Hondan jobber for hardt på touring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av Nickelilltroll »

Ja, det er en mer by-sykkel detta men önskar att höra här om min tankegång angående om att få ner turtalet på 6. gir. Gör ont i mitt motorhjärta då jag ligger upp mot 6000rpm vid 115-120 ish-cruising. Min tanke är att dreva upp cykeln för att få ner turtalet vid långkjöring. Mer än nog torque vi start på 1.a, startar lätt på andra från stillastående utan att clutchen sliter eller nappar.

Det är väl en tanke att dreva upp den, både fram och bak en störrelse? :scratch

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:37, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av Nickelilltroll »

Var inte tänkt som en permanent drevning, bara för en tur nu i ferien. Är inte plågsamt för mina öron eller sinnen. Men att motoren jobbar så hårt över lång tid känns onödigt då jag kanske kan lösa det med 5-600rpm ner istället :)

Det är justeringsmöjlighet på kedjan så länge jag inte drevar för mycket räknar jag med.

Drömmen är ju självklart en GS 1200 i tillägg för sådana turer men det får nog vänta till banken säger ja ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av AJ »

Ta en kikk på tabellen i denne tråden, så ser du uvekslingsforholdene:

http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=306677#p306677

Har selv drevet ned framdrevet fra 17 til 16 tenner og beholdt størrelsen på bakdrevet.
Dette har jeg gjort mye pga. nysgjerrighet etter å ha lest meg opp om at sykkelen, KTM 1290 Super Adventure, skal ha blitt lettere å kjøre i bykjøring og på svingete fjellpassveier, i tillegg til at akselerasjon blir bedre.
Men den beste effekten er at sjettegiret blir mer anvendelig for fartsgrensene her i landet.
Og det merkes faktisk veldig godt!
16 tanns drev på denne sykkelen gkør at sjettegiret oppleves som akkurat slik det bør være og ikke det rene overgiret det er med originaldrevingen med 17 tenner foran.
Opplever heller ikke sykkelen/motorkarakteristikken som mer stressende ved morveihastigheter + moms :crazy: .

Har enda ikke fått gjort noen sjekk av bensinforbruket, men tror ikke det har økt noe sær
Skal dog bli interessant å se hva forbruket blir på høyhastighetsveier i utlandet...
Toppfarten blir noe redusert med nedreving, uten atte er noe issue for meg. Kommer antakelig aldri til prøve meg på å komme dit noengang. Trur eg... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av Kjellrf »

Ikke vær redd for turtallet. Har sykkelen original dreving og dekk/hjulstørrelse, vil den tåle det turtallet, faktisk er den laget for det turtallet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av mortenolb »

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye du skal cruise i 115-120 på langtur? Du vil vel unngå motorveier?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:Ikke vær redd for turtallet. Har sykkelen original dreving og dekk/hjulstørrelse, vil den tåle det turtallet, faktisk er den laget for det turtallet.
Godt poeng :prf !
Tror dette gjelder mange modeller de siste årene.
Det er folk her inne som kan mer om dette enn meg og som helt sikkert kan foklare sammenhengene bedrev enn hva jeg kan.
Men jeg er overbevist om at mange sykler med fordel kan og bør kjøres på høyere turtall enn hva eierne faktisk gjør idag. Dette av hensyn til driftstemperaturen og turtall i forhold til gunstigst utnyttelse av drivstoff og moment.
Å f.eks. kjøre med lavt turtall på høygir er ikke ubetinget ensbetydende med gunstigst forbruk. Kan heller hende at dette gjør at motoren jobber tyngre i mange tilfeller og at motoren istedet jobber bedre og mer økonomisk noen hakk høyere på turtallsskalaen i forhold til dreiemomenteffekten, som er med på å gi stressfri og økonomisk sett gunstigst mulig kjøring.

Et annet og kanskje lettere konspirstorisk element med dagens moderne motorsykler er dette med støykravene.
En hypotese går ut på at motorsykkelprodusentene bevisst går inn for høyest mulig giring og støydempingsmaterialer -og løsninger, ikke bare i eksopottene, men også rundt framdrevene på syklene, som gjerne er tilpasset giringsforholdet som gir lavest støy i testene syklene går gjennom når de støygodkjennes.

Som skaper gode vilkår for ettermarkedsprodusentene, ikke bare av eksosdeler, men også drev, slik at vi MC-folk kan trikse og mikse etter egne ønsker for bedre (høyere... ;) ) lyd og bedre "treff" på effekt- og momentkurven med bytte av drev...

Just my 2 cents... :vs #
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av Nickelilltroll »

Svar ja, allt är orginal förutom en sliponpotta.

Undgå motorvägar? Ska man köra effektivt och komma sig någon vart bör man stå på lite inemellan. Jadå, mindre och svängiga vägar är skoj men vill man lägga några mil bakom sig så är motorvägen ett bra alternativ. Ganska säker på att ingen äkta skinnpajsar-människa tycker om att ligga och pressa i 120 men handlar om att se mest möjligt på kortast tid så....

Har egentligen aldrig haft planer om att köra långtur med cykeln, det är inte en sådan cykel heller. Men nu är det ett billigt semesteralternativ som passar mig i år. En enkel lösning var att dreva om den så turtalen kommer ner lite. Ser tankegången på vad som skiljer sig på dagens cyklar och dom gamla goda riskokarna med lågare varvtal.

Inte vet jag alltså. Har skruvat massor och lärt mig på det sättet hur motorer och växellådor funkar. Svart på vitt så är det fortfarande samma metall som slits och samma olja som ska förhindra slitage. Enda som skiljer är väl kvaliteten på vardera part. Den har bara blivit bättre men inte "ut-från-en-annan-värld-fantastisk" väl?

Arbetstemperatur och friktion till sida så är jag ganska säker på att dom flesta förbränningsmotorer är fortfarande utsatta för samma slitage bara med andra intervaller.
Som AJ säger så verkar det som cyklar, iaf min är extremt lågt utväxlad mot vad motoren kan ge mig. 6 växel har ingen hörbar skillnad i effekt eller ljud. 1. växel är en löjlig startväxel där jag knappt hinner lyfta foten från start innan det ska växlas.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av Kjellrf »

Min Honda 500 ligger også på omtrent samme turtall, har hatt den i 33 år, uten problemer pga turtallet. Husk at turtallet er din venn når det gjelder kjøling, drever du for lavere turtall, vil du få dårligere kjøling også. Fordi både olje og vann vil sirkulere saktere, vil motoren få dårligere kjøling, mens motoren drar tyngre og blir varmere. Enkelte sykler (f.eks. CB550 som jeg hadde en gang i tiden) brukte mer bensin og dro tyngre hvis man drevet de for lavere turtall.
En ting som vil hjelpe, er å sette på originalt eksosanlegg. Da blir ikke turtallet så ubehagelig å høre på.

Stol på Honda, gi gass!
Turtallet er din venn!

PS: Jeg har jobbet med Honda mc i mange år.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av Nickelilltroll »

Blir lite i tvivel på det du skriver, men förstår det oxå. När du säger att jag ska sätta på orginalt eksos igen, för att höra turtalet....Länge sedan du var upp över 100km/h min vän? Jag kör med racingslipon och dom enda rpm jag "hör" är dom jag ser på displayet.

Det enda du hör i högre hastigheter är nåt som kallas fartvind, brus och sus. Länge sedan jag lärde mig att bästa medicinen mot detta är öronpluggar vid touring.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hondan jobber for hardt på touring

Legg inn av Kjellrf »

Min erfaring er at med mer bråkete eksosanlegg, legger man bedre merke til turtallet. Med originalanlegget, hører man ikke turtallet så godt, og ofte går sykkelen penere, også, mindre vibrasjoner.

Føler at det ikke er ikke turtallet på motoren som er det egentlige problemet (det skal være så høyt), men tror at dine forventninger og ønske om lavere turtall enn sykkelen er designet for, har blitt ett "problem" for deg.

Lykke til! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar