Et eksempel på Kina-metall

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av vim »

Som et apropos og kanskje en liten tankevekker for han som i en annen tråd irriterte seg over at "gamlinger" er så overforsiktige:

Etter kun noen ukers bruk og under 100 mils kjøring, har festebrakketten til min flotte ebay-kjøpte bremsevæskebeholder rett og slett bare knekt tvers av. Merket ingenting, før beholderen hang og slang da jeg skulle hjem fra jobb i dag. Skrekk og gru, hvis det samme skulle skje med et bremsehåndtak! Stor forskjell i tykkelse etc. på en brakett og et håndtak selvfølgelig, men det gir likevel et hint om produksjonskvalitet.
Jeg har på to sykler brukt korte ebay håndtak og har ikke noe å klage på så langt, men nå lurer jeg jammen på å spandere på meg noen litt mer anerkjente greier.

[img]http://i394.photobucket.com/albums/pp21 ... udyoh3.jpg[/img]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av AJ »

Kina-plast er ille... Både farge og lukt er ikke helt på nivå. Synes jeg.
Har heller aldri hatt særlig tillit til Kina-metall og styrer unna så langt jeg kan.
Er også skeptisk til elektroniske komponenter fra landet hvor det bor flest mennesker her i verden, men "Made in China" batteriene mine har gjort jobben.

Nei...
må si jeg er skeptisk til Kina saker. Spesielt uspesifiserte (merkeløse) og ukjente produsenter.
Har dog flere ting laget i Kina, men hvor kvalitetsprodusenter (som f.eks. Samsung) står bak og sikrer kvaliteten. Håper jeg... :confused
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av CB9 »

gamlinger er overforsiktige. leddgikt og greier inviterer ikke akkurat til fest

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av CB9 »

sikker på at refleksvesten din er fra kina

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Bosted: Der øst møter vest.

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av Hansien »

En vis mann sa en gang at en pessimist er intet annet enn en optimist med erfaring..


Uansett, har kinahendler fra ebay til duken min liggende å slenge samt et par fra en mer seriøst aktør i fra, Storbritannia Tyskland på tur og nå, spent på å sammenligne for å finne ut om det faktisk er noe forskjell eller ikke.
Sist redigert av Hansien den 19 apr 2016, 20:29, redigert 1 gang totalt.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av AJ »

Hansien skrev:En vis mann sa en gang at en pessimist er intet annet enn en optimist med erfaring..


Uansett, har kinahendler fra ebay til duken min liggende å slenge samt et par fra en mer seriøst aktør i fra Storbritannia på tur og nå, spent på å sammenligne for å finne ut om det faktisk er noe forskjell eller ikke.
Kan være at de fra den seriøse aktøren i UK er laget i Kina også, men at kvalitetskontrollen er en annen enn en ren kinesisk produsent.
Det er jo mye som lages i Kina og som holder mål.
Problemet er disse små- og billigprodusentene som neppe er like nøye med sine kvalitetskontroller...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Bosted: Der øst møter vest.

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av Hansien »

Kvalitetsikring og hva slags metall/legering tror jeg er det som vil være skilnaden.

At de begge er produsert i Kina er ikke utenkelig.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av gsx750_80 »

CB9 skrev:gamlinger er overforsiktige. leddgikt og greier inviterer ikke akkurat til fest
Kloke og hyggelige ord fra CB09.
mvh

-gsx750_80

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av CB9 »

ja beklager. jeg blir kvalm når det blir for koselig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av AJ »

Handler ikke bare om Kina-metall, men Kina kvalitet generelt:

https://www.quora.com/Why-are-Chinese-p ... ow-quality
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av CB9 »

jeg tror uansett de aller fleste eldre lever like godt med sertifiserte varer fra merkebutikken, som unge lever godt med kinavarer.
forskjellen er prisen og stilen og der tror jeg de unge slår gamlingene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av simpson »

Kunne minne om Biltemakvalitet.
Der ryker ting i hytt og pine, men folk blir ikke skremt, for de får jo ny på garantien uansett.
Hadde ikke vært mer skeptisk til Kinavarer enn Biltema.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av kjellv »

CB9 skrev:jeg tror uansett de aller fleste eldre lever like godt med sertifiserte varer fra merkebutikken, som unge lever godt med kinavarer.
forskjellen er prisen og stilen og der tror jeg de unge slår gamlingene.
Kinabling = stil?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 651
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av MGR1 »

Det ser ut som at den har knekt pga. vibrasjoner. Litt vanskelig å se detaljer utifra bildet, men jeg vil si at braketten ser underdimensjonert ut.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av Jompa »

CB9 skrev:ja beklager. jeg blir kvalm når det blir for koselig
Akkurat ja, så det er derfor du kommer med kvalme oppgulp til stadighet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av CB9 »

kjellv skrev:
CB9 skrev:jeg tror uansett de aller fleste eldre lever like godt med sertifiserte varer fra merkebutikken, som unge lever godt med kinavarer.
forskjellen er prisen og stilen og der tror jeg de unge slår gamlingene.
Kinabling = stil?
stil blir kanskje å ta i men jeg prater egentlig ikke om rosa muttere og mini-hendler. mener bare det er mye kule ting å få både her og der og kvaliteten er det ikke noe problem med. sier ikke alt er bra men mye funker utmerket.

dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Sist redigert av CB9 den 20 apr 2016, 07:40, redigert 1 gang totalt.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av CB9 »

Jompa skrev:
CB9 skrev:ja beklager. jeg blir kvalm når det blir for koselig
Akkurat ja, så det er derfor du kommer med kvalme oppgulp til stadighet.
nei jeg er bare lei kamelspisende rumpeslikkere som unnskylder seg for å bumpe tråder og i det hele tatt. er ikke vondt ment

stari-vujadin
Innlegg: 10
Registrert: 11 mar 2016, 22:17
Motorsykkelen din: DL650

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av stari-vujadin »

Tenk på de som kjører kinesiske MC eller scootere! :crazy:
MCer: MZ ETZ 250, Yamaha XT600, Suzuki DL650 Adventure

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av kjellv »

CB9 skrev: dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Ja dette er blitt virkeligheten for svært mange nye biler. Det er fort gjort å skaffe seg store ekstrakostnader ved å forsøke seg som mekaniker selv. Ikke alle bør gjøre det. Til og med lyspærebytte kan by på store problemer selv om man regner seg for ganske nevenyttig.
Vi er nok omtrent der for de mest avanserte motorsykler også. Selv i utgangspunktet enkle operasjoner kan by på store utfordringer, og risiko for å ødelegge andre ting er store.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av CB9 »

kjellv skrev:
CB9 skrev: dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Ja dette er blitt virkeligheten for svært mange nye biler. Det er fort gjort å skaffe seg store ekstrakostnader ved å forsøke seg som mekaniker selv. Ikke alle bør gjøre det. Til og med lyspærebytte kan by på store problemer selv om man regner seg for ganske nevenyttig.
Vi er nok omtrent der for de mest avanserte motorsykler også. Selv i utgangspunktet enkle operasjoner kan by på store utfordringer, og risiko for å ødelegge andre ting er store.

jeg tror de gjør det med viten og vilje for å loppe oss for maks mulig. frustrerende irriterende egentlig.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av vim »

MGR1 skrev:Det ser ut som at den har knekt pga. vibrasjoner. Litt vanskelig å se detaljer utifra bildet, men jeg vil si at braketten ser underdimensjonert ut.
Ingen tvil om det. Den var slapp og vinglete fra dag 1 og åpenbart alt for tynt (og sprøtt) gods.
Lokket derimot, er blytungt :roll

Og til de som lar seg irritere over at ungdommen "troller" litt i trådene: Ta det som underholdning - det er bedre med litt støy, enn fora uten følgere :crazy:
Og CB9 kan kanskje heller glede seg til at Dreamworks lanserer filmen om de opprinnelig danske Lykketroll ("Trolls"): [video]https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 5492,d.bGg[/video]
Skurkene i filmen er forresten bergensere...
Her er kanskje noe annet å trolle om for noen: Er det tilfeldig, at Hollywood har fanget opp at bergensere markerer seg som litt "skarpe"??? :-k

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av gsx750_80 »

Bergensere, skarpe? Aldri hørt om det. Bråkete, detimor.. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av gsx750_80 »

Derimot, ikke detimor. Har nok tatt for mye Møllers tran.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av kjellv »

CB9 skrev:
kjellv skrev:
CB9 skrev: dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Ja dette er blitt virkeligheten for svært mange nye biler. Det er fort gjort å skaffe seg store ekstrakostnader ved å forsøke seg som mekaniker selv. Ikke alle bør gjøre det. Til og med lyspærebytte kan by på store problemer selv om man regner seg for ganske nevenyttig.
Vi er nok omtrent der for de mest avanserte motorsykler også. Selv i utgangspunktet enkle operasjoner kan by på store utfordringer, og risiko for å ødelegge andre ting er store.

jeg tror de gjør det med viten og vilje for å loppe oss for maks mulig. frustrerende irriterende egentlig.
Det er nok mest et resultat av den enorme utviklingen som hele tiden skjer. Konkurransen mellom produsentene om de beste og mest avanserte løsningene, samt at vekten må ned. Alle tilgjengelige hulrom utnyttes, og det er ikke lenger allemannskunnskap og forstå hvordan alt henger sammen.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: RE: Re: Et eksempel på Kina-metall

Legg inn av CB9 »

kjellv skrev:
CB9 skrev:
kjellv skrev:
CB9 skrev: dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Ja dette er blitt virkeligheten for svært mange nye biler. Det er fort gjort å skaffe seg store ekstrakostnader ved å forsøke seg som mekaniker selv. Ikke alle bør gjøre det. Til og med lyspærebytte kan by på store problemer selv om man regner seg for ganske nevenyttig.
Vi er nok omtrent der for de mest avanserte motorsykler også. Selv i utgangspunktet enkle operasjoner kan by på store utfordringer, og risiko for å ødelegge andre ting er store.

jeg tror de gjør det med viten og vilje for å loppe oss for maks mulig. frustrerende irriterende egentlig.
Det er nok mest et resultat av den enorme utviklingen som hele tiden skjer. Konkurransen mellom produsentene om de beste og mest avanserte løsningene, samt at vekten må ned. Alle tilgjengelige hulrom utnyttes, og det er ikke lenger allemannskunnskap og forstå hvordan alt henger sammen.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

det er samme prinsippet dem kjører på iphones og denslags. går ikke an å bytte batteri og løsningen blir å kjøpe seg nytt.
det kalles planned obsolence eller noe i den dur.

"Other products, such as the iPhone, may contain rechargeable batteries that are not user-replaceable after they have worn down, so that consumers are required to pay for the manufacturer to replace the battery, or to buy a new product."

Svar