Zero godkjent som lettvekter
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Zero godkjent som lettvekter
Til stor glede for 16 åringer kommer nå Zero med A1 godkjente sykler med ABS.
http://www.zeromotorcycles.com/eu/11kw
Med moderne motor som gir fullt dreiemoment fra 0 omdreininger vil dette oppleves som en annen verden i forhold til 2 og 4 takter forbrenningsmotorer som krever maks turtall og et innviklet girsystem for å få kreftene til drivhjulet
Sammenligner vi med f.eks Yamaha MT125 ABS som er ganske lik og som jentungen kjører ser vi hvor overlegen Zero er på alt utenom rekkevidde:
Zero S ZF6.5 11kW 106 Nm 142 Kg Forbruk ca. 1 kW /100 km til en kost av ca 1 kr. 0-100 på ca 4 sec. Rekkevidde 65+ km
Yamaha MT125 11kW 12,4 Nm 140 Kg Forbruk ca. 2 kW /100 km til en kost av ca 3 kr. 0-100 på ca 13 sec Rekkevidde 500- km
Slikt dreiemoment vil gi selv heftige A2 sykler reell konkurranse ut av f.eks et lyskryss.
Legg til vedlikeholdsfri motor og drivreim, så bør dette appellere til en travel ungdom
Her er en video: https://www.youtube.com/watch?v=_K9XRrMo-Fw
http://www.zeromotorcycles.com/eu/11kw
Med moderne motor som gir fullt dreiemoment fra 0 omdreininger vil dette oppleves som en annen verden i forhold til 2 og 4 takter forbrenningsmotorer som krever maks turtall og et innviklet girsystem for å få kreftene til drivhjulet
Sammenligner vi med f.eks Yamaha MT125 ABS som er ganske lik og som jentungen kjører ser vi hvor overlegen Zero er på alt utenom rekkevidde:
Zero S ZF6.5 11kW 106 Nm 142 Kg Forbruk ca. 1 kW /100 km til en kost av ca 1 kr. 0-100 på ca 4 sec. Rekkevidde 65+ km
Yamaha MT125 11kW 12,4 Nm 140 Kg Forbruk ca. 2 kW /100 km til en kost av ca 3 kr. 0-100 på ca 13 sec Rekkevidde 500- km
Slikt dreiemoment vil gi selv heftige A2 sykler reell konkurranse ut av f.eks et lyskryss.
Legg til vedlikeholdsfri motor og drivreim, så bør dette appellere til en travel ungdom
Her er en video: https://www.youtube.com/watch?v=_K9XRrMo-Fw
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Zero godkjent som lettvekter
Nå har jeg ikke lest i linkene, men dette er veldig god nytt for 16-åringen og kanskje ikke like god nytt for de som rydder opp etter ulykker...
Kan ikke helt forestille meg at det kan være forsvarlig og sette en blodfersk 16'åring opp på en sykkel med slike prestasjoner... men det er nå bare meg...
Eller er jeg bare gammeldags og vrang?
Kan ikke helt forestille meg at det kan være forsvarlig og sette en blodfersk 16'åring opp på en sykkel med slike prestasjoner... men det er nå bare meg...
Eller er jeg bare gammeldags og vrang?
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Zero godkjent som lettvekter
Enig, Bjerkiz, når den har nesten dobbelt så mye moment som min 600RR(106vs66Nm) og en vanlig lettmc har ca 12Nm, syns jeg personlig det burde vært restriksjoner her, men nå vet jeg jo ikke hvordan den er kjøremessig.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Zero godkjent som lettvekter
Nei - ikke gammeldags og vrang - det der er tydelige spor av erfaringBjerknez skrev:...Eller er jeg bare gammeldags og vrang?

Å se for seg en 16-åring med "udødelig" selvbilde på en sykkel som gjør 0-100 på 4sek, virker skremmende på meg (som har en på snart 15 som bare venter på å få begynne å øvelseskjøre)...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Zero godkjent som lettvekter
Dem hakke lov til å kjøpe seg hverken ØL eller sigaretter, men å sette dem på en slikt monster helt uten erfaring er helt greit. Livsfarlig spør du meg...
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Zero godkjent som lettvekter
Synes vi skal gi 16 åringene litt mer kredd.
Jeg tror dette kan bidra til at kjøremodus på 16 åringene endres fra 2 stegs gass ( Av eller På ) til mer variabel.
Savner selvfølgelig traction kontroll som f.eks BMW sin lettvekter har, men Zero er veldig lett å kontrollere.
Veldig glad for at det er EU og ikke VD som bestemmer her i Norge.
De som i dag kjører rundt på trege A2 sykler står jo fritt til å velge fulleffekt versjonen av Zero om de syntes mopeden sin er for treg.
Jeg tror dette kan bidra til at kjøremodus på 16 åringene endres fra 2 stegs gass ( Av eller På ) til mer variabel.
Savner selvfølgelig traction kontroll som f.eks BMW sin lettvekter har, men Zero er veldig lett å kontrollere.
Veldig glad for at det er EU og ikke VD som bestemmer her i Norge.
De som i dag kjører rundt på trege A2 sykler står jo fritt til å velge fulleffekt versjonen av Zero om de syntes mopeden sin er for treg.

-
OnlineTore L
- Innlegg: 1043
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Zero godkjent som lettvekter
Her er også en test, som du virkelig for se hva slags kapasitet den har - https://www.youtube.com/watch?v=ov7uqnMSDPg
Om dette er bra for en 16 åring er jeg merr usikker på, men den ser veldig bra ut.
Om dette er bra for en 16 åring er jeg merr usikker på, men den ser veldig bra ut.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Slo opp HD Street 750. Der oppgir de ikke HK, men kun dreiemoment som da er ..... 56 nm. Korrigert for vekt, er det litt over en tredjedel av denne lettvekteren, hvis opplysningene er riktig.
Dersom vi snakker utnyttbar effekt er det i hovedsak dreiemoment som kommer først.
Jeg har vært 16, og det er helt sikkert....å gi en MC med like mye dreiemoment som en personbil er Bed Business Practice. At de skal få "kred...." for å vise ansvar...
Min ZX10R anses for å være heftig, selv for "voksne". Med omtrent samme dreiemoment vil disse 2 kunne konkurrere mellom trafikklysene.
Jeg har i det minste launch control til å hjelpe....
Med det dreiemomentet vil det være mulig å legge inn en oppgearing slik at det blir en heftig toppfart også.

Dersom vi snakker utnyttbar effekt er det i hovedsak dreiemoment som kommer først.
Jeg har vært 16, og det er helt sikkert....å gi en MC med like mye dreiemoment som en personbil er Bed Business Practice. At de skal få "kred...." for å vise ansvar...
Min ZX10R anses for å være heftig, selv for "voksne". Med omtrent samme dreiemoment vil disse 2 kunne konkurrere mellom trafikklysene.
Jeg har i det minste launch control til å hjelpe....
Med det dreiemomentet vil det være mulig å legge inn en oppgearing slik at det blir en heftig toppfart også.

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Zero godkjent som lettvekter
Å gi 16'åringer kred er en ting, men man er uansett helt uerfaren i trafikken. Når jeg ser hvordan 16'åringer vingler rundt på mopedene sine så blir jeg litt betenkt når dem skal få kjøre noe slikt som dette.
Så personlig mener at dette er totalt feil. Men jada.. sikkert uhorvelig artig for 16'åringen så klart :)
Så personlig mener at dette er totalt feil. Men jada.. sikkert uhorvelig artig for 16'åringen så klart :)
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Dersom dette blir den nye måten å beregne på.....så blir jeg skremt. Her er det faktisk snakk om at den yte maks effekt godt over A2 grensen.
Dette er klippet fra Zero siden under 11 kw utgaven. Den har faktisk 59 HK(44KW) maks effekt, ikke 15 HK. Våre bensinutgaver oppgir også maks effekt og klasses deretter.
Motor
Net torque 108 Nm 109 Nm 109 Nm
Net power 31 hp (23 kW) @ 4.150 rpm 59 hp (44 kW) @ 5.800 rpm 59 hp (44 kW) @ 5.800 rpm
Continuous power 15 hp (11 kW) @ 3.700 rpm 15 hp (11 kW) @ 3.800 rpm 15 hp (11 kW) @ 3.800 rpm
Licensing Requirement A1/B Licence** A1/B Licence** A1/B Licence**
Top speed (max) 139 km/h 139 km/h 139 km/h
Top speed (sustained) 129 km/h 129 km/h 129 km/h
Dette er klippet fra Zero siden under 11 kw utgaven. Den har faktisk 59 HK(44KW) maks effekt, ikke 15 HK. Våre bensinutgaver oppgir også maks effekt og klasses deretter.
Motor
Net torque 108 Nm 109 Nm 109 Nm
Net power 31 hp (23 kW) @ 4.150 rpm 59 hp (44 kW) @ 5.800 rpm 59 hp (44 kW) @ 5.800 rpm
Continuous power 15 hp (11 kW) @ 3.700 rpm 15 hp (11 kW) @ 3.800 rpm 15 hp (11 kW) @ 3.800 rpm
Licensing Requirement A1/B Licence** A1/B Licence** A1/B Licence**
Top speed (max) 139 km/h 139 km/h 139 km/h
Top speed (sustained) 129 km/h 129 km/h 129 km/h
Re: Zero godkjent som lettvekter
Dette står om KTM Freeride e-xc 125:
http://www.bike.no/test/ktm-freeride-e-xc
Vet ikke hvordan det er i Norge, om det er lovlig
http://www.bike.no/test/ktm-freeride-e-xc
Står også på KTM sine sider at den er godkjent for A1 sertifikat.Imponerende akselerasjon og bra effekt, men likevel en A1
Gassrullen har et konstant dreiemoment, 42 Nm uansett turtall, til disposisjon. Dette er mer enn det 250 EXC har på det meste, og det gir en imponerende akselerasjon. Den børsteløse synkronmotoren leverer 16 kW, eller 22 hestekrefter, ved 4 200 rpm. Men til tross for effekten er Freeride E godkjent for A1 (lett motorsykkel) siden reglene tar hensyn til motorens effektuttak over lengre tid.
Vet ikke hvordan det er i Norge, om det er lovlig

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Zero godkjent som lettvekter
Det med rekkevidde bør jo ikke være noen issue egentlig.
Man kan jo bare feste en slik bak på sykkelen, så kan man lade mens man kjører.
Jada..jeg vet.. Noen ganger så bare detter de gode ideene ned fra klar himmel!

Man kan jo bare feste en slik bak på sykkelen, så kan man lade mens man kjører.
Jada..jeg vet.. Noen ganger så bare detter de gode ideene ned fra klar himmel!


- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Zero godkjent som lettvekter
Kaste en 16åring uten noe særlig motorisert trafikkerfaring, og med fersk lett-lapp, ut i trafikken på en 2hjuling som gjør 0-100 på 4 sekunder??
Kan da ikke stemme detta.. 


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Zero godkjent som lettvekter
Enig her, 16-åringer som har null erfaring som trafikanter (ut over å være syklister og fotgjengere - som forøvrig ikke teller), på noe sånt. Føler meg i hvert fall ganske sikker på at kidza mine ikke får kjøre noe sånt når de blir 16...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Zero godkjent som lettvekter
Det virker som 4 sekunder er litt vel optimistisk. Jeg har sett en par forskjellige videoer hvor 0-100 går på rett under 6 sekunder. Feks. 5.7s i videoen her.biker7 skrev:Kaste en 16åring uten noe særlig motorisert trafikkerfaring, og med fersk lett-lapp, ut i trafikken på en 2hjuling som gjør 0-100 på 4 sekunder??Kan da ikke stemme detta..
[video]https://www.youtube.com/watch?v=1n4BUmJQfr4[/video]