Hroar skrev:Hei har et lite spørsmål angående skifte av drev foran på en susuki 650 v-storm med abs 2013 modell . Skal skifte fra 15 t til 16 t har tatt av diverse deksler og løsnet umbrakoskrue til sensor tatt av låsinga som holder mutter til drev har ordnet meg med 32mm pipe . Er det riktig at denne sitter skikkelig fast ? Er det bare å finne frem latmansarmen å la det stå til event moment.
Mvh Hroar.

Hei
Hroar og velkommen hit til MCsiden.no - aktivt forum for aktive MC-folk! Og hvor mange våger seg utpå med å gjøre ting på motorsyklene sine.
Selv er jeg ikke av de flinkeste i så måte, men jo mer jeg leser om hva andre gjør, jo mer vekkes lysten til live med å skride mer til verket selv.
Når det gjeldet skifte av drev på sykkelen så fikk jeg et verksted til å gjøre dette tidligere i sommer da jeg byttet kjede og drev på KTM'en.
Og det jeg har lest meg til om dette er at frontdrevet skal trekkes til med rimelig godt moment.
På min sykkel skal festemutteren trekkes til med et moment på 100Nm. Det betyr at det skal litt krefter til for å få løs mutteren.
Så det er nok ikke helt feil at mutteren sitter skikkelig godt fast.
For å få den løs må man altså ta i så det holder. I den forbindelse tror jeg det kan være lurt å få med en hjelper som kan tråkke solid og hardt på bakbremsen samtidig som sykkelen står i gir, når mutteren skal skrus løs.