Jeg så også innslaget på NRK Dagrevyen kl 19:00. Dette er vel kanskje ikke så veldig nytt, denne endring har man vel sett gjennom noen år.
I denne aldersgruppen er det mange middelaldrende menn som i sin ungdom kjørte motorsykkel, men som i en periode har prioritert barn/familie/bikkje/båt og campingvogn, og vært helt uten motorsykkel i mange år.
Men når barna flytter ut og fritiden kan benyttes i større grad slik han selv ønsker, så dukker gjerne motorsykkelen opp igjen i garasjen. Førerkortet har han, og kjøreerfaringen han fikk for 30 år siden har han fortsatt. Det er bare å kaste seg på en moderne 1200 cc og kjøre i vei. Ut i et trafikkbilde, trafikktetthet og kjøremønster som er veldig forskjellig fra -80 tallet.
Selv er jeg i en annen situasjon, jeg kjørte opp til A lappen for få år siden. Jeg gikk gjennom trafikkopplæringen ganske nylig, der var det nok en del punkter i læreplanen som ikke ble fokusert på tidligere. Jeg har også snakket med en del folk jeg kjører sammen med, som bekrefter at kjøreopplæringen den gang var ganske mangelfull. Det var mye fokusert på kjøring i 8-tall, og kjørelærer på baksetet som kunne finne på de merkeligste ting for at kandidaten skulle lære seg å håndtere vanskelige situasjoner. Trafikkbildet var heller ikke så komplisert som i dag, og veiene var dårligere.
I dag har trafikkopplæringen stor fokus på riktig kjøreteknikk, kontrastyring (som mange med førerkort fra gammelt av aldri har lært), bremseteknikk, man lærer å avpasse farten på veier som i utgangspunktet kan tåle veldig mye høyere fart enn tillatt.
Jeg tror nettopp dette kan ha en sammenheng, uten at det kom fram av nyhetsinnslaget. Mange er veldig "rusten", og mangler kanskje ryggrefleks for eksempel til unnamanøver. Det er også lett å havne i situasjoner som oppstår helt uventet, og er man ikke forberedt på slike så kan det fort gå ille dersom ikke ryggmargen er våken.
Nå mener ikke jeg at jeg er fritatt fra å havne i statistikken ettersom jeg har fått "moderne" trafikkopplæring. Tvert i mot, jeg prøver å være ganske ydmyk og defensiv, vet godt at jeg er en veldig utsatt trafikant i dagens trafikk. Men også jeg blir relativt yr innimellom og gasshanda har lett for å leve sitt eget liv..