Godt spørsmål...Fosser skrev: Her jeg grunn til bekymring eller ikke

Må si jeg ikke liker tanken på ytterligere "utvanning" av bensinen

Det blir lengre og lengre mellom stasjonene som tilbyre 98 oktan også. Dessuten er jo denne bensinen dyrere...
Godt spørsmål...Fosser skrev: Her jeg grunn til bekymring eller ikke
Det har blitt hevdet at det skal tilbys etanolfritt drivstoff i tillegg, så vi får håpe at det følges opp og blir en realitet.ZZR-Erling skrev: 09 mar 2017, 11:00 Det vil jo uansett, ettersom jeg har forstått, bli solgt vanlig bensin også.
Fra https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etano ... indre.html :Zettexx skrev: 09 mar 2017, 12:04 Det er ikke lagt opp til "sikring" fra regjeringens side. De vil ikke kreve at stasjoner skal selge både med og uten 10%.
Fra https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etano ... indre.html :Zettexx skrev: 09 mar 2017, 12:04 Det er ikke lagt opp til "sikring" fra regjeringens side. De vil ikke kreve at stasjoner skal selge både med og uten 10%.
Om det bestemmes at E0 skal være tilgjengelig må polikere benytte verktøy som sørger for at det følges opp. Da skal en rimelig god tilgjengelighet til E0 sikres i store deler av landet. Færre bensinstasjoner enn i dag vil tilby etanolfritt drivstoff, i framtida, men tilgangenZettexx skrev: 09 mar 2017, 14:01 Det er opp til stasjonene. Fordi den nye bransjestandarden er E10 og ikke E5 som idag. Det vil fortsatt være mulig å kjøre på 98 eller e5, men de pålegger ikke stasjonene å selge det.
"- Vi har vedtatt en bransjestandard på E10. Det betyr ikke at andre drivstofftyper vil være forbudt. Det vil fortsatt være mulig å kjøre for eksempel 98 oktan eller E5. Vi har satt et omsetningskrav, og det er viktig at andelen biodrivstoff blir høyt nok, men det vil være opp til bransjen hva de ønsker å tilby på den enkelte stasjon, sier Ola Elvestuen til Dagbladet og legger til:......"
Nå har vi jo sett hva FrP sier før valget og hva de i praksis gjør etter valget. Så, press fra AMCAR sammen med FrP kan være bortkastet tid.
Det blir en kamp om regnemetoden, først og fremst. De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken, slik at en får en to delt oppramsing ( dette er ut fra de jeg har snakket med, og jeg har ikke så mange grønne venner.....kan derfor være en misoppfatning).
I miljødebatten har det dukket opp nye ord og betydninger. Nå er det ikke så mye snakk om total forurensing, etter at tall for hvor lite privatbilparken faktisk forurenser sammenlignet med annen transport. Nå snakkes det om "Lokal forurensning", har også hørt sentralisert, og stedbunden osv. mye rart..... Samtidig vil de ikke høre på at det er nesten bare i Norge at strømmen til miljøtiltak kommer fra miljøvennlig produksjon. Produksjon av biodrivstoff vil flytte det mest forurensende til andre steder, og da er vi fornøyd.....helt uten å ta hensyn til den lokale forurensningen som andre må takle....ved å flytte det til andre steder osv..
Hydrogen er kjent som det vanligste grunnstoffet i universet. Det tror jeg ikke noe på at MDG ønsker å avskaffe med det første.Zettexx skrev: 09 mar 2017, 14:01 "
Det blir en kamp om regnemetoden, først og fremst. De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken, slik at ....
Tja, nå kan man begynne å lure (igjen). I en artikkel i dagens Aftenposten, som jeg nettopp har kjøpt, står det bla: "Regjeringen ønsker ikke å redde bilistene som eier eldre biler. De vil ikke pålegge landets bensinstasjoner å selge bensin som de eldre bilene kan bruke. Det kalles sikringskvalitet, og dreier seg om etanolfri bensin og med innblanding under fem prosent etanol."gsx750_80 skrev: 09 mar 2017, 12:46Fra https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etano ... indre.html :Zettexx skrev: 09 mar 2017, 12:04 Det er ikke lagt opp til "sikring" fra regjeringens side. De vil ikke kreve at stasjoner skal selge både med og uten 10%.
"AMCAR har sammen med FrP’s bilgruppe jobbet for å få en lovpålagt sikringskvalitet på drivstoff, altså et drivstoff som inneholder null innblanding av etanol (E0). Stortinget har bedt om at regjeringen vurderer muligheten for å innføre E10 (10 % etanol) som ny bensinstandard. Men samtidig skrives det i Energimeldingen, som er godkjent av stortinget og som går inn som en del av det nye statsbudsjettet, at «i denne forbindelse er det viktig at kravet om sikringskvalitet på bensin ivaretas».
Et møte mellom AMCAR og FrP’s bilgruppe nå i desember endte med enighet om at det må utarbeides en bestemmelse som sikrer at det blir «tilgang på sikringskvalitet E0 på stasjonsnettet i Norge».
I dag får AMCAR opplyst at både Bunker Oil, Esso, Shell, MAX bensin og Yx fører 98 oktan uten etanolinnhold – det er denne kvaliteten AMCAR nå ønsker skal sikres å være tilgjengelig på alle stasjoner i fremtiden. Og så er det viktig at kjøretøyhobbymiljøet fyller denne kvaliteten for å unngå problemer med kjøretøyene sine i fremtiden!"
Det siste jeg har lest om tilgang til etanolfri bensin er det over.
Mener du at det ikke vil være tilgang til etanolfritt drivstoff på litt sikt?
Vær grei å lese, men kan hende jeg forklarte dårlig, for all del.#De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken# de vil ikke fjerne bilene men de skal ikke regnes inn i "bio gruppen" sammen med bensin/diesel.gsx750_80 skrev: 09 mar 2017, 14:19Hydrogen er kjent som det vanligste grunnstoffet i universet. Det tror jeg ikke noe på at MDG ønsker å avskaffe med det første.Zettexx skrev: 09 mar 2017, 14:01 "
Det blir en kamp om regnemetoden, først og fremst. De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken, slik at ....
At MDG vil fjerne el-biler er også nytt for meg. Se feks:
http://bergen.mdg.no/nyhet/flere-elbiler-takk/
http://www.dn.no/nyheter/2016/11/17/053 ... nset-elbil
Her tar tvert i mot MDG til orde for elbiler.
Falske nyheter - er det det du prøver på å spre?![]()