Stelvio'en jeg hadde var ganske snatchy, men ble bedre med finjustering (synkronisering) av spjeldhusene (throttle bodies).
Mapping på Stelvio var nok også ganske "grovmasket" for å si det slik. I kombo med smalbånd lambdasonder gjør ikke dette saken noe særlig bedre. Tror jeg...
KTM'em jeg har nå er den beste sykkelen jeg har hatt med tanke på snatchy-effekten. Knapt merkbar på denne sykkelen. Merker heller ingen dump (dip) i turtallskurven.
Virker på meg som at KTM har anstrengt seg litt ekstra for å få bukt med denne utfordringen, som åpenbart flere nye motorsykler synes å slite med fortsatt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
badkernel skrev:
Merkes spesielt i 2 gir mellom 2800 og 3800 omdreninger. Muligens forsviner alle små bugs etter innkjørings perioden (500 km so far ) men gud såååå irriterende.
Rart, for kan ikke si at jeg har merket noe til dette på min enda etter 80mil.. Og du snakker om Standard-mode eller..? For i A-mode tror jeg nok den kan være litt brå på gassen etc. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)
Synes jeg husker å ha lest om dette med "snarchy" gass på mt-09, mener jeg fant ut av at mange mente det kom av ride by wire og rett og slett at folk ikke var vant til det? Litt/en del mer følsomt enn vanlig gasshåndtak, og dermed mest en vanesak?
I A-mode skjerpes vell gassen enda mer så er kanskje ikke så rart at du merker det mer her?
Nja..ride by wire.. Er da gasswire på min tracer.. men litt usikker på hvordan overføringen egentlig funker på denne sykkelen. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
badkernel skrev:
Merkes spesielt i 2 gir mellom 2800 og 3800 omdreninger. Muligens forsviner alle små bugs etter innkjørings perioden (500 km so far ) men gud såååå irriterende.
Rart, for kan ikke si at jeg har merket noe til dette på min enda etter 80mil.. Og du snakker om Standard-mode eller..? For i A-mode tror jeg nok den kan være litt brå på gassen etc. :)
Litt vanskelig å beskrive det som skjer (muligens det er føreren som er litt "picky/hard to please") men.... sykkelen vil dra men plutselig kutter ned og så om igjen og om igjen...små rykk hele veien (brøkdel av sec) ved cruise speed på ca 45/50 km/h i 2 gir drivstoff/luft blanding er for magert??
Vet ikke, litt lost ååå ja det gjelder alle mode's A/S/B
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)
Synes jeg husker å ha lest om dette med "snarchy" gass på mt-09, mener jeg fant ut av at mange mente det kom av ride by wire og rett og slett at folk ikke var vant til det? Litt/en del mer følsomt enn vanlig gasshåndtak, og dermed mest en vanesak?
I A-mode skjerpes vell gassen enda mer så er kanskje ikke så rart at du merker det mer her?
Nja..ride by wire.. Er da gasswire på min tracer.. men litt usikker på hvordan overføringen egentlig funker på denne sykkelen. :)
Det er gasswire på ride-by-wire sykler. "Gasswire" går bare til en elektrisk regulator som igjen styrer innsugspjeld og dyser. Dette medfører bl.a. at spjeld/dyser kan være litt åpne selv om gassen er helt "av". Dette er nyttig for eksempel når man ønsker redusert motorbrems ved null gass (ref annen tråd om bensinforbruk ved null gass og utforbakke.) Det er altså ikke bare gassrullens posisjon som bestemmer om motoren får tilført innsugsluft/drivstoff.
Her er video hvor motorsykkel instruktør snakker om samme ting jeg opplever på Tracer'n ved lav hastighet. #Perfectionist #daredevilhearing
Fra 3:36 min til 4:30 min
[video]https://www.youtube.com/watch?v=39J9GkE2FEA[/video]
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)