
Endret ulykkesstatistikk.....
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kan hende at bruk av vest ikke gir noen synlig utslag på ulykkesstatistikk. Men det er jo naturligvis en grunn til at Politi, Vegvesenets representanter og andre som arbeider langs veien bruker slike vester. Det er av samme grunn som at det også er påbudt å ta på seg en slik vest ved stopp langs veien, hvor man ved feks en punktering må befinne seg i veibanen. Årsaken er jo rett og slett større synlighet. At man liksom plutselig skulle bli mindre synlig dersom man setter seg på en mc, ligger litt over min fatteevne. Litt simsalabim lissom.... 

-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Ja, enig. Forsøkte som sagt i intervjuet med NRK å nyansere infoen nettopp i retning av hva du sier - men dette er klippet vekk. Det passet vel ikke helt i dystopien journalisten ville formidle. Så da får vi heller lage vår egen video når vi kommer over påsken :)TGR skrev: 16 apr 2017, 10:11Joda, etter 39 år på mc så kan jeg jo skrive under på detFidel skrev: 16 apr 2017, 10:00 Jeg har jo ikke analysen med meg nå, men generelt kan vi si at hvis du har opplæring (dvs lappen), ikke kjører i påvirket tilstand, og ikke i ekstreme hastigheter (dvs betydelig over lappen-grensa), så vil du få et langt og lykkelig mc-liv.![]()
Men greia var egentlig at når slike saker får fokus i media, så sitter det en del mennesker rundt omkring og blir bekymret. Det kan være foreldre, ektefeller, voksne barn osv. De registrerer da at det er farlig for folk mellom 40 og 64 å kjøre mc, for den gruppen er mest utsatt for ulykker.
Da hadde det vært greit med litt nyansert info. :)
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hvorfor sier du at du liksom blir MINDRE synlig med vest?TGR skrev: 16 apr 2017, 15:06 Kan hende at bruk av vest ikke gir noen synlig utslag på ulykkesstatistikk. Men det er jo naturligvis en grunn til at Politi, Vegvesenets representanter og andre som arbeider langs veien bruker slike vester. Det er av samme grunn som at det også er påbudt å ta på seg en slik vest ved stopp langs veien, hvor man ved feks en punktering må befinne seg i veibanen. Årsaken er jo rett og slett større synlighet. At man liksom plutselig skulle bli mindre synlig dersom man setter seg på en mc, ligger litt over min fatteevne. Litt simsalabim lissom....![]()
Ingen som påstår det.
Men at du blir veldig mer synlig er meget tvilsom.
Etter forrige diskusjon om vest har jeg begynt på følge med på sykler om de ha vest eller ikke.
Og ikke en eneste gang så jeg vesten først hvis de hadde det.
Enkelte ganger måtte jeg faksisk passere sykkelen før jeg så det.
Det første du ser og det er lenge før du ser noe annet er lyset på sykkelen.
Men jøsses, kjør bare med vest for min del. Jeg kommer aldri til å gjøre det.
Men ikke påstå at det reduserer ulykker, det har ikke du eller andre dekning for.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
simpson skrev: 16 apr 2017, 15:28Hvorfor sier du at du liksom blir MINDRE synlig med vest?TGR skrev: 16 apr 2017, 15:06 Kan hende at bruk av vest ikke gir noen synlig utslag på ulykkesstatistikk. Men det er jo naturligvis en grunn til at Politi, Vegvesenets representanter og andre som arbeider langs veien bruker slike vester. Det er av samme grunn som at det også er påbudt å ta på seg en slik vest ved stopp langs veien, hvor man ved feks en punktering må befinne seg i veibanen. Årsaken er jo rett og slett større synlighet. At man liksom plutselig skulle bli mindre synlig dersom man setter seg på en mc, ligger litt over min fatteevne. Litt simsalabim lissom....![]()
Ingen som påstår det.
Men at du blir veldig mer synlig er meget tvilsom.
Etter forrige diskusjon om vest har jeg begynt på følge med på sykler om de ha vest eller ikke.
Og ikke en eneste gang så jeg vesten først hvis de hadde det.
Enkelte ganger måtte jeg faksisk passere sykkelen før jeg så det.
Det første du ser og det er lenge før du ser noe annet er lyset på sykkelen.
Men jøsses, kjør bare med vest for min del. Jeg kommer aldri til å gjøre det.
Men ikke påstå at det reduserer ulykker, det har ikke du eller andre dekning for.
Det TGR ant mener er at det er veldig rart hvis effekten av en vest plutselig blir borte i det øyeblikket man setter seg på en motorsykkel. Alle som ønsker å gjøre seg synlig i trafikken tar på seg en vest men sitter du på en motorsykkel så hjelper det plutselig ikke med vest. Det er ingen logikk i det.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Logikken er jo at du sitter gjerne forverlent, så mye av vesten ikke er synlig, du sitter bak kåper osv som gjør at den ikke synes så bra.
Dessuten er det faktisk lyset på sykkelen som er mest synlig, og ikke minst hjelmen, uansett farge.
Bare se selv når du møter en sykkel, er vesten det som fanger øye først?
Dessuten er det faktisk lyset på sykkelen som er mest synlig, og ikke minst hjelmen, uansett farge.
Bare se selv når du møter en sykkel, er vesten det som fanger øye først?
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kanskje vi skulle hatt selvlysende gule og oransje og grønne sykler alle sammen samt påbud av selvlysende gul hjelm.. Da hadde vi nok blitt mere synlige...




- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg synes ikke dette med vest trenger debatteres lenger. Dette bør få være opp til hver enkelt å avgjøre. De som har tro på neonvest må få bruke den og slippe diskusjoner om nytteverdien.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Ble møe meninger om vest her nå ja....
Det var ikke meg som dro dette med vest inn i diskusjonen. Jeg bare kommenterte på noen betraktninger om at man ikke syntes noe bedre med vest. Det er feil. Period. Ikke minst kan det feks utgjøre en stor forskjell med tanke på påkjørsler bakfra.
Og for ordens skyld, så kjører jeg ikke GS. Og jeg har aldri hatt vest.
Men, jeg har nettopp kjøpt meg en ny hjelm. BMW System 6 EVO. Neongul ...
Det var ikke meg som dro dette med vest inn i diskusjonen. Jeg bare kommenterte på noen betraktninger om at man ikke syntes noe bedre med vest. Det er feil. Period. Ikke minst kan det feks utgjøre en stor forskjell med tanke på påkjørsler bakfra.
Og for ordens skyld, så kjører jeg ikke GS. Og jeg har aldri hatt vest.
Men, jeg har nettopp kjøpt meg en ny hjelm. BMW System 6 EVO. Neongul ...

Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Rune75 skrev: 16 apr 2017, 16:11 Det TGR ant mener er at det er veldig rart hvis effekten av en vest plutselig blir borte i det øyeblikket man setter seg på en motorsykkel. Alle som ønsker å gjøre seg synlig i trafikken tar på seg en vest men sitter du på en motorsykkel så hjelper det plutselig ikke med vest. Det er ingen logikk i det.

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Er det noen her som har lest noe om vestbruk ? For eks det som står i NMCU ? 

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Ikke jeg, for min del. Det var ikke vest denne tråden handlet om.ejs skrev: 16 apr 2017, 17:59 Er det noen her som har lest noe om vestbruk ? For eks det som står i NMCU ?![]()

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Da er det lest, riktignok fra 2006, men det er muligens NMCU sitt syn på saken fremdeles ?ejs skrev: 16 apr 2017, 17:59 Er det noen her som har lest noe om vestbruk ? For eks det som står i NMCU ?![]()
http://arkiv.nmcu.org/nyheter/060603.html
Nok om det, i alle fall fra min side.
Tråden handler om at 40 til 64-åringer er mer ulykkesutsatt en yngre folk.
Kan det være så enkelt som at vi har begynt å få svekket syn, svekket hørsel, lengre reaksjonstid enn vi hadde for noen få år siden ?
Når jeg nå skriver "vi" tar jeg med meg selv også, under tvil.
Ettersom 2 av 3 dødsulykker er singelulykker kan vi vel ikke skylde på bilførere selv om de ( eller vi, de aller fleste av oss kjører også bil) ofte har skylda.
Litt lenger frem i tråden var det en som nevnte gubber som har hatt sykkel tidligere, har vært uten i 20 år og skal leve ut drømmen på nytt.
Jeg VET uten å ha noe tall på det, at en god del av de som forulykker på mc er menn over 40 som tar mc-kjøringa opp igjen.
Liker det slettes ikke, for jeg er selv i samme kategori.
Nå tror jeg ikke at opplæringa er blitt så veldig mye bedre de siste 30 årene, jeg var selv igjennom både se-teknikk, unnamanøver, nødbremsing uten ABS osv da jeg kjørte opp.
Og hva har egentlig endret seg ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg tror Fidel er inne på en del vesentlige forhold her, når han skriver at;
".... dette omfatter stjålet MC, ruset fører, fører uten lappen, ekstremt høy hastighet mm har innvirkning på statistikken. Innslaget til NRK bar - som vanlig på denne tiden av året - preg av den sedvanlige dysterheten...."
Jeg tror også at om vi hadde sett en statistikk som viste disse forskjellige kategoriene, så hadde det sett annerledes ut for oss som kjører "normalt". Om man også hadde tatt med volumøkningen av mc'er, så hadde det antagelig blitt enda bedre. Altså at antall ulykker pr x mc er redusert med åra.
".... dette omfatter stjålet MC, ruset fører, fører uten lappen, ekstremt høy hastighet mm har innvirkning på statistikken. Innslaget til NRK bar - som vanlig på denne tiden av året - preg av den sedvanlige dysterheten...."
Jeg tror også at om vi hadde sett en statistikk som viste disse forskjellige kategoriene, så hadde det sett annerledes ut for oss som kjører "normalt". Om man også hadde tatt med volumøkningen av mc'er, så hadde det antagelig blitt enda bedre. Altså at antall ulykker pr x mc er redusert med åra.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Det er sikkert blitt nevnt før, men i mine øyne handler det om kontraster. Når man som mototsyklist som oftest kjører godværsdager med sol og bilister som ser oss fra en ganske lav høyde, sittende i bilen så tror jeg mørke klær skaper mer kontraster enn gule vester.
Andre får mene noe annet. Til syvende og sist så er det vårt eget kjøremønster og valgene man tar som utgjør den største faren og ikke om man kjører med og uten gul vest. Tror jeg.
Skal man ut og vele i veibanen for å bytte dekk midt på natten er jeg ganske overbevist om at gul vest har noe for seg.
Andre får mene noe annet. Til syvende og sist så er det vårt eget kjøremønster og valgene man tar som utgjør den største faren og ikke om man kjører med og uten gul vest. Tror jeg.
Skal man ut og vele i veibanen for å bytte dekk midt på natten er jeg ganske overbevist om at gul vest har noe for seg.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hvis vi snakker om dødsulykker og vi stryker ulykker hvor der er rus, manglende førerkort og ekstreme hastigheter.Jompa skrev: 16 apr 2017, 20:10Da er det lest, riktignok fra 2006, men det er muligens NMCU sitt syn på saken fremdeles ?ejs skrev: 16 apr 2017, 17:59 Er det noen her som har lest noe om vestbruk ? For eks det som står i NMCU ?![]()
http://arkiv.nmcu.org/nyheter/060603.html
Nok om det, i alle fall fra min side.
Tråden handler om at 40 til 64-åringer er mer ulykkesutsatt en yngre folk.
Kan det være så enkelt som at vi har begynt å få svekket syn, svekket hørsel, lengre reaksjonstid enn vi hadde for noen få år siden ?
Når jeg nå skriver "vi" tar jeg med meg selv også, under tvil.
Ettersom 2 av 3 dødsulykker er singelulykker kan vi vel ikke skylde på bilførere selv om de ( eller vi, de aller fleste av oss kjører også bil) ofte har skylda.
Litt lenger frem i tråden var det en som nevnte gubber som har hatt sykkel tidligere, har vært uten i 20 år og skal leve ut drømmen på nytt.
Jeg VET uten å ha noe tall på det, at en god del av de som forulykker på mc er menn over 40 som tar mc-kjøringa opp igjen.
Liker det slettes ikke, for jeg er selv i samme kategori.
Nå tror jeg ikke at opplæringa er blitt så veldig mye bedre de siste 30 årene, jeg var selv igjennom både se-teknikk, unnamanøver, nødbremsing uten ABS osv da jeg kjørte opp.
Og hva har egentlig endret seg ?
Hvor mange ulykker har vi da igjen? kan ikke grunnlaget bli så tynt at man egentlig ikke kan dra klare konklusjoner, kanskje det er rene tilfeldigheter som har fått menn over 40 øverst på lista.