Viking84 skrev:Jeg snuser på ny sykkel i år - tror valget faller på nye KTM 1290 Super Adventure R... 160hk i skogen høres morsomt ut!
Adventure sykler blir de kjedlige?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Sted: Søndenfor Nord
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Adventure/Allroad har etterhvert fått en god del gamp, og det var nok et savn for 15 år siden. Nå har de fått en kjørbarhet og spenningsnivå helt i tråd med det heftigste på den tiden.
Om de er pene ??? Det er mye stygt på veien, kan ikke se at nebbdyrene er verre enn annet. Og ikke har det noe med kjørbarheten å gjøre.
150 KTM gamp river godt.
For egen del har jeg akseptert at det er totalforbudt å kjøre utenfor oppmerket vei i Norge, og ser derfor ikke på denne kategorien som aktuell for meg selv. Da måtte det være ved lottogevinst at en av de små kunne blitt nr 2 mc.
Om de er pene ??? Det er mye stygt på veien, kan ikke se at nebbdyrene er verre enn annet. Og ikke har det noe med kjørbarheten å gjøre.
150 KTM gamp river godt.
For egen del har jeg akseptert at det er totalforbudt å kjøre utenfor oppmerket vei i Norge, og ser derfor ikke på denne kategorien som aktuell for meg selv. Da måtte det være ved lottogevinst at en av de små kunne blitt nr 2 mc.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Har bare erfaring med MC opp til 95 gamp - Men sånn med HK så sikler jeg på 1090 adv 125 gamp - Men haren egentlig behov av det sånn for det meste ?
Kan egentlig greie seg med ca. 100 gamp 2 sylindre
ja si den som kan deklarer en fornuftighet rundt det
Kan egentlig greie seg med ca. 100 gamp 2 sylindre
ja si den som kan deklarer en fornuftighet rundt det
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Spørs hva sykkelen skal brukse til - har fått testet Afrika Twin en hel del i år, og 95hk er helt OK på veien, og meeeer enn nok på grusen og skogsveier! Men etter en prøvetur på 1190R så ble jeg frelst... utrolig moro med en oppreist sykkel med 150hk og bredt styre på veien, og overraskende kontrollerbart i skauen også!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Ja, ikke sant ? Her er de fleste av de sentrale stikkordene på plass; oppreist, utrolig moro, bra med effekt, bredt styre, kontrollerbart...Viking84 skrev: Men etter en prøvetur på 1190R så ble jeg frelst... utrolig moro med en oppreist sykkel med 150hk og bredt styre på veien, og overraskende kontrollerbart i skauen også!
Jo'a, kjenner meg veldig godt igjen i dette, ja
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Uten tvil en unik opplevelse! Føltes naturlig å stikke ut foten på vei inn i svingene, og på grusen så ble det velbalanserte slædder på vei ut Jeg skal hvertfall ikke ha ren gatesykkel igjen før jeg har råd til å ha det som sykkel #2
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6983
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Synes også det er en interessant ny utvikling på gang med ADV sykler i mellomklasse. Blant annet Kawasaki Versys-X 300 og BMW sin G300GS. Ny og spennende tankegang, skal bli interessant å se utviklingen framover.
Det er ingen tvil om at førerkortreglene vi nå har fått har resultert i en økende interesse for mellomklassesykler. Reglene åpner jo for en mulighet for A-lappen allerede ved 20 år dersom man er frampå nok og er villig til å bruke penger på dette. At det også er mellomklassemotorsyklister med stor interesse for denne type sykler er også helt sikkert. Jeg er spent på salgstallene for disse i 2017
Det er ingen tvil om at førerkortreglene vi nå har fått har resultert i en økende interesse for mellomklassesykler. Reglene åpner jo for en mulighet for A-lappen allerede ved 20 år dersom man er frampå nok og er villig til å bruke penger på dette. At det også er mellomklassemotorsyklister med stor interesse for denne type sykler er også helt sikkert. Jeg er spent på salgstallene for disse i 2017
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Flere av de 300 er vel også glimrende for pendling rundt storbyer ville eg tru
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
160hk i skogen høres helt sprøtt ut.. På grusvei sikkert ARTIG, men i skogen... Næ.
I skogen er en endurobike på maks 450 mer enn nok, også er de lette å få opp når man tipper, for tipper gjør man!
I skogen er en endurobike på maks 450 mer enn nok, også er de lette å få opp når man tipper, for tipper gjør man!
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Du har selvsagt helt rett Men disse store syklene er overraskende kapable om man bare holder de i gang, og som du sier ikke mister de i bakken!ZZR-Erling skrev:160hk i skogen høres helt sprøtt ut.. På grusvei sikkert ARTIG, men i skogen... Næ.
I skogen er en endurobike på maks 450 mer enn nok, også er de lette å få opp når man tipper, for tipper gjør man!
Hadde jeg hatt penger til flere sykler ville jeg beholdt min 500 EXC, hatt en 1290 Super Adventure R, og en S1000RR i garasjen :) Men, må jeg velge kun en, så er det 1290'en som gjør klart mest av det jeg syns er moro
For ikke å snakke om neste generasjon med 7-800cc rekketoere som kommer. Både Yamaha og KTM har vist frem konsepter som tyder på lett vekk og høy ytelse kombinert med gode offroad egenskaper :) De kan bli en fin mellomting mellom de store endunkerne og monster syklene på 150+ hk!kjellv skrev:Synes også det er en interessant ny utvikling på gang med ADV sykler i mellomklasse. Blant annet Kawasaki Versys-X 300 og BMW sin G300GS. Ny og spennende tankegang, skal bli interessant å se utviklingen framover.
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Er vi påvei inn i "less is more"? Mindre vekt, mindre kubikk og lavere pris, vil det slå ann i adv-klassen?
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Tror du er inne på noe, Erling. Jeg er veldig fornøyd med 690 Enduro'n min, både til touring og grusbus. Har bygget den om med rally-tanker osv, så den har laaaaang rekkevidde. Det er viktig sånn som jeg liker å kjøre. Med bedre sete, er den også kjørbar over lange distanser, og det er nok hester til å ha det ordentlig gøy. Jeg er på vei mot "less is more" så det holder. Jeg merker at store, tunge sykler med masse motor og HK ikke appellerer like mye til meg lenger. Jeg synes ikke en sykkel til langt over 200 000 gir meg mer moro enn f.eks. 690'n, som gir fantastisk mye moro for pengene. Har også en yamaha WR250R som jeg kjørte t/r Kirkenes på grus på her om året - det gikk også veldig fint. Og en 125 cc jeg bruker på vinteren. Har riktig nok byttet Guzzi 850 T5-sidevognsriggen min med en Guzzi 1100 California som jeg skal ha vogn på, men akkurat når det gjelder sidevogn er det greit med "more is more".
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Og for å legge til noe som gjør Erlings observasjon enda mer riktig: Hvis man tar en titt på hva som MC-produsentene satser på, er det små og mellomstore sykler med moderat HK og kult design. EICMA hadde selvsagt Panigale og karbon-S1000RR å by på, men dette blir nærmest for stilstudier å regne, og ikke noe for massene. Den utstilte Yamaha Tenere 700 cc, som de vil lansere i 2018, viser forhåpentligvis hvor adventure-markedet er på vei. Hvis vi nå klarer å endre avgiftsregimet (fra 2017 er MC-produsentene pålagt å oppgi CO2-tallene på syklene, noe som brukes i engangsavgiftsberegningene), vil MC i tillegg bli enda billigere og mer tilgjengelig. Lys fremtid!
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
For min del så kan de godt fokusere på less is more, men ikke på bekostning av komponentkvaliteten.
Lett vekt, smooth tosylindret motor, knallbra fjæringskomponenter, brembo bremser, hydraulisk clutch, skikkelige felger som tåler en trøkk. Min drøm er at KTM lager en 790 Enduro R hvor de satser hardt på å lage den råeste tosylindrede offroaderen på markedet!
Lett vekt, smooth tosylindret motor, knallbra fjæringskomponenter, brembo bremser, hydraulisk clutch, skikkelige felger som tåler en trøkk. Min drøm er at KTM lager en 790 Enduro R hvor de satser hardt på å lage den råeste tosylindrede offroaderen på markedet!
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Yes!Viking84 skrev:For min del så kan de godt fokusere på less is more, men ikke på bekostning av komponentkvaliteten.
Lett vekt, smooth tosylindret motor, knallbra fjæringskomponenter, brembo bremser, hydraulisk clutch, skikkelige felger som tåler en trøkk. Min drøm er at KTM lager en 790 Enduro R hvor de satser hardt på å lage den råeste tosylindrede offroaderen på markedet!