
Zero godkjent som lettvekter
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Zero godkjent som lettvekter
Gi 16 åringen en moped eller lettsykkel, så har de noe å skru og kose seg med. Faktisk lære noe, ta ansvar for kjøretøyet, vedlikehold etc. Trimming for den saks skyld 

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Zero godkjent som lettvekter
Går aaalt for fælt det også for disse ferske trafikanteneFsva skrev:Det virker som 4 sekunder er litt vel optimistisk. Jeg har sett en par forskjellige videoer hvor 0-100 går på rett under 6 sekunder. Feks. 5.7s i videoen her.biker7 skrev:Kaste en 16åring uten noe særlig motorisert trafikkerfaring, og med fersk lett-lapp, ut i trafikken på en 2hjuling som gjør 0-100 på 4 sekunder??Kan da ikke stemme detta..
[video]https://www.youtube.com/watch?v=1n4BUmJQfr4[/video]


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Zero godkjent som lettvekter
Joda, jeg er enig. Den Zeroen med 11kw går omtrent like fort som min 35kW A2-Street Triple, og jeg er egentlig veldig glad for at jeg ikke hadde tilgang på noe sånt når jeg var 16 år gammel. Jeg fikk prøve en CBR125 da jeg var 16 år gammel, og det var jo bare full gass som gjaldt. Brukte jo ikke hodetbiker7 skrev: Går aaalt for fælt det også for disse ferske trafikanteneHvis man feks. blodtrimmer en 125kubikk (som da er kjempe-ulovlig..) så har den vel langt igjen til disse ytelsene.

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Zero godkjent som lettvekter
Selv fikk jeg ikke lov til å kjøre lettsykkel, jeg forstår det godt. Mopeden uten plombe gikk mer enn fort nok, og kamerater med lettsykkel kjørte som noen svin uten tanke på konsekvenser. Ble noe vraking i hist og pist.. Full gass som gjelder.
-
- Innlegg: 54
- Registrert: 09 des 2016, 23:23
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
- Bosted: Nittedal
Re: Zero godkjent som lettvekter
Jeg er far til en 15-åring og det er helt uaktuelt med en sykkel med slike ytelser for ham. Statistikken viser at 16 - 17 åringer har 15 ganger større risiko for å havne i ulykker sammenlignet med andre motorsyklister: https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/
Med slike ytelser vil risikoen øke og med større fart blir også konsekvensene større.
Er helt enig med FredikE24: "Gi 16 åringen en moped eller lettsykkel, så har de noe å skru og kose seg med."
Da sønnen min var 10 år, arvet han en 1980 modell Tempo Corvette fra sin oldefar. Denne har han skrudd fra hverandre, satt i sammen igjen, pusset og stelt med slik at den nå ser ut som nesten ny. Dette har vært veldig lærerikt for ham.
Med slike ytelser vil risikoen øke og med større fart blir også konsekvensene større.
Er helt enig med FredikE24: "Gi 16 åringen en moped eller lettsykkel, så har de noe å skru og kose seg med."
Da sønnen min var 10 år, arvet han en 1980 modell Tempo Corvette fra sin oldefar. Denne har han skrudd fra hverandre, satt i sammen igjen, pusset og stelt med slik at den nå ser ut som nesten ny. Dette har vært veldig lærerikt for ham.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S
Suzuki SV650S
Re: Zero godkjent som lettvekter
Dette er ikke noe problem for 16 åringer.
Synes folk bør gi ungdommen litt mer tillit.
Mange 16 åringer har masse erfaring med heftigere sykler enn dette.
I motorsport kjører unger på 12-13 år 125 cc gokart, 300 cc motorsykler i roadracing, 125 cc cross osv.
Selv kjøpte jeg en 125 cc crosser for konfirmasjonspengene, og det gikk fælt.
Så når jeg tok lappen på lett hadde jeg rimelig bra erfaring.
I mange stater i USA kjører 16 åringer biler, i Norge kan en 18 åring kjøre vogntog, og faktisk øvelseskjøre fra de er 16.
Det ble ramaskrik når de fikk lov til det, men ulykkene uteble og kritikken gjort til skamme.
16 åringer kan kjøre traktor med henger på 25 ton.
Jeg er sikker på at dagens A2 hadde gått helt fint for 16 åringer også.
Gi heller ungdommen muligheten og tillit.
Synes folk bør gi ungdommen litt mer tillit.
Mange 16 åringer har masse erfaring med heftigere sykler enn dette.
I motorsport kjører unger på 12-13 år 125 cc gokart, 300 cc motorsykler i roadracing, 125 cc cross osv.
Selv kjøpte jeg en 125 cc crosser for konfirmasjonspengene, og det gikk fælt.
Så når jeg tok lappen på lett hadde jeg rimelig bra erfaring.
I mange stater i USA kjører 16 åringer biler, i Norge kan en 18 åring kjøre vogntog, og faktisk øvelseskjøre fra de er 16.
Det ble ramaskrik når de fikk lov til det, men ulykkene uteble og kritikken gjort til skamme.
16 åringer kan kjøre traktor med henger på 25 ton.
Jeg er sikker på at dagens A2 hadde gått helt fint for 16 åringer også.
Gi heller ungdommen muligheten og tillit.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Zero godkjent som lettvekter
Jada.. på bane under ordnede forhold... ikke på landeveien.simpson skrev:Dette er ikke noe problem for 16 åringer.
Synes folk bør gi ungdommen litt mer tillit.
Mange 16 åringer har masse erfaring med heftigere sykler enn dette.
I motorsport kjører unger på 12-13 år 125 cc gokart, 300 cc motorsykler i roadracing, 125 cc cross osv.
Selv kjøpte jeg en 125 cc crosser for konfirmasjonspengene, og det gikk fælt.
Så når jeg tok lappen på lett hadde jeg rimelig bra erfaring.
I mange stater i USA kjører 16 åringer biler, i Norge kan en 18 åring kjøre vogntog, og faktisk øvelseskjøre fra de er 16.
Det ble ramaskrik når de fikk lov til det, men ulykkene uteble og kritikken gjort til skamme.
16 åringer kan kjøre traktor med henger på 25 ton.
Jeg er sikker på at dagens A2 hadde gått helt fint for 16 åringer også.
Gi heller ungdommen muligheten og tillit.
En ting er å klare å kjøre en slik i seg selv. Men man skal også lese trafikken mens man kjører. Det tror jeg en uerfaren 16-åring er ganeke dårlig på...
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Zero godkjent som lettvekter
Jeg mener selv at jeg hadde stor sjanse for å kunne skade meg kraftig på en lettsykkel. Er sjeleglad for at jeg ikke fikk kjøpe lettsykkel.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Om man kjører i f eks femti på moped, lettsykkel eller el lettsykkel er vel samme sak?Bjerknez skrev:Jada.. på bane under ordnede forhold... ikke på landeveien.simpson skrev:Dette er ikke noe problem for 16 åringer.
Synes folk bør gi ungdommen litt mer tillit.
Mange 16 åringer har masse erfaring med heftigere sykler enn dette.
I motorsport kjører unger på 12-13 år 125 cc gokart, 300 cc motorsykler i roadracing, 125 cc cross osv.
Selv kjøpte jeg en 125 cc crosser for konfirmasjonspengene, og det gikk fælt.
Så når jeg tok lappen på lett hadde jeg rimelig bra erfaring.
I mange stater i USA kjører 16 åringer biler, i Norge kan en 18 åring kjøre vogntog, og faktisk øvelseskjøre fra de er 16.
Det ble ramaskrik når de fikk lov til det, men ulykkene uteble og kritikken gjort til skamme.
16 åringer kan kjøre traktor med henger på 25 ton.
Jeg er sikker på at dagens A2 hadde gått helt fint for 16 åringer også.
Gi heller ungdommen muligheten og tillit.
En ting er å klare å kjøre en slik i seg selv. Men man skal også lese trafikken mens man kjører. Det tror jeg en uerfaren 16-åring er ganeke dårlig på...
Nå har veldig mange, i andre tråder argumentert mot mopeder fordi de går livsfarlig sakte.
Hvor farlig Zeroen er får vi nok se ganske snart, jeg tipper den blir en storselger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Zero godkjent som lettvekter
Hvorfor ha klasse a1/a2 hvis hensikten, som jeg da tror er å begrense hk/hastighet/ytelse for mindre erfarne førere, blir borte ved at syklene lovlig kan ha så høy ytelse?
Da kan vi jo droppe dette.. og lovlig hoppe på x ccm x hk x nm fra 16 år
:)
Men blir spennende å se om 16 åringer kommer til å få lov til å suse avgårde på disse :)
Da kan vi jo droppe dette.. og lovlig hoppe på x ccm x hk x nm fra 16 år

Men blir spennende å se om 16 åringer kommer til å få lov til å suse avgårde på disse :)
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Å sammenligne med andre land og banekjøring ....
Da er det heller ingen hensikt i fartsgrenser fordi det ikke er det på bane.
USA har en spesiell bilkultur som vi mangler. De færreste har sett manuelt gear, og uoversiktlige svinger er nesten nasjonale hemmeligheter.
Vi har 18 års gense på øl, mens det meste av USA har 21 års grense. Mange stater tillater canabis. I USA er trafikkopplæring en del av den videregående skolen. Merk at det heter ,Drivers Education.
Dette blir litt hummer og kanari, men sammenligninger må være realistiske.
Er det noen land i Europa som har andre grenser?
Denne mc har maks effekt på nesten 60 hk, mer enn A2 sykler har som maks.
Vi burde gå tilbake til automatisk overgang fra lett til tung.
Da er det heller ingen hensikt i fartsgrenser fordi det ikke er det på bane.
USA har en spesiell bilkultur som vi mangler. De færreste har sett manuelt gear, og uoversiktlige svinger er nesten nasjonale hemmeligheter.
Vi har 18 års gense på øl, mens det meste av USA har 21 års grense. Mange stater tillater canabis. I USA er trafikkopplæring en del av den videregående skolen. Merk at det heter ,Drivers Education.
Dette blir litt hummer og kanari, men sammenligninger må være realistiske.
Er det noen land i Europa som har andre grenser?
Denne mc har maks effekt på nesten 60 hk, mer enn A2 sykler har som maks.
Vi burde gå tilbake til automatisk overgang fra lett til tung.
Re: Zero godkjent som lettvekter
Poenget er at 16 åringer behersker sykkelen og dens effekt utmerket på bane og det betyr at de glatt gjør i trafikken også.
Trafikkoppfatningen er lik for 16 åringer uansett om de kjører A1, traktor eller moped.
Å sammenligne med utlandet er jo relevant. 16 åringer i usa er ikke mer utviklet enn 16 åringer i Norge.
Og trafikkbildet der er mer komplekst enn her hjemme, har selv kjørt mye bil der borte.
Og til opplysning Toven, tidligere hadde lett maks 100cc, 8 hk og 80 kmt, men dette ble til 125cc, 15 hk uten at ulykkene ble flere, så de har faktisk nesten doblet effekten for 16 åringer tidligere.
Når jeg tok lappen på tung, var det kun oppkjøring siden jeg hadde lett.
Ganske uproblematisk siden pensum stort sett er identisk.
Trafikkoppfatningen er lik for 16 åringer uansett om de kjører A1, traktor eller moped.
Å sammenligne med utlandet er jo relevant. 16 åringer i usa er ikke mer utviklet enn 16 åringer i Norge.
Og trafikkbildet der er mer komplekst enn her hjemme, har selv kjørt mye bil der borte.
Og til opplysning Toven, tidligere hadde lett maks 100cc, 8 hk og 80 kmt, men dette ble til 125cc, 15 hk uten at ulykkene ble flere, så de har faktisk nesten doblet effekten for 16 åringer tidligere.
Når jeg tok lappen på tung, var det kun oppkjøring siden jeg hadde lett.
Ganske uproblematisk siden pensum stort sett er identisk.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Sammenligninger.
Canada har 19 års grense for førerkort. 17 åringer kan få begrenset førerkort.
Hele Europa har mer eller mindre felles regler.
USA, der er vanlig alder for vanlig førerkort 18 år. 16 åringer har sterke begrensninger i alle stater jeg kjenner til. Dette gjelder også motorsykkel, alle klasser.
Canada har 19 års grense for førerkort. 17 åringer kan få begrenset førerkort.
Hele Europa har mer eller mindre felles regler.
USA, der er vanlig alder for vanlig førerkort 18 år. 16 åringer har sterke begrensninger i alle stater jeg kjenner til. Dette gjelder også motorsykkel, alle klasser.
Sist redigert av Zettexx den 15 jan 2017, 18:38, redigert 1 gang totalt.
Re: Zero godkjent som lettvekter
Da kan du fortelle hva disse begrensingene går ut på da?
Det er gjerne begrenset antall personer i bilen, kjøring etter kl 23 i helgene ol.
Men trafikkoppfattelsen kan jo ikke begrenses.
Det er gjerne begrenset antall personer i bilen, kjøring etter kl 23 i helgene ol.
Men trafikkoppfattelsen kan jo ikke begrenses.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Feil, hvis det er den samme sykkeln som i første innlegg, har den 11 Kw, mao 15 hkSpaghettiræser skrev:
Denne mc har maks effekt på nesten 60 hk, mer enn A2 sykler har som maks.
.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.