kvase. skrev:Hei har ikke låst meg ang side vesker/kofferter ennå men vurdere KTM sine originale ved kjøp av dette til KTM1090 ADV-r
Er det et greit valg ?
Eller burde jeg gå for alu- kofferter som ikke er så linje lekkert men mulig meget solide
Fordelen med de originale sideveskene er åpenbart at man slipper å montere ekstra stativ siden disse veskene er utviklet spesielt til sykkelens originalfester.
På de nye 1290'ene er disse festene endret noe. Nå beveges de sideveis slik at dette skal være mer stabiliserende under høyfartskjøring.
Jeg har selv ettermontert disse på min sykkel og har ikke opplevd noe negativt med dem, heller ikke i hastigheter opp mot 180 km/t på tyske veier i sommer.
Så til veskene; jeg synes de ser bra ut og at plassen i dem er godt utnyttet. Men de er ikke på langt nær like solide som rene alu.vesker.
Ved velt kan jeg se for meg at både veske og feste på sykkelen lett kan bli skadet, hvis man er riktig uheldig.
Låsene har også hatt sine svakheter og mange har hatt store problemer med disse. Skjedde også ned mine to ganger, også etter at forhandler reparerte låsen. Etter at låsene sviktet den andre gangen fikk jeg nye vesker med nye og forbedrede låser. Etter det har det ikke vært problemer. Det man skal passe på er å smøre de bevegelige låsedelene med silikonfett/spray.
På KTM adventuresyklene synes i hvert fall jeg at de originale sideveskene ser best ut. I tillegg bygger de mindre i bredden enn andre ettermarkedsvesker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene
her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering