R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hei, dere som kjører R motorsykler, hvor fort ligger dere i svingene på landevei. Jeg har hørt at bikere pleier å ligge i 110 i svingene og da vil jeg tro dere kan kjøre enda fortere ? Med bikere så mener jeg de som kjører Harley Davidson chopper motorsykkel og skinnvest med merker bak som er delt i tre biter.
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Dette spørs jo mye på både humør, kjørestil, veikvalitet, eksakt sykkelmodell og ikke minst svingen det er snakk om. Ofte kan du se gnistsprut fra disse Harley'ene som prøver å kjøre "kvasst", pga lave eksosanlegg og fothvilere. Vil tro at i de fleste tilfeller kan RR kjøre svingen raskere, men vil påpeke at selv om vi kan, vetyr ikke det at vi gjør 

-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Å ligge i 110 i svingen kommer jo helt ann på svingen ! (og selvfølgelig det JK95 nevner). Kjører selv 1200 GS og kjører fra de fleste R-sykler i hårnålsvinger (ikke langt fra at en Harley gjør det samme), men jo mer slak svingen er, jo fortere greier alle å ta en sving. Opplever stadig at jeg blir forbikjørt på vei til f.eks alpepass (Stelvio bla.) av R-sykler, tar de som regel igjen relativt tidlig når man begynner på stigningene og de krappe svingene.
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg vil vel også tro at det har å gjøre med at en R sykkel har mindre etterløp enn touring/cruiser modeller, noe som gjør at man får raskere håndtering i svingen ?
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Må huske at momentkurve på RR, å da spesielt på 600cc er langt fra optimal for hårnåler 

-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg kjenner ikke til disse kurvene på forskjellige sykler, er helt fersk i gamet. Men på en Harley vil jeg tro den er ganske flat pga motorstørrelse og jeg ser ikke helt for meg at det skal være en fordel i en krapp sving, bortsett fra at man unngår girskift ?
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Med en HD har du mest sannsynlig en momensterk v-twin, med mye krefter i bunn av registeret som gjør at du skyter fart fortere enn IL4 med kreftene i toppen av registeret - i typiske krappe hårnåler :)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Også kommer en Supermoto sladdende i innersvingen og skyter avgårde foran begge sykkeltypene---
BRRRRRRRRRRRRRRRAP
BRRRRRRRRRRRRRRRAP
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Og må bytte bakdekk hver kveldSnikendeugle skrev:Også kommer en Supermoto sladdende i innersvingen og skyter avgårde foran begge sykkeltypene---
BRRRRRRRRRRRRRRRAP


- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Mye er sagt allerede, men kan jo bidra litt her jeg også.
Hvor fort man kan kjøre i svinger avhenger mest av føreren. De fleste sykler takler langt mer enn det føreren har mot til så lenge veigrepet er optimalt. Jeg har selv kjørt relativt aktivt med både cruiser og S1000R og det er ingen tvil on at S1000R og andre såkalte streetfightere snor seg gjennom svingene mer elegant.
En typisk cruiser er langt tyngre og blir "tyngre" å dra med seg gjennom svingen. En cruiser er også oftest lavere og skraper fortere nedi med forhvilere etc. Demperne på en cruiser er heller ikke beregnet for slik kjøring. Vertfall ikke demperne på den jeg hadde som var en nesten ny Yamaha XVS1300. Motormessig så er min erfaring at de skarpeste hårnålene var pain in the ass med cruiseren. Jeg måtte ned i 1. gir i de krappeste svingene og da er momentet enormt når man skal dra på igjen så man må være litt obs. I det hele tatt litt slitsomt.
Det er også stor fare for grus og annet i veibanen og rundt en sving kommer dette såpass brått på at man ikke har sjans til å svinge unna hvis man ikke kjører "aktpågivende og varsomt". I dete hele tatt så er det litt lotto og kjøre gris på landevei. Oftest går det bra, men i det store og det hele så er det mange av oss som blir litt "idioter" og bråkjekke til tider. Undertegnede inkludert.
Men generelt sett har er en lett streetfighter et stort forsprang på store cruisere når det kommer til krappe svinger. Sykkelen er lettere, demperne er ofte mer sofistikerte og den skraper ikke nedi sånn med det første. På lange strekker med slakke svinger så er det nok mer gjevnt, men en streetfighter med respekt for seg selv tar lett en cruiser på langstrekket, selv om det er en 600cc. Så sant man da ikke kjører en monstercruiser som Ducati Diavel etc. Men strengt tatt vil jeg heller kalle denne en "egocruiser".
Hvor fort man kan kjøre i svinger avhenger mest av føreren. De fleste sykler takler langt mer enn det føreren har mot til så lenge veigrepet er optimalt. Jeg har selv kjørt relativt aktivt med både cruiser og S1000R og det er ingen tvil on at S1000R og andre såkalte streetfightere snor seg gjennom svingene mer elegant.
En typisk cruiser er langt tyngre og blir "tyngre" å dra med seg gjennom svingen. En cruiser er også oftest lavere og skraper fortere nedi med forhvilere etc. Demperne på en cruiser er heller ikke beregnet for slik kjøring. Vertfall ikke demperne på den jeg hadde som var en nesten ny Yamaha XVS1300. Motormessig så er min erfaring at de skarpeste hårnålene var pain in the ass med cruiseren. Jeg måtte ned i 1. gir i de krappeste svingene og da er momentet enormt når man skal dra på igjen så man må være litt obs. I det hele tatt litt slitsomt.
Det er også stor fare for grus og annet i veibanen og rundt en sving kommer dette såpass brått på at man ikke har sjans til å svinge unna hvis man ikke kjører "aktpågivende og varsomt". I dete hele tatt så er det litt lotto og kjøre gris på landevei. Oftest går det bra, men i det store og det hele så er det mange av oss som blir litt "idioter" og bråkjekke til tider. Undertegnede inkludert.
Men generelt sett har er en lett streetfighter et stort forsprang på store cruisere når det kommer til krappe svinger. Sykkelen er lettere, demperne er ofte mer sofistikerte og den skraper ikke nedi sånn med det første. På lange strekker med slakke svinger så er det nok mer gjevnt, men en streetfighter med respekt for seg selv tar lett en cruiser på langstrekket, selv om det er en 600cc. Så sant man da ikke kjører en monstercruiser som Ducati Diavel etc. Men strengt tatt vil jeg heller kalle denne en "egocruiser".
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Gjør en HD 110kmt? Det tror jeg ikke no påPoseFant skrev:Jeg har hørt at bikere pleier å ligge i 110 i svingene og da vil jeg tro dere kan kjøre enda fortere ? Med bikere så mener jeg de som kjører Harley Davidson chopper motorsykkel og skinnvest med merker bak som er delt i tre biter.

Jeg lå bak en gjeng på 5-6 stk som kjørte HD i fjor høst en gang. Det gikk så smått i svingene at det nesten ble krypkjøringsøvelse, på slettene lå de 10-20 over. Sovna nesten der jeg lå bak den gjengen.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
"Do the right thing"
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hildo sin HD hår fort rett frem. Godt han ikke måtte kjøre gjennom en sving.
Skjeldent jeg har blitt forbikjørt av en HD på svingete vei.
Skjeldent jeg har blitt forbikjørt av en HD på svingete vei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hadde du hatt en sykkel med litt krefter, kunne du vel bare kjørt forbi dem ?Moby skrev:Gjør en HD 110kmt? Det tror jeg ikke no påPoseFant skrev:Jeg har hørt at bikere pleier å ligge i 110 i svingene og da vil jeg tro dere kan kjøre enda fortere ? Med bikere så mener jeg de som kjører Harley Davidson chopper motorsykkel og skinnvest med merker bak som er delt i tre biter.![]()
Jeg lå bak en gjeng på 5-6 stk som kjørte HD i fjor høst en gang. Det gikk så smått i svingene at det nesten ble krypkjøringsøvelse, på slettene lå de 10-20 over. Sovna nesten der jeg lå bak den gjengen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg gjorde det 

There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers