Onsløv's Blogg: I'm back!
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Personlig syns jeg 100 km/t er nokså frisk styrefart.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Er enig med deg der Desmo. Skal man få med seg litt av omgivelsene bør farten være moderat.
Utfordringen er når jeg er så heldig å få være med Bimma på tur. Hun kjører aktivt sporvalg selv på rullegrus. Så da blir som regel miles-skalaen for liten også. :-#
Utfordringen er når jeg er så heldig å få være med Bimma på tur. Hun kjører aktivt sporvalg selv på rullegrus. Så da blir som regel miles-skalaen for liten også. :-#
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Du får lure med deg dama over Minneåsen til Hurdal. Der er det 126 svinger på litt over 10 km. Så der må vel selv Bimma ta det pent. 

We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Kart?.Desmo skrev:Du får lure med deg dama over Minneåsen til Hurdal. Der er det 126 svinger på litt over 10 km. Så der må vel selv Bimma ta det pent.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Artig veiGammelgutt skrev:Kart?.Desmo skrev:Du får lure med deg dama over Minneåsen til Hurdal. Der er det 126 svinger på litt over 10 km. Så der må vel selv Bimma ta det pent.

[img]http://i46.tinypic.com/24q916q.jpg[/img]
For detaljer, klikk på bildet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Denne veien må jeg forsøke til sæmmern. F.eks fra Lygnaseter til Minnesund. :=D>
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Yes!Gammelgutt skrev:Denne veien må jeg forsøke til sæmmern. F.eks fra Lygnaseter til Minnesund. :=D>
Har kjørt strekningen derfra, dvs. Lygna, flere ganger, sist 1. mai i år. Lå da etter en to-takter sånn at det luktet rimelig svidd i svingene, ja...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Jeje, da er sykkelen kommet inn i bilen.. Hadde glemt kor strøken den var :[-o<
Kjørte vel 20meter på snøføret her i Brattvåg. Gikk greit i grunnen. Trengte en liten dytt opp en bakke. Men vintersykkel blir det ikke av denne...


Stroppet ned både foran og bak, med en stropp på hver side. Med støtta oppe.
Så en stropp rett over, men det var ikke nødvendig. Stod som fjell etter de to stroppene foran.
Kjørte vel 20meter på snøføret her i Brattvåg. Gikk greit i grunnen. Trengte en liten dytt opp en bakke. Men vintersykkel blir det ikke av denne...


Stroppet ned både foran og bak, med en stropp på hver side. Med støtta oppe.
Så en stropp rett over, men det var ikke nødvendig. Stod som fjell etter de to stroppene foran.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Dette blir bra, serru
Nå kan våren egentlig komme når som helst, vil jeg tro...


Nå kan våren egentlig komme når som helst, vil jeg tro...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Forventer vår når jeg kommer tilbake til Bergen ;-DAJ skrev:Dette blir bra, serru![]()
Nå kan våren egentlig komme når som helst, vil jeg tro...![]()
Nå er jeg lei av å måke, vært ute og måket i noen timer før vi flytta sykkelen inn i varebilen.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Vår i Bergen?? , da må jeg skuffe deg , her går folk på ski midt i byn og det er 11 kuldegrader....Onsløv skrev:Forventer vår når jeg kommer tilbake til Bergen ;-DAJ skrev:Dette blir bra, serru![]()
Nå kan våren egentlig komme når som helst, vil jeg tro...![]()
Nå er jeg lei av å måke, vært ute og måket i noen timer før vi flytta sykkelen inn i varebilen.
Ikke hverdagskost i Bergen nei..
2007 BMW R 1200 GS
2008 Askeladden 525 Excel / Mercury 90 Optimax
2010 Volvo V50 DRIVe
2008 Askeladden 525 Excel / Mercury 90 Optimax
2010 Volvo V50 DRIVe
Re: Onsløv's Blogg - XJ900 ankommet
Ja, det var jevnt over -10 til -20 hele veien fra Ålesund til Bergen idag.
Men nå er ihvertfall XJ'en trygt midlertidig plassert i en garasje, til våren våger seg til Bergen igjen. Da er det tut og kjør.
Har jo spredd ordet litt i forskjellige blogger, men turen i sommer blir hurtigruta fra Bergen månedskiftet juni/juli, til stamsund der foreldrene til sambizen bor. Der blir vi i ca en ukes tid. Der og da tar vi en beslutning på om vi skal kjøre nordover til Nordkapp, eller om vi bare skal dra rett sørover.
Saltfjellet og polarsirkelen har vi vært på før, dog med bil, så regner med vi tar kystveien nedover.
Geiranger og trollstigen er plottet inn ihvertfall. Lyst på en tur opp fanaråken om været er bra, og kjøre veien fra turtagrø til øvre årdal. Tidsrammen er ikke satt, men jeg har 4 ukers ferie, om den blir godkjent. Burde holde leeeeeenge!
Men nå er ihvertfall XJ'en trygt midlertidig plassert i en garasje, til våren våger seg til Bergen igjen. Da er det tut og kjør.
Har jo spredd ordet litt i forskjellige blogger, men turen i sommer blir hurtigruta fra Bergen månedskiftet juni/juli, til stamsund der foreldrene til sambizen bor. Der blir vi i ca en ukes tid. Der og da tar vi en beslutning på om vi skal kjøre nordover til Nordkapp, eller om vi bare skal dra rett sørover.
Saltfjellet og polarsirkelen har vi vært på før, dog med bil, så regner med vi tar kystveien nedover.
Geiranger og trollstigen er plottet inn ihvertfall. Lyst på en tur opp fanaråken om været er bra, og kjøre veien fra turtagrø til øvre årdal. Tidsrammen er ikke satt, men jeg har 4 ukers ferie, om den blir godkjent. Burde holde leeeeeenge!

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ900 ankommet
Øhh! Stamsund er jo der jeg kommer fra jo!! Bodde i Ringveien,Onsløv skrev:Ja, det var jevnt over -10 til -20 hele veien fra Ålesund til Bergen idag.
Men nå er ihvertfall XJ'en trygt midlertidig plassert i en garasje, til våren våger seg til Bergen igjen. Da er det tut og kjør.
Har jo spredd ordet litt i forskjellige blogger, men turen i sommer blir hurtigruta fra Bergen månedskiftet juni/juli, til stamsund der foreldrene til sambizen bor. Der blir vi i ca en ukes tid. Der og da tar vi en beslutning på om vi skal kjøre nordover til Nordkapp, eller om vi bare skal dra rett sørover.
Saltfjellet og polarsirkelen har vi vært på før, dog med bil, så regner med vi tar kystveien nedover.
Geiranger og trollstigen er plottet inn ihvertfall. Lyst på en tur opp fanaråken om været er bra, og kjøre veien fra turtagrø til øvre årdal. Tidsrammen er ikke satt, men jeg har 4 ukers ferie, om den blir godkjent. Burde holde leeeeeenge!
tråkka mine barnesko der og satte sammen en Moped av to vraka Tempo Corvetter og kjørte rundt på før jeg var 16 :-


Og nu er neste skritt å flytte nesten hele familien til Ænnebu..

Sommertur blir det garantert til Lofoten til sommeren . fordi jeg skal være forlover i ett bryllup, men dato er enda ikke avgjort.
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
Re: Onsløv's Blogg - XJ900 ankommet Bergen


Beate er fra Ballstad da... og egentlig ikke stamsund. Men der legger hurtigruta til

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Onsløv's Blogg - XJ900
Onsløv skrev:Stroppet ned både foran og bak, med en stropp på hver side. Med støtta oppe.
det er jo det jeg har prediket i åresvis. Dra gaffelen i bunn med 2 stropper. DBSen står. Gjør det enkelt.

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Onsløv's Blogg - XJ900 ankommet Bergen
Var mye rar festing av MC m.v. i gamle dar med grove tau.................
Hvis en legger mellom noe mot blanke eller lakkerte flater blir det nok bra !!!!




Hvis en legger mellom noe mot blanke eller lakkerte flater blir det nok bra !!!!


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Onsløv's Blogg - XJ900 ankommet Bergen
Da har jeg stiftet bekjentskap med Frank Thomas...
Et hett bekjentskap må jeg si...
Jammen dro han hånda langt inn i kredittkortet også...
Måtte teste opplegget, har ikke hatt det så hett på lenge...


På bildet ser man altså; (om vi skal holde oss til topic)
Frank Thomas X-terrain jakke
Frank Thomas X-terrain bukse
Diadora Støvler
Schubert C2 åpningshjelm
Hansker
Hjelmen og hanskene samt en regndress kjøpte jeg i Kiel i høsten 2008.
Mer om Frank Thomas jakka
Mer om Frank Thomas buksa
Når kommer våren??????????

Et hett bekjentskap må jeg si...

Måtte teste opplegget, har ikke hatt det så hett på lenge...


På bildet ser man altså; (om vi skal holde oss til topic)
Frank Thomas X-terrain jakke
Frank Thomas X-terrain bukse
Diadora Støvler
Schubert C2 åpningshjelm
Hansker
Hjelmen og hanskene samt en regndress kjøpte jeg i Kiel i høsten 2008.
Mer om Frank Thomas jakka
Mer om Frank Thomas buksa
Når kommer våren??????????

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Onsløv's Blogg - XJ900 ankommet Bergen
Onsløv skrev:Når kommer våren??????????

Nei, tid kommer våren... Kunne ikke ha hvert mer enig. Av en eller annen grunn gleder jeg meg veldig til sesongen dette året. Skal starte MYE tidligere i år enn i fjor slik at jeg får litt mer kvalitetstid med gliset.
Fint kjøreutstyr du hadde skaffet deg, Frank Thomas er jo kjent for godt design og god kvalitet så det er jo en investering man kan nye godt av lenge.
Kjøpte selv nytt halvarsson kjøreustyr i fjor og er så sinnsykt fornøyd at jeg ikke kunne tenke meg noe annet. Når jeg kjøpte stod det mellom Frank thomas eller halvarsson, tilfeldighetene gjorde at det ble Halvarsson.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas
Kjører med Frank Thomas jakke jeg da, kort utgave så slipper jeg "bretten" ved tanken siden sykkelen har så fremoverlent stilling. Har en Vertex/MP-ASU CorDura sellebukse med innebygde knebeskyttere. Jakken har Albuebeskyttere og ekstra innlegg i ryggen. Både jakken og buksa har avtagbart fòr for varme/kalde dager.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas
Fóret er nok det første som ryker ut på klærene mine. Fytti katta så varmt d e med fór i.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas
Joda, Onsløv: Frank Thomas jakkene er bra!
Jeg har slitt ut min som jeg kjøpte i 1999? (husker ikke)
har også bytta i mellom diverse jakker/bukser avhengig av været, med diverse skinnjakker, goretex og forsterket dongery.
(like "Harry" uansett mener Cheron
)
Men på Avatar bildet mitt har jeg den nevnte Frank Thomas Jakka.
her er noe av utvalget mitt



Jeg har slitt ut min som jeg kjøpte i 1999? (husker ikke)
har også bytta i mellom diverse jakker/bukser avhengig av været, med diverse skinnjakker, goretex og forsterket dongery.
(like "Harry" uansett mener Cheron


Men på Avatar bildet mitt har jeg den nevnte Frank Thomas Jakka.
her er noe av utvalget mitt



Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas
Kommer en updates for de som er interessert, i hva som skjedde med forrige MC. Følgende tekst skrev jeg for nesten 1,5 år siden, september 2008, med noen endringer da.
---
Tenkte å få med meg sesongens siste planlagte langtur. En tur til stavanger via E39 med retur RV13 til odda og gjennom folgefonn til Bergen.
Gikk det slik?????
Turen ned er nå ikke noe interessant å prate om, kjørte E39 med mye trafikk, så gadd ikke bry meg med forbikjøringer. Tok det ganske piano og fulgte trafikken.
Søndag:
Avreise Hommersåk.
Kjører Bersagelveien frem til fergekaien på Lauvik

Kjører videre og ved Jørpeland svinger jeg av mot Leite, og kommer på en herlig asfaltvei med strøsand på.

Så var det fergen over til Nesvik


Stedene forsvant fort i bakgrunnen, synes dette går som en lek. Kjører forbi sunndalsosen og stopper på en rasteplass. Der går jeg på do, drikker og spiser den medbrakte matpakken. Kler på meg fleecejakka fordi jeg synes det var kaldt å kjøre (Bare tskjorte under kjøredressen). Tar et par telefoner, sender et par meldinger, og setter meg på for å kjøre.
Kjører i fartgrensen oppover den småsvingete fjellsiden og bremser ned foran en høyresving, som jeg har gjort i de siste 273 svingene på strekningen, registrerer at det er noe galt som skjer. I neste øyeblikk registrerer jeg at det blir mørkt, lyst, mørkt lyst, dvs jeg ruller bortover asfalten. Kommer meg opp på beina og går bort til en utkjørsel. En bobil kjører forbi. Ser meg rundt og lurer på kor i h.....e sykkelen ble av. Går et stykke bortover veien og ser den ligger nede i et søkke. Banneordene kommer på rekke og rad. Den blir ikke grei å få opp av veien. Går ned til sykkelen og slår av tenning og stenger bensinkrana. Går så oppigjen til veien, tar av meg hjelm, hansker og jakke. Registrerer et lite skrubbsår på knoken på venstre hånd. Jøss, var det alt?
I mellomtiden her har det kjørt forbi flere biler og bobiler. Ingen som kobler en MC-kledd fyr, men ingen MC? Jaja, lurer på ka jeg skal gjøre. Langt fra Bergen. MC'en "dreit" jeg forsåvidt i, har jo kasko, veihjelp og alt det der. Var bare d å komme meg hjem jeg tenkte på. Måtte ihvertfall få sykkelen opp av grøfta. Prøvde å stoppe en bil med en fyr i, men nei. Lot flere biler passere siden det var kvinnfolk og gamlinger i. De kunne vel neppe hjelpe meg uansett. Kom en bil forbi med 4 stk i. Denne stoppa jeg. Etter at de har fått verifisert at jeg er like hel og at jeg var alene, så ville de mer enn gjerne hjelpe. Merker nå at jeg svir på venstre kne. Drar opp buksa og ser at det er et digert skrubbsår. Pyttpytt. Jeg og en annen fyr hopper ned til sykkelen. Jeg står opptil anklene i vann. Kjøreskoene? Potte tett!!! Hadde jeg ikke trudd. Uansett, får reist opp sykkelen, hekta på et slepetau, og tauer sykkelen opp vha bilen som stoppa.
Vel oppe setter jeg den på støtta. Hele høyresiden er full i knust plast. (Har tatt av setet på bildet. Toppboksen var lukket og like hel)

Ser at veltesoppen på sykkelen tydeligvis har tatt i mot det meste. Var en brukket bjørk som sykkelen har truffet.
Ser det er en kul i veien, antageligvis fra telehiv. Prøver å starte MC'en. Nei, ikke liv. Leter etter sikringer som kan være gått. Nei.... Ringer veihjelpen og ber de komme, skulle ta ca en time, siden de kjører fra Røldal.
Sender de som hjalp meg avgårde, utvekslet navn og nummer med de. Går nå rundt og banner. Tenker på kordan jeg skulle komme meg hjem. Tar et bilde og sender MMS til madammen. Sier klart ifra at jeg har det bra.
Prøver meg på starteren igjen. Juhu! Den tenner. Vroooom, den startet. Tar meg en liten runde og verifiserer at bremser virker, hjulene er fortsatt runde og styringen ikke er skjeiv. Slår den av, pakker sammen tingene, plukker opp plast. Ringer og avbestiller veihjelpen. Så starter jeg å kjøre. Tankene var å komme meg til Røldal eller Odda, så jeg kunne få hjelp der. Eneste jeg tenkte på, var det å komme meg hjem.
Kommer meg til Odda, sykkelen virker helt fin å kjøre. Bremsehendelen er litt lav, regner med det er kast i bremseskiven. Blinklyset henger og slenger..so what... jeg vil hjem!
Tanker opp, og kjører videre. SKulle egentlig kjøre folgefonntunellen hjem, som jeg skrev innledningsvis. Men jeg safet, og kjørte Bruavik-Brimnes og E16 via Voss til Bergen.
Vel hjemme, 5-6 timer etter ulykken. Madammen skulle ha sin dose med klemming. Jeg stikker inn i dusjen, får vasket skrubbsårene og kledd på meg. Spiser kveldsmat, så drar vi til legevakten, hu ville jeg skulle sjekkes, just in case. Kjører ned der og sitter på venterommet i 4 timer. Legen sjekker meg og spør meg ut. Virker forundret over at jeg er i så god form. Dro hjem og la meg, og rett på jobb neste morges til vanlig tid! Dagen gikk vel mest med til å fortelle denne historien.
Kjøreklærene; billigkjøp.
Jakke: Hull i høyre albu. Oppskrapet skulder/bryst parti høyre side. Oppskrapet høyre arm og manglende glidelås.
Bukse: Hull helt inn ved venstre kne. Hull ved høyre kne.
Hansker: Hull ved venstre pekefinger. Hull ved høyre håndflate (ingen skade på hånd)
Hjelm: Knekt visir, oppskrapet.
Støvler: Ingen synlig skade
Ryggskinne: Ingen synlig skade
Man skal jo komme seg opp på hesten igjen etter et fall, så fort tror jeg ikke de som lagde ordtaket tenkte på
Slik ble den faktiske ruten:
656 km

Ved punktet "D" var vel sånn ca der jeg ramla av.
---
Tenkte å få med meg sesongens siste planlagte langtur. En tur til stavanger via E39 med retur RV13 til odda og gjennom folgefonn til Bergen.
Gikk det slik?????
Turen ned er nå ikke noe interessant å prate om, kjørte E39 med mye trafikk, så gadd ikke bry meg med forbikjøringer. Tok det ganske piano og fulgte trafikken.
Søndag:
Avreise Hommersåk.
Kjører Bersagelveien frem til fergekaien på Lauvik

Kjører videre og ved Jørpeland svinger jeg av mot Leite, og kommer på en herlig asfaltvei med strøsand på.

Så var det fergen over til Nesvik


Stedene forsvant fort i bakgrunnen, synes dette går som en lek. Kjører forbi sunndalsosen og stopper på en rasteplass. Der går jeg på do, drikker og spiser den medbrakte matpakken. Kler på meg fleecejakka fordi jeg synes det var kaldt å kjøre (Bare tskjorte under kjøredressen). Tar et par telefoner, sender et par meldinger, og setter meg på for å kjøre.
Kjører i fartgrensen oppover den småsvingete fjellsiden og bremser ned foran en høyresving, som jeg har gjort i de siste 273 svingene på strekningen, registrerer at det er noe galt som skjer. I neste øyeblikk registrerer jeg at det blir mørkt, lyst, mørkt lyst, dvs jeg ruller bortover asfalten. Kommer meg opp på beina og går bort til en utkjørsel. En bobil kjører forbi. Ser meg rundt og lurer på kor i h.....e sykkelen ble av. Går et stykke bortover veien og ser den ligger nede i et søkke. Banneordene kommer på rekke og rad. Den blir ikke grei å få opp av veien. Går ned til sykkelen og slår av tenning og stenger bensinkrana. Går så oppigjen til veien, tar av meg hjelm, hansker og jakke. Registrerer et lite skrubbsår på knoken på venstre hånd. Jøss, var det alt?
I mellomtiden her har det kjørt forbi flere biler og bobiler. Ingen som kobler en MC-kledd fyr, men ingen MC? Jaja, lurer på ka jeg skal gjøre. Langt fra Bergen. MC'en "dreit" jeg forsåvidt i, har jo kasko, veihjelp og alt det der. Var bare d å komme meg hjem jeg tenkte på. Måtte ihvertfall få sykkelen opp av grøfta. Prøvde å stoppe en bil med en fyr i, men nei. Lot flere biler passere siden det var kvinnfolk og gamlinger i. De kunne vel neppe hjelpe meg uansett. Kom en bil forbi med 4 stk i. Denne stoppa jeg. Etter at de har fått verifisert at jeg er like hel og at jeg var alene, så ville de mer enn gjerne hjelpe. Merker nå at jeg svir på venstre kne. Drar opp buksa og ser at det er et digert skrubbsår. Pyttpytt. Jeg og en annen fyr hopper ned til sykkelen. Jeg står opptil anklene i vann. Kjøreskoene? Potte tett!!! Hadde jeg ikke trudd. Uansett, får reist opp sykkelen, hekta på et slepetau, og tauer sykkelen opp vha bilen som stoppa.
Vel oppe setter jeg den på støtta. Hele høyresiden er full i knust plast. (Har tatt av setet på bildet. Toppboksen var lukket og like hel)

Ser at veltesoppen på sykkelen tydeligvis har tatt i mot det meste. Var en brukket bjørk som sykkelen har truffet.
Ser det er en kul i veien, antageligvis fra telehiv. Prøver å starte MC'en. Nei, ikke liv. Leter etter sikringer som kan være gått. Nei.... Ringer veihjelpen og ber de komme, skulle ta ca en time, siden de kjører fra Røldal.
Sender de som hjalp meg avgårde, utvekslet navn og nummer med de. Går nå rundt og banner. Tenker på kordan jeg skulle komme meg hjem. Tar et bilde og sender MMS til madammen. Sier klart ifra at jeg har det bra.
Prøver meg på starteren igjen. Juhu! Den tenner. Vroooom, den startet. Tar meg en liten runde og verifiserer at bremser virker, hjulene er fortsatt runde og styringen ikke er skjeiv. Slår den av, pakker sammen tingene, plukker opp plast. Ringer og avbestiller veihjelpen. Så starter jeg å kjøre. Tankene var å komme meg til Røldal eller Odda, så jeg kunne få hjelp der. Eneste jeg tenkte på, var det å komme meg hjem.
Kommer meg til Odda, sykkelen virker helt fin å kjøre. Bremsehendelen er litt lav, regner med det er kast i bremseskiven. Blinklyset henger og slenger..so what... jeg vil hjem!

Vel hjemme, 5-6 timer etter ulykken. Madammen skulle ha sin dose med klemming. Jeg stikker inn i dusjen, får vasket skrubbsårene og kledd på meg. Spiser kveldsmat, så drar vi til legevakten, hu ville jeg skulle sjekkes, just in case. Kjører ned der og sitter på venterommet i 4 timer. Legen sjekker meg og spør meg ut. Virker forundret over at jeg er i så god form. Dro hjem og la meg, og rett på jobb neste morges til vanlig tid! Dagen gikk vel mest med til å fortelle denne historien.
Kjøreklærene; billigkjøp.
Jakke: Hull i høyre albu. Oppskrapet skulder/bryst parti høyre side. Oppskrapet høyre arm og manglende glidelås.
Bukse: Hull helt inn ved venstre kne. Hull ved høyre kne.
Hansker: Hull ved venstre pekefinger. Hull ved høyre håndflate (ingen skade på hånd)
Hjelm: Knekt visir, oppskrapet.
Støvler: Ingen synlig skade
Ryggskinne: Ingen synlig skade
Man skal jo komme seg opp på hesten igjen etter et fall, så fort tror jeg ikke de som lagde ordtaket tenkte på

Slik ble den faktiske ruten:
656 km

Ved punktet "D" var vel sånn ca der jeg ramla av.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas
Du verden... :=D>
Litt av en opplevelse... :-)å
Men bra at det gikk så bra som et gjorde.
Flott skrevet og fine bilder og det beste av alt var vel kanskje at du kom deg "opp på hesten" igjen såpass kjapt som du gjorde og dermed fikk en evt. redsel for å kjøre igjen ikke tatt nakkegrep på deg
Skjønner godt at du ser fram til en ny sesong med 'ny' sykkel!
Litt av en opplevelse... :-)å
Men bra at det gikk så bra som et gjorde.
Flott skrevet og fine bilder og det beste av alt var vel kanskje at du kom deg "opp på hesten" igjen såpass kjapt som du gjorde og dermed fikk en evt. redsel for å kjøre igjen ikke tatt nakkegrep på deg

Skjønner godt at du ser fram til en ny sesong med 'ny' sykkel!

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas
Flotte bilder....men...du verden for en dramatisk tur! Sannelig bra det gikk så bra som det gjorde med deg!
Hva skjedde egentlig i svingen?...du bremset ned før høyresving skriver du..løsgrus? ...hull/sprekk i veibanen? ...oljesøl? ..annnet? Kjørte du ut på høyre side av veibanen, eller skled du tvers over veibanen til motsatt side?
Tøft av deg å hive deg på hesten umiddelbart. Helt klart det mest praktiske...ser den...men uannsett tøft av deg, og sikker lurt! :=D>
Hører flere si at det finne to typer motorsykliser...de som har veltet/kjørt seg av......og de som ikke har gjort det enda!

Hva skjedde egentlig i svingen?...du bremset ned før høyresving skriver du..løsgrus? ...hull/sprekk i veibanen? ...oljesøl? ..annnet? Kjørte du ut på høyre side av veibanen, eller skled du tvers over veibanen til motsatt side?
Tøft av deg å hive deg på hesten umiddelbart. Helt klart det mest praktiske...ser den...men uannsett tøft av deg, og sikker lurt! :=D>
Hører flere si at det finne to typer motorsykliser...de som har veltet/kjørt seg av......og de som ikke har gjort det enda!
