Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Hei!
Fersking her som lurer på om det er noen her som kjører Africa Twin med DCT, og kan komme med noen erfaringer fra denne?
Jeg har søkt litt på forumet her, men har ikke klart å finne noe særlig info om den nye Africa Twin i det hele tatt.
Har hatt førerkort i 25 år, men har knapt kjørt sykkel siden forrige århundre så tenkte det var på tide igjen.
Har en AF DCT med 550 km på hånda i Tyskland til ok pris som jeg vurderer sterkt å kjøpe, men litt usikker på denne girkassa.
Fersking her som lurer på om det er noen her som kjører Africa Twin med DCT, og kan komme med noen erfaringer fra denne?
Jeg har søkt litt på forumet her, men har ikke klart å finne noe særlig info om den nye Africa Twin i det hele tatt.
Har hatt førerkort i 25 år, men har knapt kjørt sykkel siden forrige århundre så tenkte det var på tide igjen.
Har en AF DCT med 550 km på hånda i Tyskland til ok pris som jeg vurderer sterkt å kjøpe, men litt usikker på denne girkassa.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
litt i samme situasjon her denne personen http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=9476&start=45
http://www.bike.no/nyheter/alt-om-honda ... frica-twin
http://tohjulinger.no/africa-twin-nar-villdyret-vakner/
Mye her https://www.youtube.com/results?search_ ... a+Twin+DCT
+ denne karen her som har lagt mange mil bak seg
https://www.youtube.com/channel/UCT_fM0 ... HLBGbPb8gA
http://www.bike.no/nyheter/alt-om-honda ... frica-twin
http://tohjulinger.no/africa-twin-nar-villdyret-vakner/
Mye her https://www.youtube.com/results?search_ ... a+Twin+DCT
+ denne karen her som har lagt mange mil bak seg
https://www.youtube.com/channel/UCT_fM0 ... HLBGbPb8gA
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Test av den vs KTM 1190 Adv R i siste Bike. Riktignok med fokus på Enduro - men man får et godt inntrykk av styrker/svakheter.
Tror ikke du kan gjøre mye feil med denne.
Tror ikke du kan gjøre mye feil med denne.
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Har ingen erfaring selv, men hører rykter om vindstøy og turbulens + stive servicepriser.
Girkassa tror jeg ikke du skal være redd for, det er ikke første sykkelen den sitter i. Har selv prøvde en 1200 med samme kassa og vurderte handel, men de kunne ikke skaffe sykkel da, så det ble ikke noe av. Likte den godt selv om den var "slapp".
Girkassa tror jeg ikke du skal være redd for, det er ikke første sykkelen den sitter i. Har selv prøvde en 1200 med samme kassa og vurderte handel, men de kunne ikke skaffe sykkel da, så det ble ikke noe av. Likte den godt selv om den var "slapp".
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
I denne måneds utgave av Bike #3.17 i salg nå
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Takk for innspill så langt, må vel svinge innom å få tak i Bike etterpå skjønner jeg. :)
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Dårlig med erfaringer ang denne sykkelen her, så da får jeg gjøre mine egne.
Sykkel hentet hos Wellbrock & Co i Tyskland på fredagskvelden, visning hos biltilsynet i morgen også er det bare å vente på at snøen blir borte igjen...
Sykkel hentet hos Wellbrock & Co i Tyskland på fredagskvelden, visning hos biltilsynet i morgen også er det bare å vente på at snøen blir borte igjen...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Leste denne testen som kvase. viser til og der fikk i hvert fall sykkelen mye skryt:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Første prøvetur ble unnagjort i går, var en liten tur i Vikersundbakken og kikka.
Uvant med DSG giring, spesielt ved krypkjøring, men tror jeg kan bli bra kompis med den når jeg har brukt den litt mer.
Uvant med DSG giring, spesielt ved krypkjøring, men tror jeg kan bli bra kompis med den når jeg har brukt den litt mer.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Spennende!
Hører gjerne mer om dine erfaringer med denne etter hvert som sesongen skrider fram :) .
Her hvor jeg bor er det for øvrig fortsatt et stykke fram til sesongstart... .
Hører gjerne mer om dine erfaringer med denne etter hvert som sesongen skrider fram :) .
Her hvor jeg bor er det for øvrig fortsatt et stykke fram til sesongstart... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23391
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Jeg prøvekjørte nettopp en Honda Africa Twin da jeg hadde denne som lånesykkel. Bare noen førsteinntrykk etter ca. 10 mil i salen, men når det gjelder den giringen så syntes jeg det fungerte greit. Jeg ville ikke valgt det selv og grunnen er at jeg synes jeg mister litt kontrollen. I Drive mode (vanlig mode) så synes jeg den var håpløs. I Sport derimot så fungerte det bedre. Den reagerte også kjapt når jeg giret manuelt via hendelen på styret.
Den største bakdelen på sykkelen var bremsene. Eller rettere sagt frambremsen. Den syntes jeg var langt under pari og det samme gjelder demperne forran. Ved nødbrems så følte jeg at jeg fikk hele sykkelen i bakhodet.
Så ikke en sykkel for meg, men allikevel gøy å prøve noe helt annet enn jeg er vant til :)
Den største bakdelen på sykkelen var bremsene. Eller rettere sagt frambremsen. Den syntes jeg var langt under pari og det samme gjelder demperne forran. Ved nødbrems så følte jeg at jeg fikk hele sykkelen i bakhodet.
Så ikke en sykkel for meg, men allikevel gøy å prøve noe helt annet enn jeg er vant til :)
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Bjerknez skrev: ↑15 mai 2017, 13:54 Jeg prøvekjørte nettopp en Honda Africa Twin da jeg hadde denne som lånesykkel. Bare noen førsteinntrykk etter ca. 10 mil i salen, men når det gjelder den giringen så syntes jeg det fungerte greit. Jeg ville ikke valgt det selv og grunnen er at jeg synes jeg mister litt kontrollen. I Drive mode (vanlig mode) så synes jeg den var håpløs. I Sport derimot så fungerte det bedre. Den reagerte også kjapt når jeg giret manuelt via hendelen på styret.
Den største bakdelen på sykkelen var bremsene. Eller rettere sagt frambremsen. Den syntes jeg var langt under pari og det samme gjelder demperne forran. Ved nødbrems så følte jeg at jeg fikk hele sykkelen i bakhodet.
Så ikke en sykkel for meg, men allikevel gøy å prøve noe helt annet enn jeg er vant til :)
Nå syns jeg sammenligningen din mellom BMW'n du har og AT'n er litt på feil jorde, det blir vel nesten som å ta en Toyota Landcruiser og forvente seg at den skal oppføre seg som en BMW M2...
Men du gjør endel på hvordan den oppfører seg på litt endring av dempersettinger, og giringa tar det litt tilvenning å bli vant til spesielt ved finmanuvrering/krypkjøring. Men nå som jeg har ca 5000 km på den ville jeg ikke ha bytta til vanlig giring.
Du kan jo ta en prøvetur på grus/skogsbilveier som er AT's rette element også gjøre samme turen med BMW'n du har så syns du kanskje ikke den oppfører seg så galt allikevel...?
Så jeg er sålangt veldig fornøyd med AT'n, fin sykkel å kose seg med på alle slags veier i fornuftige hastigheter.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23391
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda CFR 1000 DCT Africa Twin
Ja dette var ikke en objektiv vurdering fra min side. Nå er ikke jeg noen fan av å jakte grusveier da jeg synes det er lite inspirerende og det er nok grunnen til at jeg har valgt den sykkelen jeg har.
De fleste kjører nok mesteparten av tiden på asfalt vil jeg tro, selv om noen kjører mer på grus enn andre. Derfor så synes jeg fortsatt egenskapene på asfalt er ganske viktig. Vertfall for min del. Jeg synes det var artig å prøve noe nytt og den var litt småmorsom, men den var som sagt ikke helt meg.
Automat synes jeg ikke var så inspirerende, selv om det var behagelig når man kjører langturer etc. Bremsene og de myke fremdemperne var det som ble drepen for min del. Ved bråbrems med frembremsen så dykket den MYE og jeg merket at den ble litt "skjelven" og ustabil. Det likte jeg ikke.
Motoren overrasket meg dog. Ganske frisk i frasparket til å være en parallell twin med litt over 90 HK'er. Men skremt blir man så klart ikke. Et fint drag og lyden var så absolutt godkjent :)
Man velger jo sykkel ut fra bruksområde og siden denne Hondaen kanskje er best i et scenario jeg ikke helt trives i så ble den derfor ikke helt likt fra min side.
De fleste kjører nok mesteparten av tiden på asfalt vil jeg tro, selv om noen kjører mer på grus enn andre. Derfor så synes jeg fortsatt egenskapene på asfalt er ganske viktig. Vertfall for min del. Jeg synes det var artig å prøve noe nytt og den var litt småmorsom, men den var som sagt ikke helt meg.
Automat synes jeg ikke var så inspirerende, selv om det var behagelig når man kjører langturer etc. Bremsene og de myke fremdemperne var det som ble drepen for min del. Ved bråbrems med frembremsen så dykket den MYE og jeg merket at den ble litt "skjelven" og ustabil. Det likte jeg ikke.
Motoren overrasket meg dog. Ganske frisk i frasparket til å være en parallell twin med litt over 90 HK'er. Men skremt blir man så klart ikke. Et fint drag og lyden var så absolutt godkjent :)
Man velger jo sykkel ut fra bruksområde og siden denne Hondaen kanskje er best i et scenario jeg ikke helt trives i så ble den derfor ikke helt likt fra min side.