Honda CBR 1100XX erfaringer?
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Honda CBR 1100XX erfaringer?
Hei godtfolk! Det virker dessverre som om sykkelen min synger på siste verset... det vil nok i hvert fall sannsynligvis bli dyrt å få reparert den på et verksted så jeg vurderer å bare kjøpe en annen. Siden jeg liker sport/touring sykler fra 90-tallet og det er noe begrenset hvor mye penger jeg kan bruke på ny sykkel så vurderer jeg en CBR 1100XX Blackbird, 97-98 modell. Er det noen her som har noen erfaringer med disse syklene, vet hva som er vanlige problemer og hva man bør se etter hvis man skal kjøpe en? Setter pris på alle svar :)
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Jeg ville sikta på en 99, med injection, og servicehefte. Ellers, så er det jo en Honda. What could possibly go wrong :)
Noe sånt feks.... https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74801407
Noe sånt feks.... https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74801407
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
XX med servicehefte er vanligvis kostbart, hvis du kan finne en.
Se også på BMW K 1200 RS. Her kan du finne gide kjøp.
Se også på BMW K 1200 RS. Her kan du finne gide kjøp.
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Takk for tips :) Vet du hvordan det er med disse syklene og kilometerstand? Den du linka til har jo gått over 100.000 og jeg syns det høres mye ut. Jeg kan lite om Honda så det kan jo være jeg er helt på villspor.TGR skrev: 07 apr 2017, 23:10 Jeg ville sikta på en 99, med injection, og servicehefte. Ellers, så er det jo en Honda. What could possibly go wrong :)
Noe sånt feks.... https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74801407
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Den jeg linka til var bare en jag fant tilfeldig, til en vettug pris, med injection. Rekkefirerne til Honda er det lite trøbbel med, med unntak av kamkjedestrammere på enkelte CBR modeller. Har de fått service så er de stort sett trygge kjøp, og 100.000 km er null problem. Ring og ta en prat med ham om hva den har fått av servicer på verksted. Har han en grei historikk, så reis å se på den.Har den fått dårlig stell så ser du det :)
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Takk igjen for svar :) Er det en grunn til at du anbefaler de med injection? Er det mindre problemer med disse, eller er de bedre? Sorry for mange spørsmål, men jeg brant meg på forrige MC-kjøp og jeg vil helst ikke gjøre det igjen :)TGR skrev: 07 apr 2017, 23:44 Den jeg linka til var bare en jag fant tilfeldig, til en vettug pris, med injection. Rekkefirerne til Honda er det lite trøbbel med, med unntak av kamkjedestrammere på enkelte CBR modeller. Har de fått service så er de stort sett trygge kjøp, og 100.000 km er null problem. Ring og ta en prat med ham om hva den har fått av servicer på verksted. Har han en grei historikk, så reis å se på den.Har den fått dårlig stell så ser du det :)
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Hehe pene og gode de der, men jeg er en fan av japanske sykler :)Zettexx skrev: 07 apr 2017, 23:35 XX med servicehefte er vanligvis kostbart, hvis du kan finne en.
Se også på BMW K 1200 RS. Her kan du finne gide kjøp.
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Injection er betydelig mindre plundrete enn forgassere. Forgassere involverer synkronisering, dyser, nåler, flottører, flottør-kammere, muligheter for oppsamling av vann, forgasser-ising og en haug av andre små detaljer som kan skape problemer, som man i det store og hele slipper unna med injection. Ikke minst gjelder dette på sykler som begynner å dra på åra :)Daemi skrev: 08 apr 2017, 00:04 Takk igjen for svar :) Er det en grunn til at du anbefaler de med injection? Er det mindre problemer med disse, eller er de bedre? Sorry for mange spørsmål, men jeg brant meg på forrige MC-kjøp og jeg vil helst ikke gjøre det igjen :)
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Takk igjen, så det er ikke noe annet enn det "vanlige" som er med forgassere da. Fikk forsåvidt delvis liv i gamle sykkelen igjen i går så får se hvordan det går. Men da vet jeg i hvert fall litt om disse Hondaene hvis det blir en annen sykkelTGR skrev: 08 apr 2017, 09:02Injection er betydelig mindre plundrete enn forgassere. Forgassere involverer synkronisering, dyser, nåler, flottører, flottør-kammere, muligheter for oppsamling av vann, forgasser-ising og en haug av andre små detaljer som kan skape problemer, som man i det store og hele slipper unna med injection. Ikke minst gjelder dette på sykler som begynner å dra på åra :)Daemi skrev: 08 apr 2017, 00:04 Takk igjen for svar :) Er det en grunn til at du anbefaler de med injection? Er det mindre problemer med disse, eller er de bedre? Sorry for mange spørsmål, men jeg brant meg på forrige MC-kjøp og jeg vil helst ikke gjøre det igjen :)

Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Ja, jeg har som nevnt ingen spesiell kunnskap om disse modellene. Men generelt er store Hondaer gode og driftssikre sykler, som man sjelden klarer å ta livet av ved normalt bruk i Norge. Grunnen til at jeg foreslo å se etter en -99 eller nyere, er som sagt at da kom de med injection.Daemi skrev: 10 apr 2017, 10:25 Takk igjen, så det er ikke noe annet enn det "vanlige" som er med forgassere da. Fikk forsåvidt delvis liv i gamle sykkelen igjen i går så får se hvordan det går. Men da vet jeg i hvert fall litt om disse Hondaene hvis det blir en annen sykkel![]()
Forøvrig gjelder alt det som gjelder alle andre sykler. Se om den bærer preg av å ha vært tatt vare på, korrosjon, skader, bremseskiver og klosser, kjede og drev, lekkasjer på simmeringer på gaffelbeina, slark i innfesting av svingarm, slark eller treghet i styrekronelager, få status på servicer, evt om det har vært byttet kamkjedestrammer, og google gjerne på forhånd om det er noe spesielt man bør se etter på modellen. :)
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Jeg har googlet en del og har ikke klart å finne noen spesielle feil med disse syklene som går igjen så da blir det vel bare å sjekke alt det vanlige ja :)TGR skrev: 10 apr 2017, 10:54Ja, jeg har som nevnt ingen spesiell kunnskap om disse modellene. Men generelt er store Hondaer gode og driftssikre sykler, som man sjelden klarer å ta livet av ved normalt bruk i Norge. Grunnen til at jeg foreslo å se etter en -99 eller nyere, er som sagt at da kom de med injection.Daemi skrev: 10 apr 2017, 10:25 Takk igjen, så det er ikke noe annet enn det "vanlige" som er med forgassere da. Fikk forsåvidt delvis liv i gamle sykkelen igjen i går så får se hvordan det går. Men da vet jeg i hvert fall litt om disse Hondaene hvis det blir en annen sykkel![]()
Forøvrig gjelder alt det som gjelder alle andre sykler. Se om den bærer preg av å ha vært tatt vare på, korrosjon, skader, bremseskiver og klosser, kjede og drev, lekkasjer på simmeringer på gaffelbeina, slark i innfesting av svingarm, slark eller treghet i styrekronelager, få status på servicer, evt om det har vært byttet kamkjedestrammer, og google gjerne på forhånd om det er noe spesielt man bør se etter på modellen. :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
CBR1100XX Er jeg veldig svak for, en utrolig flott sykkel!
Sørg for innsprøytning, ellers er det vel kjøling på tidlige modeller samt lading på samtlige et "problem". Kjedestrammer/registerkjede er generelt en greie på motorsykler da drevet på veivsida er temmelig lite. Det sliter med med andre ord godt på kjedet.
Jeg sto mellom CBR1100XX og K1200RS til syvende og sist da jeg kjøpte sykkel ifjor, landet på en K1200RS da CBRen er noe mer fremoverlent og hadde kjededrift. Jeg var nok hakket mer fornuftig ifjor enn det jeg føler jeg trenger å være nå. På en annen side er jeg glad jeg slipper å vedlikeholde kjedet
Sørg for innsprøytning, ellers er det vel kjøling på tidlige modeller samt lading på samtlige et "problem". Kjedestrammer/registerkjede er generelt en greie på motorsykler da drevet på veivsida er temmelig lite. Det sliter med med andre ord godt på kjedet.
Jeg sto mellom CBR1100XX og K1200RS til syvende og sist da jeg kjøpte sykkel ifjor, landet på en K1200RS da CBRen er noe mer fremoverlent og hadde kjededrift. Jeg var nok hakket mer fornuftig ifjor enn det jeg føler jeg trenger å være nå. På en annen side er jeg glad jeg slipper å vedlikeholde kjedet

-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Hehe er da ikke feil å være fornuftig til tider :) Personlig så liker jeg fremoverlente sykler, og kjededrift er jeg så vant til at jeg ikke tenker stort over det til vanlig. Det med ladingen har jeg ikke hørt om. Vet du om det er et stort problem? Har fått høre at man kan få noen problemer med elektronikken hvis sykkelen blir kjørt mye i regnvær over lengre tid... Vet ikke om det kan være noe av det samme?FredrikE24 skrev: 10 apr 2017, 11:44 CBR1100XX Er jeg veldig svak for, en utrolig flott sykkel!
Sørg for innsprøytning, ellers er det vel kjøling på tidlige modeller samt lading på samtlige et "problem". Kjedestrammer/registerkjede er generelt en greie på motorsykler da drevet på veivsida er temmelig lite. Det sliter med med andre ord godt på kjedet.
Jeg sto mellom CBR1100XX og K1200RS til syvende og sist da jeg kjøpte sykkel ifjor, landet på en K1200RS da CBRen er noe mer fremoverlent og hadde kjededrift. Jeg var nok hakket mer fornuftig ifjor enn det jeg føler jeg trenger å være nå. På en annen side er jeg glad jeg slipper å vedlikeholde kjedet![]()
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Har ikke undersøkt så mye, men er snakk om en del om dette på forumer. Ser også at mange på finn har fått ny ladespole. De aller fleste motorsykler har et ganske simpelt ladesystem, er det som på mange andre motorsykler produserer ladingen en viss effekt, og det som ikke brukes omsettes til varme i spenningsregulatoren. En BMW har i motsetning en skikkelig vekselstrømsdynamo(med likeretter og regulator selvfølgelig) som på bil.