Tillatt i Norge når det kan gjøres trygt og forsvarlig - dvs typisk når bilene kjører ganske så sakte. Blir alltid et spm om skjønn dette og ikke minst i forhold til egen ferdighet på sykkelen og erfaring med å lese trafikken. Tror de fleste også vurderer dette ganske nøye før de gjør det - tross alt er man ganske utsatt ved evt plutselig feltskifte fra bilister.
Ad ulykkes-risiko så finnes det ikke rapporter som konkluderer med noen høyere ulykkesrisiko ved "lane-splitting" kontra å holde plassen i køen (og ha øket risiko for å bli kjørt på bakfra eller fra siden (dvs en bilist som ser en "luke" uten å sjekke blindsonen)).
http://en.wikipedia.org/wiki/Lane_splitting
Bilister vil nok generelt alltid være negative til det, fordi de blir stresset når de må følge med i speil og blindsonen fremfor å snakke i mobilen...

... og noen er det jo alltid som synes at motorsykler "sniker", misunnelse er som kjent en sterk kraft.