mulig framtidig totalforbud av motorsykler
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
mulig framtidig totalforbud av motorsykler
"American Motorcyclist Association objects to exclusion of motorcycles in new DOT safety plan
Concerns raised about possible future ban on motorcycles"
http://www.roadracingworld.com/news/ama ... nitiative/
Det kan se ut som det er enkelte krefter som ønsker motorsykler totalforbudt, som et steg mot en visjon der ingen liv skal gå tapt i trafikken. Dette gjelder USA, men det er vel neppe utenkelig at liknende røster vil gi seg til kjenne andre steder.
Concerns raised about possible future ban on motorcycles"
http://www.roadracingworld.com/news/ama ... nitiative/
Det kan se ut som det er enkelte krefter som ønsker motorsykler totalforbudt, som et steg mot en visjon der ingen liv skal gå tapt i trafikken. Dette gjelder USA, men det er vel neppe utenkelig at liknende røster vil gi seg til kjenne andre steder.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Har skjedd før, det der.
Her i landet har vi NMCU som jobber mot politikerne.
Her i landet har vi NMCU som jobber mot politikerne.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Jeg antar du mener at initiativ med tanke på forbud har kommet tidligere. Kanskje tiden ikke var moden da.Kjellrf skrev:Har skjedd før, det der.
Her i landet har vi NMCU som jobber mot politikerne.
Får håpe den ikke er det på enda en stund..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Jeg husker mange land innførte 100hk grense på mc på begynnelsen av 80-tallet, bl.a. i Vest-Tyskland og i Sverige. Var lignende/samme grunn dengang. Bransjen var redd for forbud.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
At et slikt utspill kommer i USA er kanskje ikke til å undres over.
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som
:-)å
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som

:-)å
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Opplæringen er ikke så grundig i California i alle fall, ut fra hva jeg har hørt der borte. Til tross for dette har jeg etter et lengre opphold der inntrykk av at folk var dyktige til å kjøre bil (og mc), og stort sett veldig hensynsfulle i trafikken. Mitt inntrykk er at det er mye mer idiotisk kjøring her hjemme. Ikke noe særlig, heller ikke med tanke på de farlige vegene vi har her til lands. Der er det på vesentlige deler av vegnettet små muligheter til å kollidere med møtende trafikk, da det gjerne var 3-6 filer i hver retning og man uansett var langt unnaAJ skrev:At et slikt utspill kommer i USA er kanskje ikke til å undres over.
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som![]()
:-)å
møtende trafikk.
Har mistanke om at ruskjøring kan være et større problem der, men har ingen pålitelig statistikk. Det var i alle fall mange som hadde et
avslappet forhold til å ta noen øl feks, og deretter begi seg ut i trafikken.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Såvidt jeg vet er jo promillegrensen 0,8 i California, så da kan man faktisk ta seg noen øl og kjøre videre med god samvittighet.gsx750_80 skrev:Opplæringen er ikke så grundig i California i alle fall, ut fra hva jeg har hørt der borte. Til tross for dette har jeg etter et lengre opphold der inntrykk av at folk var dyktige til å kjøre bil (og mc), og stort sett veldig hensynsfulle i trafikken. Mitt inntrykk er at det er mye mer idiotisk kjøring her hjemme. Ikke noe særlig, heller ikke med tanke på de farlige vegene vi har her til lands. Der er det på vesentlige deler av vegnettet små muligheter til å kollidere med møtende trafikk, da det gjerne var 3-6 filer i hver retning og man uansett var langt unnaAJ skrev:At et slikt utspill kommer i USA er kanskje ikke til å undres over.
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som![]()
:-)å
møtende trafikk.
Har mistanke om at ruskjøring kan være et større problem der, men har ingen pålitelig statistikk. Det var i alle fall mange som hadde et
avslappet forhold til å ta noen øl feks, og deretter begi seg ut i trafikken.
Et annet aspekt er jo at i California er det sykkelvær hele året, så derfor har bilførere omgang med motorsyklister hele tiden og ikke halve sesongen som det er på denne siden av kloden.
- schnellfahrer
- Innlegg: 139
- Registrert: 13 jul 2012, 18:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
- Bosted: Skien
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
"My uncle has a country place..."
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Jeg tror et forbud kommer. Dvs jeg tror å kjøre et kjøretøy selv på offentlige veier vil bli forbudt, og da er motorsykler også i praksis forbudt.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Selvfølgelig blir motorsykler forbudt, om 150 år eller noe i den gata.
I mellomtiden; vri hålk og smil
I mellomtiden; vri hålk og smil

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
1500 trafikkdrepte årlig, relatert til alkohol, i CA. (Det bor nesten 10 ganger så mange personer der som i Norge.)Dansekris skrev:Såvidt jeg vet er jo promillegrensen 0,8 i California, så da kan man faktisk ta seg noen øl og kjøre videre med god samvittighet.gsx750_80 skrev:Opplæringen er ikke så grundig i California i alle fall, ut fra hva jeg har hørt der borte. Til tross for dette har jeg etter et lengre opphold der inntrykk av at folk var dyktige til å kjøre bil (og mc), og stort sett veldig hensynsfulle i trafikken. Mitt inntrykk er at det er mye mer idiotisk kjøring her hjemme. Ikke noe særlig, heller ikke med tanke på de farlige vegene vi har her til lands. Der er det på vesentlige deler av vegnettet små muligheter til å kollidere med møtende trafikk, da det gjerne var 3-6 filer i hver retning og man uansett var langt unnaAJ skrev:At et slikt utspill kommer i USA er kanskje ikke til å undres over.
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som![]()
:-)å
møtende trafikk.
Har mistanke om at ruskjøring kan være et større problem der, men har ingen pålitelig statistikk. Det var i alle fall mange som hadde et
avslappet forhold til å ta noen øl feks, og deretter begi seg ut i trafikken.
Et annet aspekt er jo at i California er det sykkelvær hele året, så derfor har bilførere omgang med motorsyklister hele tiden og ikke halve sesongen som det er på denne siden av kloden.
For personer under 21 år er det såkalt 0-grense, eller nærmere bestemt 0.1 promille (0.01 %) http://www.dmv.org/ca-california/automotive-law/dui.php .
Dersom forsikringsselskap eller politi mener kjøringen kan ha vært påvirket av alkohol, selv med under 0.8 promille, kan
dette få negative konsekvenser ( http://www.ohiotiger.com/drinking-drivi ... gal-limit/ ).
Evnen til å kjøre bil kan være vesentlig forringet før man har en promille på 0.8, og det er dessverre mange som ikke overholder denne
grensen heller.
Så, å ta seg noen øl og kjøre videre "med god samvittighet" er ikke nødvendigvis noen god ide.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Det høres lite artig ut, men jeg deler også til en viss grad din bekymring. Det kan også bli så dyrt å forsikre motorsykler at det blirATWindsor skrev:Jeg tror et forbud kommer. Dvs jeg tror å kjøre et kjøretøy selv på offentlige veier vil bli forbudt, og da er motorsykler også i praksis forbudt.
et framkomstmiddel som kun få har råd til å benytte.
Så har vi miljøargumenter. Motorsykler forurenser uforholdsmessig mye i forhold til "nytten", skal man tro feks Mythbusters: http://latimesblogs.latimes.com/greensp ... sions.html .
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Er vel flere krefter som på sin måte ønsker at offentlig vei skal være ett sted kun for "fornuftig transport", altså hvor risikoelementer, miljøverstinger og frydere skal reduseres til ett nærmest 0, hvor man kun transporterer i den lengde som er strengt nødvendig.
Motorsykkelen står dårlig stilt i en slik diskusjon..
Motorsykkelen står dårlig stilt i en slik diskusjon..
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Vet ikke om jeg er direkte bekymret, de positive sidene med en slik ordning er enorme. Men det hadde vært fint med mere muligheter på lukkede områder.gsx750_80 skrev:Det høres lite artig ut, men jeg deler også til en viss grad din bekymring. Det kan også bli så dyrt å forsikre motorsykler at det blirATWindsor skrev:Jeg tror et forbud kommer. Dvs jeg tror å kjøre et kjøretøy selv på offentlige veier vil bli forbudt, og da er motorsykler også i praksis forbudt.
et framkomstmiddel som kun få har råd til å benytte.
Så har vi miljøargumenter. Motorsykler forurenser uforholdsmessig mye i forhold til "nytten", skal man tro feks Mythbusters: http://latimesblogs.latimes.com/greensp ... sions.html .
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.
Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Røyking og alkohol er sterkt regulert, jeg tviler også på det blir totalforbudt med motorsykkelkjøring, men at det blir forbudt på offentlige veier finner jeg sannsynlig. Blant annet fordi det har konsekvenser for langt flere enn sjåføren.Stian87 skrev:Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.
Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
MC er jo også strengt regulert. Røyking og alkohol kan du jo innta bare du er over en viss alder. MC føring stiller jo krav til kompetanse, helse, tester og alder. Røyking og alkohol har også store konsekvenser for andre, i større grad enn hva jeg kan se MC har. Ikke bare de samfunnsøkonomiske konsekvensene av misbruk av røyk og alkohol, men også store konsekvenser for nærstående, ved passiv røyking og alkoholisme.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Ser at de forslår at det skal være tilrettelagt for el ladning av kjøretøy som standard i et EU forlag på alle nye boenheter-
Mulig det i fremtiden blir mange El-MC rundt på veia
Ikke bland andre ting inn da
Mulig det i fremtiden blir mange El-MC rundt på veia

Ikke bland andre ting inn da

Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Joda, men feks drikking på offentlig plass er ikke lov, hvorfor er det så usannsynlig at MC på offentlig vei ikke blir lov i den sammenhengen? Per i dag er det vanskelig å argumentere for at feks røyking er til større ulempe for omgivelsene enn trafikk på veiene for omgivelsene. Sistnevnte dreper hundrevis av "uskylidige" årlig.Stian87 skrev:MC er jo også strengt regulert. Røyking og alkohol kan du jo innta bare du er over en viss alder. MC føring stiller jo krav til kompetanse, helse, tester og alder. Røyking og alkohol har også store konsekvenser for andre, i større grad enn hva jeg kan se MC har. Ikke bare de samfunnsøkonomiske konsekvensene av misbruk av røyk og alkohol, men også store konsekvenser for nærstående, ved passiv røyking og alkoholisme.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Det er heldigvis ikke legeforeningen som lager lover i Norge. Fra et rent helsemessig perspektiv gir det absolutt mening å forby tobakk og MC. Men det er andre hensyn som også må tas. Utgangspunktet for en rettstat er at borgerne skal kunne gjøre hva de vil og at staten ikke kan gripe inn i dette med mindre det er absolutt nødvendig. Forbud er således siste utvei, og bør i svært liten grad brukes til å påvirke befolkningen. Type tilfeller der det er hensiktsmessig og legitimt er ved røykeloven, det begrenser røykeres frihet, til fordel for alle andre. Trafikk generelt er jo neppe til sjenanse for omgivelsene, det kan selvsagt være problematisk i byer og tettbygde strøk, men det gir neppe grunnlag for å forby MC generelt. Forbudet mot å drikke alkohol offentlig er en dinosaur av en bestemmelse som hører hjemme sammen med forbud mot tigging, men som har sin klare legitimitet i at det sjenerende med fyll i offentlighet. Det samme kan neppe sies for kjøretøy.
For øvrig er det vel svært få tilfeller der fører av MC kjører på og dreper uskyldige tredjepersoner, da er det vel mer hensiktsmessig å forby biler.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Trafikk generelt er neppe til sjenanse for omgivelse? Beklager at jeg er litt krass her, men det stiller ikke akkurat argumentene dine i noe godt lys å komme med utsagn som dette. Selvfølgelig fører det til sjenanse for omgivelsene.Stian87 skrev:Det er heldigvis ikke legeforeningen som lager lover i Norge. Fra et rent helsemessig perspektiv gir det absolutt mening å forby tobakk og MC. Men det er andre hensyn som også må tas. Utgangspunktet for en rettstat er at borgerne skal kunne gjøre hva de vil og at staten ikke kan gripe inn i dette med mindre det er absolutt nødvendig. Forbud er således siste utvei, og bør i svært liten grad brukes til å påvirke befolkningen. Type tilfeller der det er hensiktsmessig og legitimt er ved røykeloven, det begrenser røykeres frihet, til fordel for alle andre. Trafikk generelt er jo neppe til sjenanse for omgivelsene, det kan selvsagt være problematisk i byer og tettbygde strøk, men det gir neppe grunnlag for å forby MC generelt. Forbudet mot å drikke alkohol offentlig er en dinosaur av en bestemmelse som hører hjemme sammen med forbud mot tigging, men som har sin klare legitimitet i at det sjenerende med fyll i offentlighet. Det samme kan neppe sies for kjøretøy.
For øvrig er det vel svært få tilfeller der fører av MC kjører på og dreper uskyldige tredjepersoner, da er det vel mer hensiktsmessig å forby biler.
Og prøv å forhold det til påstandene, som er
1. MC vil bli forbudt på offentlig vei, ikke forbudt generelt.
2. Det vil skje som en bieffekt av at å kjøre selv vil bli forbudt på offentlig vei.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Jeg er ikke enig med deg i at trafikk er til sjenanse for omgivelsene. Hvorfor mener du at det selvfølgelig er det?
De fleste veier i Norge er offentlig (i hvert fall der jeg bor), veitrafikkloven skiller ikke mellom privat og offentlig vei. Om man skal skille på områder det eventuelt blir lov om et forbud skulle komme ser jeg det som mer sannsynlig å skille mellom vei og lukket område.
Nå har jeg liten tro på forbud mot at en bil kjøres av en fører også, Det er større sansynlighet for at utviklingen vil ta oss i retningen av at det ikke lenger selges biler som krever en aktiv fører, og at førertillatelsen settes som et søknadssystem med særskilte krav.
De fleste veier i Norge er offentlig (i hvert fall der jeg bor), veitrafikkloven skiller ikke mellom privat og offentlig vei. Om man skal skille på områder det eventuelt blir lov om et forbud skulle komme ser jeg det som mer sannsynlig å skille mellom vei og lukket område.
Nå har jeg liten tro på forbud mot at en bil kjøres av en fører også, Det er større sansynlighet for at utviklingen vil ta oss i retningen av at det ikke lenger selges biler som krever en aktiv fører, og at førertillatelsen settes som et søknadssystem med særskilte krav.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Hva slags konsekvenser har mc-kjøring på offentlig vei for andre enn sjåføren, som ikke ett hvert annet kjøretøy har eller kan ha?ATWindsor skrev:Røyking og alkohol er sterkt regulert, jeg tviler også på det blir totalforbudt med motorsykkelkjøring, men at det blir forbudt på offentlige veier finner jeg sannsynlig. Blant annet fordi det har konsekvenser for langt flere enn sjåføren.Stian87 skrev:Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.
Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Tja. Det som umiddelbart slår meg er kostnader forbundet med pleie av skader som følge av personskader. Dette er naturligvis kostbart.Jompa skrev:Hva slags konsekvenser har mc-kjøring på offentlig vei for andre enn sjåføren, som ikke ett hvert annet kjøretøy har eller kan ha?ATWindsor skrev:Røyking og alkohol er sterkt regulert, jeg tviler også på det blir totalforbudt med motorsykkelkjøring, men at det blir forbudt på offentlige veier finner jeg sannsynlig. Blant annet fordi det har konsekvenser for langt flere enn sjåføren.Stian87 skrev:Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.
Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
Blir personen feks ufør må omverdenen betale for livsopphold.
Reaksjoner fra familie og bekjente har også sine personlige kostnader naturligvis, om personen feks blir krøpling.
Evt frafall av inntekter som følge av helt eller delvis funksjonsnedsettelse kan naturligvis å få sine konsekvenser.
Lista kan antakeligvis gjøres mye lengre.
Om man skader seg på MC er det sjelden en "privatsak".
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80