450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
450 000 NOK for å ødelegge et par fotobokser:
http://www.innherred.no/nyheter/2016/05 ... 736998.ece
http://www.innherred.no/nyheter/2016/05 ... 736998.ece
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Kan ikke la være, men må bare si at det er mye annet jeg heller bruker 450.000,- kr. på enn å (ha gleden av...
) skyte i filler et par fotobokser...
:-)å


:-)å

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Høres ut som en passende straff.
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Faktisk meget uenig med deg.. Men så er jeg av den oppfatningen at fotobokser er satans verk..rogkas skrev:Høres ut som en passende straff.
Ikke for jobben de gjør, den er bra nok.. Men for hvordan den jevne nordman reagerer når hen ser en slik boks..
Det er så alt for mange (de fleste i grunn) som mer eller mindre står på bremsene når de ser slike bokser..
Man kan ligge i greit driv i 80 sone, tar igjen en idiot som allerede ligger i 70-75, så kommer boksen og vips, er man cm fra baken på bilen som da ble redd for å bli tatt, og bremset ned til 50..
Dette har skjedd meg så mange ganger att jeg ikke kan telle lenger.. Både på mc og spesielt i lastebilen..
Nei, slike bokser burde blitt fjernet fra landets overflate.. 450 000 er langt for mye i bøter for slikt, men de skulle vel lage ett eksempel ut av de..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Enig i ditt første poeng, mange får panikk av boksene, men hvis du havner cm fra baken til forankjørende kjøretøy så mange ganger at du ikke kan telle lengre så anbefaler jeg å holde en bedre avstand til forankjørende. Hva gjør du hvis elgen hopper ut foran forankjørende, og de får en enda bråere stans? Nå sier jeg ikke at du generelt holder for dårlig avstand til forankjørende, men det er kanskje noe av det ekleste jeg opplever på mc og i bil med barn, å da spesielt tunge kjøretøyer, og DET har jeg opplevd så mange ganger at jeg ikke kan telle lengre......The Cowboy skrev:Faktisk meget uenig med deg.. Men så er jeg av den oppfatningen at fotobokser er satans verk..rogkas skrev:Høres ut som en passende straff.
Ikke for jobben de gjør, den er bra nok.. Men for hvordan den jevne nordman reagerer når hen ser en slik boks..
Det er så alt for mange (de fleste i grunn) som mer eller mindre står på bremsene når de ser slike bokser..
Man kan ligge i greit driv i 80 sone, tar igjen en idiot som allerede ligger i 70-75, så kommer boksen og vips, er man cm fra baken på bilen som da ble redd for å bli tatt, og bremset ned til 50..
Dette har skjedd meg så mange ganger att jeg ikke kan telle lenger.. Både på mc og spesielt i lastebilen..
Nei, slike bokser burde blitt fjernet fra landets overflate.. 450 000 er langt for mye i bøter for slikt, men de skulle vel lage ett eksempel ut av de..
Forøvrig så er det jo lett å unngå 450000,- i bøter, jeg har unngått det lenge.....
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Var no litt overdrevet for dramatikken sin del, regnet med folket tok denTobben84 skrev:Enig i ditt første poeng, mange får panikk av boksene, men hvis du havner cm fra baken til forankjørende kjøretøy så mange ganger at du ikke kan telle lengre så anbefaler jeg å holde en bedre avstand til forankjørende. Hva gjør du hvis elgen hopper ut foran forankjørende, og de får en enda bråere stans? Nå sier jeg ikke at du generelt holder for dårlig avstand til forankjørende, men det er kanskje noe av det ekleste jeg opplever på mc og i bil med barn, å da spesielt tunge kjøretøyer, og DET har jeg opplevd så mange ganger at jeg ikke kan telle lengre......
Forøvrig så er det jo lett å unngå 450000,- i bøter, jeg har unngått det lenge.....

Men når jeg holder fartsgrensen på 80, og tar igjen en som kjører i 70, så vil jeg jo nødvendig komme tett oppå denne fra tid til annen.. (man håper jo alltids att noe popper hos den foran, og hen gir gass!).. Men jeg ligger aldri for nærme for lenge.. Kun opp for å presse litt i ett sekund eller to, for å hinte om at farten er for lav, slipp meg forbi eller gi gass, før jeg legger meg på trygg avstand igjen..
Når det kommer en fotoboks, så bråbremser jo denne personen foran, og jeg havner langt nærmere..
Du nevner en elg, jeg kan love deg, folk stopper fortere for en fotoboks enn en elg.. Dette har man opplevd på egen hånd.
Og jeg kan si, at når det kommer til elg, har jeg på de siste 2 ukene hatt 3 tilfeller med elg rundt en sving..
Full lastet vogntog/semi, klarte å stoppe for disse uten å treffe noen, eller ødelegge lasten..
10 år bak lastebilrattet har gitt meg litt reflekser

Nå skal ikke jeg dra dette over til en lastebil vs personbiler tråd, men som både lastebilsjåfør og mc fører, så er mitt standpunkt at fotobokser, er en satans greie som burde hvert fjernet.. Helt frem til den dagen det norske folk (eller ola idiot som jeg kaller majoriteten) har skjønt at fotobokser ikke tar bildet av deg om du ligger i 85 på nåla i en 80 sone.. At gjennomsnits bokser alltid tar bilde av deg, men om du holder mellom 80 og 90 i strekket den måler på (i en 80 sone selvsagt) blir man ikke tatt der heller..
Og aller sist, fotoboksen kommer ikke ned og tar deg personlig.. Man skulle tro enkelte trodde det var boksen selv som kom hjem til deg på natten og skule ta deg!!
Man trenger ikke bråbremse ned fra under 80 til stillestående, bare for at det kommer en fotoboks!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Største problemet mitt i forhold til fotobokser er nok at jeg av og til (ganske ofte) kan bli usikker på hva fartsgrensen er på stedet og dermed bremser ned til sikker hastighet.
Fartsgrensene bytter jo i hutt og pine i dette landet.
Når en lastebil kommer opp bak og presser så er det bare en ting å gjøre. Det er å føle seg truet og slakke av på farten. Hvis noen ser ut til å ville kjøre forbi så er man jo pliktig til å slippe de forbi:) Veldig virkningsfult hvis de presser i bunnen av en lang bakke. Pleier å ta lang tid før man ser dem igjen hvis man slakker av til 30-40 km/t.
Fartsgrensene bytter jo i hutt og pine i dette landet.
Når en lastebil kommer opp bak og presser så er det bare en ting å gjøre. Det er å føle seg truet og slakke av på farten. Hvis noen ser ut til å ville kjøre forbi så er man jo pliktig til å slippe de forbi:) Veldig virkningsfult hvis de presser i bunnen av en lang bakke. Pleier å ta lang tid før man ser dem igjen hvis man slakker av til 30-40 km/t.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Alt for mange som gjør det ja, og det er sykt irriterende.. Vi har noe som heter kjøretid.. Og skal gjerne være fremme til et sted til en viss tid..JohnnyTh skrev:Når en lastebil kommer opp bak og presser så er det bare en ting å gjøre. Det er å føle seg truet og slakke av på farten. Hvis noen ser ut til å ville kjøre forbi så er man jo pliktig til å slippe de forbi:) Veldig virkningsfult hvis de presser i bunnen av en lang bakke. Pleier å ta lang tid før man ser dem igjen hvis man slakker av til 30-40 km/t.
Og det med å bremse ned til 40-30 rett før en bakke, om ikke lastebilen gir F og kjører i deg, skal du være glad om du ikke ser denne personen igjen.. (nei, mener ikke deg bokstaveli Johnny, men "deg" som i ett generelt begrep)
Slike hendelser som du her skisser frem, kan være roten til voldelige handlinger og meget sinte sjåfører..
Bare husk, det er ikke kun personbiler som kan ha kamera i ruta, mange lastebiler har det og.. Ringer en av oss onkel, og har bevisene i tillegg, så er det du som ryker på en smell..

|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Tja...æ har ikke tenkt å betale andres hærverk..
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Lurer på hvilken smel man skal gå på for å ha kjørt for sakte. Bør ikke være vanskelig å finne på noe. "Lastebilen kjørte så nærme at jeg ble redd og sakket av for å slippe ham forbi." Jeg skal like å se den som tar ut tiltale mot det argumentet :) Lastebil førere bør også lære seg å oppføre seg i trafikken. Jeg har og ringt onkel og fått stoppet lastebiler for farlig kjøring et par tre ganger. Det er så utrolig mye idiotkjøring med lastebil at man kan bli helt dårlig.The Cowboy skrev:Alt for mange som gjør det ja, og det er sykt irriterende.. Vi har noe som heter kjøretid.. Og skal gjerne være fremme til et sted til en viss tid..JohnnyTh skrev:Når en lastebil kommer opp bak og presser så er det bare en ting å gjøre. Det er å føle seg truet og slakke av på farten. Hvis noen ser ut til å ville kjøre forbi så er man jo pliktig til å slippe de forbi:) Veldig virkningsfult hvis de presser i bunnen av en lang bakke. Pleier å ta lang tid før man ser dem igjen hvis man slakker av til 30-40 km/t.
Og det med å bremse ned til 40-30 rett før en bakke, om ikke lastebilen gir F og kjører i deg, skal du være glad om du ikke ser denne personen igjen.. (nei, mener ikke deg bokstaveli Johnny, men "deg" som i ett generelt begrep)
Slike hendelser som du her skisser frem, kan være roten til voldelige handlinger og meget sinte sjåfører..
Bare husk, det er ikke kun personbiler som kan ha kamera i ruta, mange lastebiler har det og.. Ringer en av oss onkel, og har bevisene i tillegg, så er det du som ryker på en smell..(har ringt selv flere ganger, og fått stoppet flere biler.. Vel å merke uten kamera bevis!)
Hvis bare lastebiler kan lære seg å holde avstand så blir det skjeldent noe problem. Men som du sier så har de frister og kjøretid å overholde, er vel derfor de ligger å presser i 60 og 70 soner.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Jeg er nok av en oppfatning om at fotobokser har fungert meget bra for å redusere antall ulykker. De finnes jo over stort sett hele den vestlige verden, så noe godt gjør de nok. At en og annen som deg irriterer seg over de og må bremse litt ekstra fordi du kanskje ligger for tett inntil de foran deg, vel, det tror jeg du må legge på deg selv.The Cowboy skrev:Faktisk meget uenig med deg.. Men så er jeg av den oppfatningen at fotobokser er satans verk..rogkas skrev:Høres ut som en passende straff.
Ikke for jobben de gjør, den er bra nok.. Men for hvordan den jevne nordman reagerer når hen ser en slik boks...
For meg handler egentlig ikke denne saken om fotobokser i det hele tatt. Den handler om to lavpanna idioter som bevisst, og med fullt overlegg, drar hjem for å hente en hagle og begå hærverk på annen manns eiendom. Jeg er så lei av folk som handler på den måten, og har vært oppgitt over at myndighetene ikke har tatt skikkelig tak i denne type oppførsel. Nå ser det kanskje ut til at det endelig gjøres noe og at de typene som skyter i filler ting (eller med andre metoder) de hater også må betale for det + en passende straff i tillegg. Det er på tide.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Det hadde vel fått samme effekten hvis de hadde teipet over linsa, og veldig mye billigere.
Angående nedbremsing før fotobokser så er den jevne bilist tydeligvis så redd for å bli fotografert, selv om de får opplyst riktig fartsgrense at de ligger gjerne 10 under.(eks. ring 3 i Oslo)
Det burde vært påbudt å opplyse om riktig hastighet i rimelig avstand til boksen, slik at det ikke oppstår så mye usikkerhet. Er selv mange ganger usikker på om det er 60-70 eller 80 akkurat der.
Angående nedbremsing før fotobokser så er den jevne bilist tydeligvis så redd for å bli fotografert, selv om de får opplyst riktig fartsgrense at de ligger gjerne 10 under.(eks. ring 3 i Oslo)
Det burde vært påbudt å opplyse om riktig hastighet i rimelig avstand til boksen, slik at det ikke oppstår så mye usikkerhet. Er selv mange ganger usikker på om det er 60-70 eller 80 akkurat der.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Denne saken gjelder forøvrig bil vs syklister, men poenget er det samme! -> http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 02094.htmlJohnnyTh skrev:Lurer på hvilken smel man skal gå på for å ha kjørt for sakte. Bør ikke være vanskelig å finne på noe. "Lastebilen kjørte så nærme at jeg ble redd og sakket av for å slippe ham forbi." Jeg skal like å se den som tar ut tiltale mot det argumentet :) Lastebil førere bør også lære seg å oppføre seg i trafikken. Jeg har og ringt onkel og fått stoppet lastebiler for farlig kjøring et par tre ganger. Det er så utrolig mye idiotkjøring med lastebil at man kan bli helt dårlig.
Hvis bare lastebiler kan lære seg å holde avstand så blir det skjeldent noe problem. Men som du sier så har de frister og kjøretid å overholde, er vel derfor de ligger å presser i 60 og 70 soner.
Og om jeg har ett kamera i vinduet, du trør bremsene inn så hardt att du nødstopper, og dette uten grunn, så er det du som får følgene om jeg kjører på deg.. Det tar meg litt lengre tid å stoppe med 50 tonn, derfor holder jeg min avstand (selv om du og en til her tydelig ikke klarer å lese dette)..
Og ja, jeg forsvarer ikke idioter i lastebiler heller. Mye dumt der og! Men husk på en ting, en lastebil har helt andre forutsetninger enn en personbil.. Slipp oss heller forbi enn å brems oss ned!
Hadde en lastebil hvert like smidig som en motorsykkel, ville man ikke hatt noe problem..
PS: Jeg presser aldri i 60 soner.. Jeg kan presse litt i 70 om vedkommende foran ligger alt for sakte.. Alt for sakte er 45-55 km/h..
Jeg fikk tilogmed en klage med fotobeviser på meg, for å ha kjørt forbi en annen lastebil i 60 sone..
Det de som lå bak og tok bilde ikke visste, og som bildet ikke viste, var att lastebilen jeg kjørte forbi, sakket ned, blinket til høyre FOR Å SLIPPE MEG FORBI!
Men beste av alt var forklaringen til disse folkene..
"han lå helt opp i baken på lastebilen, gasset og bremset hele tiden.. Presset skikkelig på! Etter han kjørte forbi, så vi han aldri mer igjen, og vi fulgte fartsgrensen!"
1: Jeg har retarder, når jeg slipper gassen, går bremselysene automatisk på! Jeg gasset og bremset ikke! Jeg holdt jevn fart bak lastebilen!
2: Jeg lå ikke opp i baken på bilen, hadde god avstand.. Tok litt igjen opp bakken, da han var tung og jeg var lett.. Men alltid på forsvarlig avstand (de hadde jo ikke noen bilder av dette.. Snodig!)
3: De kjørte ikke forbi lastebilen, lastebilen var type utenlandsk og tung, han holdt IKKE fartsgrensen opp bakken.. Så der løyg de rett ut.. Kun for å prøve å snakke drit om meg.. En lastebilsjåfør som gjorde all rett og helt lovlig, som de ikke kjente eller visste hvem var!
Men igjen, dette er ikke en lastebiltråd.. Følte bare for å dele med deg, slik at du ser hva dritt jeg har med å gjøre fra personbiler som ikke vet hva de gjør på veien..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Som sagt, jeg var ikke mot jobben de gjorde, men hvordan den jevne idiot her i landet reagerer når de ser slike..rogkas skrev:Jeg er nok av en oppfatning om at fotobokser har fungert meget bra for å redusere antall ulykker. De finnes jo over stort sett hele den vestlige verden, så noe godt gjør de nok. At en og annen som deg irriterer seg over de og må bremse litt ekstra fordi du kanskje ligger for tett inntil de foran deg, vel, det tror jeg du må legge på deg selv.
Jeg er nesten sikker på at slike bokser har skapt like mange ulykker som de har hindret, pga kenguru kjøring fra enkelte som er livredde blitsen på denne boksen..
Selv om de ikke en gang var i nærmiljøet av å bli tatt bildet av, sett utfra farten de holdt..
Og som nevnt i innlegget over, JEG HOLDER ALLTID AVSTAND!
vær vennlig, lær å les..

|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Det er ikke så mange som reagerer slik du beskriver. Noen er det nok, men de er det nok noen av over hele verden, ikke bare her i landet.The Cowboy skrev: Som sagt, jeg var ikke mot jobben de gjorde, men hvordan den jevne idiot her i landet reagerer når de ser slike...
De idiotene denne tråden handler om er de som henter en hagle og skyter de i filler. Det er idioter som fortjener å få den konsekvensen artikkelen som tråden beskriver.
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Aner ikke hvor mange km du kjører i året, men jeg kan trøste deg med at det er langt flere enn du tror som "stopper" for fotobokser.. hehe! Spesielt mellom grenland og sørlandet..rogkas skrev:Det er ikke så mange som reagerer slik du beskriver. Noen er det nok, men de er det nok noen av over hele verden, ikke bare her i landet.
De idiotene denne tråden handler om er de som henter en hagle og skyter de i filler. Det er idioter som fortjener å få den konsekvensen artikkelen som tråden beskriver.
selvsagt syns jeg de skal få en reaksjon på hærverket jeg og.. Det er det ingen tvil om.. Men 450 000 syns jeg er i overkant.. Nesten så de blir bøtelagt med ett antatt inntektstap på boksene, frem til de får opp nye.. pluss nye bokser da selvsagt!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Statistikk lyger ikke, og statistikk viser nedgang i antall ulykker på de strekkene det er satt opp fotobokser. Disse er satt opp på de mest ulykkesutsatte strekkene, og koster MYE penger. Hvis du da mener de lager flere ulykker enn de forhindrer så er det et utsagn som er på nivå med konspirasjonsteorier ala illuminati osv. Tror du staten hadde brukt så enorme summer på de kravene som må følges før en sånn boks settes opp at de hadde gjort det hvis det ikke hadde virket? Hvis målet hadde væt å dra inn masse penger til statskassa(som er det oftest brukte argumentet i denne debatten), så hadde de jo droppet varslede fotobokser, og heller brukt pengene på å betale UP overtid de nærmeste årene og lagt de ut i enhver grøft rundt omkring. Trafikktiltak iverksettes basert på ulykkesstatistikk, og innenfor veldig begrensede økonomiske rammer, så de som ødelegger disse boksene er så tette i hodet at det er umulig og forstå. Deres egne skattepenger(i den grad de produserer noe som helst) må jo brukes for å reparere disse igjen, ergo mindre penger til andre tiltak i samfunnet.The Cowboy skrev:Som sagt, jeg var ikke mot jobben de gjorde, men hvordan den jevne idiot her i landet reagerer når de ser slike..rogkas skrev:Jeg er nok av en oppfatning om at fotobokser har fungert meget bra for å redusere antall ulykker. De finnes jo over stort sett hele den vestlige verden, så noe godt gjør de nok. At en og annen som deg irriterer seg over de og må bremse litt ekstra fordi du kanskje ligger for tett inntil de foran deg, vel, det tror jeg du må legge på deg selv.
Jeg er nesten sikker på at slike bokser har skapt like mange ulykker som de har hindret, pga kenguru kjøring fra enkelte som er livredde blitsen på denne boksen..
Selv om de ikke en gang var i nærmiljøet av å bli tatt bildet av, sett utfra farten de holdt..
Og som nevnt i innlegget over, JEG HOLDER ALLTID AVSTAND!
vær vennlig, lær å les..
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Jeg sa nesten sikker, ikke helt sikker! Og ja, det er kun en personlig mening, utformet etter 10 år på veien i lastebil, og over 1 mill km på denne tiden.. Jeg har sett, og ser, samt opplever mye mer på ett år, enn hva den jevne bilist gjør..Tobben84 skrev:Statistikk lyger ikke, og statistikk viser nedgang i antall ulykker på de strekkene det er satt opp fotobokser. Disse er satt opp på de mest ulykkesutsatte strekkene, og koster MYE penger. Hvis du da mener de lager flere ulykker enn de forhindrer så er det et utsagn som er på nivå med konspirasjonsteorier ala illuminati osv. Tror du staten hadde brukt så enorme summer på de kravene som må følges før en sånn boks settes opp at de hadde gjort det hvis det ikke hadde virket? Hvis målet hadde væt å dra inn masse penger til statskassa(som er det oftest brukte argumentet i denne debatten), så hadde de jo droppet varslede fotobokser, og heller brukt pengene på å betale UP overtid de nærmeste årene og lagt de ut i enhver grøft rundt omkring. Trafikktiltak iverksettes basert på ulykkesstatistikk, og innenfor veldig begrensede økonomiske rammer, så de som ødelegger disse boksene er så tette i hodet at det er umulig og forstå. Deres egne skattepenger(i den grad de produserer noe som helst) må jo brukes for å reparere disse igjen, ergo mindre penger til andre tiltak i samfunnet.
Er og derfor jeg sier : fotoboksene gjør en god jobb..
Det er bare menneskene som kjører mot slike bokser som ikke alltid samhandler med veien og fornuften..
Og det som er mest tragisk, er at man sakker ikke ned for fotobokser pga sikkerheten.. Den driter man i.. Det for at man ikke vil ha bota!
Det ser man på hvordan enkelte kjører mellom fotobokser..
Man har de som ligger i 90-100 i 80 soner, for å bremse ned til 65-70 foran en fotoboks (som for å bøte på den høye hastigheten føre), for å så dra på igjen idet man har passert..
Andre gjengen, er de som konsekvent ligger 10-15 under grensa, uansett hva den er.. Vel å merke fra 50 og opp da.. Treffer de en 50 sone, så ligger de gjerne i 45..
Og så har man slike som meg.. Som følger fartsgrensa.. Står det 80, ligger jeg i 85 på nåla.. Hvorfor? For at jeg VET at bilen viser mellom 3-8 km feil.. Og det gjør den ikke nedover, men oppover.. Dvs, når du kjører i 80 på nåla, ligger du gjerne bare i 75.. men når man da har en sjåfør som er redd for å ligge i 80, men heller legger seg 5 under, så er man brått nede på 70.. Så kommer fotoboksen..

|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
I de 35 årene jeg har kjørt bil daglig har det variert fra rundt 30.000 til rundt 80.000 km årlig. Svært sjelden jeg har sett slike situasjoner du beskriver, hvert fall i noen dramatisk grad. Kjøretøyet jeg har kjørt har vært fra motorsykkel, bil av ulike typer og til lastebil.The Cowboy skrev: Aner ikke hvor mange km du kjører i året, men jeg kan trøste deg med at det er langt flere enn du tror som "stopper" for fotobokser.. hehe! Spesielt mellom grenland og sørlandet..
Jeg aner ikke prisen på en fotoboks, men det skulle ikke forundre meg mye om det ligger på rundt 200.000 ferdig montert og i drift pr. stk. Straffen er uansett helt riktig, uavhengig av prisen på fotoboksen. Det er idiotien som skal straffes, ikke prisen på fotoboksen.The Cowboy skrev: selvsagt syns jeg de skal få en reaksjon på hærverket jeg og.. Det er det ingen tvil om.. Men 450 000 syns jeg er i overkant.. Nesten så de blir bøtelagt med ett antatt inntektstap på boksene, frem til de får opp nye.. pluss nye bokser da selvsagt!
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Tja du sa jo selv i innlegg over her at i 70 soner så legger du deg opp å presser. Jeg har heller aldri sagt at jeg skal nødbremse. Bare at når lastebiler kommer så nærme for å presse så er det bare å slakke godt ned, men selvsagt ikke bremse. Selv har jeg opplevd mange ganger at lastebiler presser på i 60 og 70 soner. Selv om man kjører 70 i 70 sona. Jeg har en bil med svært liten feilmargin på speedometeret. (ca 2% avvik under 100km/t) Hvis man finner på å slippe disse tullingene forbi så tar man de igjen i neste bakke eller 90 sone.The Cowboy skrev: Og som nevnt i innlegget over, JEG HOLDER ALLTID AVSTAND!
vær vennlig, lær å les..
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: RE: Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
De fikk ikke 450 000 kr i bot heller. De fikk henholdsvis 60 og 90 timer samfunnstraff.The Cowboy skrev: 450 000 er langt for mye i bøter for slikt, men de skulle vel lage ett eksempel ut av de..
De 450 000 er det privatsrettlige kravet Statens vegvesen krevde (og fikk) for å reparere skaden. Har ingenting med straffeutmålingen å gjøre.
Det som virker rart i saken er hvor mye ressurser som legges ned i etterforskningen. Haglepatroner til Kripos, triangulering av mobilsignaler osv. Dette er tidkrevende greier. Det synes å være noe skjev fordeling av etterforskningsressurser når staten er skadelidende, kontra mannen i gata. Da har man knapt ressurser til å sende ut henleggelsesbrevet.
Re: RE: Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Det høres enda bedre ut. At de får et erstatningskrav for å dekke skaden og da selvsagt en passende straff på toppen. Helt suverent.cevillan skrev:De fikk ikke 450 000 kr i bot heller. De fikk henholdsvis 60 og 90 timer samfunnstraff.The Cowboy skrev: 450 000 er langt for mye i bøter for slikt, men de skulle vel lage ett eksempel ut av de..
De 450 000 er det privatsrettlige kravet Statens vegvesen krevde (og fikk) for å reparere skaden. Har ingenting med straffeutmålingen å gjøre.
Det som virker rart i saken er hvor mye ressurser som legges ned i etterforskningen. Haglepatroner til Kripos, triangulering av mobilsignaler osv. Dette er tidkrevende greier. Det synes å være noe skjev fordeling av etterforskningsressurser når staten er skadelidende, kontra mannen i gata. Da har man knapt ressurser til å sende ut henleggelsesbrevet.
At myndighetene bruker ressurser på denne type kriminalitet er helt flott, men det er fortsatt like leit at de ikke kan bruke like mye ressurser på annen type kriminalitet også.
-
- Innlegg: 46
- Registrert: 21 mai 2016, 15:09
- Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Fordel å ikke ta med seg mobil telefon hvis en skal skyte fotobokser, å la hylser ligge i bilen, skyte med eget våpen etc. Er det ikke bare å klistre på et klister på linsa, ingen reperasjon avgift. Samme jobben. Og det går lenger tid før det blir lagt merke til.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Hadde forstått handlingen om det gjaldt autopass stasjon... Ikke det st det gjør meg så veldig mye i sesong da sykkelen er i bruk:)
Men utenom blir en jo ruinert!!
Men utenom blir en jo ruinert!!
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser
Statistikk lyver svært ofte faktisk. Eller, direkte løgn er det jo aldri, men man kan få to helt forskjellige svar på samme statistikk.Tobben84 skrev:Statistikk lyger ikke, og statistikk viser nedgang i antall ulykker på de strekkene det er satt opp fotobokser. Disse er satt opp på de mest ulykkesutsatte strekkene, og koster MYE penger. Hvis du da mener de lager flere ulykker enn de forhindrer så er det et utsagn som er på nivå med konspirasjonsteorier ala illuminati osv. Tror du staten hadde brukt så enorme summer på de kravene som må følges før en sånn boks settes opp at de hadde gjort det hvis det ikke hadde virket? Hvis målet hadde væt å dra inn masse penger til statskassa(som er det oftest brukte argumentet i denne debatten), så hadde de jo droppet varslede fotobokser, og heller brukt pengene på å betale UP overtid de nærmeste årene og lagt de ut i enhver grøft rundt omkring. Trafikktiltak iverksettes basert på ulykkesstatistikk, og innenfor veldig begrensede økonomiske rammer, så de som ødelegger disse boksene er så tette i hodet at det er umulig og forstå. Deres egne skattepenger(i den grad de produserer noe som helst) må jo brukes for å reparere disse igjen, ergo mindre penger til andre tiltak i samfunnet.The Cowboy skrev:Som sagt, jeg var ikke mot jobben de gjorde, men hvordan den jevne idiot her i landet reagerer når de ser slike..rogkas skrev:Jeg er nok av en oppfatning om at fotobokser har fungert meget bra for å redusere antall ulykker. De finnes jo over stort sett hele den vestlige verden, så noe godt gjør de nok. At en og annen som deg irriterer seg over de og må bremse litt ekstra fordi du kanskje ligger for tett inntil de foran deg, vel, det tror jeg du må legge på deg selv.
Jeg er nesten sikker på at slike bokser har skapt like mange ulykker som de har hindret, pga kenguru kjøring fra enkelte som er livredde blitsen på denne boksen..
Selv om de ikke en gang var i nærmiljøet av å bli tatt bildet av, sett utfra farten de holdt..
Og som nevnt i innlegget over, JEG HOLDER ALLTID AVSTAND!
vær vennlig, lær å les..
Når det kommer til fotobokser så er den mest omfattende dokumentasjonen på dette gjort i England, hvor dem har sammenlignet ulykker, mot antall biler på veien, alle år(?) etter fotoboksene ble satt opp og 10 år(?) før (Kan hende det var 10 år etter og 10 år før, og jeg forveksler dette med en annen statistikk). Ulykkenstatistikken gikk ned på ca 98% og opp på ca 2% (om jeg ikke husker feil. Kan se om jeg gidder google det i morra, eller finner hva jeg har skreve tom dette før). Den går også betydelig ned etter den er satt opp, men litt opp igjen senere.
Går man igjennom den, så er det mange variabler man ikke har tatt hensyn til. Veg forbedring, ulykker eller fart etter f.eks. gjennomsnittsmålinger mm. Og det at man sammenligner alle år før (dårligere veistandarder, biler mm) mot alle år etter (nyere biler, bedre veier, utrissinger så bilen rister og man ikke kjører ut mm), uten å ta hensyn til utviklingen vil gi et ekstra positivt resultat.
I USA vant en person en rettsak mot staten på at det ikke er bevist at fartskameraer senker ulykkesstatistikken (vegvesenet har mange steder nevnt at det betydelig senker antall ulykker/drept i ulyker, men ikke vist til noen statistikk så langt jeg har sett). Hans (les advokaten hans) argumenter var at i statistikken for strekka ikke tok med at veien var bedre enn den var før, det var utabeidet mer trafikksikkerhet rundt veien, og at bilene nå var betydelig bedre enn før. Det morsomme i denne saken var at staten dømte seg selv for svindel.
Kan også bruke et eksempel på hvordan statistikk kan lyve fra distriktet her. Hadde gjennomsnittsmålingen (som gudskjelov ikke ble noe av) blitt satt opp, ville statistisksett antall dødsulykker på strekken gå opp. Dette fordi den ikke kan gå ned (10 år før, mot 10 år etter). (Dette kommer ann på hvordan dem leser av statistikken. Noen statistikker bruker topp år, andre bruker alle år etter, som blir flere ti år, mot muligens bare 5-10 år etter)
Strekken har jo også 80 (ingen ligger i 80), pågrunn av store mengder dødsulykker. Og flere (fleste?) av disse har vært selvmord med bil.
Statistikk ofte leses av for å få det resultatet man vil. Og ikke alle fartskamera blir satt opp pågrunn av at veien er ulykkenbesatt. Nederland kjøpte statistikk av et GPS selskap på hvor folk kjørte fortest og satte opp kameraer der. Ingen ting med sikkerhet å gjøre.
Men at kamerar i de fleste tilfeller senker ant. ulykker tviler jeg ikke på. Bare se kritisk på resultater folk poster av statistikk. Spesielt hvis man ikke får sett statistikken selv.
(Skal se om jeg finner igjen kildene på dette i morgen hvis det er interesse for det.)