Hei Ronja. Fint å se at flere tør å satse på lett-mc.
Når det kommer til sykkel for deg som er rundt 162 er det f.eks en racing sykkel eller en annen tursykkel som er det beste. MEN, fordi du sier du sliter med rygg og nakke, vil du fort slite enda mer om du har en racing sykkel, slik at jeg ville gått for en touring eller adventure. Jeg ser at du også nevner dette med passasjer og da er også en touring/adventure å anbefale. Honda sin Varadero er en kjempe sykkel for å si det mildt og jeg veit at du faktisk kan få senkesett til fjæra bak, slik at selv du som er litt lav, skal fint klare å kjøre den uten problemer.
Den er dyr, men det er en solid sykkel. Jeg kjørte min i 8år og har ikke angra på at jeg valgte den, framfor f.eks en racing sykkel.
Du lister opp en del fine racingsykler her, det skal jeg si, men igjen, jeg vil ikke anbefale de mtp at du sliter med rygg og nakke.
Jeg ville absolutt anbefalt en touring eller adventure, selv med din høyde. Du har en oppreist sittestilling, som gjør at du kan kjøreflere titalls mil uten å bli i nærheten av så sliten, som du ville blitt med en r-sykkel. Jeg kjørte min Varadero fra Oslo og til Hardangervidda og Beitostølen og angra ALDRI på at jeg kjørte den. Jeg så flere i følget hadde R-sykler og passasjeren og de, sleit veldig etter noen mil.
Når det kommer til hjelm og utstyr, så ville jeg snakka med butikken, prøvd litt forskjellig og sett hva du liker. HJC f.eks har flere utrolig flotte hjelmer som i tillegg er veldig lette. Kjøpte en ny en i 2008 og den veier faktisk bare 800gr. Den er så lett og fantastisk. Det er en MX hjelm, men de mange andre hjelmer som sikkert er like lette.
Hva gjelder passasjer på sykkelen, har du kun ansvar for at passasjer under 18år (eller kanskje 16år) har på seg hjelm. Ellers er du kun ansvarlig for skader på passasjeren, dersom de skyldes uvettig kjøring fra din side.
Gode tips: Ikke prøv å spar noen hundrelapper, eller tusenlapper, ved å kjøpe billigere kjøreklær. Ikke kjøp støvler til 500kr i stedet for de til 1500kr for å være flink. Det kan straffe seg... Veldig fort. MC butikkene har som oftest salg og rabatter på klær etter sesongen og flere ganger kan du få en utgående modell, eller fjorårets modell, til en veldig hyggelig pris, framfor årets. Du kan fort spare 10.000kr på komplett dress: Bukse, støvler, hansker, jakke og hjelm + ryggskinne, fordi modellen er "gammal" eller er fra i fjor.
I tillegg kan du sikkert få en god pris, dersom du kjøper komplett dress og sykkel samme sted, framfor flere steder.
Hadde du vært 10år og hadde kjørt moped på bane f.eks, hadde det ikke spilt noen rolle å kjøpe klæra på biltema, men det er ikke å anbefale til lett-mc.
ETT veldig veldig godt tips du burde huske på, er at du alltid kler på deg mc-dressen når du skal kjøre. Du kan fort se ut som du har vært gjennom kjøttkverna om du ikke tar den på. Og dessuten, det er ikke på de lange turene at ulykkesrisikoen er størst. Det er når du tenker: "skal bare ned til butikken". "Skal bare..." da dropper du gjerne støvlene, buksa og jakka. Kanskje alt unntatt hjelmen. Så tar du på deg converse sko med lisser og så ender du med å få lissene i drevet på sykkelen og så tryner du.
I tillegg, så vil mc-buksa spare leggen din for stygge brannsår etter eksospotta, dersom du kommer borti den. Jeg snakker av erfaring her.
Alle andre tips og triks, vil du fort lære på kjøreskolen.
Lykke til !