Endret ulykkesstatistikk.....

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Breaking news, today....

Nyhetsinnslag i dag om at ulykkesstatistikken for mc-ulykker nå ikke lenger domineres av unge mc-førere, men folk mellom 40 og 64.

Nå har jo jeg for min del bikka 65, så da er jeg vel safe.

Men allikevel, det skulle vært artig å hatt noe mer detaljer fra slik statistikk. Jeg mistenker at majoriteten av disse godt voksne som forulykker på mc er uerfarne folk, som kanskje i lang tid har hatt en biker i magan, som de realiserer når unga endelig har flytta ut, hytta er nedbetalt, og det er greit å ha en unnskyldning for å slippe unna madammen noen timer. Så er det på med macho-dressen, og ut å gasse. Jeg har jo lang fartstid i trafikken lissom.... :prf

Kan det være slik mon tro...? Eller er det slik at når man passerer 40, så ser man ikke grusen, kjenner ikke diesellukta, har blitt over-confident, udødelige type "det skjer ikke meg"...? :-# :x

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

TGR skrev: 15 apr 2017, 20:10 Breaking news, today....

Nyhetsinnslag i dag om at ulykkesstatistikken for mc-ulykker nå ikke lenger domineres av unge mc-førere, men folk mellom 40 og 64.

Nå har jo jeg for min del bikka 65, så da er jeg vel safe.

Men allikevel, det skulle vært artig å hatt noe mer detaljer fra slik statistikk. Jeg mistenker at majoriteten av disse godt voksne som forulykker på mc er uerfarne folk, som kanskje i lang tid har hatt en biker i magan, som de realiserer når unga endelig har flytta ut, hytta er nedbetalt, og det er greit å ha en unnskyldning for å slippe unna madammen noen timer. Så er det på med macho-dressen, og ut å gasse. Jeg har jo lang fartstid i trafikken lissom.... :prf

Kan det være slik mon tro...? Eller er det slik at når man passerer 40, så ser man ikke grusen, kjenner ikke diesellukta, har blitt over-confident, udødelige type "det skjer ikke meg"...? :-# :x
Blir jo litt vanskelig å spekulere uten å se statistikken og ulike statistikker deler aldersgruppene annerledes, f.eks slik: 90 prosent av førerne var menn, og 40 prosent av dødsofrene var i aldersgruppen 35-49 år.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Jeg så også innslaget på NRK Dagrevyen kl 19:00. Dette er vel kanskje ikke så veldig nytt, denne endring har man vel sett gjennom noen år.
I denne aldersgruppen er det mange middelaldrende menn som i sin ungdom kjørte motorsykkel, men som i en periode har prioritert barn/familie/bikkje/båt og campingvogn, og vært helt uten motorsykkel i mange år.
Men når barna flytter ut og fritiden kan benyttes i større grad slik han selv ønsker, så dukker gjerne motorsykkelen opp igjen i garasjen. Førerkortet har han, og kjøreerfaringen han fikk for 30 år siden har han fortsatt. Det er bare å kaste seg på en moderne 1200 cc og kjøre i vei. Ut i et trafikkbilde, trafikktetthet og kjøremønster som er veldig forskjellig fra -80 tallet.

Selv er jeg i en annen situasjon, jeg kjørte opp til A lappen for få år siden. Jeg gikk gjennom trafikkopplæringen ganske nylig, der var det nok en del punkter i læreplanen som ikke ble fokusert på tidligere. Jeg har også snakket med en del folk jeg kjører sammen med, som bekrefter at kjøreopplæringen den gang var ganske mangelfull. Det var mye fokusert på kjøring i 8-tall, og kjørelærer på baksetet som kunne finne på de merkeligste ting for at kandidaten skulle lære seg å håndtere vanskelige situasjoner. Trafikkbildet var heller ikke så komplisert som i dag, og veiene var dårligere.
I dag har trafikkopplæringen stor fokus på riktig kjøreteknikk, kontrastyring (som mange med førerkort fra gammelt av aldri har lært), bremseteknikk, man lærer å avpasse farten på veier som i utgangspunktet kan tåle veldig mye høyere fart enn tillatt.

Jeg tror nettopp dette kan ha en sammenheng, uten at det kom fram av nyhetsinnslaget. Mange er veldig "rusten", og mangler kanskje ryggrefleks for eksempel til unnamanøver. Det er også lett å havne i situasjoner som oppstår helt uventet, og er man ikke forberedt på slike så kan det fort gå ille dersom ikke ryggmargen er våken.

Nå mener ikke jeg at jeg er fritatt fra å havne i statistikken ettersom jeg har fått "moderne" trafikkopplæring. Tvert i mot, jeg prøver å være ganske ydmyk og defensiv, vet godt at jeg er en veldig utsatt trafikant i dagens trafikk. Men også jeg blir relativt yr innimellom og gasshanda har lett for å leve sitt eget liv.. :redface

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 20:43 Jeg så også innslaget på NRK Dagrevyen kl 19:00. Dette er vel kanskje ikke så veldig nytt, denne endring har man vel sett gjennom noen år.
I denne aldersgruppen er det mange middelaldrende menn som i sin ungdom kjørte motorsykkel, men som i en periode har prioritert barn/familie/bikkje/båt og campingvogn, og vært helt uten motorsykkel i mange år.
Men når barna flytter ut og fritiden kan benyttes i større grad slik han selv ønsker, så dukker gjerne motorsykkelen opp igjen i garasjen. Førerkortet har han, og kjøreerfaringen han fikk for 30 år siden har han fortsatt. Det er bare å kaste seg på en moderne 1200 cc og kjøre i vei. Ut i et trafikkbilde, trafikktetthet og kjøremønster som er veldig forskjellig fra -80 tallet.

Selv er jeg i en annen situasjon, jeg kjørte opp til A lappen for få år siden. Jeg gikk gjennom trafikkopplæringen ganske nylig, der var det nok en del punkter i læreplanen som ikke ble fokusert på tidligere. Jeg har også snakket med en del folk jeg kjører sammen med, som bekrefter at kjøreopplæringen den gang var ganske mangelfull. Det var mye fokusert på kjøring i 8-tall, og kjørelærer på baksetet som kunne finne på de merkeligste ting for at kandidaten skulle lære seg å håndtere vanskelige situasjoner. Trafikkbildet var heller ikke så komplisert som i dag, og veiene var dårligere.
I dag har trafikkopplæringen stor fokus på riktig kjøreteknikk, kontrastyring (som mange med førerkort fra gammelt av aldri har lært), bremseteknikk, man lærer å avpasse farten på veier som i utgangspunktet kan tåle veldig mye høyere fart enn tillatt.

Jeg tror nettopp dette kan ha en sammenheng, uten at det kom fram av nyhetsinnslaget. Mange er veldig "rusten", og mangler kanskje ryggrefleks for eksempel til unnamanøver. Det er også lett å havne i situasjoner som oppstår helt uventet, og er man ikke forberedt på slike så kan det fort gå ille dersom ikke ryggmargen er våken.

Nå mener ikke jeg at jeg er fritatt fra å havne i statistikken ettersom jeg har fått "moderne" trafikkopplæring. Tvert i mot, jeg prøver å være ganske ydmyk og defensiv, vet godt at jeg er en veldig utsatt trafikant i dagens trafikk. Men også jeg blir relativt yr innimellom og gasshanda har lett for å leve sitt eget liv.. :redface
Da jeg tok lappen på midten av 90 tallet var opplæringen like "moderne" som den er i dag med sporvalg , kontrastyring, nødbremsing osv så jeg vet ikke når i tiden man mer eller mindre fikk lappen på blå resept.

Det skulle vært morsomt å se hvor mange av ulykkene hadde sjåfør med 5 år eller nyere førerkort, for jeg kjøper ikke helt den der med at folk ikke har kjørt på 20 år og pluteslig hiver seg på en Duke 1290 , ikke rart det skjer ulykker osv.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

supersic skrev: 15 apr 2017, 20:59
Det skulle vært morsomt å se hvor mange av ulykkene hadde sjåfør med 5 år eller nyere førerkort, for jeg kjøper ikke helt den der med at folk ikke har kjørt på 20 år og pluteslig hiver seg på en Duke 1290 , ikke rart det skjer ulykker osv.
Ja, helt enig. Det hadde vært interessant om det fantas statistikker på dette :thumleft

..og nei, det tror ikke jeg heller. Mer vanlig er det at de ender på en 1200GS :lol

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:13
supersic skrev: 15 apr 2017, 20:59
Det skulle vært morsomt å se hvor mange av ulykkene hadde sjåfør med 5 år eller nyere førerkort, for jeg kjøper ikke helt den der med at folk ikke har kjørt på 20 år og pluteslig hiver seg på en Duke 1290 , ikke rart det skjer ulykker osv.
Ja, helt enig. Det hadde vært interessant om det fantas statistikker på dette :thumleft

..og nei, det tror ikke jeg heller. Mer vanlig er det at de ender på en 1200GS :lol
:lol :thumleft

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

Jeg har helt dilla på å se mculykker på youtube ( take no prisoners serien) og jeg må si jeg er glad for den opplæringen vi har både på bil og mc her i Norge. Både i USA og Russland er det mye rart å se i trafikken, hjelper liksom ikke å komme i 200 inn i ett kryss og lene seg på høyreregelen.
Men poenget med alle disse krasjvideoene jeg har sett er at minst 95% av disse hadde jeg unngått selv (og sikkert resten av forumet her også) og det gir meg litt trygghet som mcfører.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Det var jo forsåvidt det jeg drodlet rundt i åpningsinnlegget, at det skulle ha vært artig og hatt litt mer detaljert statistikk, for å se om det fantes en eller flere røde tråder her....

Nå har jeg vært ute av mc-livet i 6 år, men de siste årene jeg kjørte så syntes jeg å se et mønster bestående av godt voksen gubb med flett nye sorte mc-jeans i skinn, vest, kjetting i beltet, på soft-choppere og overvektige cruisere, uten særlige kjøreegenskaper, bakkeklaring, bremser osv. Skummel kombi med uerfarne eller rustne folk i salen.

Hva som er festlig med 1200GS, fikk jeg ikke med meg. Fantastisk kjøremaskin, lang fjæringsvei, stiv ramme, suverene bremser, telelever, bakkeklaring som tillater å bryte ned alt man orker, og henger på en hvilken som helst r-sykkel på svingete norske veier. Er det i tillegg litt dårlig underlag, så kan r-folket bare gi opp, og se etter en kafeteria hvor de kan få seg ei bolle i stedet :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

supersic skrev: 15 apr 2017, 21:26 Jeg har helt dilla på å se mculykker på youtube ( take no prisoners serien) og jeg må si jeg er glad for den opplæringen vi har både på bil og mc her i Norge. Både i USA og Russland er det mye rart å se i trafikken, hjelper liksom ikke å komme i 200 inn i ett kryss og lene seg på høyreregelen.
Men poenget med alle disse krasjvideoene jeg har sett er at minst 95% av disse hadde jeg unngått selv (og sikkert resten av forumet her også) og det gir meg litt trygghet som mcfører.
Kanskje du har løsningen der supersic? Alle må se f.eks 100 slike videoer gjennom PMS sesongen :prf

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:30
supersic skrev: 15 apr 2017, 21:26 Jeg har helt dilla på å se mculykker på youtube ( take no prisoners serien) og jeg må si jeg er glad for den opplæringen vi har både på bil og mc her i Norge. Både i USA og Russland er det mye rart å se i trafikken, hjelper liksom ikke å komme i 200 inn i ett kryss og lene seg på høyreregelen.
Men poenget med alle disse krasjvideoene jeg har sett er at minst 95% av disse hadde jeg unngått selv (og sikkert resten av forumet her også) og det gir meg litt trygghet som mcfører.
Kanskje du har løsningen der supersic? Alle må se f.eks 100 slike videoer gjennom PMS sesongen :prf
Ja jeg mener det helt klart har noe for seg å se hvordan det IKKE skal gjøres

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:30 Kanskje du har løsningen der supersic? Alle må se f.eks 100 slike videoer gjennom PMS sesongen :prf
Det burde i hvertfall være obligatorisk med noen dager med instruktør på bane. Sporvalg, svingteknikk, blikkteknikk, bremseteknikk osv. Alle burde gjennomgå den type trening, på den sykkelen de bruker i trafikken.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

TGR skrev: 15 apr 2017, 21:30 Hva som er festlig med 1200GS, fikk jeg ikke med meg.
Neida, det fikk du sikkert ikke med deg. Denne humoren forstår vel bare vi som ikke har en slik selv. Den er jo en av bestselgerne, og vi andre må vel få lov å erte dere littegrann :knegg

Men jeg håper vi får Fidel på banen i denne tråden. Jeg vil anta han er en av de her i landet som har størst innsyn i statistikkanalyser på MC-ulykker..

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

TGR skrev: 15 apr 2017, 21:34
kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:30 Kanskje du har løsningen der supersic? Alle må se f.eks 100 slike videoer gjennom PMS sesongen :prf
Det burde i hvertfall være obligatorisk med noen dager med instruktør på bane. Sporvalg, svingteknikk, blikkteknikk, bremseteknikk osv. Alle burde gjennomgå den type trening, på den sykkelen de bruker i trafikken.
Det har nok helt klart noe for seg, men kjøring i trafikk som f.eks i Oslo (sterkt trafikkert) tror jeg har mye mer for seg, at man lærer seg å lese trafikken.
Da jeg studerte kjørte jeg drosje i to år for å tjene litt penger. Jeg trodde jeg var flink til å kjøre, etter ett par år i drosja skjønte jeg at jeg egentlig ikke kunne en dritt den dagen jeg begynte.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

supersic skrev: 15 apr 2017, 21:41 Da jeg studerte kjørte jeg drosje i to år for å tjene litt penger. Jeg trodde jeg var flink til å kjøre, etter ett par år i drosja skjønte jeg at jeg egentlig ikke kunne en dritt den dagen jeg begynte.
Joda, greit nok det. Det er jo ofte slik på mange måter i livet, at jo mer man lærer, jo mer bevisst blir man om hvor lite man egentlig kunne tidligere.

Men samtidig så er det jo slik da, at denne statistikken forteller oss at det er mange i høy alder, med presumptivt mye trafikk-erfaring, som er mest utsatt for mc-ulykker....

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

TGR skrev: 15 apr 2017, 21:45
supersic skrev: 15 apr 2017, 21:41 Da jeg studerte kjørte jeg drosje i to år for å tjene litt penger. Jeg trodde jeg var flink til å kjøre, etter ett par år i drosja skjønte jeg at jeg egentlig ikke kunne en dritt den dagen jeg begynte.
Joda, greit nok det. Det er jo ofte slik på mange måter i livet, at jo mer man lærer, jo mer bevisst blir man om hvor lite man egentlig kunne tidligere.

Men samtidig så er det jo slik da, at denne statistikken forteller oss at det er mange i høy alder, med presumptivt mye trafikk-erfaring, som er mest utsatt for mc-ulykker....
Det kan du jo si men hvor mye erfaring har en som har krusa opp og ned hovedgata på Tynset i 20 år?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

knota det til

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

supersic skrev: 15 apr 2017, 21:48 Det kan du jo si men hvor mye erfaring har en som har krusa opp og ned hovedgata på Tynset i 20 år?
Tynwhat ?? :lol

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Fidel »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:38
TGR skrev: 15 apr 2017, 21:30 Hva som er festlig med 1200GS, fikk jeg ikke med meg.
Neida, det fikk du sikkert ikke med deg. Denne humoren forstår vel bare vi som ikke har en slik selv. Den er jo en av bestselgerne, og vi andre må vel få lov å erte dere littegrann :knegg

Men jeg håper vi får Fidel på banen i denne tråden. Jeg vil anta han er en av de her i landet som har størst innsyn i statistikkanalyser på MC-ulykker..
Joa, vi har en del innsikt i dødsulykker på MC. Saken til NRK er basert på en nylig publisert dybdeanalyse av alle MC-dødsulykker i perioden 2004-2014. Den forteller oss veldig mye, bl.a. at føreren selv er skyld i ulykken i 2 av 3 tilfeller. Det er mange årsaker til dette, men erfaring spiller trolig en stor rolle. Men også stjålet MC, ruset fører, fører uten lappen, ekstremt høy hastighet mm har innvirkning på statistikken. Innslaget til NRK bar - som vanlig på denne tiden av året - preg av den sedvanlige dysterheten. Det som ikke kom med, er at Norge er Europas, og trolig blant verdens, tryggeste land å kjøre MC i, målt etter ulykkesrisikoen (European Traffic Safety Council-tall). Videre at den relative risikoen går ned fordi MC-bestanden øker, mens ulykkene står på stedet hvil. Jeg snakket også om grepene som MC-kollektivet selv tar - med hell - for å redusere ulykkene, og det viktigste er tiltak som raskest mulig gir føreren mer erfaring og rutine. Anbefalinger fra OECD viser at tiltak som raskt tetter gapet mellom uerfaren og erfaren motorsyklist er det aller beste vi kan gjøre for å redusere ulykkestallene. Jeg snakket også om at MC-førere er den eneste trafikkantgruppen som tar frivillig etter- og videreutdanningskurs på kjøretøyet, og at de fleste av oss er opptatt av sikkerhetsdialogen oss imellom. Pluss at vi frivillig investerer i sikkerhetsutstyr, ut over den obligatoriske hjelmen, til en verdi av halvannen milliarder kroner. Det er likevel et faktum at mens vi representerer 5% av trafikken, utgjør vi 20% av dødsulykkene. Dette forsøker vi å gjøre noe med, men MC-kjøring blir aldri risikofritt.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Fidel skrev: 16 apr 2017, 00:28
Saken til NRK er basert på en nylig publisert dybdeanalyse av alle MC-dødsulykker i perioden 2004-2014. Den forteller oss veldig mye, bl.a. at føreren selv er skyld i ulykken i 2 av 3 tilfeller. Det er mange årsaker til dette, men erfaring spiller trolig en stor rolle. Men også stjålet MC, ruset fører, fører uten lappen, ekstremt høy hastighet mm har innvirkning på statistikken. Videre at den relative risikoen går ned fordi MC-bestanden øker, mens ulykkene står på stedet hvil.
:thumleft Men finnes det tallmateriell i denne dybdeanalysen som kan brukes til å gi et riktig bilde av relativ risiko for "vanlige" folk på mc? Altså at man kan isolere vanlige mc-førere fra "the lunatics", og også ta i betraktning økningen i antall mc'er, som da vil kunne gi et riktig bilde av kalkulert risioko for vanlige mc-fører?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Jeg synes det også hadde vært interessant å vite mer om en stor gruppe MC-førere som kjører lite, og ikke møter opp på rustløser, banekurs og andre frivillige tiltak. Kan disse isoleres i statistikkene og fremkomme i tallmaterialet?

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

Det er noe med at vi som kjører sykkel kanskje må bedre skjønne hva vi driver med ..
Vi kritiserer bilister og andre "idioter", men det ser ut til at denne rapporten viser mye av det samme som tidligere rapporter: I godt over halvparten av ulykker hvor MC er innvolvert, har mc kjøreren gjort feil! Og feilen er ofte for høy hastighet i forhold til situasjonen.
Så, vi bør kanskje ta en titt på oss selv før vi kritiserer andre for mye.

En av de mest vanlige feilene før var for stor fart inn i sving , særlig venstre svinger. Dvs for sto fart i forhold til svingen eller egne kvalifikasjoner.
Andre tilfeller som skilte seg ut var påkjørsel i forbindelse med vei kryss ( i flere former)
En tredje årsak , eller kanskje det er den første, er generelt for høy fart inn i trafikksituasjoner.

At noen av disse sjåførene også har vært ruset på alkohol, stoff (eller fart) som har gitt dårlig dømmekraft, vet vi jo er tilfelle.

Endringen innen aldersgrupper i statistikken skyldes kanskje både bedre opplæring av mc sjåfører i dag, og flere "nye" sjåfører godt over 40 med liten opplæring/ relevant erfaring/ forståelse ...

Uansett, for at hver og en av oss skal bli sikrere når vi kjører....så er det en som har hovedansvaret for dette..
Oss selv!
"Do the right thing"

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Fidel »

Jeg har jo ikke analysen med meg nå, men generelt kan vi si at hvis du har opplæring (dvs lappen), ikke kjører i påvirket tilstand, og ikke i ekstreme hastigheter (dvs betydelig over lappen-grensa), så vil du få et langt og lykkelig mc-liv.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Fidel skrev: 16 apr 2017, 10:00 Jeg har jo ikke analysen med meg nå, men generelt kan vi si at hvis du har opplæring (dvs lappen), ikke kjører i påvirket tilstand, og ikke i ekstreme hastigheter (dvs betydelig over lappen-grensa), så vil du få et langt og lykkelig mc-liv.
Joda, etter 39 år på mc så kan jeg jo skrive under på det :D

Men greia var egentlig at når slike saker får fokus i media, så sitter det en del mennesker rundt omkring og blir bekymret. Det kan være foreldre, ektefeller, voksne barn osv. De registrerer da at det er farlig for folk mellom 40 og 64 å kjøre mc, for den gruppen er mest utsatt for ulykker.

Da hadde det vært greit med litt nyansert info. :)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

Det som får litt lite fokus er (jeg husker ikke tallene nøyaktig) men vi har gått fra ca 20000 sykler til 160000 sykler de siste 35 årene uten at antall ulykker stiger, så noe må jo være riktig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Vi unngikk hårfint et pålegg om tvungen PKK for motorsykler for et par år siden. Dvs. vi unngikk det vel kanskje ikke, men fikk en midlertidig utsettelse. Vi har fått en frist for å innføre tiltak som reduserer ulykkesfrekvensen.
Sammen må hele MC-miljøet delta for å få til dette, sammen med SVV, organisasjoner og foreninger bidra i samme retning.
Jeg ser ikke bort i fra at det kan komme pålegg om årlige ferdighetsprøver eller sikkerhetskurs for å få kjøre motorsykkel. Omtrent slik som vi som er storviltjegere har det. Hver sommer/høst må det dokumenteres 30 treningsskudd og bestått storviltprøve. Antallet storviltjegere er omtrent halvparten av antall motorsyklister, og antall vådeskudd er omtrent 20-25 årlig. (nå står vel kanskje politiet for langt de fleste av disse.. :-k )
Jeg tror ikke dette er veien å gå, og håper ikke dette blir innført. Det er nok gjennom holdninger hos hver enkelt av oss vi best kan bidra. Stille krav til folk vi kjører sammen med for eksempel, ta nødvendige og regelmessige pauser, ikke godta at enkelte "tar av" under fellesturer og kanskje drar med seg flere på impulsive hastighetsløp. I det minste tørre å ta initiativet til å ikke bli med på dette ved å la resten av følget kjøre fra.
Mobbing av motorsyklister som føler seg tryggere med "grønn vest" bør heller ikke forekomme. Er det dette som skal til for enkelte for at man føler seg tryggere, så er dette greit. Det kan også være at de som er igjen hjemme føler seg tryggere dersom det kjøres med slike tiltak. Alt som kan medføre en sikrere hverdag for oss teller med. Sammen har vi et kollektivt ansvar for å få ulykkestallene ned!

Svar