Nei. Du kan bruke en hvilken som helst Yamahaforhandlersupersic skrev:litt offtopic men må garantiarbeid utføres der den er kjøpt? sliter litt med en treg startknapp

Nei. Du kan bruke en hvilken som helst Yamahaforhandlersupersic skrev:litt offtopic men må garantiarbeid utføres der den er kjøpt? sliter litt med en treg startknapp
Hvorfor er det bedre at kjøper får denne i ettertid enn at den er inkludert i prisen?kjellv skrev:Selv må jeg nok innrømme at jeg aldri har sett det som min plikt å opplyse kjøper om denne "ekstraregningen". Mest fordi jeg vel har gått ut fra at det er åpenbart for kjøper at han får den regninga, men også fordi det i en slik salgsprosess er så mange ting jeg må passe på for at det skal bli riktig. Men i de tilfeller kjøper tar det opp, informerer jeg selvfølgelig om det.
Men salgstriks er det ikke. Jeg tror nok de fleste synes det er helt greit at årsavgiften kommer senere, bedre det enn at den må være betalt før reg. slik det var før.
Denne forsto jeg ikke helt...Baffin skrev:Jeg kjøpte ny sykkel i mars i år (2016) og der under pris sto det:
Kjøpesum uten særavgift kr ..........
Registreringsavgift kr 513
Registreringsomkostninger kr -
Årsavgift til staten kr 1920
Utstyr kr -
Totalpris kr .........
En veldig grei kontrakt som ikke bør gi noen overraskelser.
Baffin
Tja, si det. Årsavgiften er jo noe du betaler til staten uansett om den før var "inkludert" i prisen eller du får den på egen regning etter kjøp. Med den endringen som ble gjort for noen år siden så slipper du som kunde nå å forhåndsbetalte denne avgiften men betaler den etter at du har kjøretøyet på veien. Noen vil kanskje se på det som en fordel.supersic skrev: Hvorfor er det bedre at kjøper får denne i ettertid enn at den er inkludert i prisen?
Hvor lenge mener du en slik opplysningsplikt skal vare da? Det er tre år siden denne endringen trådte i kraft, når er den å anse som kundens plikt å kjenne til?Jompa skrev:Jo, forhandleren kan absolutt klandres for å ikke ha opplyst om endring av en praksis som har vært der i årevis...
Jompa skrev:Ikke plikt, men service.
Det er langt ifra alle som har handlet nye kjøretøy de siste 3 årene.
Selv visste jeg ikke at praksisen var endret før jeg leste det i denne tråden.
Hvorfor driver du å never hele tiden at årsavgiften er like sur hvert år? det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt.Bjerknez skrev:Det jeg reagerer mest på her er egentlig ordtonen til Supersic. Man kan jo gjerne diskutere hvordan denne årsavgiften bør fremstilles under salg av kjøretøy, men i mine øyne virker Supersic såpass irritert at det virker som om denne avgiften kom veldig "brått på". I tillegg så går han rett i strupen på Graarud Motor. Siden det blir fremstilt på en slik måte så tolker jeg saken dithen at avgiften er tung å svelge, og eller at man kanskje ikke helt har fått med seg gangen i dette. Hvis årsavgiften er såpass viktig så synes jeg kanskje man kunne referert med forhandler før kontrakts underskrivelse.
Jeg har selv kjøpt sykkel hos Graarud Motor og dem er veldig greie å ha med å gjøre. Jeg fikk også årsavgiften på min Street Triple R i postkassa rett etter kjøp. Den er like sur å betale hver gang, akkurat som NRK lisensen, men etter noen år når man har betalt noen slike så går det seg litt til.
Så man kan gjerne diskutere hvordan dette skal håndteres, men Graarud kan ikke klandres for dette.
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner noen ting av logikken din. Hvis du ønsker å prute på årsavgiften må du gjøre den prutingen med staten, ikke forhandleren.supersic skrev:Som sagt jeg er helt sikker på at de forhandlerne som ikke never dette med årsavgiften gjør dette bevisst, for da risikerer de enda en prutekrig med kunden og jeg som kunde ønsker å sjekke med forskjellige forhandlere om hvem av de som er villig til å bære denne " ekstra kostnaden"
Det er heldigvis slik at det faktisk fortsatt er mulig å prute litt.
Å diskutere om hvor mye 1900 kroner egentlig er, er helt irrelevant, like så at årsavgift er en avgift vi må betale hvert år.