"Tikkelyder" i lav hastighet

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

"Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av ATWindsor »

Hei, MCen min lager noen litt rare "tikkelyder", dette skjer stort sett når alt dette er oppfylt:

- Lav hastighet
- Clutchen slurer
- Lavt turtall
- Litt tung belastning.

Er dette grunn til bekymring?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Hei, MCen min lager noen litt rare "tikkelyder", dette skjer stort sett når alt dette er oppfylt:

- Lav hastighet
- Clutchen slurer
- Lavt turtall
- Litt tung belastning.

Er dette grunn til bekymring?
Det er ikke bare uskyldig ventiltikking, da? Litt romslig klaring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av FredrikE24 »

Tenker vi snakker et greit lavt turtall også?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av ATWindsor »

Ja, det er på veldig lavt turtall, type ganghastighet. Er ventiltikking noe som er til ulempe på noe vis, eller er det bare "en lyd"?

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av Elruts84 »

Tikker den ingenting på tomgang?
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av ATWindsor »

Elruts84 skrev:Tikker den ingenting på tomgang?
Ikke som jeg kan høre nei.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av ATWindsor »

Ble det noe konklusjon på dette? Er ventiltikking noe problem om det er årsaken?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Ja, det er på veldig lavt turtall, type ganghastighet. Er ventiltikking noe som er til ulempe på noe vis, eller er det bare "en lyd"?
Tikking fra motoren i tomgangshastighet og lavt turtall for øvrig er vel som hovedregel et tegn på ventilklaringen er litt romslig. Og det er rimelig uproblematisk i utgangspunktet.
Men når det er tid for ventiljustering mener jeg det viktig å sjekke kammene på kamakselen og andre sliteflater i ventilsystemet for slitasje. Enkelte motorer synes å være spesielt utsatt for slik slitasje, som gjerne gir motoren en en ekstra lyd det er verd å få sjekket...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av Zettexx »

Kan være jeg er litt bakstreversk her...

Det er altså ikke nevneverdig tikking på tomgang. Kun i fart men i lav hastighet.

For det første er det ikke alltid så lurt å tvinge motoren til å jobbe under sine normale arbeidsturtall, selv om mange gjør det for å ha bedre kontroll med mindre motorkraft. Jeg gjør det selv også når situasjonen krever det, kjører på et for høyt gear, så ikke dyret tar ut...

Lavt turtall kan gi en nesten umerkbar ujevn gange, som sammen med litt slitt gummidemping i bakdrevet, kan få kjedet til å "klikke" litt. Da dette vil følge turtallet kan det lett forveksles med ventiltikking. En liten forskjell er at kjedetikking ikke vil tilta etterhvert som kjedet oppvarmes.

Det kan også skyldes at kjedet er slitt i sideretningen. Dette kan ofte avsløres av bakdrevet som da vil få en tendens til spissing fra sidene, selv om drevet eller har riktig fasong på tennene.

Hvis bakhjulet ikke er helt riktig innstilt i lengderetning vil også tikking av denne sorten kunne dukke opp. Da oppstår problemet når det slutter å tikke. Tikkingen er da et varsel.

Har opplevd at en dårlig vakuum kobling har gitt en slags tikkelyd som var så svak at den kun ble hørt i lav fart og med belastning.

Og så er det tenningsbank, som klart kan oppst i slike situasjoner, særlig hvis det er for lav oktan, eller det er for mye fortenning i den hastigheten.

Siste, som jeg kommer på her i farten... er at camkjedestrammer kan være slitt, eller at en eventuell hydraulisk stramming ikke virker som den skal med lavt turtall.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av FredrikE24 »

Spaghettiræser skrev:Kan være jeg er litt bakstreversk her...

Det er altså ikke nevneverdig tikking på tomgang. Kun i fart men i lav hastighet.

For det første er det ikke alltid så lurt å tvinge motoren til å jobbe under sine normale arbeidsturtall
Jeg tenker også i de baner. Min sykkel høres ut som en anleggsmaskin når man kjører på altfor lavt turtall, trekker greit, men høres overhodet ikke bra ut :P Best å la den få jobbe litt lettere ;)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av ATWindsor »

Takk for tips angående hva det kan være greit å påpeke at sykkelen ikke har kjede, og jeg kjører på 98 oktan, så jeg tror ikke det er tenningsbank(?)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av Zettexx »

Det er en litt lang forklaring på diverse lyder fra kardang.

Sjekk oljen i kardang, det er spesielle drev i den som bør få det beste av god olje. Vanligvis er det er en variant av hypoid gear, som er utrolig slitesterk men krever god olje. Det er mye trykk på en utrolig liten flate.

Det er flere punkter der som kan gi klikkelyder.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av Jompa »

Ny/litt eldre sykkel?
Bremseskiva bak kan lage klikkelyder pga litt stor klaring på glideboltene, hvis sykkeln har flytende skive bak.
Typisk BMW-fenomen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av cannon »

Slurende kløtsj, lavt turtall og tung belastning provoserer frem mange rare motorlyder. Gir ned og øk turtall. Unngå sluring. Ferdig.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: "Tikkelyder" i lav hastighet

Legg inn av Zettexx »

Tenningsbank er en funksjon av bensin og fortenning. Motorer som ble produsert for Europa på 80 og 90 tallet hadde ikke krav til å takle innblanding av etanol, i motsetning til i USA, som var tidligere ute. Hvis du har en noe mager blanding, og litt sot i toppen(normalt), kan det gi et snev av fortenning som kun er merkbar i lavt turtall.

Å redusere fortenning på lavt turtall kan hjelpe. Hvis det en eldre sykkel, kan centrifugal fjærene , som justerer tenning ut fra turtall, bli slakke. Og da blir det litt for tidlig tenning som stort sett vil merkes på lavt turtall. På høyt turtall vil den virke sprekere, særlig siste tredjedel av registeret.

Beklager at vi beveger oss ut i teori vi sjeldent må tenke på.

En mc gir mye mer smålyder enn en bilmotor, fordi du sitter med ørene 50cm over, uten annet enn symbolsk lyddemping.

Og så kan alt være irrelevant for din mc....

Svar