlig mer Power med høyere turtall. Regner med hr. Bjerknez etter hvert melder seg på her med en mer nøyaktig beskrivelse av sykkeltypen. Han hadde storebror til denne XVS1300A)som sin førstesykkel da han kjørte opp på tung for noen år siden, og var full av lovord om denne som førstesykkel.rigg96 skrev:Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet![]()
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Ahkjellv skrev:Ja dreiemomentet øker med motorstørrelsen. Dette er kraft x arm prinsippet. Denne motortypen har lang slaglengde, dvs stemplene har lang vei å slå mellom øvre og nedre punkt, ergo har den en veivaksel der veiva er ganske stor. Dette blir som en momentnøkkel, jo lengre arm jo større moment. Men en større motor gir større kraft også.kjellv skrev:I stor grad ja! Dette er en av karakteristikkene på denne type motor. Masse power på lave turtall. Forbikjøringer og oppoverbakker blir det samme. Mulig det kan ha noe for seg å gire ned ett hakk avhengig av hvilken fart du har, men motoren har det høyeste dreiemomentet ganske lavt på turtelleren, og du får ikke noe særlig mer Power med høyere turtall. Regner med hr. Bjerknez etter hvert melder seg på her med en mer nøyaktig beskrivelse av sykkeltypen. Han hadde storebror til denne XVS1300A)som sin førstesykkel da han kjørte opp på tung for noen år siden, og var full av lovord om denne som førstesykkel.rigg96 skrev:Vil det seie at visst eg har i det høgste giret, så kan eg berre gasse opp uten og gire ned og fortsatt klare en fin forbikjøring uten og gire? Hvordan er det i kvasse oppoverbakka.? Beklager om spørsmåla blir dumme, som sagt så har eg ingen peiling eller erfaring på motor. Gøy med ny hobby :)kjellv skrev:Hei, og velkommen i forumet![]()
Dragstar er en fin sykkel! En uslitelig cruiser. Ganske problemfri og bare virker i år etter år. Den har en såkalt V-twin motor, altså to sylindre i V-form. Ikke noe dumt valg som mellomklassesykkel!
Det er en stor motor, men relativt lav effekt målt i hk. Men den har et enormt dreiemoment på lave turtall, og det er dette du merker når du kjører. Skal du ta en forbikjøring er det bare å gi gass, sykkelen svarer godt og skubber på så det holder. Sammenligner du denne kontra en YZF-R3 for eksempel, må R3 gires ned og gis et ganske høyt turtall før det blir noe moment av det.
Sykkeltypen er en såkalt cruiser, dvs trives best på fine veier og gjerne lange turer. Den har noen begrensninger i skarpe svinger fordi nedlegg begrenses når stål subber mot asfalt så gnistene fyker.
Men som mellomklassesykkel er den et godt og trygt valg. En fin førstesykkel


- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Hvis du vil lære om mekking så vil jeg anbefale deg å kjøpe en rep/service manual,kan lære av den .
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
For 3 år siden kunne jeg ikke en gang hvor gassen og clutchen på sykkelen var. Jeg hsr lært av å spurt her og prøvd i praksis og fått litt hjelp sv alt fra forumfolk til bekjente. Det med Learning by doing er egentlig litt genialt. Du får litt kick når du får det til. Og vil bare mer
Og nei, ingen spørsmål er dumme. Du spør for du er interessert, og da er fu virkelig kommet rette plassen
Elruts

Og nei, ingen spørsmål er dumme. Du spør for du er interessert, og da er fu virkelig kommet rette plassen

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Nei du trenger ikke være redd for at spørsmålene er dumme. Vi har alle vært der en gang, og spør du ikke så får du ingen svar.
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Flott :) Kommer garantert flere spørsmål i fremtiden 

-
- Innlegg: 63
- Registrert: 18 mar 2013, 14:55
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
- Bosted: Søre sunnmøre
Re: Lære om mc, mekking og vedlikehold?
Husker at for en del år siden gikk det en del programmer på Discovery om ymse kjøretøy der programlederen bygde eller pusset opp kjøretøy fra bunnen av. Mener bestemt at det var minst ett for sykkel. Vil tro at det kan være svær lærerikt å se på. Tipper du finner den om du søker på "How a bike is born".
Jeg for min del har gjort det meste med tidvis godt pågangsmot, prøving og feiling. Pluss en alt for god dose med lesing på ymse forum. Å lese prosjekttråder om alt mulig rart er en god måte å lære på.
Jeg for min del har gjort det meste med tidvis godt pågangsmot, prøving og feiling. Pluss en alt for god dose med lesing på ymse forum. Å lese prosjekttråder om alt mulig rart er en god måte å lære på.