Årsavgift ny motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

supersic skrev:litt offtopic men må garantiarbeid utføres der den er kjøpt? sliter litt med en treg startknapp
Nei. Du kan bruke en hvilken som helst Yamahaforhandler :thumleft

Brukeravatar
supersic
Motorsykkelen din: SpeedTriple

Legg inn av supersic »

kjellv skrev:Selv må jeg nok innrømme at jeg aldri har sett det som min plikt å opplyse kjøper om denne "ekstraregningen". Mest fordi jeg vel har gått ut fra at det er åpenbart for kjøper at han får den regninga, men også fordi det i en slik salgsprosess er så mange ting jeg må passe på for at det skal bli riktig. Men i de tilfeller kjøper tar det opp, informerer jeg selvfølgelig om det.
Men salgstriks er det ikke. Jeg tror nok de fleste synes det er helt greit at årsavgiften kommer senere, bedre det enn at den må være betalt før reg. slik det var før.
Hvorfor er det bedre at kjøper får denne i ettertid enn at den er inkludert i prisen?

Brukeravatar
Baffin
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Legg inn av Baffin »

Jeg kjøpte ny sykkel i mars i år (2016) og der under pris sto det:
Kjøpesum uten særavgift kr ..........
Registreringsavgift kr 513
Registreringsomkostninger kr -
Årsavgift til staten kr 1920
Utstyr kr -
Totalpris kr .........
En veldig grei kontrakt som ikke bør gi noen overraskelser.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Baffin skrev:Jeg kjøpte ny sykkel i mars i år (2016) og der under pris sto det:
Kjøpesum uten særavgift kr ..........
Registreringsavgift kr 513
Registreringsomkostninger kr -
Årsavgift til staten kr 1920
Utstyr kr -
Totalpris kr .........
En veldig grei kontrakt som ikke bør gi noen overraskelser.

Baffin
Denne forsto jeg ikke helt...
Det er ikke registreringsavgift (kr. 513) på en ny MC, der er det engangsavgift.
Har denne vært registrert før?

I så fall kan forklaringen være at forhandleren på en eller annen måte satt med ansvar for årsavgiften på den, og tok betalt av deg :scratch

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Var da fælt da. Hvis regelen er endret i 2013 så synes jeg kanskje at 3 år som "overgangsfase" er litt mye å forlange. Forhandler har solgt såpass mange sykler i mellomtiden at de glemmer at det kan være et problem. Første aktuelle sesong er forståelig, men etter dette forsvinner det i det store og hele.
Nå må du jo også huske at du ikke plutselig må betale MER, du betaler det bare senere. Prisen du betaler til forhandler hadde jo vært 1900kr mer om de skulle betalt inn avgiften for deg. "Klar på veien" tolker jeg som at sykkelen er kjøreklar, og det er den jo selv om ikke årsavgifta er blitt betalt ennå. Veldig kjipt at du ikke tenkte over det, men du kan ikke klandre forhandler for det.

rogkas
Motorsykkelen din: HD Road King

Legg inn av rogkas »

supersic skrev: Hvorfor er det bedre at kjøper får denne i ettertid enn at den er inkludert i prisen?
Tja, si det. Årsavgiften er jo noe du betaler til staten uansett om den før var "inkludert" i prisen eller du får den på egen regning etter kjøp. Med den endringen som ble gjort for noen år siden så slipper du som kunde nå å forhåndsbetalte denne avgiften men betaler den etter at du har kjøretøyet på veien. Noen vil kanskje se på det som en fordel.

Det kan være en fordel/forenkling for forhandlere og butikker at de ikke skal holde styr på innbetalinger av årsavgifter på vegne av sine kunder, men at kundene er akkurat like ansvarlige for denne første avgiften som de er for alle de kommende års avgifter.

Men jeg forstår ikke helt at du syns dette er så problematisk. Det kan virke som om at dersom Graarud hadde fortalt deg at årsavgift er noe du må betale, så ville det vært greit for deg. Før regelendringen fortalte forhandlere det, men sa den gangen at årsavgiften var inkludert i totalprisen og at de skulle videreformidle pengene. Nå kunne de jo sagt at årsavgiften IKKE er inkludert i totalprisen og at det er noe du som kunde får regning på direkte fra staten.

Jeg har en følelse av at du kanskje bare lar irritasjonen din komme i veien for din logiske sans...:)

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det jeg reagerer mest på her er egentlig ordtonen til Supersic. Man kan jo gjerne diskutere hvordan denne årsavgiften bør fremstilles under salg av kjøretøy, men i mine øyne virker Supersic såpass irritert at det virker som om denne avgiften kom veldig "brått på". I tillegg så går han rett i strupen på Graarud Motor. Siden det blir fremstilt på en slik måte så tolker jeg saken dithen at avgiften er tung å svelge, og eller at man kanskje ikke helt har fått med seg gangen i dette. Hvis årsavgiften er såpass viktig så synes jeg kanskje man kunne referert med forhandler før kontrakts underskrivelse.

Jeg har selv kjøpt sykkel hos Graarud Motor og dem er veldig greie å ha med å gjøre. Jeg fikk også årsavgiften på min Street Triple R i postkassa rett etter kjøp. Den er like sur å betale hver gang, akkurat som NRK lisensen, men etter noen år når man har betalt noen slike så går det seg litt til.

Så man kan gjerne diskutere hvordan dette skal håndteres, men Graarud kan ikke klandres for dette.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Jo, forhandleren kan absolutt klandres for å ikke ha opplyst om endring av en praksis som har vært der i årevis.
De gangene jeg har kjøpt et nytt kjøretøy har alltid første årsavgifta vært inkludert i prisen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Føler vel dette blir litt storm i vannglass. Jeg hadde vertfall ikke reagert på dette i det hele tatt. Årsavgiften skal uansett betales av meg som ny eier. Om det gjøres via kjøpesummen eller via en ettersendt faktura fra staten er meg klinkende likegyldig.

rogkas

Legg inn av rogkas »

Jompa skrev:Jo, forhandleren kan absolutt klandres for å ikke ha opplyst om endring av en praksis som har vært der i årevis...
Hvor lenge mener du en slik opplysningsplikt skal vare da? Det er tre år siden denne endringen trådte i kraft, når er den å anse som kundens plikt å kjenne til?

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Ikke plikt, men service.
Det er langt ifra alle som har handlet nye kjøretøy de siste 3 årene.
Selv visste jeg ikke at praksisen var endret før jeg leste det i denne tråden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

rogkas

Legg inn av rogkas »

Jompa skrev:Ikke plikt, men service.
Det er langt ifra alle som har handlet nye kjøretøy de siste 3 årene.
Selv visste jeg ikke at praksisen var endret før jeg leste det i denne tråden.

Joda, det er mye som kunne ha vært en service. De jeg handlet ny sykkel av i år hadde en opplysning om at jeg må huske å ha med førerkort når jeg kjører. Det er jo service...

Klart de også kunne ha sagt at årsavgift nå kommer som egen faktura også første gang man betaler den, på samme måte som alle påfølgende år. For kunder som henger seg opp i sånt kunne jo det vært en slags ekstraservice ja. Alle må jo uansett betale årsavgiften, enten den er skjult/inkludert i prisen eller den kommer synlig på egen faktura.

Brukeravatar
supersic

Legg inn av supersic »

Som sagt jeg er helt sikker på at de forhandlerne som ikke never dette med årsavgiften gjør dette bevisst, for da risikerer de enda en prutekrig med kunden og jeg som kunde ønsker å sjekke med forskjellige forhandlere om hvem av de som er villig til å bære denne " ekstra kostnaden"
Det er heldigvis slik at det faktisk fortsatt er mulig å prute litt.

Å diskutere om hvor mye 1900 kroner egentlig er, er helt irrelevant, like så at årsavgift er en avgift vi må betale hvert år.

Brukeravatar
supersic

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev:Det jeg reagerer mest på her er egentlig ordtonen til Supersic. Man kan jo gjerne diskutere hvordan denne årsavgiften bør fremstilles under salg av kjøretøy, men i mine øyne virker Supersic såpass irritert at det virker som om denne avgiften kom veldig "brått på". I tillegg så går han rett i strupen på Graarud Motor. Siden det blir fremstilt på en slik måte så tolker jeg saken dithen at avgiften er tung å svelge, og eller at man kanskje ikke helt har fått med seg gangen i dette. Hvis årsavgiften er såpass viktig så synes jeg kanskje man kunne referert med forhandler før kontrakts underskrivelse.

Jeg har selv kjøpt sykkel hos Graarud Motor og dem er veldig greie å ha med å gjøre. Jeg fikk også årsavgiften på min Street Triple R i postkassa rett etter kjøp. Den er like sur å betale hver gang, akkurat som NRK lisensen, men etter noen år når man har betalt noen slike så går det seg litt til.

Så man kan gjerne diskutere hvordan dette skal håndteres, men Graarud kan ikke klandres for dette.
Hvorfor driver du å never hele tiden at årsavgiften er like sur hvert år? det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt.

rogkas

Legg inn av rogkas »

supersic skrev:Som sagt jeg er helt sikker på at de forhandlerne som ikke never dette med årsavgiften gjør dette bevisst, for da risikerer de enda en prutekrig med kunden og jeg som kunde ønsker å sjekke med forskjellige forhandlere om hvem av de som er villig til å bære denne " ekstra kostnaden"
Det er heldigvis slik at det faktisk fortsatt er mulig å prute litt.

Å diskutere om hvor mye 1900 kroner egentlig er, er helt irrelevant, like så at årsavgift er en avgift vi må betale hvert år.
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner noen ting av logikken din. Hvis du ønsker å prute på årsavgiften må du gjøre den prutingen med staten, ikke forhandleren.

Å beskylde forhandleren om å skjule årsavgiften bevisst blir litt dumt, syns du ikke?

Jeg syns egentlig det du legger opp til er å fordumme oss som kunder. Vi har selv visse plikter og ansvar vi selv skal finne ut av når vi skal kjøpe oss noe. Når vi skal legge alt dette ansvaret over på forhandlere og butikker, så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste og gjør oss dummere enn vi bør være. Eksemplet ditt med årsavgiften er ett slikt eksempel.

Svar