Skrytedistanser...dag, uke, år
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Skrytedistanser...dag, uke, år
Jeg har alltid "beundret" de som gjennomfører Iron Butt. Har startet tre ganger, men måttet gi meg grunnet været en gang og låst trafikk 2 ganger. Spontane starter uten ordentlig planlegging er selvforskylt.
Så...
Her lurte jeg på..hva med å skryte litt, ikke om hvor fort du kjører på bane, nok av slike ...men lange dagsetapper, uke..eller lengre.
Er dette dumt? Ok, les en annen tråd...
Dette dukker opp fordi det virker nærmest umulig å oppdrive folk som kjører distanser uten en uendelig mengde lange stopp. Jeg kjører alene år etter år..
Lengste 3 dagers tur. Gode veier i Danmark, Tyskland, Polen og Tsjekkia... 270 mil. + 10 mil t/r fergen fra Norge.
Lengste dagsetappe Hirtshals - Nurburgring. Grunnet uendelig med veiarbeid og omkjøringer ble det 120 mil, men vi brukte 18 timer på det i 30 til 40 grader. Kun bensin og toalettstopp utenom 30 minutters snack stopp.Her er det tiden som dreper, ikke distansen. Satser på mindre veiarbeid i år.
Dette er kanskje bare småturer for andre?
Regner med denne tråden dør ut hvis ikke interesse..
Så...
Her lurte jeg på..hva med å skryte litt, ikke om hvor fort du kjører på bane, nok av slike ...men lange dagsetapper, uke..eller lengre.
Er dette dumt? Ok, les en annen tråd...
Dette dukker opp fordi det virker nærmest umulig å oppdrive folk som kjører distanser uten en uendelig mengde lange stopp. Jeg kjører alene år etter år..
Lengste 3 dagers tur. Gode veier i Danmark, Tyskland, Polen og Tsjekkia... 270 mil. + 10 mil t/r fergen fra Norge.
Lengste dagsetappe Hirtshals - Nurburgring. Grunnet uendelig med veiarbeid og omkjøringer ble det 120 mil, men vi brukte 18 timer på det i 30 til 40 grader. Kun bensin og toalettstopp utenom 30 minutters snack stopp.Her er det tiden som dreper, ikke distansen. Satser på mindre veiarbeid i år.
Dette er kanskje bare småturer for andre?
Regner med denne tråden dør ut hvis ikke interesse..
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Kjørte til Gedser i Danmark på en dag, hadde vel to pauser på turen. Google maps forteller meg det er ca 740km i dag, vet ikke om det er utbedret veier siden jeg kjørte dit for 7-8 år siden.
Innså når jeg ankom at det kanskje ikke var helt fornuftig: prøvde å løfte et vannglass med høyrehånda, men klarte ikke samle nok styrke i grepet til å holde det
Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk
Innså når jeg ankom at det kanskje ikke var helt fornuftig: prøvde å løfte et vannglass med høyrehånda, men klarte ikke samle nok styrke i grepet til å holde det

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Er ikke så opptatt av hvor langt jeg kjører, men mer opptatt av at turen huskes i positiv grad. Jeg er ikke helt sikker på "rekorden" min men jeg er overbevist om at rekorden jeg har lett kan slås hvis distanse er hovedprioritet.
Tror jeg var tett opp til 150 mil på to dager i 2014. Føltes vel ikke akkurat som om dette var en distanse som kunne stoppet meg. Så lenge jeg får en kjapp stopp for bensinfylling hver 15'ende mil omtrent så kan jeg vel mer eller mindre kjøre uendelig, så sant jeg ikke sovner...
Jeg har vel kommet frem til at en passende dagsetappe for meg hvis man også skal få med seg litt på turen er rundt 50-60 mil. Altså når jeg er i feriemodus
Iron Butt har jeg ikke noe forhold til. Jeg ser ikke poenget. Jeg krittiserer ikke dem som har klart dette og skal ikke si så mye om sikkerhet etc. men å kjøre langt bare for å kjøre langt eller klare ett merke er for meg ganske demotiverende. Om jeg hadde klart det hvis jeg faktisk hadde prøvd og gått inn for det? Sikkert.
Tror jeg var tett opp til 150 mil på to dager i 2014. Føltes vel ikke akkurat som om dette var en distanse som kunne stoppet meg. Så lenge jeg får en kjapp stopp for bensinfylling hver 15'ende mil omtrent så kan jeg vel mer eller mindre kjøre uendelig, så sant jeg ikke sovner...
Jeg har vel kommet frem til at en passende dagsetappe for meg hvis man også skal få med seg litt på turen er rundt 50-60 mil. Altså når jeg er i feriemodus

Iron Butt har jeg ikke noe forhold til. Jeg ser ikke poenget. Jeg krittiserer ikke dem som har klart dette og skal ikke si så mye om sikkerhet etc. men å kjøre langt bare for å kjøre langt eller klare ett merke er for meg ganske demotiverende. Om jeg hadde klart det hvis jeg faktisk hadde prøvd og gått inn for det? Sikkert.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Iron Butt er en utfordring, på lik linje ned en maraton. Fullstendig meningsløst for utenforstående. Idet du klarer det er målet nådd, og that's that. Banekjøring har mål om bedre tid, bedre kunnskap osv. Og der kan du forbedre hele tiden.
Sitter og passer en databackup ...det blir sent.
Dersom en ser bort fra ønsket forsøk på Iron Butt, så kjører jeg ikke langt bare for å kjøre langt. Men jeg stopper ikke for å ta bilder, hvilket er dumt, fyller bensin uten å sette ned støtten, og har i det hele tatt ikke pauser av betydning.
På tur med andre sliter jeg fælt ned alle stoppene, og så vrengt gassrulle for å ta igjen tiden.
Får stadig høre, må nyte turen, se naturen, spise et bedre måltid, kose seg.. Joda, men det blir det ikke kjøring av, det er stopp.
Jeg nyter kjøreturen, også i bil når det er aktuelt.
Tanken i tråden er at de som nyter selve kjøreturen, og liker å kjøre langt kan tone flagget litt, og skryte litt blant likesinnede.
Jeg ville gjerne forsøkt Hirtshals til Andorra, men innser at det er litt for heftig å kjøre kun en mc.
Sitter og passer en databackup ...det blir sent.
Dersom en ser bort fra ønsket forsøk på Iron Butt, så kjører jeg ikke langt bare for å kjøre langt. Men jeg stopper ikke for å ta bilder, hvilket er dumt, fyller bensin uten å sette ned støtten, og har i det hele tatt ikke pauser av betydning.
På tur med andre sliter jeg fælt ned alle stoppene, og så vrengt gassrulle for å ta igjen tiden.
Får stadig høre, må nyte turen, se naturen, spise et bedre måltid, kose seg.. Joda, men det blir det ikke kjøring av, det er stopp.
Jeg nyter kjøreturen, også i bil når det er aktuelt.
Tanken i tråden er at de som nyter selve kjøreturen, og liker å kjøre langt kan tone flagget litt, og skryte litt blant likesinnede.
Jeg ville gjerne forsøkt Hirtshals til Andorra, men innser at det er litt for heftig å kjøre kun en mc.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Det er fint å kjøre langt, og klare 100 mil om dagen er egentlig bare et spørsmål om forberedelser og ha en tidlig start.
Jeg og Busatrond hadde en heftig dag i 2014,
vi startet ikke før kl 06, og hadde egentlig ganske mange stopp iløpet av dagen.
Startet på Heimdal Gaard, via Odda, Røldal, Ryfylke, Sirdal, en sving nedom Lysebotn for lunch, over Suleskard, og til Dalen i Telemark, opp til Rauland og Rjukan, der vi splittet lag.
Jeg forsatte til Austbygda, over Imingfjell og opp til Geilo, over Hardangervidda og innover fjordene tilbake til Odda, og ut igjen til Kvinnherad. Hadde jeg giddet å kjøre en runde rundt dalen, hadde jeg bikket 1000km.
En fin dag, med BARE kvalitetsveger av alle slag, ikke mye større hovedveger på den runden.
Var hjemme i 11 tida om kvelden og var vel egentlig mett med kjøring .
Sommeren 2015 startet vi (Jeg og en annen kompis) tidlig på morran i Annecy, en 1,5 times kjøring sør for Geneve.
Vi kjørte effektivt, hadde fokus på å kun stoppe for bensin, og hadde kun to matstopp.
Ankret opp nord i Danmark om kvelden, etter 1644km.
Begge turene blei gjort på streetfightere, og jeg er spent på hva distanser man kan klare på en lang norsk sommerdag, nå som jeg har fått meg en super turmaskin med mer komfort.
Har en rute klar, med 1200km ren og pur kjøreglede. En voksen dagstur, men godt innforbi rekkevidde
Når dette er sagt... jeg setter også pris på å kjøre "ineffektivt" også, med hyppige stopp for å ta bilder, spise is, drikke no godt, og nyte tilværelsen. Alt til sin tid
Jeg og Busatrond hadde en heftig dag i 2014,
vi startet ikke før kl 06, og hadde egentlig ganske mange stopp iløpet av dagen.
Startet på Heimdal Gaard, via Odda, Røldal, Ryfylke, Sirdal, en sving nedom Lysebotn for lunch, over Suleskard, og til Dalen i Telemark, opp til Rauland og Rjukan, der vi splittet lag.
Jeg forsatte til Austbygda, over Imingfjell og opp til Geilo, over Hardangervidda og innover fjordene tilbake til Odda, og ut igjen til Kvinnherad. Hadde jeg giddet å kjøre en runde rundt dalen, hadde jeg bikket 1000km.
En fin dag, med BARE kvalitetsveger av alle slag, ikke mye større hovedveger på den runden.
Var hjemme i 11 tida om kvelden og var vel egentlig mett med kjøring .
Sommeren 2015 startet vi (Jeg og en annen kompis) tidlig på morran i Annecy, en 1,5 times kjøring sør for Geneve.
Vi kjørte effektivt, hadde fokus på å kun stoppe for bensin, og hadde kun to matstopp.
Ankret opp nord i Danmark om kvelden, etter 1644km.
Begge turene blei gjort på streetfightere, og jeg er spent på hva distanser man kan klare på en lang norsk sommerdag, nå som jeg har fått meg en super turmaskin med mer komfort.
Har en rute klar, med 1200km ren og pur kjøreglede. En voksen dagstur, men godt innforbi rekkevidde


Når dette er sagt... jeg setter også pris på å kjøre "ineffektivt" også, med hyppige stopp for å ta bilder, spise is, drikke no godt, og nyte tilværelsen. Alt til sin tid

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Har kjørt noe sør om Stockholm og til Bodø i ett, kun stopp for spising av bananer og rundstykker, samt påfyll av bensin. Dette var på in den gang da YZF1000R. Det var ca 125mil. Det ble ganske kjølig i grensefjella nordpå, så det var godt å komme ned til +7 i Saltdalen/Norge :)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Jeg kjørte for lenge siden 5500 km på 11 dager, med lengste dagsetappe på ca 1000 km. Det var på en Honda cb 1100 f uten kåpe, så fartsvinden kjentes godt fra ca 130 km/t og oppover. Altfor mye kjøring etter min smak.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39824
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
De lengste dagsetappene jeg har kjørt var i sommer. Den lengste på nesten 80 mil, fra Danmark til et stykke ned i Europa. Passe med beinstrekk og spise/røykepauser underveis og var i fin form da vi parkerte utenfor hotellet.
Kunne helt klart kjørt noen mil til, men må innrømme at det var godt å ta en rimelig tidlig kveld med langt og trivelig restaurantbesøk.
Å nyte kveldene, svært gjerne med en fin solnedgang, på slike turer er en god og viktig del av MCturene mine.
Turene her i landet er sjelden lengre enn 500 km/dagen.
Kunne helt klart kjørt noen mil til, men må innrømme at det var godt å ta en rimelig tidlig kveld med langt og trivelig restaurantbesøk.
Å nyte kveldene, svært gjerne med en fin solnedgang, på slike turer er en god og viktig del av MCturene mine.
Turene her i landet er sjelden lengre enn 500 km/dagen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Det beste er å ha tid til å slappe av, rusle litt rundt og ta en øl eller 3 hver plass en er, og kanskje ligge over ett par netter en plass underveis, bare for å ta lokale småturer uten bagasje på biken 

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Flertallet liker dette, og kjører sine turer deretter.ZZR-Erling skrev:Det beste er å ha tid til å slappe av, rusle litt rundt og ta en øl eller 3 hver plass en er, og kanskje ligge over ett par netter en plass underveis, bare for å ta lokale småturer uten bagasje på biken
Men ikke alle. Mc turen for meg, er mc turen, altså kjøringen. Det har det alltid vært.
Vil her være litt bakstreversk og slå et slag for de lange etappene. Vet at rusling, spising, ølling, osv. er viktig for de fleste. Og derfor blir alle fellesturer dominert av det.
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
I 2013 kjørte jeg Ironbutt fra Ålborg til Budapest. 170 mil på 19 timer. Snittfart på 107km/t. Skulel nok klart noen mil til, men begynte å bli trøtt og målet var nådd.
Fortsatte turen til Tyrkia. Brukte 8 dager på de 5000km. Snittet blir lavt når man broker en halv dag I Budapest og en hel dag I Bucaresti.
Turen hjem langs kysten ble på 6000km. brukte 12 dager. Her var problemet stort sett dårlige veier. Hadde snittfart på 30 gjennom Albania.
I sommer kjørte meg og min datter til Marokko Vi brukte 7 dager ned til Tangir. Slet med varmen hele tiden så dagsetappene ble ikke mer enn ca 50 mil om dagen. Lengste etappen var 120 mil.
Jeg vil pasta at hvis man skal kjøre noe særlig mer enn 120 mil om dagen så må man være godt forberedt. Selv synes jeg 100 mil er max når man skal kjøre I ukesvis.
Fortsatte turen til Tyrkia. Brukte 8 dager på de 5000km. Snittet blir lavt når man broker en halv dag I Budapest og en hel dag I Bucaresti.
Turen hjem langs kysten ble på 6000km. brukte 12 dager. Her var problemet stort sett dårlige veier. Hadde snittfart på 30 gjennom Albania.
I sommer kjørte meg og min datter til Marokko Vi brukte 7 dager ned til Tangir. Slet med varmen hele tiden så dagsetappene ble ikke mer enn ca 50 mil om dagen. Lengste etappen var 120 mil.
Jeg vil pasta at hvis man skal kjøre noe særlig mer enn 120 mil om dagen så må man være godt forberedt. Selv synes jeg 100 mil er max når man skal kjøre I ukesvis.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Dette er en av grunnene til at det blir lite felleskjøring på meg :)Spaghettiræser skrev: Vil her være litt bakstreversk og slå et slag for de lange etappene. Vet at rusling, spising, ølling, osv. er viktig for de fleste. Og derfor blir alle fellesturer dominert av det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Jeg pleier å si at de som sier at dette ikke er vanskelig, har aldri prøvd :)Bjerknez skrev: Om jeg hadde klart det hvis jeg faktisk hadde prøvd og gått inn for det? Sikkert.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Lengste på én kveld er vel 399km, startet i 18-draget hjemmefra og mot Gaustadtoppen, var hjemme i 23-tiden. Gikk unna på slutten, tregt i starten da jeg kjørte sammen med en SV650 og en MT09 blant annet. MT09 har vel noe sånt som 9 liters tank, og komforten var ikke den beste. Skulle jeg ikke vært på jobb dagen etter, så skulle jeg likt å overnatte i Telemark og fortsatt ferden.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Det handler vel om å velge sitt følge og sine turer med omhu?Spaghettiræser skrev:...Vil her være litt bakstreversk og slå et slag for de lange etappene. Vet at rusling, spising, ølling, osv. er viktig for de fleste. Og derfor blir alle fellesturer dominert av det.
En av fjorårets fineste kjøredager startet i Eidsdal med tur til Geiranger, Dalsnibba, Juvasshytta, Blåhøe, Grimsdalen, Tronfjell og Hummelfjell før retur til Trondheim. 70 krevende mil i godt følge hvor det var "advart" på forhånd om at dette var en tur for de kjørevante og kjørelystne.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Hmmm...
Trondheim - Sundsvall - Uppsala - Karlstad - Trondheim blir 1630km, altså litt over1000 miles (bør vel ha litt å gå på), og det er vel oppnåelig i løpet av et døgn?
Det dekker jo kravet til en Ironbutt / Saddlesore

Trondheim - Sundsvall - Uppsala - Karlstad - Trondheim blir 1630km, altså litt over1000 miles (bør vel ha litt å gå på), og det er vel oppnåelig i løpet av et døgn?
Det dekker jo kravet til en Ironbutt / Saddlesore

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Dagsturer hjemmefra.. Sa synes jeg 35 50 er fine greier, og da skal der KJØRES, men når jeg har ferie prioriterer jeg å ha kontakt og sosialt om kveldene.. Har møtt endel nordmenn nedi Europa med alt for ambisiøse turlplaner vedrørende avstander og hvor de vil... Hoff sier jeg bare... Er det ferie?
Sist redigert av ZZR-Erling den 23 jan 2017, 10:54, redigert 1 gang totalt.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Veldig enig med JohnnyTh, å planlegge mer enn 100 mil til dagen over lengre tid....kan være dumt.
Min erfaring ( jeg kjører også med datteren som er den eneste som holder ut.....hun sitter bakpå) er at lange strekk på veien bør ha hele døgn som avbrekk der en lader de psykiske batteriene. Derfor planlegger vi alltid neste stopp og sørger for at vi er ventet. Hvis ikke, må en begynne å lete etter overnatting allerede ved 16 tiden.
KUDOS for Iron Butt, kanskje det skal prøves på i år igjen....Jeg har Hirtshals Budapest som "naturlig valg" grunnet veier. Men, her ble det full trafikkstopp rundt Hamburg 2 ganger. Har derfor tenkt litt på å starte fra Polen....da har jeg først 80 mil før fergen.
Føler at det viktigste med forsøket er å være innstilt på å gi seg i tide hvis ikke ting klaffer. Ha plastkortet klart, stopp i tide er viktigere enn å dø før tiden.
For egen del er 80 mil greit, også her hjemme. 100 mil krever sitt uansett hvor, og over 120 går utover neste dag. Men hvis alt går greit, er 100 mil noe som er helt kurant. Temperatur og trafikk er like viktig som veiene en kjører på.
Hmmm...
Trondheim - Sundsvall - Uppsala - Karlstad - Trondheim blir 1630km, altså litt over1000 miles (bør vel ha litt å gå på), og det er vel oppnåelig i løpet av et døgn?
Det dekker jo kravet til en Ironbutt / Saddlesore
E-strom --Det blir en heftig tur å ta hele innen Norge/Sverige... men definitivt mulig. Fartsgrenser og trafikk setter fort på festbremsen. Har tatt rundt 90 mil på en kjøredag i området, og kunne nok kjørt tilbake inne samme døgn.
Min erfaring ( jeg kjører også med datteren som er den eneste som holder ut.....hun sitter bakpå) er at lange strekk på veien bør ha hele døgn som avbrekk der en lader de psykiske batteriene. Derfor planlegger vi alltid neste stopp og sørger for at vi er ventet. Hvis ikke, må en begynne å lete etter overnatting allerede ved 16 tiden.
KUDOS for Iron Butt, kanskje det skal prøves på i år igjen....Jeg har Hirtshals Budapest som "naturlig valg" grunnet veier. Men, her ble det full trafikkstopp rundt Hamburg 2 ganger. Har derfor tenkt litt på å starte fra Polen....da har jeg først 80 mil før fergen.
Føler at det viktigste med forsøket er å være innstilt på å gi seg i tide hvis ikke ting klaffer. Ha plastkortet klart, stopp i tide er viktigere enn å dø før tiden.
For egen del er 80 mil greit, også her hjemme. 100 mil krever sitt uansett hvor, og over 120 går utover neste dag. Men hvis alt går greit, er 100 mil noe som er helt kurant. Temperatur og trafikk er like viktig som veiene en kjører på.
Hmmm...

Trondheim - Sundsvall - Uppsala - Karlstad - Trondheim blir 1630km, altså litt over1000 miles (bør vel ha litt å gå på), og det er vel oppnåelig i løpet av et døgn?
Det dekker jo kravet til en Ironbutt / Saddlesore

E-strom --Det blir en heftig tur å ta hele innen Norge/Sverige... men definitivt mulig. Fartsgrenser og trafikk setter fort på festbremsen. Har tatt rundt 90 mil på en kjøredag i området, og kunne nok kjørt tilbake inne samme døgn.
Sist redigert av Zettexx den 23 jan 2017, 11:06, redigert 1 gang totalt.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
ZZR-Erling skrev:Dagsturer hjemmefra.. Sa synes jeg 35 50 er fine greier, og da skal der KJØRES, men når jeg har ferie prioriterer jeg å ha kontakt og sosialt om kveldene.. Har møtt endel nordmenn nedi Europa med alt for ambisiøse turlplaner vedrørende avstander og hvor de vil... Hoff sier jeg bare... Er det ferie?
Ja, for noen av oss er det det faktisk.... Det blir fort over 25-30 mil etter jobb her i huset....Hvis en har dagsetapper på 40 mil, står en stort sett stille. Noen vil ha det sosiale, og andre vil kjøre, helt enkelt. Det sosiale dominerer og dreper langturen, tar fryktelig mye tid, og koster mange penger.
Litt usikker på hva som menes med "KJØRES", antar det betyr at det skal kjøres fort og heftig ( ikke nødvendigvis uforsvarlig)....hvilket ikke er et mål hos meg. Når mulig, er farten et verktøy for å nå lengste mulig ikke målet i seg selv. Det viktigste verktøyet er det psykiske der jeg faktisk liker å kjøre, langt. Jeg liker ikke det evig jibbjabbet som det sosiale krever. I passe doser, helt topp, men hver dag....helt utenkelig. Dette kan ha med alder å gjøre, det mest er sagt mange ganger, alt for mange ganger. Det blir gjentagelser .
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39824
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Jeg er ingen typisk langkjører. Starter gjerne litt sent om morgenen/tidlig formiddag og avslutter gjerne i god tid før sola tar natta.
Og jeg trives veldig godt i eget selskap på turene jeg tar. Én kveld i sosialt lag med andre motorsyklister er helt fint. Men mer enn det blir for mye. Så her er jeg langt på vei enig med Spaghettiræser.
Når dette er nevnt skal det også påpekes at jeg langt fra mener at det er noe "galt" med de man sosialiserer seg med.
Det er bare det at det er så behagelig å være fri fra de sosiale rammene som alltid er tilstede i slike sammenhenger - i ulik styrkegrad, selvfølgelig.
For de som kjører veldig langt hver dag over flere dager, kan jeg se for meg at det kan bli ekstra krevende for en del å ha god sosial omgang dag etter dag...
Men som sagt, en kveld, evt. dag i løpet av en tur som varer over flere dager, er det som regel uten unntak helt topp med slike møter og samlinger med andre MCister.
Og jeg trives veldig godt i eget selskap på turene jeg tar. Én kveld i sosialt lag med andre motorsyklister er helt fint. Men mer enn det blir for mye. Så her er jeg langt på vei enig med Spaghettiræser.
Når dette er nevnt skal det også påpekes at jeg langt fra mener at det er noe "galt" med de man sosialiserer seg med.
Det er bare det at det er så behagelig å være fri fra de sosiale rammene som alltid er tilstede i slike sammenhenger - i ulik styrkegrad, selvfølgelig.
For de som kjører veldig langt hver dag over flere dager, kan jeg se for meg at det kan bli ekstra krevende for en del å ha god sosial omgang dag etter dag...
Men som sagt, en kveld, evt. dag i løpet av en tur som varer over flere dager, er det som regel uten unntak helt topp med slike møter og samlinger med andre MCister.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år



Veldig godt forklart AJ. Det er nesten umulig å få dette sagt uten at noen føler vi er usosiale, arrogante, enstøinger m.m.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39824
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
I trådtittelen står det "dag, uke, år".
Som allerede skrevet i tråden kan jeg ikke skryte på meg ironbuttkjørelengder pr. dag/døgn.
Men! jeg tror jeg ligger godt over snittet når det gjelder årlig kjørerlengde
!
I snitt godt over 20000 km. hvert år siden sesong 2007.
Kommer neppe til å bli noe mindre i år
.
Som allerede skrevet i tråden kan jeg ikke skryte på meg ironbuttkjørelengder pr. dag/døgn.
Men! jeg tror jeg ligger godt over snittet når det gjelder årlig kjørerlengde

I snitt godt over 20000 km. hvert år siden sesong 2007.
Kommer neppe til å bli noe mindre i år

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Ja.... årlig kjøredistanse er definitivt tegn på kjøreglede etter min mening. Når en ser 15 år gamle, polerte MC smykker som bare er gått 15000 km.....så er det synd. Særlig på eieren som av en eller annen grunn ikke har fått med seg det viktigste.
Mitt heftigste år var 29000 km, men kan ikke på noen måte skryte på meg det som snitt. Snittet ligger rundt 15000, altså akkurat litt over et dekk sett...
Å holde rundt 20 tusen i året som snitt over så lang tid, er heftig til å være i Norge. Kanskje noen mener nor annet, men det tror jeg nok de fleste sliter med å matche.
Nå må ikke folk begynne å planlegge turer over evne for å hevde seg her. Det er ikke målet, i det hele tatt. Målet er å slå et slag for de som er ensomme ryttere, mil, etter mil, år etter år.... Eller for dem som helt tilfeldig har overgått seg selv uten at noen forstår bragden.
Mitt heftigste år var 29000 km, men kan ikke på noen måte skryte på meg det som snitt. Snittet ligger rundt 15000, altså akkurat litt over et dekk sett...
Å holde rundt 20 tusen i året som snitt over så lang tid, er heftig til å være i Norge. Kanskje noen mener nor annet, men det tror jeg nok de fleste sliter med å matche.


Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Personlig er jeg litt sånn midt på tre når en kommer til kjøring og det sosiale. Jeg har ikke problemer med å kjøre langt, men synes også det sosiale er ok så lenge det ikke blir røykepauser i et. Jeg blir fort rastløs hvis vi har for lange pauser. Kjører jeg alene blir det minimalt med pauser. Kun nødvendige som bensin, mat osv. Jeg liker å "rulle" :) Men det finnes unntak av den reglen også. Kommer veldig an på dagsformen.
Lengste etappe er 161mil på 23 timer og 55 minutter (uoffisielt Iron Butt) Vi lå an til ca 21 timer men så fikk kameraten startor havari 4 mil utenfor Stockholm. Batteriet hans var helt tomt. Mitt batteri passet ikke i hans sykkel så det ble bergingsbil. Kameraten måte sitte på med meg resten av turen. Så vi gadd ikke å dokumentere noe mer. Men når jeg parkerte hjemme så hadde jeg 5 min igjen av tiden. Ruten var for det meste på raske veier i Sverige. (ca rute: Askim, Halden, Göteborg, Kristianstad, Kalmar, Norrköping, Stockholm, Karlstad, Ørje og hjem.
Vi har planer om et nytt forsøk men mulig litt annet rutevalg.
Lengste etappe er 161mil på 23 timer og 55 minutter (uoffisielt Iron Butt) Vi lå an til ca 21 timer men så fikk kameraten startor havari 4 mil utenfor Stockholm. Batteriet hans var helt tomt. Mitt batteri passet ikke i hans sykkel så det ble bergingsbil. Kameraten måte sitte på med meg resten av turen. Så vi gadd ikke å dokumentere noe mer. Men når jeg parkerte hjemme så hadde jeg 5 min igjen av tiden. Ruten var for det meste på raske veier i Sverige. (ca rute: Askim, Halden, Göteborg, Kristianstad, Kalmar, Norrköping, Stockholm, Karlstad, Ørje og hjem.
Vi har planer om et nytt forsøk men mulig litt annet rutevalg.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Skrytedistanser...dag, uke, år
Selv begynte jeg med fersk lapp 11. Juli og tilbakela rett over 15k, satser på mye mer til kommende sesong :)