Kjæxli skrev:Vet ikke om dette passer inn under dette sub-forumet, men det var det nærmeste jeg fant.
Jeg er 14 år, og fyller 15 i Mars. I det siste har jeg begynt å tenkte på mulighetene ved å ta lett-mc lappen, og kjøpe meg en lett-mc. Jeg har pratet åpent med foreldrene mine, men de er helt imot. Bare jeg åpner munnen om det, sier de begge, "det kommer ikke på tale". Når jeg spurte hvorfor sa de at det var for farlig, de mener også at jeg heller burde vente til bil. Men for meg høres lett-mc ut som en gyllen mylighet for å få trafikkerfaring og et transportmiddel tidlig.
Jeg har en jobb og tjener noen tusen i måneden, ca 40-60 i året (timelønn), så jeg har selv råd til både lappen og selve motorsykkelen uten å ta fra sparepengene jeg har lagt av til billappen og bil. Noen tips eller noe jeg kan si for å overbevise dem?
På forhånd, takk :)
EDIT: Motorsyklene jeg har sett på foreløpig er Yamaha YZF R125 og Aprilia RS4
Tar gjerne imot råd på dette området og :)
Foreldre er foreldre. De vil alltid plage deg på en eller annen måte og gjøre livet ditt til et hælvete. Du er ungen dems og du er det kjæreste de har. Men, det virker som at de trenger en annen innfallsvinkel på ting og en litt annen fremtoning enn hva de har.
Om du vil betale dette gildet sjæl, så kan egentlig ikke foreldra si noe. Det er din lønn og du gjør hva du vil med den i så måte.
Jeg vil anbefale at du finner en kjøreskole i nærheten hvor du snakker med en kjørelærer om dette og går gjennom flere temaer og kanskje får informasjon du kan gi til dine foreldre og kanskje kan du til og med ta de med til kjøreskolen og snakke med lærern, slik at de kanskje roer seg ned litt. Det er vel mye mer teori og praktisk erfaring som skal til, for å få lappen for Lett-Mc kontra moped, for å si det mildt.
Det mor og far kanskje er redd for og som ble nevnt tidligere, er at du kanskje (i dems øyne) er veldig hyper og at de ikke tror at du kan bli en god trafikkant. Men, så er det med denne kjøreskolen og kravet til antall timer man skal ha, før man får lappen da..
De er jo der, nettopp fordi at vi SKAL BLI gode trafikkanter ! Det er veldig mange variabler inne i bildet her, fordi:
Det kan godt være at du er en helt annen og mer beherska person i trafikken, enn f.eks foreldrene dine tror, basert på sine "erfaringer".
Etter at du har hatt 10 kjøretimer f.eks, kan kjørelæreren fort fortelle deg, hvorvidt dette er liv laga, eller om du bør vente.
Jeg vil oppfordre deg til å møte kjøreskolen og lærern og at kjørelæreren møte foreldra dine og gå gjennom flere ting med dere, slik at de får et større innblikk i hva dette er for noe.
Når det kommer til sykkel, vil jeg gi deg det rådet jeg fikk en gang i min ungdom: Styr unna aprilia. Yamaha, Suzuki, Honda osv er bedre da.
Jeg har en Varadero XL 125 selv og den er en drøm å kjøre for å være ærlig. Jeg har kjørt større sykler som ikke tar den i kjøreferdigheter og smidighet og Varaderoen er ganske stor. Tenk på hva slags type du er: Er du eventyrlysten ? Kommer du til å ville dra på tur med en kjærste, eller venn ? Vil du kjøre til sørlandet om sommeren, eller opp til Hardangervidda på treff ? Eller vil du kjøre på mest mulig grus ?
Er du den typen som ville foretrukket lange motorveier i cruisinghastighet over 100km/t mens du lener deg over styret og er kongen på motorveien ? Da er YZF noe for deg, men, da kan det være at du blir enda mer bajas enn du er og at dine foreldre får rett i sine fornemmelser om at du er og blir en bajas. Traff en kar for noen år tilbake og han sa at han kommer aldri til å kjøpe en R-Sykkel og heller ikke på over 600cc, fordi han ville kjørt seg i hjæl fort som fy.
Eller kunne du kanskje tenkt deg noe mer a la Cafè Racer ? Eller en Super Motard ? Er street fighter noe for deg kanskje ?
Jeg vil anbefale deg sterkt og gå innom mange forhandlere og prøvesitte flere og til og med snakke med kjøreskolen om hva du burde gå for. Kanskje de kan hooke deg opp med en pent brukt sykkel av den du kunne tenkt deg, til en hyggelig pris ?
Brukte sykler fra forhandlere og kjøreskoler er som regel ganske trygge kjøp. Alle servicer er fulgt, de har veltebøyle, så det er ikke skader på kåpa f.eks. De er nok kjørt langt, men er velholdte.
Lykke til i jakta