
R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
En ADV er ovelegen alle andre i å kombinere de spesielle egenskapene fra alle sykkeltyper 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Det tror jeg det ikke er vanskelig å være enige omsimpson skrev:En ADV er ovelegen alle andre i å kombinere de spesielle egenskapene fra alle sykkeltyper

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hvis jeg leste Dykkern`s post rett så snakket vel han om hårnåls-svinger og det var da jeg hoppet inn med mitt lille bidragsimpson skrev: Men påstanden til Dykkeren er at han med en GS kjører fra de FLESTE R sykler.
Hvorfor ikke alle R sykler da?

Etter det har det tatt av en smule her og blitt til ADV ift Isle of man etc...etc...
Det er vel ingen tvil om at RR er desidert best ift det de er konstruert for - bla på bane , det er vel ingen som mener at de kan holde følge med en RR på en ADV på ACR/Rudskogen eller IOM.
Men tilbake til hårnåler og serpentinerne in real life så er min erfaring veldig lik Dykkern`s - når det begynner å stramme seg til på slutten av Stelvio eller enda trangere pass så er det andre faktorer som kommer til - du er som oftest ned på første gir og trenger og orientere deg 180 grader inn mot hver sving. Du kommer sjelden over 160 km/t på rettstrekkene og der er S1000R/Tuono etc faktisk kjappere enn sine RR søsken. Å begynne og snakke om Apex-Exit-riktig turtall etc blir mindre viktig. Alt av elektroniske hjelpemidler er de samme på begge kategorier sykkel - dempere/bremser ligeså ( produkjsonssykler ).
Jeg kjører selv en streetfighter som jeg mener er det ultimate for serpentiner men syns egentlig disse fjellpassene er noe oppskrytt ift de flatere partiene med høyfartssvinger som fins i hopetall med mindre trafikk og klart mindre stressende å kjøre.
Men man må jo over de fleste passene når man først er der selvfølgelig :)
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Det meste av det nevner går på fører og ikke egenskaper på sykkelen
Og det er ofte ikke samme bremser/dempere og dekk på RR og Streetfighter selv om de kanskje er fra samme fabrikant.
Samme gjelder elektronikk
Og det er ofte ikke samme bremser/dempere og dekk på RR og Streetfighter selv om de kanskje er fra samme fabrikant.
Samme gjelder elektronikk
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Ok- for å tyne denne ihjel - vi må jo ta utgangspunkt i samme fører hvis vi skal sammenligne egenskapene til de forskjellige syklene ellers så er det enda mer poengløs diskusjon 

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Du kan jo ikke diskutere sykkelegenskaper med utgangspunkt i førerens kvalifikasjoner?
Da må du heller diskutere hvilken sykkel som er mest lettkjørt
Da må du heller diskutere hvilken sykkel som er mest lettkjørt
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Du kan jo ikke det.WikingTnT skrev:Ok- for å tyne denne ihjel - vi må jo ta utgangspunkt i samme fører hvis vi skal sammenligne egenskapene til de forskjellige syklene ellers så er det enda mer poengløs diskusjon
En ADV er enklere å kjøre fort i krappe svinger enn en RR sykkel.
Men det gjør ikke ADV til en sykkel med bedre kjøreegenskaper enn en RR.
Så det at en fører ikke klarer å håndtere en RR er ikke relevant for sykkeltypen eller diskusjonen.
Derfor er det ikke kvalifikasjonen til fører men egenskapene til sykkelen som betyr noe.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg tror faktisk jeg er helt enig med simpson her. Høres vertfall veldig logisk ut.
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg så nettopp en video på facebook som kjørte r-sykkel hardt i hårnålsvinger. De som er venn med meg der kan se den på siden min. Tror ingen på en ADV hadde klart å holde følge.
Jeg er helt enig med Simpson i det han skriver her. Tror ikke mange ADV sykkler hadde holdt følge med meg på Autobahn. Og ikke tror jeg de er best off-road. Det finnes spesialiserte sykkler til det. Men de er best til å være god til alt.
Jeg er helt enig med Simpson i det han skriver her. Tror ikke mange ADV sykkler hadde holdt følge med meg på Autobahn. Og ikke tror jeg de er best off-road. Det finnes spesialiserte sykkler til det. Men de er best til å være god til alt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
https://m.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
Litt om nedleggsvinkel på asfaltsykler
Naken gatesykkel ca 50 °
R sykkel ca 55°
Ingen ADV ville ha klart dette.
Litt om nedleggsvinkel på asfaltsykler
Naken gatesykkel ca 50 °
R sykkel ca 55°
Ingen ADV ville ha klart dette.
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Supermotard kommer jo også et stykke ned

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BRAAAAAP! 

-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 aug 2014, 20:06
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Det er vel ingen som tror at ADV er raskere på bane enn R?simpson skrev:https://m.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
Litt om nedleggsvinkel på asfaltsykler
Naken gatesykkel ca 50 °
R sykkel ca 55°
Ingen ADV ville ha klart dette.

Men greier en R sykkel 55° i en hårnål sving på en humpete brosteins vei? Tviler på det..
Nesten alle veier vi kjører på er langt i fra en bane med fine svinger, perfekt asfalt og mulighet til å bruke hele bredden for å få perfekt inngang/utgang på svingen.
Normale veier er full av hull, telehiv, grus, og andre trafikanter. Da er ikke en R sykkel ideell

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hvertfall når bildet er tatt midt i ett realt tryn og 0,3 sekunder før mann og sykkel spiser asfalt og grus med begge henda.Blaamand skrev:Supermotard kommer jo også et stykke ned![]()
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hårnålsvinger med brostein? Jeg vet om et par av de, men det er ikke mange. Man må da heller ikek ha perfekt asfalt for å kjøre R sykkel. Det der er en myte. Og så dårlige veier har vi faktisk ikke i de fleste deler av Europa.Daniel_hoy skrev:Det er vel ingen som tror at ADV er raskere på bane enn R?simpson skrev:https://m.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
Litt om nedleggsvinkel på asfaltsykler
Naken gatesykkel ca 50 °
R sykkel ca 55°
Ingen ADV ville ha klart dette.![]()
Men greier en R sykkel 55° i en hårnål sving på en humpete brosteins vei? Tviler på det..
Nesten alle veier vi kjører på er langt i fra en bane med fine svinger, perfekt asfalt og mulighet til å bruke hele bredden for å få perfekt inngang/utgang på svingen.
Normale veier er full av hull, telehiv, grus, og andre trafikanter. Da er ikke en R sykkel ideell
Håper vi en gang får testet dette. To dyktige førere som tar hver sin tur på ADV, R og HD og ser hvilken de kan kjøre fortest med :)
Dette er egentlig en rar diskusjon siden de fleste ADV eiere sier de ikke er så opptatt av fart og derfor gjør det ikke noe at toppfarten på sykkelen er så lav :) Helt til man snakker om hårnålsvinger. Da skal de plutselig kjøre fortere enn alle andre :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.