Endret ulykkesstatistikk.....
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Dette er et godt innlegg!
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Akkurat det med kjøregården tror jeg er noe at det vi minst trenger sette fokus på, ser ikke helt sammenheng mellom dødsulykker og at man er ræva på krypkjøring, usvinger og åttetall.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Siste året du fikk automatisk førerrett på A1 når du kjørte opp på bil var i 1978, så det er fremdeles ganske mange med førerrett som aldri har tatt i et styre før. De som kjørte opp til lettlappen i 78 eller tidligere fikk automatisk A lappen da de fylte 18, mange av de har aldri hatt tung mc før, men de har førerkort og noen kjøper seg også tung mc. Det er vel denne gruppen som trenger opplæring.
Selv var jeg første kullet som måtte kjøre opp igjen på tung mc, og har da opplæring både på lettsykkel og tungmc. Det kom nye krav til føreropplæring både på bil og mc i 79, kjøregård med nødbrems, kjeglekjøring og unnamanøver var jo endel av det i tillegg til sporvalg i sving og landeveiskjøring. Kontrastyring var det ikke, det var det først litt fokus på sent på 80 tallet.
Et godt råd er å kjøre inn sykkelen hver vår, ikke fordi sykkelen trenger det, men det gjør du. Tren litt nødbrems og diverse i kjøregård, balanse og kontroll på sykkelen blir aldri feil.
Practice makes master.
Selv var jeg første kullet som måtte kjøre opp igjen på tung mc, og har da opplæring både på lettsykkel og tungmc. Det kom nye krav til føreropplæring både på bil og mc i 79, kjøregård med nødbrems, kjeglekjøring og unnamanøver var jo endel av det i tillegg til sporvalg i sving og landeveiskjøring. Kontrastyring var det ikke, det var det først litt fokus på sent på 80 tallet.
Et godt råd er å kjøre inn sykkelen hver vår, ikke fordi sykkelen trenger det, men det gjør du. Tren litt nødbrems og diverse i kjøregård, balanse og kontroll på sykkelen blir aldri feil.
Practice makes master.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg vil gjerne se de som har klart kjøre en tur på veien på motorsykkel uten å kontrastyre 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Akkurat det tror jeg ikke du får til, har selv prøvd å være litt mer bevisst på hva er det jeg egentlig gjør når jeg legger meg inn i sving, jo jeg kontrastyrer ubevisst.supersic skrev: 17 apr 2017, 12:51 Jeg vil gjerne se de som har klart kjøre en tur på veien på motorsykkel uten å kontrastyre![]()
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kontrastyring i sving går vel automatisk, men hvis man aldri har terpet på en unnamanøver kan man kanskje slite litt.
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 18 mar 2013, 14:55
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
- Bosted: Søre sunnmøre
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Man skal lære å krype før man lærer å gå.supersic skrev: 17 apr 2017, 12:22 Akkurat det med kjøregården tror jeg er noe at det vi minst trenger sette fokus på, ser ikke helt sammenheng mellom dødsulykker og at man er ræva på krypkjøring, usvinger og åttetall.
Det er vanskeligere å kontrollere sykkelen i skikkelig lav fart enn i normal fart på veien, så det er ingen uting å faktisk mestre sykkelen i lav fart. Og det er jo god kontroll over sykkelen man ønsker seg, i alle situasjoner?
Unnamanøver og nødbrems er også ganske greit å få frisket opp.. Ser man på disse youtube klippene så er det mange som hadde reddet seg selv med en liten unnamanøver. Nå skal det sies at mange av de er fra ju ess åff æi hvor kjøreopplæringen er et par hakk dårligere enn her, men det taler bare for at vi burde være bedre og ikke gjøre de samme feilene som de gjør.
Men du som tok lappen i 86 trenger vel ikke lære mer og er fit for fight hver vår! Skulle ønske jeg var så heldig.
Jeg vet jeg er relativt fersk enda og har mine begrensninger, og kjører deretter.. selv om man kanskje er utilregnelig i gjerningsøyeblikket til tider

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Takk for den? Mulig du ikke forstod poenget i innlegget, men det er følgende: Det er ingenting ved å leve som er risikofritt, du kan like gjerne dø av en løs takstein eller glattisen som av mc-kjøring. At noe innebærer en risiko betyr ikke nødvendigvis ar vi bør begrense hvordan vi lever.adivass skrev: 17 apr 2017, 12:11 Til deg som sa at man like godt kan dø på mc: Du er en egoistisk tosk, tenk på de rundt deg..
/rant
Når det er sagt bør man selvfølgelig forsøke å unngå unødvendig risiko, som f.eks for stor fart og særlig overvurdere egne ferdigheter.
Avslutningsvis, hvis du tror det er verre for de pårørende at du dør i en mc-ulykke enn f.eks av en sykdom, så er det ikke jeg som er tosken...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 105
- Registrert: 05 nov 2014, 23:15
- Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Statistikken sier altså at en overvekt av MC-ulykkene er singelulykker og jeg tror at en stor andel av de ulykkene har sin årsak i førerfeil. Mange av innleggene foran påpeker nytten av å trene på nødbrems, svingteknikk, unnamanøver og så videre før sesongen starter for alvor. Ja, bra! Men hvor mange tør å trene på å skli litt i løsgrus oppå asfalten? Lære seg at sykkelen er bedre enn føreren til å ordne opp? Løs grus er noe som ofte trigger instinktive feilhandlinger. Føreren stivner, klamrer seg til styret og det gå rett til skogs. KAN trenes vekk! For stor fart inn i sving er nevnt. Ja, men hvor mange har trent på gode løsninger? Én er faktisk å kontre sykkelen enda mere ned og samtidig gi mere gass. En annen kan være forsiktig tøtsj av bakbrems og sykkelen legger seg pent inn i svingen. Hva med bevisst blikkbruk? Flytte blikket til utgangen av svingen, - sykkelen går dit du ser.
Igjen; jeg mener det er viktig å trene vekk de instinktive feilhandlingene. Kanskje er ikke veien den rette arena for dette. Det finnes mange kurstilbud, blant annet på NMCU-sidene. Jeg liker å tenke at en gokartbane er et optimalt sted å trene vekk feilhandlinger, et sted å bedre kjøreteknikken under trygge omgivelser. Bedrer du den tekniske kompetansen, kan du også bedre den trafikale strategien ute på veien.
Duke
Igjen; jeg mener det er viktig å trene vekk de instinktive feilhandlingene. Kanskje er ikke veien den rette arena for dette. Det finnes mange kurstilbud, blant annet på NMCU-sidene. Jeg liker å tenke at en gokartbane er et optimalt sted å trene vekk feilhandlinger, et sted å bedre kjøreteknikken under trygge omgivelser. Bedrer du den tekniske kompetansen, kan du også bedre den trafikale strategien ute på veien.
Duke
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Duke944 skrev: 17 apr 2017, 16:44 Statistikken sier altså at en overvekt av MC-ulykkene er singelulykker og jeg tror at en stor andel av de ulykkene har sin årsak i førerfeil. Mange av innleggene foran påpeker nytten av å trene på nødbrems, svingteknikk, unnamanøver og så videre før sesongen starter for alvor. Ja, bra! Men hvor mange tør å trene på å skli litt i løsgrus oppå asfalten? Lære seg at sykkelen er bedre enn føreren til å ordne opp? Løs grus er noe som ofte trigger instinktive feilhandlinger. Føreren stivner, klamrer seg til styret og det gå rett til skogs. KAN trenes vekk! For stor fart inn i sving er nevnt. Ja, men hvor mange har trent på gode løsninger? Én er faktisk å kontre sykkelen enda mere ned og samtidig gi mere gass. En annen kan være forsiktig tøtsj av bakbrems og sykkelen legger seg pent inn i svingen. Hva med bevisst blikkbruk? Flytte blikket til utgangen av svingen, - sykkelen går dit du ser.
Igjen; jeg mener det er viktig å trene vekk de instinktive feilhandlingene. Kanskje er ikke veien den rette arena for dette. Det finnes mange kurstilbud, blant annet på NMCU-sidene. Jeg liker å tenke at en gokartbane er et optimalt sted å trene vekk feilhandlinger, et sted å bedre kjøreteknikken under trygge omgivelser. Bedrer du den tekniske kompetansen, kan du også bedre den trafikale strategien ute på veien.
Duke

Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Fornøyd med denne tråden her nå altså
Massevis av gode innlegg, med gjentatte påpekninger av viktige ting mtp å kjøre mc på en trygg måte. Det handler om å mestre teknikker, om å feste blikket riktig, om ikke å stivne selv om det flyter litt, om å holde hodet kaldt og handle rasjonelt, bøttevis av gode elementer er nevnt her nå.
I likhet med hva andre har vært innom her, så fatter ikke jeg hvordan noen kan overleve 15 minutter på mc uten å kontrastyre. Eller pushteknikk som vi kalte det dengang vårherre gikk i knebukser. Sjøl kjørte jeg opp til lett mc i tunet til lensmannen i Kviteseid i 1969, helt uten at noen hadde lært meg noen ting. Sjølvlært på moped :)
Det var den gang. Men med litt nyfíkenhet, ydmykhet, vitebegjærlighet og mengdetrening, så lærer man seg jo med årene. Og når jeg endelig tenkte at nå er jeg egentlig en ganske stødig mc-fører, så fant jeg den innstillingen såpass forkastelig at jeg oppsøkte enhver mulighet for å kjøre på bane, altså uten lisens. Så det har blitt noen runder på Rudskogen, Anderstorp, Arctic Circle, og Cartagena. Og etter 6 år uten mc så kjenner jeg at jeg må finne meg en bane snart, og få banka bort litt gravrust.
Men hvorom allting er, så er jeg altså nøgd med denne tråden. Dersom noen av de langt over 1000 som har vært innom tråden har fått med seg et eller annet lite poeng, eller alternativt aktivt tilegner seg bedre kjøreferdigheter som resultat av tråden, ja da kan jo kjapt et liv være spart


Massevis av gode innlegg, med gjentatte påpekninger av viktige ting mtp å kjøre mc på en trygg måte. Det handler om å mestre teknikker, om å feste blikket riktig, om ikke å stivne selv om det flyter litt, om å holde hodet kaldt og handle rasjonelt, bøttevis av gode elementer er nevnt her nå.
I likhet med hva andre har vært innom her, så fatter ikke jeg hvordan noen kan overleve 15 minutter på mc uten å kontrastyre. Eller pushteknikk som vi kalte det dengang vårherre gikk i knebukser. Sjøl kjørte jeg opp til lett mc i tunet til lensmannen i Kviteseid i 1969, helt uten at noen hadde lært meg noen ting. Sjølvlært på moped :)
Det var den gang. Men med litt nyfíkenhet, ydmykhet, vitebegjærlighet og mengdetrening, så lærer man seg jo med årene. Og når jeg endelig tenkte at nå er jeg egentlig en ganske stødig mc-fører, så fant jeg den innstillingen såpass forkastelig at jeg oppsøkte enhver mulighet for å kjøre på bane, altså uten lisens. Så det har blitt noen runder på Rudskogen, Anderstorp, Arctic Circle, og Cartagena. Og etter 6 år uten mc så kjenner jeg at jeg må finne meg en bane snart, og få banka bort litt gravrust.
Men hvorom allting er, så er jeg altså nøgd med denne tråden. Dersom noen av de langt over 1000 som har vært innom tråden har fått med seg et eller annet lite poeng, eller alternativt aktivt tilegner seg bedre kjøreferdigheter som resultat av tråden, ja da kan jo kjapt et liv være spart



- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Bevisstgjøring av kjøreteknikk er viktig. Dette er noe man bør studere litt og trene på.
Bare på en sesong har jeg opplevd enkelte ting som typisk kunne hatt et uheldig utfall om refleksene skulle få lov til å ta valgene.
Å stivne har jeg ikke opplevd enda siden da jeg kjørte moped for 10 år siden. Riktig se-teknikk sørger for det, får man god flyt, så må man være tilstede og sette opp hver sving. Jeg ser faktisk mye rar kjøring på gamla(Gamle Mossevei) på Onsdagene ifm. Tyrigrava-treffene. Det er ikke akkurat en utfordrende vei å kjøre på, men jeg ser utrolig mye rar kjøring allikevel. Særlig de som kjører alene og som prøver å holder en relativt høy fart, virker som enkelte ikke ser svingene før de er midt inni en. Så har man det litt omvendte, sportssykler med førere som skjelver gjennom svingene i så lav fart at man sliter med å holde en jevn kurve. Heldigvis er det aller meste jeg ser voksen og god kjøring.
Har også kommet i godt nedlegg rundt sving og truffet på relativt grov grus med skikkelig skrens som utfall. Har heldigvis vært kald hittil og gjort alt rett. Det å skli på asfalt i sving i høy fart er ganske spennende, det går vel ganske fort alt sammen, men fra da det begynte å skli, til jeg fikk tak igjen føltes som en evighet.
Kom også utfor at sykkelen fikk spinn og begynte å pendle med bakenden. Har sett eksempler på youtube hvor føreren blir kastet av i fart. Jeg klarte også da å klype meg fast og roe ned sykkelen, jeg tok aldri blikket bort fra dit jeg skulle. Mye flaks, men opplæringen og fokus på egentrening er helt essensielt. At de som innehar klasse A1 bare skal kunne trenge et enkelt kurs for å få klasse A uroer meg litt. Jeg tenker at statistikken rundt ulykker kommer til å øke.
Bare på en sesong har jeg opplevd enkelte ting som typisk kunne hatt et uheldig utfall om refleksene skulle få lov til å ta valgene.
Å stivne har jeg ikke opplevd enda siden da jeg kjørte moped for 10 år siden. Riktig se-teknikk sørger for det, får man god flyt, så må man være tilstede og sette opp hver sving. Jeg ser faktisk mye rar kjøring på gamla(Gamle Mossevei) på Onsdagene ifm. Tyrigrava-treffene. Det er ikke akkurat en utfordrende vei å kjøre på, men jeg ser utrolig mye rar kjøring allikevel. Særlig de som kjører alene og som prøver å holder en relativt høy fart, virker som enkelte ikke ser svingene før de er midt inni en. Så har man det litt omvendte, sportssykler med førere som skjelver gjennom svingene i så lav fart at man sliter med å holde en jevn kurve. Heldigvis er det aller meste jeg ser voksen og god kjøring.
Har også kommet i godt nedlegg rundt sving og truffet på relativt grov grus med skikkelig skrens som utfall. Har heldigvis vært kald hittil og gjort alt rett. Det å skli på asfalt i sving i høy fart er ganske spennende, det går vel ganske fort alt sammen, men fra da det begynte å skli, til jeg fikk tak igjen føltes som en evighet.
Kom også utfor at sykkelen fikk spinn og begynte å pendle med bakenden. Har sett eksempler på youtube hvor føreren blir kastet av i fart. Jeg klarte også da å klype meg fast og roe ned sykkelen, jeg tok aldri blikket bort fra dit jeg skulle. Mye flaks, men opplæringen og fokus på egentrening er helt essensielt. At de som innehar klasse A1 bare skal kunne trenge et enkelt kurs for å få klasse A uroer meg litt. Jeg tenker at statistikken rundt ulykker kommer til å øke.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hvis din sjåførlærer fikk lappen på postordre har han hatt lappen fra langt tilbake på 70 tallet og kanskje er moden for pensjonisttilværelse?adivass skrev: 17 apr 2017, 12:11 Jeg tok lappen i 2015 hos en kjøreskole som fokuserer mye på motorsykkel og har gjort det i lang tid. I følge min kjørelærer som selv fikk førerkortet på mc en del år tilbake i tid, såpass lenge at det omtrent var så enkelt som postordre, ER det store forandringer i føreropplæringen de siste årene. I motsetning til det et par her i tråden later til å tro. Jeg velger å tro på han som har sett forandringene år for år og jobbet tett opp mot de som setter standarden. Han gikk så langt som å si at før kontrastyring kom inn i kjøreplanen på tidlig 2000-tallet (iirc) så var en del av det de lærte bort direkte farlig. Men det var vel like god opplæring for 30 år siden?
/rant
Da jeg hadde mc-opplæring i 86 var det kjøregård som i dag med unnamanøver med kotrastyring, det kom ikke på 2000 tallet.
Eneste forskjellen i kjøregården er at planken er nå borte, like så "garasjen", men den er erstattet av noe tilsvarende.
Ellers er det meste likt.
Den største utviklingen fra 80 tallet kontra i dag er ikke opplæring men syklene.
I dag har du helt andre bremser og dempere, ABS og anti ditt og anti datt med all mulig elektronikk og kjøregenskaper som gjør mc-opplæring til en lek. Dagens sykler er mye mer lettkjørte og ikke minst lette i forhold til det som vi kjørte med.
Har kjørt sykkel i 30 år og aldri vært innvolvert i velt eller ulykker. Men siden opplæringen var så dårlig er det vel bare flaks.
Trenger oppfriksning? Det er oppfriksning hver eneste dag du sitter på sykkelen?
Hvis du må i kjøregården for å trene på å beherske sykkelen mener jeg at du har alt for lite km bak styret.
Var uten sykkel i noen år, men krypkjøring ol sitter i kroppen.
Sist redigert av simpson den 17 apr 2017, 19:03, redigert 1 gang totalt.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hva får deg til å tenke det, når alt av tilgjengelig materiale sier det motsatte?FredrikE24 skrev: 17 apr 2017, 18:34 Bevisstgjøring av kjøreteknikk er viktig. Dette er noe man bør studere litt og trene på.
Bare på en sesong har jeg opplevd enkelte ting som typisk kunne hatt et uheldig utfall om refleksene skulle få lov til å ta valgene.
Å stivne har jeg ikke opplevd enda siden da jeg kjørte moped for 10 år siden. Riktig se-teknikk sørger for det, får man god flyt, så må man være tilstede og sette opp hver sving. Jeg ser faktisk mye rar kjøring på gamla(Gamle Mossevei) på Onsdagene ifm. Tyrigrava-treffene. Det er ikke akkurat en utfordrende vei å kjøre på, men jeg ser utrolig mye rar kjøring allikevel. Særlig de som kjører alene og som prøver å holder en relativt høy fart, virker som enkelte ikke ser svingene før de er midt inni en. Så har man det litt omvendte, sportssykler med førere som skjelver gjennom svingene i så lav fart at man sliter med å holde en jevn kurve. Heldigvis er det aller meste jeg ser voksen og god kjøring.
Har også kommet i godt nedlegg rundt sving og truffet på relativt grov grus med skikkelig skrens som utfall. Har heldigvis vært kald hittil og gjort alt rett. Det å skli på asfalt i sving i høy fart er ganske spennende, det går vel ganske fort alt sammen, men fra da det begynte å skli, til jeg fikk tak igjen føltes som en evighet.
Kom også utfor at sykkelen fikk spinn og begynte å pendle med bakenden. Har sett eksempler på youtube hvor føreren blir kastet av i fart. Jeg klarte også da å klype meg fast og roe ned sykkelen, jeg tok aldri blikket bort fra dit jeg skulle. Mye flaks, men opplæringen og fokus på egentrening er helt essensielt. At de som innehar klasse A1 bare skal kunne trenge et enkelt kurs for å få klasse A uroer meg litt. Jeg tenker at statistikken rundt ulykker kommer til å øke.
At du får bakenden til å slippe på asfalt sier vel noe om at kjøringen ikke har stått i stil til sykkel eller ferdigheter.
Essensen er ikke å være flink til å ta en unnamanøver, men å ikke sette seg selv i situasjoner hvor unnamanøver er nødvendig.
Sist redigert av supersic den 17 apr 2017, 19:05, redigert 1 gang totalt.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg tror mange (alle?) kontrastyrer automatisk, dvs mange har ikke vært klar over ( vært bevisst) at det er det de gjør. Jeg kan inkludere meg selv her. Jeg tror at så lenge styret på sykkelen sitter lengre fram enn skuldra/ overarm så blir det automatisk kontra styring når vi legger oss over, dvs vi lener oss over og øker trykket på indre holke.( Og trykket blir litt framover også pga skulder/ overarm er bak holken)TGR skrev: 17 apr 2017, 18:29
I likhet med hva andre har vært innom her, så fatter ikke jeg hvordan noen kan overleve 15 minutter på mc uten å kontrastyre.
Det som er greia, tror jeg, er at når vi blir dette mer bevisst, så kan vi gjøre dette mer kontrollert og utnytte teknikken bedre.
Det er utvilsom lurt å øve på! Morsomt er det og!
:)
"Do the right thing"