Langtur på vinterstid

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Langbein »

TGR skrev:Mener ikke å negge, men å fylle litt på i vektskåla her. Balansere det litt. :)
Flott å få belyst alle sider av saken :thumleft . Jeg har aldri kjørt mc med piggdekk, men jeg kan godt tenke meg at kjøreegenskapene blir påvirket av dette og at det blir slitsomt i lengden, som du sier. Hadde ikke tenkt på det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror du vil få deg noen opplevelser på godt og definitivt på vondt. Jeg skriver "tror" siden jeg ikek har direkte erfaring med kjøring med mc vinterstid og på glatte veier. Dog har jeg kjørt moped den gangen jeg hadde det på vinteren, men da kun meget korte avstander. Vi snakker "besøk til kompis" kjøring og dem bodde stort sett i samme bygda som meg.

Å kjøre 40-50 mil midt på vinteren i mange kuldegrader krever en del av deg som mc fører tror jeg. Det viktigste er jo og holde deg noenlunde varm. Begynner du å fryse skikkelig så synker konsentrasjonen og DET er ikke noe du vil miste vinterstid i trafikken på MC ryggen!

Så jeg mener at klær er meget viktig samt det faktum at du kler deg riktig. Her må du ha noe som er 100% vindtett fra topp til tå og aller helst varmeelementer over alt. Varmeholker, varme i sal, varme i klær etc. En god vindskjerm er også et must her siden det å holde kald vind borte er viktig for å forhindre deg i å fryse.

Når det kommer til valg av motorsykkel så ville vertfall JEG valgt noe som var lettkjørt. Ikke en tung doning. motorkraft har du uansett ikke behov for på glatt vei. Selv UP'en til kjerringa hadde holdt en Ferrarri med tanke å akselerasjon når underlaget var glatt.

Jeg ville tenkt komfort hele veien samt driftsikkerhet. Det første som slår meg er en Yamaha Tracer 700. Yamaha er i følge statistikken den mest driftsikre motorsykkelen og en klin ny Tracer 700 koster 114.000,- i skrivende stund. Altså ikke langt unna budsjettet ditt. Men med varmeholker og alskens utsyr inkludert bagasje etc. så må du nok fint legge på rundt 10- lapper vil jeg tro.

En Honda CB500X koster enda 10 lapper mindre enn Traceren igjen. Her snakker jeg da altså om helt nye sykler hvis det er ønskelig.

Personlig ville jeg nok godt for noe brukt. Altså en sykkel man har råd til å velte med. En eldre sykkel i teknisk god stand som kanskje har litt prutningsmonn angående visuelle skader etc.

Er du en fersk motorsyklist, så ville jeg nok kanskje også frisket opp kjørekunnskapene mine litt før jeg gjøv løs på en tur midtvinters retning Stavanger. jeg tror det er langt kaldere enn du ser for deg. Men det kan jo være at du er langt mer "robust" enn meg i så måte :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: RE: Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av jongsanim »

Kjøpte denne i går og ble overrasket over at den kun har ett varmepunkt(?) Midt på ryggen. Trodde den skulle ha felter/tråder langs kroppen. Kan jo hende at oppvarming av ryggraden er effektivt, ikke vet jeg.

Brukte den på vei hjem i går men da var det vel et par pluss og kun 22km så ikke helt sammenlignbart med langtur.

Har til nå brukt en honda msx'125, Triumph tiger 800 og nå en Suzuki drz400 til pendling 22km hver vei hele året, og skulle jeg ha valgt en av disse på lengre tur som du beskriver hadde jeg valgt Triumphen. Drz400 er perfekt for min pendling, men tyngden, motorkraften og komforten til tigeren passer bedre for lengre turer.

Kroppen og bena syntes jeg er greie å holde varmen i med lag av ull, selv ved -20°, men føtter og spesielt hender blir lett kalde. Kombinasjonen muffer og varmeholker er den beste løsningen jeg har hatt, da brukte jeg tynne sommerhansker til -5° uten problem.

Som sagt er ikke distansene sammenlignbare, men likevel ;)

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av TGR »

Hva angår valg av sykkel.....

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe en ny mc. Grunnen til det er at salt fra veien smyger seg inn i hver eneste lille sprekk og glipe absolutt over alt hvor noe som hels kan trenge inn. Og saltet formelig "eter" alu, lakk og stål og alt som er. Resultatet er at en ny sykkel fort vil se ut som om den er 10 år gammel etter bare 1 vinter, nesten uansett hvor flink du er i dine forsøk på å forhindre korrosjon.

Jeg fikk anbefalt et stoff, tror det var fra Scottoiler, som er utviklet til formålet, altså konservere og forhindre at driten trenger inn over alt. Jeg brukte den, og holdt det verste unna. Den er også relativt enkel å vaske vekk, selv fra en motor som har vært glovarm. Den må påføres jevnlig, men dette er forklart i brukar-rettleiinga.

Uansett, jeg ville ha kjøpt en brukt sykkel, som ikke gir deg betydelige avskrivinger, og som vil forverres ut over normalt på en ny sykkel.

Bjerknez har også et godt poeng over her. Skaff deg en sykkel som er relativt lett i vekt, lettkjørt, og ikke for høy. Sjøl ville jeg tenkt i retning eldre BMW 650, Transalp eller lignende, til dette formålet.

Happy hunting ;)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av AJ »

Litt på siden, men likevel...
Kom i kontakt med en langveisfarende italiener på Primustreffet idag. Hadde kjørt fra Torino...
Man lar seg fort imponere av mindre :crazy: .

Bilder av ham og fra treffet forøvrig kommer i annen tråd senere i ettermiddag.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av kjellv »

TGR skrev:
Uansett, jeg ville ha kjøpt en brukt sykkel, som ikke gir deg betydelige avskrivinger, og som vil forverres ut over normalt på en ny sykkel.

Bjerknez har også et godt poeng over her. Skaff deg en sykkel som er relativt lett i vekt, lettkjørt, og ikke for høy. Sjøl ville jeg tenkt i retning eldre BMW 650, Transalp eller lignende, til dette formålet.

Happy hunting ;)
Tracer700 ville nok fungert bra, men i Yamahaverden vil jeg kanskje heller anbefalt en XT660x, eller kanskje heller en XT660R som vintersykkel. R har større framhjul og smalere bakjul, og dette kan være en stor fordel på vinterføre. Den har også knastedekk, disse kan du sette inn skrupigger i.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Langbein »

Angående kulden kan det godt hende jeg er godtroende, men jeg tenker i utgangspunktet at det lar seg gjøre med gode klær og vindbeskyttelse på sykkelen. Noen reiser tross alt på snøskuterturer i mange minusgrader. Riktig nok kanskje ikke i 6 timer og i lavere hastigheter.

Tracer 700 ser ut til å være en kjekk sykkel. Ikke for stor og tung, men gode muligheter til å ha med bagasje. Jeg tenker at jeg eventuelt vil ha en sykkel som ikke er helt ny med tanke på verditap osv. Spesielt etter kjøring på saltede veier.

XT660x og R er sykler jeg liker godt, men syns ofte de virker noe overpriset med tanke på kjørelengde, alder. Ikke har de abs heller, noe jeg egentlig tenker et et must. Samtidig er jo dette skuddsikre sykler som sikkert kan tåle en tur i bakken uten at det blir alt for dyrt. Jeg likte forøvrig sittestillinger og det brede styret til XT660Z veldig godt da jeg prøvekjørte den. Denne er det jo mulig å få tak i til en grei pris med abs, men savnet litt mer motorkraft.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av jongsanim »

Når det gjelder salt har jeg sporadisk brukt acf-50, som visstnok er utviklet for maritimt bruk (hangarskip?).

Er også blitt fortalt at det saltes likt eller mer i Storbritannia, og mange steder der kjører de hele året, og noen av dem sverger til nettopp acf-50

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av supersic »


Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av TGR »

supersic skrev:[video]https://www.youtube.com/watch?v=cwYeC2Lwzz0[/video]
Virker jo svært overbevisende dette da :) :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Bjerknez »

I utgangspunktet ja. Men slike videoer er veldig enkle og jukse med så jeg ville tatt det med en klype salt. Men at det funker gjør det sikkert :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev:I utgangspunktet ja. Men slike videoer er veldig enkle og jukse med så jeg ville tatt det med en klype salt. Men at det funker gjør det sikkert :)
Joda. Men jeg leste litt om det her, i tillegg.... http://allyearbiker.co.uk/featured/test-feature-2/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av jongsanim »

Bestilte en boks med xcf i går (på grunn av denne tråden), men får vel ikke testet det skikkelig før neste sesong.

Skal ta en skikkelig overgang av sykkelen i år etter en vintersesong med sporadisk acf-50 bruk ;)

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av AJ »

jongsanim skrev:Bestilte en boks med xcf i går (på grunn av denne tråden), men får vel ikke testet det skikkelig før neste sesong.

Skal ta en skikkelig overgang av sykkelen i år etter en vintersesong med sporadisk acf-50 bruk ;)
Denne rust blockeren har jeg også lyst til å prøve.
Hvor bestilte du den fra?
Norsk selger/forhandler?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: RE: Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av jongsanim »

AJ skrev:
jongsanim skrev:Bestilte en boks med xcf i går (på grunn av denne tråden), men får vel ikke testet det skikkelig før neste sesong.

Skal ta en skikkelig overgang av sykkelen i år etter en vintersesong med sporadisk acf-50 bruk ;)
Denne rust blockeren har jeg også lyst til å prøve.
Hvor bestilte du den fra?
Norsk selger/forhandler?
Googlet bare og fant en på ebay. Mad4bikes tror jeg han het.. Ble ca 200-250 kr for en sprayboks.


Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7153
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av dypen »

Vedr bruk av ACF-50 og XCP Rust Blocker som dere bestilte, var produktet bra ?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av FredrikE24 »

ACF50 funker veldig bra.

Jeg har kjørt to vintre med full guffe av ACF50 og den siste uten noe.
For å si det sånn, så ser man at man har kjørt uten siste året.. Den gikk fra å se relativt grei ut, til å se helt jævlig ut..

Er snart tid for å preppe Jawaen for nok en vinter. Siste som kommer på er et tjukt lag med ACF50 over det hele! Da mener jeg over det hele!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av rolf-arne »

Langbein skrev: 25 feb 2017, 16:58 Angående kulden kan det godt hende jeg er godtroende, men jeg tenker i utgangspunktet at det lar seg gjøre med gode klær og vindbeskyttelse på sykkelen. Noen reiser tross alt på snøskuterturer i mange minusgrader. Riktig nok kanskje ikke i 6 timer og i lavere hastigheter.
Tror du må oppgradere dine erfaringer med snescooter--- 2-6 timer er normalt - opptil 25 gr minus er normalt - fart fra 80-140 er normalt...
Vi har støvler som er dobbelt så tunge som ikke gir den samme beskyttelsen som MC-støvler - vi har heldress med god isolasjon og gjerne fullt vinter utstyr under det igjen. På snescooter..

Men til MC- i 2-4 grader i et helvettes regnvær, september, kjørt 70 mil - med scooterbukse og jakke på utsiden av MC-klær det jeg bruker på sommeren , var varmt og godt - men uutholdelig straks man stoppa--- så mine tanker for vinter kjøring er å ha flere lag som lett kan taes av -- støvler 2 nr for store 2 par lesta i disse (såle av avispapir, tar opp fukt) :twothumbs:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar