Zettexx skrev:Aksepterer at andre er mye flinkere enn meg....
men hadde jeg fått en R-sykkel når jeg var 20.....ville jeg ikke blitt 21....og det vet forsikringsselskapene veldig godt.
Egentlig så tror jeg noen ganger at forsikringsselskapene er med på og gjøre disse syklene skumlere enn dem faktisk er. Sannheten er at en ren R-sykkel er langt "snillere" å kjøre i bytrafikk og på vanlige norske veier enn de fleste andre sykler. Kreftene er jo mer eller mindre fraværende på lavere turtall og man blir nok ikke så overrasket over noe voldsomt bunndrag etc.
Faktisk så er det vel nesten ikke mulig å dra en 600cc R-sykkel opp på bakhjulet med kun gasspådrag heller? Det gjør man feks. lett med en MT09.
Jeg tror at R-syklene blir mer spennende for unge mennesker fordi de blir litt "svartelistet" og siden alle unge har en formening om at R-sykkel "is the shit" så blir det da til at dem kjøper disse, koste hva det koste vil.
Så etter kjøp blir dem muligens litt skuffet og lurer på hvor i alle dager alle disse skumle kreftene er og bestemmer seg for å dra den til rødgrensen. Det er DA jeg tror det går galt.
Men så klart det er av en eller annen grunn populære sykler for tyver også, så dette kan jo også være en grunn til at takstene er høye.
En MT09 eller en hvilket som helst Streetfighter er garantert billigere enn en ren R-sykkel, men jeg tør vedde på at en streetfighter er minst like farlig som en R-sykkel, om ikke farligere.
EDIT:
Jeg snakker her om R-sykler i 600cc klassen. 1000ccm er HELT noe annet.