hva gjør dere selv på sykkelen?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av CB9 »

ja der ser man. det er dyrt å være fattig.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av E-strom »

På DL650 gjorde jeg alt som var nødvendig på de 50'km jeg hadde den. All vanlig service som bytte av olje og kjørelveske, bremseklosser, -slanger og -veske, ventilsjekk (og shimsing), dekkomlegging, filterbytte, gaffeloverhaling, hjullager osv, osv...

Det som gjenstår "uprøvd" (så langt) er svingarmslager og styrelager. Det har visst blitt en hobby dette... :-k

Må legge til at vi har verksted på klubben, og at vi gjerne er flere som holder på / hjelper hverandre med ulike serviceoppgaver.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av CB9 »

jeg er langt unna trondheim men interessant med en klubb med verksted. åssen funker det ?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av Geiroe »

CB9 skrev:
Geiroe skrev:Har eldre sykkel, og gjør alt selv. Må ha verkstedhåndbok, MOMENTNØKKEL, locktite, litt ekstra tid, og gjerne mulighet for å få gode råd. Det er ikke mange igjen som skrur på disse gamle V4 motorene.
hvilke momentnøkler endte du opp med ? har hørt det anbefales å ha fler.
Jeg skrur bil også, så jeg har tre størrelser, liten, mellom, og stor. Hvis du fordeler kostnaden utover antall år, blir det ikke mye.
Uten riktig moment har vi lett for å dra til altfor hardt, særlig mindre bolter. Noe er viktig, mye er mindre viktig.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av E-strom »

CB9 skrev:jeg er langt unna trondheim men interessant med en klubb med verksted. åssen funker det ?
NAF MC Trondheim har en egen låve med klubblokale og verksted.

Fra verkstedet er det en mc-heis som tar oss og syklene opp til vinterlageret. Vi har to hevbare mc-benker og det aller meste som trengs av verktøy. I tillegg har vi presse, dekkomleggingsmaskin, hjulbalanseringsrigg osv.

Ute har vi vaskeplass med høytrykkspyler (varmt vann og skumkanon). Parkeringsplasser, benker (og av og til også solskinn) hvor vi kan se på og vinke til alle som kjører "Byneset rundt". Faste åpningstider onsdager og lørdager, og ellers når vi måtte trenge det. Bare meld fra når du er i nærheten av Bartehovedstaden så treffes vi :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av CB9 »

jeg er naf-mc-medlem men det er mest for å bli taua hjem. opplegget i trondheim hørtes veldig ålreit ut men kan ikke tro det ikke koster penger? er det noen prisliste for verksted/verktøy-leie dere opererer med ?

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av EasyRider »

Gjør det meste av service selv, men så har jeg alltid hatt brukte sykler.
Men har enda ikke løfta kammene etter ventilsjekk. Det kommer vel en dag, når dem er utenfor spesifikasjonene.
Men å dele en motor har jeg ikke planer om. Det får andre ta seg av.

Mange som kvier seg for å gjøre noe på sykkelen. Men pokker det er da mange dager med snø og regn i året :)
Hvis det er meldt regn en dag eller 2 også, så kan en jo planlegge et oljeskift etc. Er jo godt å kjenne sin egen sykkel også.
Et annet problem jeg har er at jeg har sett mye dårlig service arbeid rund om når sykelen kommer fra MC verksted.
Skrur jeg selv, vet jeg tilstand på jobben og sykkel. Og har meg selv å takke hvis det skulle bli noe feil.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av AJ »

Har bytta olje og filter på alle syklene jeg har hatt. Pleier å gjøre dette mellom de ordinære serviceintervallene.
Har også byttet bremseklosser og luftfiltre, noe som var ekstremt enkelt på Moto Guzzi'en jeg hadde :thumleft .

Ellers justerer jeg kjedet...
Har også byttet plugger, noe som var et skikkelig pes på TDM'en jeg hadde. Og igjen, "uvirkelig" enkelt på Moto Guzzi'en :D .
Særlig mer enn dette gjør jeg ikke. Dessverre, kan man kanskje si... I hvert fall i forhold til egen lommebok... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bilde BMW'n er litt spes: den tar BMW seg av, men det er enkelt å skifte olje og filter på den også. Ventiler er litt pes..står over ja, og skifte kjølevann er spes...må suges inn.


Bilde MX'n: her gjør jeg alt selv, shimser ventiler, overhaller gaffelbein, bytter stempel og kamkjede osv, skifte lager i sving, styre, demper ++
GSXR til mor: den skifter jeg olje og filter på, samt olje i gaffelbeina, og ting som ellers måtte være.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av supersic »

bytter til kinahendler, ligger våken hver natt og tenker på om de tåler en nødbremsing eller kanskje en nødclutching?

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av CB9 »

supersic skrev:bytter til kinahendler, ligger våken hver natt og tenker på om de tåler en nødbremsing eller kanskje en nødclutching?
det er fint med mc. ryker ên brems kan man bruke den andre.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av EasyRider »

CB9 skrev:
supersic skrev:bytter til kinahendler, ligger våken hver natt og tenker på om de tåler en nødbremsing eller kanskje en nødclutching?
det er fint med mc. ryker ên brems kan man bruke den andre.
Og ryker den, så kan en bruke motorbrems.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av CB9 »

og en fot i bakken. en som insisterer på å ha siste ordet ville nok sagt at det heter "å bremse med motoren" ikke "å bruke motorbrems"
Sist redigert av CB9 den 19 mai 2016, 22:35, redigert 2 ganger totalt.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av EasyRider »

CB9 skrev:og en fot i bakken

:twothumbs:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: hva gjør dere selv på sykkelen?

Legg inn av EasyRider »

CB9 skrev:og en fot i bakken. en som insisterer på å ha siste ordet ville nok sagt at det heter "å bremse med motoren" ikke "å bruke motorbrems"
Flisespikkeri.. Og var jeg ute etter siste ordet?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar