ECU flashing, erfaring?
- badkernel
- Innlegg: 122
- Registrert: 21 mai 2014, 00:41
- Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
- Sted: Stavanger
ECU flashing, erfaring?
Hei
Lurer på om noen av dere har opdatert/flashed ECU ?
Er spesielt interesert i mulighet å fikse "snatchy throttle"
Lurer på om noen av dere har opdatert/flashed ECU ?
Er spesielt interesert i mulighet å fikse "snatchy throttle"
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: ECU flashing, erfaring?
Orginalt kommer de vel med for mager blanding på lav registeret for å komme gjennom EUs utslippskrav.
En flashing av ECU for å rette opp og fikse blandingsratio vil i mange tilfeller fikse akkurat slike problemer og man kan øke effekten sin.
Gjøres på verksted med dyno og muligheter for å gjøre dette, koster som oftest noen tusen i arbeid.
En flashing av ECU for å rette opp og fikse blandingsratio vil i mange tilfeller fikse akkurat slike problemer og man kan øke effekten sin.
Gjøres på verksted med dyno og muligheter for å gjøre dette, koster som oftest noen tusen i arbeid.
- badkernel
- Innlegg: 122
- Registrert: 21 mai 2014, 00:41
- Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
- Sted: Stavanger
Re: ECU flashing, erfaring?
Takker HeHy, det er akkurat det jeg opplever ved lav turtall.HeHy skrev:Orginalt kommer de vel med for mager blanding på lav registeret for å komme gjennom EUs utslippskrav.
En flashing av ECU for å rette opp og fikse blandingsratio vil i mange tilfeller fikse akkurat slike problemer og man kan øke effekten sin.
Gjøres på verksted med dyno og muligheter for å gjøre dette, koster som oftest noen tusen i arbeid.
Da må jeg finne verksted i Stavanger som kan fikse det for meg (burde kanskje fikse det etter innkjørings perioden er over) ??
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: ECU flashing, erfaring?
Noen påstår at man får bukt med lavturtallsnykkingen på gassen om man kobler fra lamdasonden(e)...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...
Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...
Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- badkernel
- Innlegg: 122
- Registrert: 21 mai 2014, 00:41
- Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
- Sted: Stavanger
Re: ECU flashing, erfaring?
Takker for forum linken AJ men det ser ut som at yamaha tracer støttes ikke av rexxer ?AJ skrev:Noen påstår at man får bukt med lavturtallsnykkingen på gassen om man kobler fra lamdasonden(e)...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...
Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: ECU flashing, erfaring?
Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest et eller annet sted at Rexxer satser mest på italienske sykler...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: ECU flashing, erfaring?
Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Re: ECU flashing, erfaring?
Ja, kan ikke si noe annet en positivt om Espen. Han flashet min ECU fikk mye moment og del mer hk i det lavere registeret.cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Siden jeg hadde satt på slip on og åpent luftfilter på min sykkel, viste dyno testen at sykkelen min gikk litt magert så dette ble justert inn.
NB en del som tilbyr at du kan sende inn ecu for reflash. Dette er helt greit MEN du får ikke optimalisert den i forhold til din motor og oppsett. For å få til dette må den i benken.
Prisen hos Klev er vel fra 3500 til 4000 for reflash. Kommer litt ann på hvilken sykkel.
på min sykkel økte det fra 91Nm til 115Nm ved 3100 rpm etter reflash.
Sykkel ble nesten som ny. Drar som et beist i det lavere turtallsregisteret.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Sted: Hamar
Re: ECU flashing, erfaring?
Vet ikke om det hjelper, men her er en video av en tracer på ECU flashing ihvertfall:
https://www.youtube.com/watch?v=eEepr8bO0jQ
Mener det er litt info og besvarelser som kan være nyttig under kommentarene der og i filmen. Så den i fjor en gang, så husker ikke helt spesifikt
https://www.youtube.com/watch?v=eEepr8bO0jQ
Mener det er litt info og besvarelser som kan være nyttig under kommentarene der og i filmen. Så den i fjor en gang, så husker ikke helt spesifikt
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: ECU flashing, erfaring?
I noen tilfeller kan garanti bortfalle dersom man reprogrammerer sykkelen, heter det i en fersk artikkel:badkernel skrev:Hei
Lurer på om noen av dere har opdatert/flashed ECU ?
Er spesielt interesert i mulighet å fikse "snatchy throttle"
http://www.motorcyclistonline.com/ecu-p ... -your-bike .
"...The warranty on your brand-new bike may be declared null and void if you modify your bike, including software programming. ..."
Dersom sykkelen er såpass ny at garanti fortsatt er aktuell, kunne det muligens være verdt å undersøke dette..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Sted: Hamar
Re: ECU flashing, erfaring?
Gudskjelov noen som har tatt denne kampen i rettsystemet og satt en standard for dette (ihvertfall i USA, men vil tro den saken ville vært eksempelet man går ut i fra også her)gsx750_80 skrev:
I noen tilfeller kan garanti bortfalle dersom man reprogrammerer sykkelen, heter det i en fersk artikkel:
http://www.motorcyclistonline.com/ecu-p ... -your-bike .
"...The warranty on your brand-new bike may be declared null and void if you modify your bike, including software programming. ..."
Dersom sykkelen er såpass ny at garanti fortsatt er aktuell, kunne det muligens være verdt å undersøke dette..
"though we know from the Magnusson-Moss protections that the denying manufacturer will have to prove the modifications caused or contributed to the failure in the first place."
Dette gjør de fleste saker mye mer aktuelle for rettsaker, hvis selskapene tenker å dra det så langt
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: ECU flashing, erfaring?
Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
ECU flashing, erfaring?
Dette med å ta bort lambda varierer, da noen sykler (særlig ktm, som jeg vet om) hat noe de kaller closed loop, som gjerne går fra veldig lite gass lite rpm, som gjerne går enda magrere enn normalt. Her vil lambda si ifra til ECU eller fi eller hva det er som tar i mot signalet, om blandingen og justere ut fra den. Tar man derimot bort lambda er det en forhåndsprogrammert standardverdi den går ut ifra, som kan hjelpe og noen ganger bare gjøre at man bruker mer bensin.AJ skrev:Noen påstår at man får bukt med lavturtallsnykkingen på gassen om man kobler fra lamdasonden(e)...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...
Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
Selv har jeg fått tak i en mod man kobler inn i denne sensoren som setter en verdi som lurer systemet og sier "denne spenningen og dette signalet kommer fra lambda", som skal hjelpe på nøyaktig dette med rykking på ktm 690.
Edit: har tydeligvis klart å blande snatchy med rykking 0,0
Flere sykler nå til dags som leveres for magert og får rykking på lave turtall
Sist redigert av HeHy den 14 apr 2016, 06:58, redigert 1 gang totalt.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: ECU flashing, erfaring?
Synes jeg husker å ha lest om dette med "snarchy" gass på mt-09, mener jeg fant ut av at mange mente det kom av ride by wire og rett og slett at folk ikke var vant til det? Litt/en del mer følsomt enn vanlig gasshåndtak, og dermed mest en vanesak?biker7 skrev:Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
I A-mode skjerpes vell gassen enda mer så er kanskje ikke så rart at du merker det mer her?
- badkernel
- Innlegg: 122
- Registrert: 21 mai 2014, 00:41
- Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
- Sted: Stavanger
Re: ECU flashing, erfaring?
Helt riktig, det blir en vanesak og det kan jeg leve med men at blanding er magert like jeg ikke i det hele tatt.
Merkes spesielt i 2 gir mellom 2800 og 3800 omdreninger. Muligens forsviner alle små bugs etter innkjørings perioden (500 km so far ) men gud såååå irriterende.
Er kjempe fornøyd med Tracer'n så langt og håper at overnevnte bugs forsvinner med tiden
Merkes spesielt i 2 gir mellom 2800 og 3800 omdreninger. Muligens forsviner alle små bugs etter innkjørings perioden (500 km so far ) men gud såååå irriterende.
Er kjempe fornøyd med Tracer'n så langt og håper at overnevnte bugs forsvinner med tiden
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)