Cutless sin blogg
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Cutless sin Sprintblogg!
O-ringer bør få litt smøring ja, da glir det lettere på plass og den vil sitte riktig også etter installasjon. Et lukket lager trenger rullemessig ingen ekstra smøring, men det er en fordel å smøre ytterringen på lageret om det skal presses inn i navet. tynt lag, så er veldig mye gjort, bruk gjerne motorolje, men fett er også bra.
Skal lagrene presses nedpå akslingen først(på den indre ringen) kan det være en stor fordel å fryse ned akslingen på forhånd. Jeg liker ikke å varme opp lagre, men ser mange gjør det, varmer du pittelitt på inner-ringer i tillegg så bør det skli rett på plass.
Skal lagrene presses nedpå akslingen først(på den indre ringen) kan det være en stor fordel å fryse ned akslingen på forhånd. Jeg liker ikke å varme opp lagre, men ser mange gjør det, varmer du pittelitt på inner-ringer i tillegg så bør det skli rett på plass.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Ser veldig bra ut dette Cutless
Følger med på sidelinjen

Følger med på sidelinjen

- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Kulelager og annet faenskap
Endelig har jeg fått (nesten) alle deler jeg trenger for å få sykkelen på veien igjen.
Navet (eller hva man kaller det) klar til å få nye lager


Nytt nålelager på vei ned

Nålelager ferdig installert med pakning

Så langt hadde ting gått overraskende greit. Jeg var veldig skeptisk til denne operasjonen. Men ting gikk på skinner, helt til kulelageret på den andre siden skulle få siste dytt. Da klarte jeg selvfølgelig å treffe gummipakningen på kulelageret. Jeg brukte et plastrør og en gummihammer. Plastrøret hadde blitt slitt uten at jeg merket det, og det glapp ytterringen og traff gummipakningen på kulelagret.
Jeg pirket ut pakningen og brukte en dor for å rette den ut mest mulig. Slik ble resultatet:


Planen nå er å ta med hele navet til der jeg kjøpte kulelagrene siden jeg må dit for å hente en O-ring jeg glemte å kjøpe i morgen. Da kan de ta en vurdering på det. Hvis noen har noen synspunkter så er de veldig ønsket:
Overreagerer jeg, og ser du ikke noe problem med å bruke lageret slik det er?
Kan selve kulelageret ha tatt skade av dette?
Holder det med å bytte pakning?
Jeg siterer skamløst Jompa i håp om at han tar en titt.
Endelig har jeg fått (nesten) alle deler jeg trenger for å få sykkelen på veien igjen.
Navet (eller hva man kaller det) klar til å få nye lager


Nytt nålelager på vei ned

Nålelager ferdig installert med pakning

Så langt hadde ting gått overraskende greit. Jeg var veldig skeptisk til denne operasjonen. Men ting gikk på skinner, helt til kulelageret på den andre siden skulle få siste dytt. Da klarte jeg selvfølgelig å treffe gummipakningen på kulelageret. Jeg brukte et plastrør og en gummihammer. Plastrøret hadde blitt slitt uten at jeg merket det, og det glapp ytterringen og traff gummipakningen på kulelagret.
Jeg pirket ut pakningen og brukte en dor for å rette den ut mest mulig. Slik ble resultatet:


Planen nå er å ta med hele navet til der jeg kjøpte kulelagrene siden jeg må dit for å hente en O-ring jeg glemte å kjøpe i morgen. Da kan de ta en vurdering på det. Hvis noen har noen synspunkter så er de veldig ønsket:
Overreagerer jeg, og ser du ikke noe problem med å bruke lageret slik det er?
Kan selve kulelageret ha tatt skade av dette?
Holder det med å bytte pakning?
Jeg siterer skamløst Jompa i håp om at han tar en titt.
Jompa skrev:...
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Når fruen og jeg spiste middag, kom jeg på en ide.
Jeg tok trelokkene til salt og sukker koppene.

La pakningen i mellom med gris


Tanken var at tre gir litt etter, slik at jeg fikk klemt flatt pakningen igjen uten å skade metallet.
Den ble litt bredere og vanskeligere å få på, men det gikk. Det burde jo være en god ting, da vil det jo bli bedre forsegling...? Tar den uansett med til sjekk i morgen. Her er ihvertfall resultatet:




Jeg tok trelokkene til salt og sukker koppene.

La pakningen i mellom med gris


Tanken var at tre gir litt etter, slik at jeg fikk klemt flatt pakningen igjen uten å skade metallet.
Den ble litt bredere og vanskeligere å få på, men det gikk. Det burde jo være en god ting, da vil det jo bli bedre forsegling...? Tar den uansett med til sjekk i morgen. Her er ihvertfall resultatet:




- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Dette så egentlig ganske bra ut. Godt håp om at dette kan fungere.Cutless skrev:Når fruen og jeg spiste middag, kom jeg på en ide.
Jeg tok trelokkene til salt og sukker koppene.
...men det store spørsmålet vi ikke har fått svar på er hvordan du forklarte fruen hvor lokkene til både salt og sukkerkoppene ble av?

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Hei, ser at du siterer meg, men ikke hva du siterer. Ok, samme det.
Skulle likt å se fruen din når ho oppdaga hva du bruker kjøkkenutstyret til, mi kjerring hadde i alle fall ikke vært noe pent syn i et sånt tilfelle.
Det lageret du var uheldig å ødelegge tetninga på skal du bare bytte med en gang.
Det blir aldri tett igjen kan jeg garantere. En liten skade og ujevnhet på tetningsringene er nok til at det blir lekkasje.
Synd, men jeg har prøvd og erfart. ( og enda prøvd igjen
)
Skulle likt å se fruen din når ho oppdaga hva du bruker kjøkkenutstyret til, mi kjerring hadde i alle fall ikke vært noe pent syn i et sånt tilfelle.
Det lageret du var uheldig å ødelegge tetninga på skal du bare bytte med en gang.
Det blir aldri tett igjen kan jeg garantere. En liten skade og ujevnhet på tetningsringene er nok til at det blir lekkasje.
Synd, men jeg har prøvd og erfart. ( og enda prøvd igjen

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Når jeg leser slikt så får jeg regelrett vondt inni meg. Jeg merker at både lager og akslinger hadde gått gjennom diverse vinduer i nabolaget. Men bra og se at du ikke gir deg og beholder roen. Man står liksom der og skal montere sammen de siste delene før man kan begi seg ut på tur for så og kanskje ødelegge noe vesentlig. For ikke å snakke om alle kjøredagene du har gått glipp av grunnet dette.
MEN!... jeg vet jo du ikke tar til takke med halveise løsninger og jeg er ganske sikker på at denne sykkelen kommer til å bli god som ny (mer eller mindre) når du er ferdig med "oppdateringene". Nå er det bare ett par uker til vi fyrer løs og da må jo alt være på stell.
Dessverre har jeg overhodet ingen kunnskap og bidra med i denne tråden. Jompa er nok kanskje den du bør støtte deg til her. Men jeg er jo ikke menneskevond. Skulle du oppleve en havari på sommerturen så skal du så klart få sitte bak på BMW'en

MEN!... jeg vet jo du ikke tar til takke med halveise løsninger og jeg er ganske sikker på at denne sykkelen kommer til å bli god som ny (mer eller mindre) når du er ferdig med "oppdateringene". Nå er det bare ett par uker til vi fyrer løs og da må jo alt være på stell.
Dessverre har jeg overhodet ingen kunnskap og bidra med i denne tråden. Jompa er nok kanskje den du bør støtte deg til her. Men jeg er jo ikke menneskevond. Skulle du oppleve en havari på sommerturen så skal du så klart få sitte bak på BMW'en

- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Takk for at du la den diskusjonen død. Men når du sier bytte med en gang, mener du hele kulelageret eller bare tetninga?Jompa skrev:Hei, ser at du siterer meg, men ikke hva du siterer. Ok, samme det.
Skulle likt å se fruen din når ho oppdaga hva du bruker kjøkkenutstyret til, mi kjerring hadde i alle fall ikke vært noe pent syn i et sånt tilfelle.
Det lageret du var uheldig å ødelegge tetninga på skal du bare bytte med en gang.
Det blir aldri tett igjen kan jeg garantere. En liten skade og ujevnhet på tetningsringene er nok til at det blir lekkasje.
Synd, men jeg har prøvd og erfart. ( og enda prøvd igjen)
Videre; originalt er tetningene tatt av på den ene siden på begge lagrene (Det er 2 stk som står paralellet), også er det en plastikk ring som står i mellom og holder de sammen. Kanskje et alternativ å ta av tetningen på det andre lageret og stille de opp slik de er originalt

Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal klare å få de ut igjen uten at de tar mer skade...
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
For å si det sånn. Mekkingen min oppgjennom årene har gått hardt utover fruens yogamatter, bordlamper, kjøkkenkluter og diverse annetkjellv skrev:Dette så egentlig ganske bra ut. Godt håp om at dette kan fungere.Cutless skrev:Når fruen og jeg spiste middag, kom jeg på en ide.
Jeg tok trelokkene til salt og sukker koppene.
...men det store spørsmålet vi ikke har fått svar på er hvordan du forklarte fruen hvor lokkene til både salt og sukkerkoppene ble av?

Jeg sa bare at de trenger jeg, og at hun ikke får se de igjen...
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Hehe, ja. Det er jo slik jeg skrev tidligere at det alltid er en risiko for feil når man gjør ting første gang. Heldigvis kan det meste løses med tålmodighet og penger. Førstnevnte har jeg blitt flinkere til å ha. Tidligere skulle alt fikses på samme kveld, selv om jeg ikke hadde riktig verktøy. Nå tar jeg meg bare en pause og venter til jeg får tak i riktig verktøy for eksempel :)Bjerknez skrev:Når jeg leser slikt så får jeg regelrett vondt inni meg. J....
Joda, litt kjipt å gå glipp av noen kjøredager. Men garasjedager er heller ikke å forakte

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Er det bare jeg som ikke ser bildene?
Du skal bytte hele lageret, det vil ikke bli tett igjen. Vann vil vaske vekk fettet, slik at lageret slites raskt ned. Skift det nå mens du har det oppe. Har gjort akkurat det samme, forbanna ergerlig men bare å krype til korset.
Du skal bytte hele lageret, det vil ikke bli tett igjen. Vann vil vaske vekk fettet, slik at lageret slites raskt ned. Skift det nå mens du har det oppe. Har gjort akkurat det samme, forbanna ergerlig men bare å krype til korset.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Wohoo.
Maskinserviceverkstedet sjekket lageret nøye og godkjente det. De var overrasket over at jeg hadde klart å fikse pakningen så godt. Det var eieren av verkstedet som sjekket lageret og han konstanterte at det ikke var noen subbing og at det tettet godt. Han har solgt lager i 15 år, så da stoler jeg på han.
Lageret er lett tilgjengelig, og jeg kommer uansett til å ta en sjekk av det i vinter. Jeg kan lage en oppdatering på det, også kan vi se om det har holdt eller ikke :)
Takk for alle innspill, og er enig med det dere sier. Hadde jeg ikke fått det sjekket hadde jeg krøpet til korset å kjøpt to nye lager.
Hvis alt går etter planen nå, så ligger det an til en testtur iløpet av kvelden.
Maskinserviceverkstedet sjekket lageret nøye og godkjente det. De var overrasket over at jeg hadde klart å fikse pakningen så godt. Det var eieren av verkstedet som sjekket lageret og han konstanterte at det ikke var noen subbing og at det tettet godt. Han har solgt lager i 15 år, så da stoler jeg på han.
Lageret er lett tilgjengelig, og jeg kommer uansett til å ta en sjekk av det i vinter. Jeg kan lage en oppdatering på det, også kan vi se om det har holdt eller ikke :)
Takk for alle innspill, og er enig med det dere sier. Hadde jeg ikke fått det sjekket hadde jeg krøpet til korset å kjøpt to nye lager.
Hvis alt går etter planen nå, så ligger det an til en testtur iløpet av kvelden.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Hmm, nå ble jeg brått litt usikker igjen. Det hadde jo vært veldig deilig å få det 100%. Vurderer å stikke innom bauhaus og kjøpe meg et stk aluminium og forme den til en dor, og prøve å få ut lagrene skånsomt på den måten. Navet er laget av aluminium, og hvis jeg bruker aluminium til å slå de ut på ytterringen så burde det vel gå bra?
Hvis jeg får de ut uten å skade de, kan jeg bruke plastringen og gjøre som det var originalt. Da trenger jeg bare en inntakt pakning på hvert kulelager.
Hvis jeg får de ut uten å skade de, kan jeg bruke plastringen og gjøre som det var originalt. Da trenger jeg bare en inntakt pakning på hvert kulelager.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Jeg fant en annen skade på tetningen på det andre lageret også.
Så det blir kjøp av dor og aluminium på Bauhaus. Satser på å få de skånsomt ut, og sette de sammen med åpne tettninger mot hverandre med original plastring i mellom.
Holder dere oppdatert :)
Så det blir kjøp av dor og aluminium på Bauhaus. Satser på å få de skånsomt ut, og sette de sammen med åpne tettninger mot hverandre med original plastring i mellom.
Holder dere oppdatert :)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Alt eller ingenting
Først slipte jeg til dorene og aluminiumsstaget jeg kjøpte for å øke sjansene for en velykket operasjon. Deretter begynte det nervepirrende forsøket på å få ut kulelagrene uten å skade de. Etter en god time var de forbanna kulelagrene ute- Ingen skader. Snurret fint uten noe lugging.
Fikk fjernet de to tetningene som var skadet (en på hvert lager). Og fikk gjort klar plastikkringen som skal holde de sammen.
HAHAHA, FANTASTISK. Føltes som å spille Super Mario og falle ned i avgrunnen men ha et liv igjen og slå den forbanna bossn.
Nedi med de
Fikk også byttet kulelagret i "Cushion drive" uten store problemer. Det ble mer en ettertanke etter alt styret som har vært. Virkelig lei av kulelager nå.
Først slipte jeg til dorene og aluminiumsstaget jeg kjøpte for å øke sjansene for en velykket operasjon. Deretter begynte det nervepirrende forsøket på å få ut kulelagrene uten å skade de. Etter en god time var de forbanna kulelagrene ute- Ingen skader. Snurret fint uten noe lugging.


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.