Gran Canaria på leid sykkel

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av FJZZR »

Hei igjen!
Har vært en "førjulstur" på GranCanaria, og leide sykkel der en dag for å "se meg om", og det resulterte i en tur jeg seint vil glemme!

Leie sykkel:
For å få leie sykkel på GC, må du ha hatt "lappen" i 10 år!
Jeg leide en Yamaha XT660 en dag, eller rettere sagt, det var den sykkelen jeg fikk tak i uten å reise for langt.
Grei sykkel, hvis en ikke skal ha med passasjer.

Det lønner deg å ta med støvler og ei bukse, for resten (hjelm, jakke og hansker) er greit å leie.
D.v.s. Har du plass, så ta med hjelmen din, for det er ikke godt å vite hva leiehjelmene har vært utsatt for.

Turen:
Jeg plukket sykkelen opp i Puerto Rico på morgenen, og la i vei vestover forbi Puerto Mogan (hvor vi bor) og videre opp i fjellet og mot ST.Nikelaus på vestsiden av øya.
Det er uvant å kjøre XT, så jeg tar det veldig pent i begynnelsen.
I ST.Nikelaus tar jeg GC-210 innover/oppover på øya.
Dette er en smal og svingete vei som snirkler seg oppover i fjellet. Dekket er "grov" asfalt, men veien er smalere enn smalest. Den smaleste asfaltvei jeg har sett, iallfall. Hadde desverre ikke annet enn en mobiltelefon å ta bilder med, men håper likevel resultet blir brukbart.

Bilde
XT'n på kanten av stupet

Nå følger en orgie av herlige svinger gjennom pittoreske landsbyer og høye fjelltopper.
Den høyeste er på 1910 m.o.h

Bilde
Her ble jeg nesten svimmel av utsikten. Jeg kan ikke forestille meg at jeg i løpet av de neste to timene kommer helt opp på begge toppene (tennene) i horisonten!


Bilde
Veien går nesten til toppen av Roque Nublo (minste av tennene fra forrige bilde)

Nå glemmer jeg tid og sted og bare nyter turen. Kjører rundt mellom vulkanske fjell hele dagen. Sykler var det lite av. Møtte en Honda Transalp fra Fuerto Ventura. Gran Canaria har veldig mye mer enn strender å by på. En tur i fjellet kan anbefales!!!

En dag på sykkel ble i snaueste laget. Det ble mye å fordøye på en dag, og jeg skulle kjørt vest kysten også, men det får bli en annen gang!

Leie av Yamaha XT660 kostet meg 75 Euro inkludert hjelm, jakke og hansker.
BEnsin kostet nesten ingenting (0.8 Euro/liter) og det gikk med en drøy halvliter pr mil i fjellet.

Det finnes andre sykler også, men de som har med passasjer "får" de syklene som egner seg for dette.
En BMW R1200GS (les: ørkendyr) kostet 160 Euro i døgnet! Dessuten er det jo "farlig" å låne en sånn! (Ref: Ragnhild)

Vil til slutt nevne litt om sikkerhet:
Husk at du (sannsynligvis) har en ukjent sykkel. Jeg tok det veldig pent i begynnelsen, og herja litt på en parkeringsplass i nærheten for å bli litt kjent med "reskapen" før det bar i vei.
Her på berget stenges Hanekleiv tunnelen bare vi ser en liten stein i kjørebanen inne i tunnelen. Her nede raser det litt rett som det er, og jeg ble fortalt at tunneler er noe du kjører fortest mulig gjennom!!
Etter regnvær (forekommer der også) blir det foræderisk glatt. Regn øker også ras faren dramatisk, og det frarådes å kjøre mc i fjellet dagen etter et skikkelig regnskyll.
Spanjolenes påståtte aggressive adferd i trafikken så jeg gledelig nok ingenting til.

Alt i alt ble dette en tur som frister til gjentakelse!! ANBEFALES PÅ DET VARMESTE

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38168
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av AJ »

Du verden! Det der er jo helt antastisk ut, spør du meg :oh

Fine bilder også :=D>
Har kjørt bil i Spania for noen år siden og var da en tur oppom Guadalest og ble overrasket over den flotte vegstandarden oppe i disse fjellområdene. Frister veldig å dra tilbake dit og kjøre MC... :knegg
Var nok en god del frodigere der enn på Kanariøyene (har aldri vært der, forresten...), men når det gjelder vegstandarden og utsikt og slike ting tror jeg mye er likt.

Om jeg fikk lyst til å stikke nedover en tur og leie med en XT? Gjett om jeg fikk :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av gbruaset »

Det såg dritdigg ut. av og til luerer jeg på hvorfor man velger å bo i et land, det er kaldt i halve året. Men nå er vi snart midtveis i vintersesongen.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av FJZZR »

Har en liten følelse av at du ble født i det landet du nå lever.

Greit at det ser dritdigg ut, men det er endel arbeidsløshet og andre mindre sjarmerende sider med å bo der, så jeg tror jeg blir boende her :)
En anne ting er at du kjører fint rundt øya på 3 timer!, og DA har du strengt tatt ikke bruk for alu- kofferter fra Touratech heller :lol

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av gbruaset »

:D Du sier noe. Det fine med årstider, er at man setter mer pris på forskjellene, samt å ha noe å glede seg til. Og nei, jeg kunne ikke tenkt meg å bo i noen varmt land, og dermed si fra seg alle de sosiale velfersgodene vi har i Norge. Hele utsagnet baserte seg nok på abstinenser etter å kjøre sykkel, 15 minus grader ute, forkjølelse, og tanken på at det er 4. januar ute...Men heller kulde, enn fattigdom og sosial utrygghet.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av gbruaset »

FJZZR skrev:Har en liten følelse av at du ble født i det landet du nå lever.

Greit at det ser dritdigg ut, men det er endel arbeidsløshet og andre mindre sjarmerende sider med å bo der, så jeg tror jeg blir boende her :)
En anne ting er at du kjører fint rundt øya på 3 timer!, og DA har du strengt tatt ikke bruk for alu- kofferter fra Touratech heller :lol
speaking of touratech...

jeg har forresten funnet et par billige zega vesker på ebay! Hva skulle vi gjort uten...det varmer - selv i Norge :-J

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av gsx750_80 »

FJZZR skrev:Hei igjen!
Har vært en "førjulstur" på GranCanaria, og leide sykkel der en dag for å "se meg om", og det resulterte i en tur jeg seint vil glemme!

Leie sykkel:
For å få leie sykkel på GC, må du ha hatt "lappen" i 10 år!
Jeg leide en Yamaha XT660 en dag, eller rettere sagt, det var den sykkelen jeg fikk tak i uten å reise for langt.
Grei sykkel, hvis en ikke skal ha med passasjer. ...
ANBEFALES PÅ DET VARMESTE
Det ble en jule- og nyttårstur her i gården, med leie av sykkel i Puerto Rico, nærmere bestemt hos http://www.motorent.eu/" onclick="window.open(this.href);return false; .
De ga et profesjonelt inntrykk, og god service.
Jeg leide en Suzuki Marauder 250, og tok en dagstur med min snart 15 år gamle sønn.
250'en hadde godt bunndrag i forhold til motorvolumet, og var kraftig nok til vår bruk.
Vi kjørte fra Puerto Rico til Mas Palomas, og nordover opp i fjellene langs GC-60,
forbi Roque Nueblo, inntil vi tok GC-605 i retning Mogan, og senere Puerto Mogan.
Deretter tilbake til Puerto Rico. Det ble svært mange svinger i løpet av dagen, med lav
gjennomsnittshastighet, så 250'en var kraftig nok.
Muligens synes ikke alle det, siden vi stadig støtte på grupper på 6-7, og noen ganger flere,
personer som var ute og trente nødakselerasjon (?!) på R-sykler.
Leie av Suzukien kostet oppunder 400 NOk for en dag, om jeg ikke husker mye feil.
Vegene er svært fascinerende, og det er til tider stupbratt. Avkommet har tatt en video-
snutt og lastet opp på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=n9hxluW4 ... re=mh_lolz" onclick="window.open(this.href);return false; .
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av PAULUS »

Dette var interessant.
1) Var det mange utleiere å velge mellom, eller var det kun denne ene? Ofte har de bare 125-kubikkere.
2) Vil du anbefale cross-sykkel, eller går det greit med vanlige gatesykkel (som gir større valgmuligheter)
3) Er Cran Canaria den beste øya, eller er det like bra på alle kanariøyene?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av Dexter »

Jeg kom hjem fra Gran Canaria på fredag som var. Jeg leide riktignok bare bil den uka vi var der. Trafikken trenger ingen å være redd. Det går rolig og greit så kjørekulturen er faktisk fullt overkommelig. Siden jeg er over middels interessert i MC registrerte jeg det jeg kunne av 2-hjulinger. Du vil finne at det er mange mange mange som leier ut sykler. Det er flere bare i Puerto Rico... Så har du jo alle de andre stedene derifra og inn til Las Palmas så utvalget burde bli tilstrekkelig :knegg Nei bare tut å kjør! :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Gran Canaria på leid sykkel

Legg inn av gsx750_80 »

PAULUS skrev:Dette var interessant.
1) Var det mange utleiere å velge mellom, eller var det kun denne ene? Ofte har de bare 125-kubikkere
2) Vil du anbefale cross-sykkel, eller går det greit med vanlige gatesykkel (som gir større valgmuligheter)
3) Er Cran Canaria den beste øya, eller er det like bra på alle kanariøyene?
Jeg la ikke merke til andre i Puerto Rico, men for alt jeg vet kan det være flere firma. Tviler på at det er mange
flere, siden sentrum er ganske kompakt, og at jeg antakelig ville lagt merke til det. Det var tohjulinger i ulike
størrelser, fra 50 cc og opptil 1200, tilgjengelig fra http://www.motorent.eu/" onclick="window.open(this.href);return false; , i Puerto Rico.
(I Mogan, der jeg bodde en uke, registrerte jeg ingen firma som tilbød utleie av MC, men utelukker ikke at de fantes.)

Jeg leide en Suzuki 250 Marauder, og fikk beskjed om at det kun var anledning til å kjøre på asfalterte veger.
Det var muligens en klausul i leieforholdet, og ikke bare et sterkt ønske fra utleier. Det er mulig det vil gjelde
cross-sykler også, og i så fall ser jeg ingen spesiell nytte i slike, med mindre man har en forkjærlighet for
den type sykler. De interessante stedene hadde til dels veldig svingete veger, noe som gjorde at gjennomsnittlig
hastighet var lav. Vi var to på sykkelen, og Suzuki 250'en var kraftig nok, og kostet i underkant av 400 NOK
for en dag, inkl leie av hjelmer.

Om Gran Canaria er best kommer vel an på den enkeltes preferanser, men er muligens den største av øyene,
og tilbyr mange veger å velge i. Vi registrerte en god del grupper med sporttsykler som raste av gårde.
(Det er også mulig å leie Ferrari og Lamborghini med instruktør for ca 2500.- , for et par timer, i Puerto Rico.)
Vær obs på at dette firmaet tar et depositum på noen tusen, og det tok noen dager før det var tilbakeført til
konto. Dermed kan det være nyttig å være klar over dersom man ikke har altfor mange tusen tilgjengelig.

Uansett: Kjempefine veger, flott å kjøre. Utleiefirmaet ga også gode råd mhp kjøreruter, og gjorde bla oppmerksom
på at restaurantprisene noen steder var temmelig stive oppe i fjellene. Begrunnelsen var at de ikke satset særlig på
gjensalg..
Lykke til, om du tar turen!
mvh

-gsx750_80

Svar