Kjellrf skrev:Ikke vær redd for turtallet. Har sykkelen original dreving og dekk/hjulstørrelse, vil den tåle det turtallet, faktisk er den laget for det turtallet.
Godt poeng

!
Tror dette gjelder mange modeller de siste årene.
Det er folk her inne som kan mer om dette enn meg og som helt sikkert kan foklare sammenhengene bedrev enn hva jeg kan.
Men jeg er overbevist om at mange sykler med fordel kan og bør kjøres på høyere turtall enn hva eierne faktisk gjør idag. Dette av hensyn til driftstemperaturen og turtall i forhold til gunstigst utnyttelse av drivstoff og moment.
Å f.eks. kjøre med lavt turtall på høygir er ikke ubetinget ensbetydende med gunstigst forbruk. Kan heller hende at dette gjør at motoren jobber tyngre i mange tilfeller og at motoren istedet jobber bedre og mer økonomisk noen hakk høyere på turtallsskalaen i forhold til dreiemomenteffekten, som er med på å gi stressfri og økonomisk sett gunstigst mulig kjøring.
Et annet og kanskje lettere konspirstorisk element med dagens moderne motorsykler er dette med støykravene.
En hypotese går ut på at motorsykkelprodusentene bevisst går inn for høyest mulig giring og støydempingsmaterialer -og løsninger, ikke bare i eksopottene, men også rundt framdrevene på syklene, som gjerne er tilpasset giringsforholdet som gir lavest støy i testene syklene går gjennom når de støygodkjennes.
Som skaper gode vilkår for ettermarkedsprodusentene, ikke bare av eksosdeler, men også drev, slik at vi MC-folk kan trikse og mikse etter egne ønsker for bedre (høyere...

) lyd og bedre "treff" på effekt- og momentkurven med bytte av drev...
Just my 2 cents...

#