Har vært en "førjulstur" på GranCanaria, og leide sykkel der en dag for å "se meg om", og det resulterte i en tur jeg seint vil glemme!
Leie sykkel:
For å få leie sykkel på GC, må du ha hatt "lappen" i 10 år!
Jeg leide en Yamaha XT660 en dag, eller rettere sagt, det var den sykkelen jeg fikk tak i uten å reise for langt.
Grei sykkel, hvis en ikke skal ha med passasjer.
Det lønner deg å ta med støvler og ei bukse, for resten (hjelm, jakke og hansker) er greit å leie.
D.v.s. Har du plass, så ta med hjelmen din, for det er ikke godt å vite hva leiehjelmene har vært utsatt for.
Turen:
Jeg plukket sykkelen opp i Puerto Rico på morgenen, og la i vei vestover forbi Puerto Mogan (hvor vi bor) og videre opp i fjellet og mot ST.Nikelaus på vestsiden av øya.
Det er uvant å kjøre XT, så jeg tar det veldig pent i begynnelsen.
I ST.Nikelaus tar jeg GC-210 innover/oppover på øya.
Dette er en smal og svingete vei som snirkler seg oppover i fjellet. Dekket er "grov" asfalt, men veien er smalere enn smalest. Den smaleste asfaltvei jeg har sett, iallfall. Hadde desverre ikke annet enn en mobiltelefon å ta bilder med, men håper likevel resultet blir brukbart.

XT'n på kanten av stupet
Nå følger en orgie av herlige svinger gjennom pittoreske landsbyer og høye fjelltopper.
Den høyeste er på 1910 m.o.h

Her ble jeg nesten svimmel av utsikten. Jeg kan ikke forestille meg at jeg i løpet av de neste to timene kommer helt opp på begge toppene (tennene) i horisonten!

Veien går nesten til toppen av Roque Nublo (minste av tennene fra forrige bilde)
Nå glemmer jeg tid og sted og bare nyter turen. Kjører rundt mellom vulkanske fjell hele dagen. Sykler var det lite av. Møtte en Honda Transalp fra Fuerto Ventura. Gran Canaria har veldig mye mer enn strender å by på. En tur i fjellet kan anbefales!!!
En dag på sykkel ble i snaueste laget. Det ble mye å fordøye på en dag, og jeg skulle kjørt vest kysten også, men det får bli en annen gang!
Leie av Yamaha XT660 kostet meg 75 Euro inkludert hjelm, jakke og hansker.
BEnsin kostet nesten ingenting (0.8 Euro/liter) og det gikk med en drøy halvliter pr mil i fjellet.
Det finnes andre sykler også, men de som har med passasjer "får" de syklene som egner seg for dette.
En BMW R1200GS (les: ørkendyr) kostet 160 Euro i døgnet! Dessuten er det jo "farlig" å låne en sånn! (Ref: Ragnhild)
Vil til slutt nevne litt om sikkerhet:
Husk at du (sannsynligvis) har en ukjent sykkel. Jeg tok det veldig pent i begynnelsen, og herja litt på en parkeringsplass i nærheten for å bli litt kjent med "reskapen" før det bar i vei.
Her på berget stenges Hanekleiv tunnelen bare vi ser en liten stein i kjørebanen inne i tunnelen. Her nede raser det litt rett som det er, og jeg ble fortalt at tunneler er noe du kjører fortest mulig gjennom!!
Etter regnvær (forekommer der også) blir det foræderisk glatt. Regn øker også ras faren dramatisk, og det frarådes å kjøre mc i fjellet dagen etter et skikkelig regnskyll.
Spanjolenes påståtte aggressive adferd i trafikken så jeg gledelig nok ingenting til.
Alt i alt ble dette en tur som frister til gjentakelse!! ANBEFALES PÅ DET VARMESTE