R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hei, dere som kjører R motorsykler, hvor fort ligger dere i svingene på landevei. Jeg har hørt at bikere pleier å ligge i 110 i svingene og da vil jeg tro dere kan kjøre enda fortere ? Med bikere så mener jeg de som kjører Harley Davidson chopper motorsykkel og skinnvest med merker bak som er delt i tre biter.
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Dette spørs jo mye på både humør, kjørestil, veikvalitet, eksakt sykkelmodell og ikke minst svingen det er snakk om. Ofte kan du se gnistsprut fra disse Harley'ene som prøver å kjøre "kvasst", pga lave eksosanlegg og fothvilere. Vil tro at i de fleste tilfeller kan RR kjøre svingen raskere, men vil påpeke at selv om vi kan, vetyr ikke det at vi gjør 

-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Å ligge i 110 i svingen kommer jo helt ann på svingen ! (og selvfølgelig det JK95 nevner). Kjører selv 1200 GS og kjører fra de fleste R-sykler i hårnålsvinger (ikke langt fra at en Harley gjør det samme), men jo mer slak svingen er, jo fortere greier alle å ta en sving. Opplever stadig at jeg blir forbikjørt på vei til f.eks alpepass (Stelvio bla.) av R-sykler, tar de som regel igjen relativt tidlig når man begynner på stigningene og de krappe svingene.
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg vil vel også tro at det har å gjøre med at en R sykkel har mindre etterløp enn touring/cruiser modeller, noe som gjør at man får raskere håndtering i svingen ?
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Må huske at momentkurve på RR, å da spesielt på 600cc er langt fra optimal for hårnåler 

-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg kjenner ikke til disse kurvene på forskjellige sykler, er helt fersk i gamet. Men på en Harley vil jeg tro den er ganske flat pga motorstørrelse og jeg ser ikke helt for meg at det skal være en fordel i en krapp sving, bortsett fra at man unngår girskift ?
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Med en HD har du mest sannsynlig en momensterk v-twin, med mye krefter i bunn av registeret som gjør at du skyter fart fortere enn IL4 med kreftene i toppen av registeret - i typiske krappe hårnåler :)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Også kommer en Supermoto sladdende i innersvingen og skyter avgårde foran begge sykkeltypene---
BRRRRRRRRRRRRRRRAP
BRRRRRRRRRRRRRRRAP
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Og må bytte bakdekk hver kveldSnikendeugle skrev:Også kommer en Supermoto sladdende i innersvingen og skyter avgårde foran begge sykkeltypene---
BRRRRRRRRRRRRRRRAP


- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Mye er sagt allerede, men kan jo bidra litt her jeg også.
Hvor fort man kan kjøre i svinger avhenger mest av føreren. De fleste sykler takler langt mer enn det føreren har mot til så lenge veigrepet er optimalt. Jeg har selv kjørt relativt aktivt med både cruiser og S1000R og det er ingen tvil on at S1000R og andre såkalte streetfightere snor seg gjennom svingene mer elegant.
En typisk cruiser er langt tyngre og blir "tyngre" å dra med seg gjennom svingen. En cruiser er også oftest lavere og skraper fortere nedi med forhvilere etc. Demperne på en cruiser er heller ikke beregnet for slik kjøring. Vertfall ikke demperne på den jeg hadde som var en nesten ny Yamaha XVS1300. Motormessig så er min erfaring at de skarpeste hårnålene var pain in the ass med cruiseren. Jeg måtte ned i 1. gir i de krappeste svingene og da er momentet enormt når man skal dra på igjen så man må være litt obs. I det hele tatt litt slitsomt.
Det er også stor fare for grus og annet i veibanen og rundt en sving kommer dette såpass brått på at man ikke har sjans til å svinge unna hvis man ikke kjører "aktpågivende og varsomt". I dete hele tatt så er det litt lotto og kjøre gris på landevei. Oftest går det bra, men i det store og det hele så er det mange av oss som blir litt "idioter" og bråkjekke til tider. Undertegnede inkludert.
Men generelt sett har er en lett streetfighter et stort forsprang på store cruisere når det kommer til krappe svinger. Sykkelen er lettere, demperne er ofte mer sofistikerte og den skraper ikke nedi sånn med det første. På lange strekker med slakke svinger så er det nok mer gjevnt, men en streetfighter med respekt for seg selv tar lett en cruiser på langstrekket, selv om det er en 600cc. Så sant man da ikke kjører en monstercruiser som Ducati Diavel etc. Men strengt tatt vil jeg heller kalle denne en "egocruiser".
Hvor fort man kan kjøre i svinger avhenger mest av føreren. De fleste sykler takler langt mer enn det føreren har mot til så lenge veigrepet er optimalt. Jeg har selv kjørt relativt aktivt med både cruiser og S1000R og det er ingen tvil on at S1000R og andre såkalte streetfightere snor seg gjennom svingene mer elegant.
En typisk cruiser er langt tyngre og blir "tyngre" å dra med seg gjennom svingen. En cruiser er også oftest lavere og skraper fortere nedi med forhvilere etc. Demperne på en cruiser er heller ikke beregnet for slik kjøring. Vertfall ikke demperne på den jeg hadde som var en nesten ny Yamaha XVS1300. Motormessig så er min erfaring at de skarpeste hårnålene var pain in the ass med cruiseren. Jeg måtte ned i 1. gir i de krappeste svingene og da er momentet enormt når man skal dra på igjen så man må være litt obs. I det hele tatt litt slitsomt.
Det er også stor fare for grus og annet i veibanen og rundt en sving kommer dette såpass brått på at man ikke har sjans til å svinge unna hvis man ikke kjører "aktpågivende og varsomt". I dete hele tatt så er det litt lotto og kjøre gris på landevei. Oftest går det bra, men i det store og det hele så er det mange av oss som blir litt "idioter" og bråkjekke til tider. Undertegnede inkludert.
Men generelt sett har er en lett streetfighter et stort forsprang på store cruisere når det kommer til krappe svinger. Sykkelen er lettere, demperne er ofte mer sofistikerte og den skraper ikke nedi sånn med det første. På lange strekker med slakke svinger så er det nok mer gjevnt, men en streetfighter med respekt for seg selv tar lett en cruiser på langstrekket, selv om det er en 600cc. Så sant man da ikke kjører en monstercruiser som Ducati Diavel etc. Men strengt tatt vil jeg heller kalle denne en "egocruiser".
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Gjør en HD 110kmt? Det tror jeg ikke no påPoseFant skrev:Jeg har hørt at bikere pleier å ligge i 110 i svingene og da vil jeg tro dere kan kjøre enda fortere ? Med bikere så mener jeg de som kjører Harley Davidson chopper motorsykkel og skinnvest med merker bak som er delt i tre biter.

Jeg lå bak en gjeng på 5-6 stk som kjørte HD i fjor høst en gang. Det gikk så smått i svingene at det nesten ble krypkjøringsøvelse, på slettene lå de 10-20 over. Sovna nesten der jeg lå bak den gjengen.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
"Do the right thing"
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hildo sin HD hår fort rett frem. Godt han ikke måtte kjøre gjennom en sving.
Skjeldent jeg har blitt forbikjørt av en HD på svingete vei.
Skjeldent jeg har blitt forbikjørt av en HD på svingete vei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hadde du hatt en sykkel med litt krefter, kunne du vel bare kjørt forbi dem ?Moby skrev:Gjør en HD 110kmt? Det tror jeg ikke no påPoseFant skrev:Jeg har hørt at bikere pleier å ligge i 110 i svingene og da vil jeg tro dere kan kjøre enda fortere ? Med bikere så mener jeg de som kjører Harley Davidson chopper motorsykkel og skinnvest med merker bak som er delt i tre biter.![]()
Jeg lå bak en gjeng på 5-6 stk som kjørte HD i fjor høst en gang. Det gikk så smått i svingene at det nesten ble krypkjøringsøvelse, på slettene lå de 10-20 over. Sovna nesten der jeg lå bak den gjengen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg gjorde det 

There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
[video]https://www.youtube.com/watch?v=QApbWJg ... tml5=False[/video]Moby skrev:Jeg gjorde det
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Genialt 

There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
10/10 for trolling. Denne burde nå 5 sider før søndagPoseFant skrev:Hei, dere som kjører R motorsykler, hvor fort ligger dere i svingene på landevei. Jeg har hørt at bikere pleier å ligge i 110 i svingene og da vil jeg tro dere kan kjøre enda fortere ? Med bikere så mener jeg de som kjører Harley Davidson chopper motorsykkel og skinnvest med merker bak som er delt i tre biter.


Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Eneste grunnen til at du og andre med tilsvarende sykler kjører hårnåler fortere er for at sittestillingen gjør at du lettere kan svinge fort og det krever mindre av deg som sjåfør.Dykkeren skrev:Å ligge i 110 i svingen kommer jo helt ann på svingen ! (og selvfølgelig det JK95 nevner). Kjører selv 1200 GS og kjører fra de fleste R-sykler i hårnålsvinger (ikke langt fra at en Harley gjør det samme), men jo mer slak svingen er, jo fortere greier alle å ta en sving. Opplever stadig at jeg blir forbikjørt på vei til f.eks alpepass (Stelvio bla.) av R-sykler, tar de som regel igjen relativt tidlig når man begynner på stigningene og de krappe svingene.
Det er ingen egenskaper på en adventur sykkel som gjør at kurvehastigheten er høyere enn en R-sykkel, kun føreren.
Med sjåfører fra racing som KAN kjøre, hadde R-sykkelen vunnet overlegent opp hvilket som helst fjellpass.
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Vekten og ergonomien spiller vel også en rolle her, samt delvis demperne etc.?
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
DetteSnikendeugle skrev:Også kommer en Supermoto sladdende i innersvingen og skyter avgårde foran begge sykkeltypene---
BRRRRRRRRRRRRRRRAP
BRAAAAAP! 

-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Når vi først er inne og kokkolerer så er vel dette ikke en absolutt sannhet. For det første så er det en stor variasjon av såkalte fjellpass - fra de som er trange som f... typ dolomittene til de som er litt mer kjørbare i høy fart med litt lengde på strekkene i mellom hårnålene.simpson skrev:Eneste grunnen til at du og andre med tilsvarende sykler kjører hårnåler fortere er for at sittestillingen gjør at du lettere kan svinge fort og det krever mindre av deg som sjåfør.Dykkeren skrev:Å ligge i 110 i svingen kommer jo helt ann på svingen ! (og selvfølgelig det JK95 nevner). Kjører selv 1200 GS og kjører fra de fleste R-sykler i hårnålsvinger (ikke langt fra at en Harley gjør det samme), men jo mer slak svingen er, jo fortere greier alle å ta en sving. Opplever stadig at jeg blir forbikjørt på vei til f.eks alpepass (Stelvio bla.) av R-sykler, tar de som regel igjen relativt tidlig når man begynner på stigningene og de krappe svingene.
Det er ingen egenskaper på en adventur sykkel som gjør at kurvehastigheten er høyere enn en R-sykkel, kun føreren.
Med sjåfører fra racing som KAN kjøre, hadde R-sykkelen vunnet overlegent opp hvilket som helst fjellpass.
I praksis etter min erfaring så er det en klar fordel voksen streetfighter ( Tuono-S1000R-Sduke1290 ) i forhold til sine RR-søsken. I en ideel verden uten bil/campignvogn etc på veiene så kanskje en RR henger på men i praksis så gjelder det å ha max oversikt og ikke minst godt med Nm i bunn. Ikke minst på vei nedover passene så er RR gutta nokså sliten i håndleddene og en klar fordel til naken/street gutta.
Det var mitt korte bidrag i synsingen

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg er ikke i tvil om at en RR-sykkel med en kompetent fører kjører både trange og åpne pass, og andre svinger raskere enn alle andre sykler. Argumentet med moment ut av sving holder ikke; man går inn i svingen med et gir/turtall som gir maks/riktig moment ved pådrag ut, og da er det mer en nok krefter tilgjengelig i de fleste RR-sykler til å få så mye skyv man ønsker ut av svingen. Et annet moment som ingen nevner er innbremsingen; gode bremser, med riktige dekk og et godt chassis med riktig oppsett av dempere gir sen innbremsing og dermed raskere svinggjennomføring (gjennomføring av en sving starter ved bremsepunktet). Gode (RR-type) bremser gir den feelingen som trengs for å kunne bremse langt inn i svingen (forbi svingpunktet), slik at dempere og chassis kan holdes stabilt i overgangen mellom innbremsing og sving.
En sving har i sin enkleste form 5 viktige punkter som fører må forholde seg til:
1) Bremespunkt
2) Svingpunkt
3) Apex
4) På-gass-punkt
5) Exit-punkt
Den som kan dette og gjennomfører svingen optimalt vil definitivt kjøre fortest på en RR-sykkel, som er bygget for akkurat dette. (Sporvalget er et annet element, og det kan utgjøre store forskjeller. Igjen er det førers kompetanse som er avgjørende.)
En sving har i sin enkleste form 5 viktige punkter som fører må forholde seg til:
1) Bremespunkt
2) Svingpunkt
3) Apex
4) På-gass-punkt
5) Exit-punkt
Den som kan dette og gjennomfører svingen optimalt vil definitivt kjøre fortest på en RR-sykkel, som er bygget for akkurat dette. (Sporvalget er et annet element, og det kan utgjøre store forskjeller. Igjen er det førers kompetanse som er avgjørende.)
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Som jeg har sagt, kjørestillingen gjør hårnåler vanskelige å kjøre med RR, men sykkelens egenskaper er laget for å svinge fortest.
En Adventur veier alt for mye, har MYE dårligere grep pga dekktype, høydepunkt, bremser, dempere osv, men den er ENKLERE og kjøre, derfor synes/tror enkelte av de er bedre enn rene gatesykler i svinger.
Moment? Min Ducati har 126 NM, sykkel veier tørr 172 kg, ikke mange Adventurer som slår det, og Panigale har nærmere 150 NM på 166 kg tørr.
Så momentet er ikke noe argument i det hele tatt.
En Adventur veier alt for mye, har MYE dårligere grep pga dekktype, høydepunkt, bremser, dempere osv, men den er ENKLERE og kjøre, derfor synes/tror enkelte av de er bedre enn rene gatesykler i svinger.
Moment? Min Ducati har 126 NM, sykkel veier tørr 172 kg, ikke mange Adventurer som slår det, og Panigale har nærmere 150 NM på 166 kg tørr.
Så momentet er ikke noe argument i det hele tatt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Godt moment (høy momentverdi) på lavt turtall og i mellomregisteret kan ha stor betydning. De fleste adventure syklene er konfigurert slik og kan antakelig "hentes inn igjen" noe kjappere enn sykler som kanskje må gire ned oftere for å treffe bedre på momentkurven ut av krappe svinger...simpson skrev: Moment? Min Ducati har 126 NM, sykkel veier tørr 172 kg, ikke mange Adventurer som slår det, og Panigale har nærmere 150 NM på 166 kg tørr.
Så momentet er ikke noe argument i det hele tatt.
Gjør oppmerksom på at dette er en antakelse, kall det gjerne en hypotese, fra min side.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.