Et eksempel på Kina-metall
Et eksempel på Kina-metall
Som et apropos og kanskje en liten tankevekker for han som i en annen tråd irriterte seg over at "gamlinger" er så overforsiktige:
Etter kun noen ukers bruk og under 100 mils kjøring, har festebrakketten til min flotte ebay-kjøpte bremsevæskebeholder rett og slett bare knekt tvers av. Merket ingenting, før beholderen hang og slang da jeg skulle hjem fra jobb i dag. Skrekk og gru, hvis det samme skulle skje med et bremsehåndtak! Stor forskjell i tykkelse etc. på en brakett og et håndtak selvfølgelig, men det gir likevel et hint om produksjonskvalitet.
Jeg har på to sykler brukt korte ebay håndtak og har ikke noe å klage på så langt, men nå lurer jeg jammen på å spandere på meg noen litt mer anerkjente greier.
[img]http://i394.photobucket.com/albums/pp21 ... udyoh3.jpg[/img]
Etter kun noen ukers bruk og under 100 mils kjøring, har festebrakketten til min flotte ebay-kjøpte bremsevæskebeholder rett og slett bare knekt tvers av. Merket ingenting, før beholderen hang og slang da jeg skulle hjem fra jobb i dag. Skrekk og gru, hvis det samme skulle skje med et bremsehåndtak! Stor forskjell i tykkelse etc. på en brakett og et håndtak selvfølgelig, men det gir likevel et hint om produksjonskvalitet.
Jeg har på to sykler brukt korte ebay håndtak og har ikke noe å klage på så langt, men nå lurer jeg jammen på å spandere på meg noen litt mer anerkjente greier.
[img]http://i394.photobucket.com/albums/pp21 ... udyoh3.jpg[/img]
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Et eksempel på Kina-metall
Kina-plast er ille... Både farge og lukt er ikke helt på nivå. Synes jeg.
Har heller aldri hatt særlig tillit til Kina-metall og styrer unna så langt jeg kan.
Er også skeptisk til elektroniske komponenter fra landet hvor det bor flest mennesker her i verden, men "Made in China" batteriene mine har gjort jobben.
Nei...
må si jeg er skeptisk til Kina saker. Spesielt uspesifiserte (merkeløse) og ukjente produsenter.
Har dog flere ting laget i Kina, men hvor kvalitetsprodusenter (som f.eks. Samsung) står bak og sikrer kvaliteten. Håper jeg...
Har heller aldri hatt særlig tillit til Kina-metall og styrer unna så langt jeg kan.
Er også skeptisk til elektroniske komponenter fra landet hvor det bor flest mennesker her i verden, men "Made in China" batteriene mine har gjort jobben.
Nei...
må si jeg er skeptisk til Kina saker. Spesielt uspesifiserte (merkeløse) og ukjente produsenter.
Har dog flere ting laget i Kina, men hvor kvalitetsprodusenter (som f.eks. Samsung) står bak og sikrer kvaliteten. Håper jeg...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Et eksempel på Kina-metall
gamlinger er overforsiktige. leddgikt og greier inviterer ikke akkurat til fest
Re: Et eksempel på Kina-metall
sikker på at refleksvesten din er fra kina
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Et eksempel på Kina-metall
En vis mann sa en gang at en pessimist er intet annet enn en optimist med erfaring..
Uansett, har kinahendler fra ebay til duken min liggende å slenge samt et par fra en mer seriøst aktør i fra, Storbritannia Tyskland på tur og nå, spent på å sammenligne for å finne ut om det faktisk er noe forskjell eller ikke.
Uansett, har kinahendler fra ebay til duken min liggende å slenge samt et par fra en mer seriøst aktør i fra, Storbritannia Tyskland på tur og nå, spent på å sammenligne for å finne ut om det faktisk er noe forskjell eller ikke.
Sist redigert av Hansien den 19 apr 2016, 20:29, redigert 1 gang totalt.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Et eksempel på Kina-metall
Kan være at de fra den seriøse aktøren i UK er laget i Kina også, men at kvalitetskontrollen er en annen enn en ren kinesisk produsent.Hansien skrev:En vis mann sa en gang at en pessimist er intet annet enn en optimist med erfaring..
Uansett, har kinahendler fra ebay til duken min liggende å slenge samt et par fra en mer seriøst aktør i fra Storbritannia på tur og nå, spent på å sammenligne for å finne ut om det faktisk er noe forskjell eller ikke.
Det er jo mye som lages i Kina og som holder mål.
Problemet er disse små- og billigprodusentene som neppe er like nøye med sine kvalitetskontroller...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Et eksempel på Kina-metall
Kvalitetsikring og hva slags metall/legering tror jeg er det som vil være skilnaden.
At de begge er produsert i Kina er ikke utenkelig.
At de begge er produsert i Kina er ikke utenkelig.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Et eksempel på Kina-metall
Kloke og hyggelige ord fra CB09.CB9 skrev:gamlinger er overforsiktige. leddgikt og greier inviterer ikke akkurat til fest
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Et eksempel på Kina-metall
ja beklager. jeg blir kvalm når det blir for koselig
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Et eksempel på Kina-metall
Handler ikke bare om Kina-metall, men Kina kvalitet generelt:
https://www.quora.com/Why-are-Chinese-p ... ow-quality
https://www.quora.com/Why-are-Chinese-p ... ow-quality
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Et eksempel på Kina-metall
jeg tror uansett de aller fleste eldre lever like godt med sertifiserte varer fra merkebutikken, som unge lever godt med kinavarer.
forskjellen er prisen og stilen og der tror jeg de unge slår gamlingene.
forskjellen er prisen og stilen og der tror jeg de unge slår gamlingene.
Re: Et eksempel på Kina-metall
Kunne minne om Biltemakvalitet.
Der ryker ting i hytt og pine, men folk blir ikke skremt, for de får jo ny på garantien uansett.
Hadde ikke vært mer skeptisk til Kinavarer enn Biltema.
Der ryker ting i hytt og pine, men folk blir ikke skremt, for de får jo ny på garantien uansett.
Hadde ikke vært mer skeptisk til Kinavarer enn Biltema.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Et eksempel på Kina-metall
Kinabling = stil?CB9 skrev:jeg tror uansett de aller fleste eldre lever like godt med sertifiserte varer fra merkebutikken, som unge lever godt med kinavarer.
forskjellen er prisen og stilen og der tror jeg de unge slår gamlingene.
- MGR1
- Innlegg: 651
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Et eksempel på Kina-metall
Det ser ut som at den har knekt pga. vibrasjoner. Litt vanskelig å se detaljer utifra bildet, men jeg vil si at braketten ser underdimensjonert ut.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Et eksempel på Kina-metall
Akkurat ja, så det er derfor du kommer med kvalme oppgulp til stadighet.CB9 skrev:ja beklager. jeg blir kvalm når det blir for koselig
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Et eksempel på Kina-metall
stil blir kanskje å ta i men jeg prater egentlig ikke om rosa muttere og mini-hendler. mener bare det er mye kule ting å få både her og der og kvaliteten er det ikke noe problem med. sier ikke alt er bra men mye funker utmerket.kjellv skrev:Kinabling = stil?CB9 skrev:jeg tror uansett de aller fleste eldre lever like godt med sertifiserte varer fra merkebutikken, som unge lever godt med kinavarer.
forskjellen er prisen og stilen og der tror jeg de unge slår gamlingene.
dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Sist redigert av CB9 den 20 apr 2016, 07:40, redigert 1 gang totalt.
Re: Et eksempel på Kina-metall
nei jeg er bare lei kamelspisende rumpeslikkere som unnskylder seg for å bumpe tråder og i det hele tatt. er ikke vondt mentJompa skrev:Akkurat ja, så det er derfor du kommer med kvalme oppgulp til stadighet.CB9 skrev:ja beklager. jeg blir kvalm når det blir for koselig
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 11 mar 2016, 22:17
- Motorsykkelen din: DL650
Re: Et eksempel på Kina-metall
Tenk på de som kjører kinesiske MC eller scootere! 

MCer: MZ ETZ 250, Yamaha XT600, Suzuki DL650 Adventure
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Et eksempel på Kina-metall
Ja dette er blitt virkeligheten for svært mange nye biler. Det er fort gjort å skaffe seg store ekstrakostnader ved å forsøke seg som mekaniker selv. Ikke alle bør gjøre det. Til og med lyspærebytte kan by på store problemer selv om man regner seg for ganske nevenyttig.CB9 skrev: dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Vi er nok omtrent der for de mest avanserte motorsykler også. Selv i utgangspunktet enkle operasjoner kan by på store utfordringer, og risiko for å ødelegge andre ting er store.
Re: Et eksempel på Kina-metall
kjellv skrev:Ja dette er blitt virkeligheten for svært mange nye biler. Det er fort gjort å skaffe seg store ekstrakostnader ved å forsøke seg som mekaniker selv. Ikke alle bør gjøre det. Til og med lyspærebytte kan by på store problemer selv om man regner seg for ganske nevenyttig.CB9 skrev: dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Vi er nok omtrent der for de mest avanserte motorsykler også. Selv i utgangspunktet enkle operasjoner kan by på store utfordringer, og risiko for å ødelegge andre ting er store.
jeg tror de gjør det med viten og vilje for å loppe oss for maks mulig. frustrerende irriterende egentlig.
Re: Et eksempel på Kina-metall
Ingen tvil om det. Den var slapp og vinglete fra dag 1 og åpenbart alt for tynt (og sprøtt) gods.MGR1 skrev:Det ser ut som at den har knekt pga. vibrasjoner. Litt vanskelig å se detaljer utifra bildet, men jeg vil si at braketten ser underdimensjonert ut.
Lokket derimot, er blytungt

Og til de som lar seg irritere over at ungdommen "troller" litt i trådene: Ta det som underholdning - det er bedre med litt støy, enn fora uten følgere

Og CB9 kan kanskje heller glede seg til at Dreamworks lanserer filmen om de opprinnelig danske Lykketroll ("Trolls"): [video]https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 5492,d.bGg[/video]
Skurkene i filmen er forresten bergensere...
Her er kanskje noe annet å trolle om for noen: Er det tilfeldig, at Hollywood har fanget opp at bergensere markerer seg som litt "skarpe"???

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Et eksempel på Kina-metall
Bergensere, skarpe? Aldri hørt om det. Bråkete, detimor.. 

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Et eksempel på Kina-metall
Derimot, ikke detimor. Har nok tatt for mye Møllers tran.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Et eksempel på Kina-metall
Det er nok mest et resultat av den enorme utviklingen som hele tiden skjer. Konkurransen mellom produsentene om de beste og mest avanserte løsningene, samt at vekten må ned. Alle tilgjengelige hulrom utnyttes, og det er ikke lenger allemannskunnskap og forstå hvordan alt henger sammen.CB9 skrev:kjellv skrev:Ja dette er blitt virkeligheten for svært mange nye biler. Det er fort gjort å skaffe seg store ekstrakostnader ved å forsøke seg som mekaniker selv. Ikke alle bør gjøre det. Til og med lyspærebytte kan by på store problemer selv om man regner seg for ganske nevenyttig.CB9 skrev: dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Vi er nok omtrent der for de mest avanserte motorsykler også. Selv i utgangspunktet enkle operasjoner kan by på store utfordringer, og risiko for å ødelegge andre ting er store.
jeg tror de gjør det med viten og vilje for å loppe oss for maks mulig. frustrerende irriterende egentlig.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: RE: Re: Et eksempel på Kina-metall
kjellv skrev:Det er nok mest et resultat av den enorme utviklingen som hele tiden skjer. Konkurransen mellom produsentene om de beste og mest avanserte løsningene, samt at vekten må ned. Alle tilgjengelige hulrom utnyttes, og det er ikke lenger allemannskunnskap og forstå hvordan alt henger sammen.CB9 skrev:kjellv skrev:Ja dette er blitt virkeligheten for svært mange nye biler. Det er fort gjort å skaffe seg store ekstrakostnader ved å forsøke seg som mekaniker selv. Ikke alle bør gjøre det. Til og med lyspærebytte kan by på store problemer selv om man regner seg for ganske nevenyttig.CB9 skrev: dessverre har det nå blitt sånn at folk må på verksted for å bytte lyspære på bilen sin. vet ikke om det er sånn på mc men det kommer vel dit og.
Vi er nok omtrent der for de mest avanserte motorsykler også. Selv i utgangspunktet enkle operasjoner kan by på store utfordringer, og risiko for å ødelegge andre ting er store.
jeg tror de gjør det med viten og vilje for å loppe oss for maks mulig. frustrerende irriterende egentlig.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
det er samme prinsippet dem kjører på iphones og denslags. går ikke an å bytte batteri og løsningen blir å kjøpe seg nytt.
det kalles planned obsolence eller noe i den dur.
"Other products, such as the iPhone, may contain rechargeable batteries that are not user-replaceable after they have worn down, so that consumers are required to pay for the manufacturer to replace the battery, or to buy a new product."