Vanskelig for å velge

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
andreschj
Innlegg: 19
Registrert: 18 feb 2017, 11:09
Motorsykkelen din: Kawasaki Z800 2015

Vanskelig for å velge

Legg inn av andreschj »

God dag.

Om et år ca. skal jeg gå opp en klasse fra A2 til A. Jeg har allerede begynt å se meg rundt etter motorsykkel.
Jeg har sett på noen forskjellige, så lurer jeg på hva det beste kjøpet ville være. Alle jeg har sett på har km.stand under 30.000 km, noe jeg ser positivt på da jeg fort kjører på 20.000 km på en sesong.

Syklene jeg har sett på:

* Kawasaki Ninja ZX6R 2010
* Suzuki GSXR-600 2008
*Kawasaki Ninja ZX6R 2004 (636cc)
*Suzuki GSR 600 2006
*KTM Duke 690 eller SMC 690

Håper å få høre deres erfaringer med syklene og hvilken dere mener er best. Tenker både på holdbarhet, kjøreegenskaper og utseende. :D

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Stian87 »

Utseende: Ducati :prf

Men fra alvor til spøk. KTM synes jeg er kul :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Dansekris »

Hvor gammel er du og hvilken bonus har du opptjent deg?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser TS har nevnt Duke 690 i første post og det er jo en sykkel som skiller seg ut ganske vesentlig fra de andre han nevner og det sier meg at han kanskje er litt åpen for forslag utover de han har listet opp.

Jeg ville sett nærmere på Yamaha MT09. En meget spenstig motor som tar de plastrakettene som er nevnt i de fleste "lyskryssdueller". Kreftene sitter der man faktisk har bruk for dem og det blir morsommere å kjøre.

Jeg har kun kjørt en R-sykkel og det var en Yamaha R6. Jeg kan rett og slett ikke fatte at R-sykler i den klassen er noe å stå etter. Helt umulig å ha det gøy på disse syklene i lovlige hastigheter.

Men det er nå min mening... det er jo DU som skal ha sykkelen :)

andreschj
Innlegg: 19
Registrert: 18 feb 2017, 11:09
Motorsykkelen din: Kawasaki Z800 2015

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av andreschj »

Dansekris skrev:Hvor gammel er du og hvilken bonus har du opptjent deg?
Litt usikker, siden jeg har ikke forsikret mye på meg selv, så dyr forsikring blir det uansett.
Jeg er 19 år, og vil fylle 20 år rett før jeg får A.

andreschj
Innlegg: 19
Registrert: 18 feb 2017, 11:09
Motorsykkelen din: Kawasaki Z800 2015

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av andreschj »

Bjerknez skrev:Jeg ser TS har nevnt Duke 690 i første post og det er jo en sykkel som skiller seg ut ganske vesentlig fra de andre han nevner og det sier meg at han kanskje er litt åpen for forslag utover de han har listet opp.

Jeg ville sett nærmere på Yamaha MT09. En meget spenstig motor som tar de plastrakettene som er nevnt i de fleste "lyskryssdueller". Kreftene sitter der man faktisk har bruk for dem og det blir morsommere å kjøre.

Jeg har kun kjørt en R-sykkel og det var en Yamaha R6. Jeg kan rett og slett ikke fatte at R-sykler i den klassen er noe å stå etter. Helt umulig å ha det gøy på disse syklene i lovlige hastigheter.

Men det er nå min mening... det er jo DU som skal ha sykkelen :)
Er litt R-typen, men jeg er åpen for andre ting også. Helt sikker på at jeg kunne trives på større touring i tillegg.
Kunne tenke meg å ha et par sykler etterhvert når jeg blir litt eldre og har litt bedre økonomi.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av JK95 »

Har hatt 09 GSXR 600, de er uten tvil mest komfortabel blandt 600cc RR! Kjør på med SW Motech Blaze Panniers sidevesker og kos deg, knallsykkel på langtur så lenge passasjeren blir igjen hjemme. Alternativt har du Honda VFR 800 fra 02 og nyere. De ser bra ut, har bedre bunndrag enn 600cc RR, men noe mindre på topp, og er langt mer oppreiste å sitte på :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Bjerknez »

andreschj skrev:
Dansekris skrev:Hvor gammel er du og hvilken bonus har du opptjent deg?
Litt usikker, siden jeg har ikke forsikret mye på meg selv, så dyr forsikring blir det uansett.
Jeg er 19 år, og vil fylle 20 år rett før jeg får A.
Jeg tror det er STOR forskjell på forsikring fra en R-sykkel til en sykkel som feks. Duke 690 og MT09 etc. Spesielt siden du er 20 år gammel. Her vil du nok spare mye på og velge bort R-modellene.

Koster vel fort 20-lapper eller mer og forsikre en ren R-sykkel i din alder uten bonus. Er ikke engang sikkert forsikringsselskapene har spesielt lyst til å ha deg som kunde heller.

En MT09 er minst like farlig som en R-sykkel (om ikke farligere faktisk) for en fersking. Bunndraget er bedre og det er fort gjort og (for å si det på svensk) gå omkull :knegg

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Zettexx »

Aksepterer at andre er mye flinkere enn meg....

men hadde jeg fått en R-sykkel når jeg var 20.....ville jeg ikke blitt 21....og det vet forsikringsselskapene veldig godt.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av JK95 »

Vil bare nevne at jeg klarte å gå fra 20 til 21 på R-sykkel^^

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Bjerknez »

Zettexx skrev:Aksepterer at andre er mye flinkere enn meg....

men hadde jeg fått en R-sykkel når jeg var 20.....ville jeg ikke blitt 21....og det vet forsikringsselskapene veldig godt.
Egentlig så tror jeg noen ganger at forsikringsselskapene er med på og gjøre disse syklene skumlere enn dem faktisk er. Sannheten er at en ren R-sykkel er langt "snillere" å kjøre i bytrafikk og på vanlige norske veier enn de fleste andre sykler. Kreftene er jo mer eller mindre fraværende på lavere turtall og man blir nok ikke så overrasket over noe voldsomt bunndrag etc.

Faktisk så er det vel nesten ikke mulig å dra en 600cc R-sykkel opp på bakhjulet med kun gasspådrag heller? Det gjør man feks. lett med en MT09.

Jeg tror at R-syklene blir mer spennende for unge mennesker fordi de blir litt "svartelistet" og siden alle unge har en formening om at R-sykkel "is the shit" så blir det da til at dem kjøper disse, koste hva det koste vil.

Så etter kjøp blir dem muligens litt skuffet og lurer på hvor i alle dager alle disse skumle kreftene er og bestemmer seg for å dra den til rødgrensen. Det er DA jeg tror det går galt.

Men så klart det er av en eller annen grunn populære sykler for tyver også, så dette kan jo også være en grunn til at takstene er høye.

En MT09 eller en hvilket som helst Streetfighter er garantert billigere enn en ren R-sykkel, men jeg tør vedde på at en streetfighter er minst like farlig som en R-sykkel, om ikke farligere.

EDIT:
Jeg snakker her om R-sykler i 600cc klassen. 1000ccm er HELT noe annet.
Sist redigert av Bjerknez den 28 feb 2017, 15:00, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Bjerknez »

JK95 skrev:Vil bare nevne at jeg klarte å gå fra 20 til 21 på R-sykkel^^
Gratulerer :knegg

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev:
andreschj skrev:
Dansekris skrev:Hvor gammel er du og hvilken bonus har du opptjent deg?
Litt usikker, siden jeg har ikke forsikret mye på meg selv, så dyr forsikring blir det uansett.
Jeg er 19 år, og vil fylle 20 år rett før jeg får A.
Jeg tror det er STOR forskjell på forsikring fra en R-sykkel til en sykkel som feks. Duke 690 og MT09 etc. Spesielt siden du er 20 år gammel. Her vil du nok spare mye på og velge bort R-modellene.

Koster vel fort 20-lapper eller mer og forsikre en ren R-sykkel i din alder uten bonus. Er ikke engang sikkert forsikringsselskapene har spesielt lyst til å ha deg som kunde heller.

En MT09 er minst like farlig som en R-sykkel (om ikke farligere faktisk) for en fersking. Bunndraget er bedre og det er fort gjort og (for å si det på svensk) gå omkull :knegg
Med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, men jeg er 25år med 70% bonus, og jeg må betale minimum 20k for alle R-sykler.

Du har ikke vurdert en Suzuki GSR 750 da? Den er omtrent gratis å forsikre i forhold og ganske grom.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Bjerknez »

Eller en Husqvarrna Nuda. Du kan bare si at det er en slags gressklipper :)
Men kule sykkel da. Hvis dem selger den lenger?

Søk på royal jordanian på youtube. Han kjører en slik. Er mye lik Duke 690 i sykkeltype.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Vanskelig for å velge

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev:Eller en Husqvarrna Nuda. Du kan bare si at det er en slags gressklipper :)
Men kule sykkel da. Hvis dem selger den lenger?

Søk på royal jordanian på youtube. Han kjører en slik. Er mye lik Duke 690 i sykkeltype.
Jeg har hvert fall aldri sett en til salgs på Finn. Mener å huske at RJ måtte helt til Tyskland for å erstatte sin da den ble stjålet, og selv det var visst griseflaks.

Svar