Hei har et lite spørsmål angående skifte av drev foran på en susuki 650 v-storm med abs 2013 modell . Skal skifte fra 15 t til 16 t har tatt av diverse deksler og løsnet umbrakoskrue til sensor tatt av låsinga som holder mutter til drev har ordnet meg med 32mm pipe . Er det riktig at denne sitter skikkelig fast ? Er det bare å finne frem latmansarmen å la det stå til event moment.
Mvh Hroar.
Hroar skrev:Hei har et lite spørsmål angående skifte av drev foran på en susuki 650 v-storm med abs 2013 modell . Skal skifte fra 15 t til 16 t har tatt av diverse deksler og løsnet umbrakoskrue til sensor tatt av låsinga som holder mutter til drev har ordnet meg med 32mm pipe . Er det riktig at denne sitter skikkelig fast ? Er det bare å finne frem latmansarmen å la det stå til event moment.
Mvh Hroar.
Hei Hroar og velkommen hit til MCsiden.no - aktivt forum for aktive MC-folk! Og hvor mange våger seg utpå med å gjøre ting på motorsyklene sine.
Selv er jeg ikke av de flinkeste i så måte, men jo mer jeg leser om hva andre gjør, jo mer vekkes lysten til live med å skride mer til verket selv.
Når det gjeldet skifte av drev på sykkelen så fikk jeg et verksted til å gjøre dette tidligere i sommer da jeg byttet kjede og drev på KTM'en.
Og det jeg har lest meg til om dette er at frontdrevet skal trekkes til med rimelig godt moment.
På min sykkel skal festemutteren trekkes til med et moment på 100Nm. Det betyr at det skal litt krefter til for å få løs mutteren.
Så det er nok ikke helt feil at mutteren sitter skikkelig godt fast.
For å få den løs må man altså ta i så det holder. I den forbindelse tror jeg det kan være lurt å få med en hjelper som kan tråkke solid og hardt på bakbremsen samtidig som sykkelen står i gir, når mutteren skal skrus løs.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Eller kanskje en av disse avtrekkerne ville egnet seg til jobben, de kan vel sitte godt ja. Koster vel ikke stort heller. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000019462/
edit: leste ikke godt nok, trodde du hadde fått av muttern. 100nm er omtrent som hjulbolten på bilen din (vanligvis 80 men Volvo skal ha 100)
Eller sett deg på sykkelen trå ned bremsen, og trekk opp, eller trå ned.
Gjøe som AJ sier ogla det stå til, vanlig høyregjenvet skrud. Du løsner mao muteren mot klokka.
Tannhjulet sitter på splines på akslingen og er helt løst når mutteren er skrudd vekk.
Du trenger ingen avdrager.
Forleng evt latmannsarmen med et rør og bruk en halvmeter lang arm når du skrur fast igjen.
Hvis du veier 100 kg legger du hele vekta på armen, er du lettere gjør du det samme og gynger litt, så er du omtrent på riktig moment.
Lykke til.
Et lite tips til: Løsne og trekke til mutteren med kjedet på. Du får ellers et problem fordi utgående aksel ikke gir nok motstand selv om den står i første gir.