Zero godkjent som lettvekter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av FredrikE24 »

Gi 16 åringen en moped eller lettsykkel, så har de noe å skru og kose seg med. Faktisk lære noe, ta ansvar for kjøretøyet, vedlikehold etc. Trimming for den saks skyld :thumleft

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av biker7 »

Fsva skrev:
biker7 skrev:Kaste en 16åring uten noe særlig motorisert trafikkerfaring, og med fersk lett-lapp, ut i trafikken på en 2hjuling som gjør 0-100 på 4 sekunder?? :O Kan da ikke stemme detta.. :scratch
Det virker som 4 sekunder er litt vel optimistisk. Jeg har sett en par forskjellige videoer hvor 0-100 går på rett under 6 sekunder. Feks. 5.7s i videoen her.



[video]https://www.youtube.com/watch?v=1n4BUmJQfr4[/video]
Går aaalt for fælt det også for disse ferske trafikantene :O Hvis man feks. blodtrimmer en 125kubikk (som da er kjempe-ulovlig..) så har den vel langt igjen til disse ytelsene. :scratch
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Fsva »

biker7 skrev: Går aaalt for fælt det også for disse ferske trafikantene :O Hvis man feks. blodtrimmer en 125kubikk (som da er kjempe-ulovlig..) så har den vel langt igjen til disse ytelsene. :scratch
Joda, jeg er enig. Den Zeroen med 11kw går omtrent like fort som min 35kW A2-Street Triple, og jeg er egentlig veldig glad for at jeg ikke hadde tilgang på noe sånt når jeg var 16 år gammel. Jeg fikk prøve en CBR125 da jeg var 16 år gammel, og det var jo bare full gass som gjaldt. Brukte jo ikke hodet :-k Fort gjort å drite seg ut, permanent..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av FredrikE24 »

Selv fikk jeg ikke lov til å kjøre lettsykkel, jeg forstår det godt. Mopeden uten plombe gikk mer enn fort nok, og kamerater med lettsykkel kjørte som noen svin uten tanke på konsekvenser. Ble noe vraking i hist og pist.. Full gass som gjelder.

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Reodor »

Jeg er far til en 15-åring og det er helt uaktuelt med en sykkel med slike ytelser for ham. Statistikken viser at 16 - 17 åringer har 15 ganger større risiko for å havne i ulykker sammenlignet med andre motorsyklister: https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/
Med slike ytelser vil risikoen øke og med større fart blir også konsekvensene større.

Er helt enig med FredikE24: "Gi 16 åringen en moped eller lettsykkel, så har de noe å skru og kose seg med."
Da sønnen min var 10 år, arvet han en 1980 modell Tempo Corvette fra sin oldefar. Denne har han skrudd fra hverandre, satt i sammen igjen, pusset og stelt med slik at den nå ser ut som nesten ny. Dette har vært veldig lærerikt for ham.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av simpson »

Dette er ikke noe problem for 16 åringer.
Synes folk bør gi ungdommen litt mer tillit.
Mange 16 åringer har masse erfaring med heftigere sykler enn dette.
I motorsport kjører unger på 12-13 år 125 cc gokart, 300 cc motorsykler i roadracing, 125 cc cross osv.
Selv kjøpte jeg en 125 cc crosser for konfirmasjonspengene, og det gikk fælt.
Så når jeg tok lappen på lett hadde jeg rimelig bra erfaring.

I mange stater i USA kjører 16 åringer biler, i Norge kan en 18 åring kjøre vogntog, og faktisk øvelseskjøre fra de er 16.
Det ble ramaskrik når de fikk lov til det, men ulykkene uteble og kritikken gjort til skamme.
16 åringer kan kjøre traktor med henger på 25 ton.

Jeg er sikker på at dagens A2 hadde gått helt fint for 16 åringer også.
Gi heller ungdommen muligheten og tillit.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev:Dette er ikke noe problem for 16 åringer.
Synes folk bør gi ungdommen litt mer tillit.
Mange 16 åringer har masse erfaring med heftigere sykler enn dette.
I motorsport kjører unger på 12-13 år 125 cc gokart, 300 cc motorsykler i roadracing, 125 cc cross osv.
Selv kjøpte jeg en 125 cc crosser for konfirmasjonspengene, og det gikk fælt.
Så når jeg tok lappen på lett hadde jeg rimelig bra erfaring.

I mange stater i USA kjører 16 åringer biler, i Norge kan en 18 åring kjøre vogntog, og faktisk øvelseskjøre fra de er 16.
Det ble ramaskrik når de fikk lov til det, men ulykkene uteble og kritikken gjort til skamme.
16 åringer kan kjøre traktor med henger på 25 ton.

Jeg er sikker på at dagens A2 hadde gått helt fint for 16 åringer også.
Gi heller ungdommen muligheten og tillit.
Jada.. på bane under ordnede forhold... ikke på landeveien.

En ting er å klare å kjøre en slik i seg selv. Men man skal også lese trafikken mens man kjører. Det tror jeg en uerfaren 16-åring er ganeke dårlig på...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg mener selv at jeg hadde stor sjanse for å kunne skade meg kraftig på en lettsykkel. Er sjeleglad for at jeg ikke fikk kjøpe lettsykkel.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:
simpson skrev:Dette er ikke noe problem for 16 åringer.
Synes folk bør gi ungdommen litt mer tillit.
Mange 16 åringer har masse erfaring med heftigere sykler enn dette.
I motorsport kjører unger på 12-13 år 125 cc gokart, 300 cc motorsykler i roadracing, 125 cc cross osv.
Selv kjøpte jeg en 125 cc crosser for konfirmasjonspengene, og det gikk fælt.
Så når jeg tok lappen på lett hadde jeg rimelig bra erfaring.

I mange stater i USA kjører 16 åringer biler, i Norge kan en 18 åring kjøre vogntog, og faktisk øvelseskjøre fra de er 16.
Det ble ramaskrik når de fikk lov til det, men ulykkene uteble og kritikken gjort til skamme.
16 åringer kan kjøre traktor med henger på 25 ton.

Jeg er sikker på at dagens A2 hadde gått helt fint for 16 åringer også.
Gi heller ungdommen muligheten og tillit.
Jada.. på bane under ordnede forhold... ikke på landeveien.

En ting er å klare å kjøre en slik i seg selv. Men man skal også lese trafikken mens man kjører. Det tror jeg en uerfaren 16-åring er ganeke dårlig på...
Om man kjører i f eks femti på moped, lettsykkel eller el lettsykkel er vel samme sak?
Nå har veldig mange, i andre tråder argumentert mot mopeder fordi de går livsfarlig sakte.
Hvor farlig Zeroen er får vi nok se ganske snart, jeg tipper den blir en storselger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Toven »

Hvorfor ha klasse a1/a2 hvis hensikten, som jeg da tror er å begrense hk/hastighet/ytelse for mindre erfarne førere, blir borte ved at syklene lovlig kan ha så høy ytelse?
Da kan vi jo droppe dette.. og lovlig hoppe på x ccm x hk x nm fra 16 år :-# :x :)

Men blir spennende å se om 16 åringer kommer til å få lov til å suse avgårde på disse :)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Å sammenligne med andre land og banekjøring ....

Da er det heller ingen hensikt i fartsgrenser fordi det ikke er det på bane.

USA har en spesiell bilkultur som vi mangler. De færreste har sett manuelt gear, og uoversiktlige svinger er nesten nasjonale hemmeligheter.

Vi har 18 års gense på øl, mens det meste av USA har 21 års grense. Mange stater tillater canabis. I USA er trafikkopplæring en del av den videregående skolen. Merk at det heter ,Drivers Education.

Dette blir litt hummer og kanari, men sammenligninger må være realistiske.

Er det noen land i Europa som har andre grenser?

Denne mc har maks effekt på nesten 60 hk, mer enn A2 sykler har som maks.

Vi burde gå tilbake til automatisk overgang fra lett til tung.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av simpson »

Poenget er at 16 åringer behersker sykkelen og dens effekt utmerket på bane og det betyr at de glatt gjør i trafikken også.
Trafikkoppfatningen er lik for 16 åringer uansett om de kjører A1, traktor eller moped.
Å sammenligne med utlandet er jo relevant. 16 åringer i usa er ikke mer utviklet enn 16 åringer i Norge.
Og trafikkbildet der er mer komplekst enn her hjemme, har selv kjørt mye bil der borte.

Og til opplysning Toven, tidligere hadde lett maks 100cc, 8 hk og 80 kmt, men dette ble til 125cc, 15 hk uten at ulykkene ble flere, så de har faktisk nesten doblet effekten for 16 åringer tidligere.

Når jeg tok lappen på tung, var det kun oppkjøring siden jeg hadde lett.
Ganske uproblematisk siden pensum stort sett er identisk.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Sammenligninger.

Canada har 19 års grense for førerkort. 17 åringer kan få begrenset førerkort.

Hele Europa har mer eller mindre felles regler.

USA, der er vanlig alder for vanlig førerkort 18 år. 16 åringer har sterke begrensninger i alle stater jeg kjenner til. Dette gjelder også motorsykkel, alle klasser.
Sist redigert av Zettexx den 15 jan 2017, 18:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av simpson »

Da kan du fortelle hva disse begrensingene går ut på da?
Det er gjerne begrenset antall personer i bilen, kjøring etter kl 23 i helgene ol.
Men trafikkoppfattelsen kan jo ikke begrenses.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Jompa »

Spaghettiræser skrev:
Denne mc har maks effekt på nesten 60 hk, mer enn A2 sykler har som maks.

.
Feil, hvis det er den samme sykkeln som i første innlegg, har den 11 Kw, mao 15 hk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar