"Tikkelyder" i lav hastighet
"Tikkelyder" i lav hastighet
Hei, MCen min lager noen litt rare "tikkelyder", dette skjer stort sett når alt dette er oppfylt:
- Lav hastighet
- Clutchen slurer
- Lavt turtall
- Litt tung belastning.
Er dette grunn til bekymring?
- Lav hastighet
- Clutchen slurer
- Lavt turtall
- Litt tung belastning.
Er dette grunn til bekymring?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39746
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Det er ikke bare uskyldig ventiltikking, da? Litt romslig klaring...ATWindsor skrev:Hei, MCen min lager noen litt rare "tikkelyder", dette skjer stort sett når alt dette er oppfylt:
- Lav hastighet
- Clutchen slurer
- Lavt turtall
- Litt tung belastning.
Er dette grunn til bekymring?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5014
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Tenker vi snakker et greit lavt turtall også?
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Ja, det er på veldig lavt turtall, type ganghastighet. Er ventiltikking noe som er til ulempe på noe vis, eller er det bare "en lyd"?
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Tikker den ingenting på tomgang?
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Ikke som jeg kan høre nei.Elruts84 skrev:Tikker den ingenting på tomgang?
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Ble det noe konklusjon på dette? Er ventiltikking noe problem om det er årsaken?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39746
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Tikking fra motoren i tomgangshastighet og lavt turtall for øvrig er vel som hovedregel et tegn på ventilklaringen er litt romslig. Og det er rimelig uproblematisk i utgangspunktet.ATWindsor skrev:Ja, det er på veldig lavt turtall, type ganghastighet. Er ventiltikking noe som er til ulempe på noe vis, eller er det bare "en lyd"?
Men når det er tid for ventiljustering mener jeg det viktig å sjekke kammene på kamakselen og andre sliteflater i ventilsystemet for slitasje. Enkelte motorer synes å være spesielt utsatt for slik slitasje, som gjerne gir motoren en en ekstra lyd det er verd å få sjekket...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Kan være jeg er litt bakstreversk her...
Det er altså ikke nevneverdig tikking på tomgang. Kun i fart men i lav hastighet.
For det første er det ikke alltid så lurt å tvinge motoren til å jobbe under sine normale arbeidsturtall, selv om mange gjør det for å ha bedre kontroll med mindre motorkraft. Jeg gjør det selv også når situasjonen krever det, kjører på et for høyt gear, så ikke dyret tar ut...
Lavt turtall kan gi en nesten umerkbar ujevn gange, som sammen med litt slitt gummidemping i bakdrevet, kan få kjedet til å "klikke" litt. Da dette vil følge turtallet kan det lett forveksles med ventiltikking. En liten forskjell er at kjedetikking ikke vil tilta etterhvert som kjedet oppvarmes.
Det kan også skyldes at kjedet er slitt i sideretningen. Dette kan ofte avsløres av bakdrevet som da vil få en tendens til spissing fra sidene, selv om drevet eller har riktig fasong på tennene.
Hvis bakhjulet ikke er helt riktig innstilt i lengderetning vil også tikking av denne sorten kunne dukke opp. Da oppstår problemet når det slutter å tikke. Tikkingen er da et varsel.
Har opplevd at en dårlig vakuum kobling har gitt en slags tikkelyd som var så svak at den kun ble hørt i lav fart og med belastning.
Og så er det tenningsbank, som klart kan oppst i slike situasjoner, særlig hvis det er for lav oktan, eller det er for mye fortenning i den hastigheten.
Siste, som jeg kommer på her i farten... er at camkjedestrammer kan være slitt, eller at en eventuell hydraulisk stramming ikke virker som den skal med lavt turtall.
Det er altså ikke nevneverdig tikking på tomgang. Kun i fart men i lav hastighet.
For det første er det ikke alltid så lurt å tvinge motoren til å jobbe under sine normale arbeidsturtall, selv om mange gjør det for å ha bedre kontroll med mindre motorkraft. Jeg gjør det selv også når situasjonen krever det, kjører på et for høyt gear, så ikke dyret tar ut...
Lavt turtall kan gi en nesten umerkbar ujevn gange, som sammen med litt slitt gummidemping i bakdrevet, kan få kjedet til å "klikke" litt. Da dette vil følge turtallet kan det lett forveksles med ventiltikking. En liten forskjell er at kjedetikking ikke vil tilta etterhvert som kjedet oppvarmes.
Det kan også skyldes at kjedet er slitt i sideretningen. Dette kan ofte avsløres av bakdrevet som da vil få en tendens til spissing fra sidene, selv om drevet eller har riktig fasong på tennene.
Hvis bakhjulet ikke er helt riktig innstilt i lengderetning vil også tikking av denne sorten kunne dukke opp. Da oppstår problemet når det slutter å tikke. Tikkingen er da et varsel.
Har opplevd at en dårlig vakuum kobling har gitt en slags tikkelyd som var så svak at den kun ble hørt i lav fart og med belastning.
Og så er det tenningsbank, som klart kan oppst i slike situasjoner, særlig hvis det er for lav oktan, eller det er for mye fortenning i den hastigheten.
Siste, som jeg kommer på her i farten... er at camkjedestrammer kan være slitt, eller at en eventuell hydraulisk stramming ikke virker som den skal med lavt turtall.
- FredrikE24
- Innlegg: 5014
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Jeg tenker også i de baner. Min sykkel høres ut som en anleggsmaskin når man kjører på altfor lavt turtall, trekker greit, men høres overhodet ikke bra utSpaghettiræser skrev:Kan være jeg er litt bakstreversk her...
Det er altså ikke nevneverdig tikking på tomgang. Kun i fart men i lav hastighet.
For det første er det ikke alltid så lurt å tvinge motoren til å jobbe under sine normale arbeidsturtall


Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Takk for tips angående hva det kan være greit å påpeke at sykkelen ikke har kjede, og jeg kjører på 98 oktan, så jeg tror ikke det er tenningsbank(?)
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Det er en litt lang forklaring på diverse lyder fra kardang.
Sjekk oljen i kardang, det er spesielle drev i den som bør få det beste av god olje. Vanligvis er det er en variant av hypoid gear, som er utrolig slitesterk men krever god olje. Det er mye trykk på en utrolig liten flate.
Det er flere punkter der som kan gi klikkelyder.
Sjekk oljen i kardang, det er spesielle drev i den som bør få det beste av god olje. Vanligvis er det er en variant av hypoid gear, som er utrolig slitesterk men krever god olje. Det er mye trykk på en utrolig liten flate.
Det er flere punkter der som kan gi klikkelyder.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Ny/litt eldre sykkel?
Bremseskiva bak kan lage klikkelyder pga litt stor klaring på glideboltene, hvis sykkeln har flytende skive bak.
Typisk BMW-fenomen.
Bremseskiva bak kan lage klikkelyder pga litt stor klaring på glideboltene, hvis sykkeln har flytende skive bak.
Typisk BMW-fenomen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Slurende kløtsj, lavt turtall og tung belastning provoserer frem mange rare motorlyder. Gir ned og øk turtall. Unngå sluring. Ferdig.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: "Tikkelyder" i lav hastighet
Tenningsbank er en funksjon av bensin og fortenning. Motorer som ble produsert for Europa på 80 og 90 tallet hadde ikke krav til å takle innblanding av etanol, i motsetning til i USA, som var tidligere ute. Hvis du har en noe mager blanding, og litt sot i toppen(normalt), kan det gi et snev av fortenning som kun er merkbar i lavt turtall.
Å redusere fortenning på lavt turtall kan hjelpe. Hvis det en eldre sykkel, kan centrifugal fjærene , som justerer tenning ut fra turtall, bli slakke. Og da blir det litt for tidlig tenning som stort sett vil merkes på lavt turtall. På høyt turtall vil den virke sprekere, særlig siste tredjedel av registeret.
Beklager at vi beveger oss ut i teori vi sjeldent må tenke på.
En mc gir mye mer smålyder enn en bilmotor, fordi du sitter med ørene 50cm over, uten annet enn symbolsk lyddemping.
Og så kan alt være irrelevant for din mc....
Å redusere fortenning på lavt turtall kan hjelpe. Hvis det en eldre sykkel, kan centrifugal fjærene , som justerer tenning ut fra turtall, bli slakke. Og da blir det litt for tidlig tenning som stort sett vil merkes på lavt turtall. På høyt turtall vil den virke sprekere, særlig siste tredjedel av registeret.
Beklager at vi beveger oss ut i teori vi sjeldent må tenke på.
En mc gir mye mer smålyder enn en bilmotor, fordi du sitter med ørene 50cm over, uten annet enn symbolsk lyddemping.
Og så kan alt være irrelevant for din mc....