Må si meg enig i det meste her.simpson skrev: 17 apr 2017, 18:55Hvis din sjåførlærer fikk lappen på postordre har han hatt lappen fra langt tilbake på 70 tallet og kanskje er moden for pensjonisttilværelse?adivass skrev: 17 apr 2017, 12:11 Jeg tok lappen i 2015 hos en kjøreskole som fokuserer mye på motorsykkel og har gjort det i lang tid. I følge min kjørelærer som selv fikk førerkortet på mc en del år tilbake i tid, såpass lenge at det omtrent var så enkelt som postordre, ER det store forandringer i føreropplæringen de siste årene. I motsetning til det et par her i tråden later til å tro. Jeg velger å tro på han som har sett forandringene år for år og jobbet tett opp mot de som setter standarden. Han gikk så langt som å si at før kontrastyring kom inn i kjøreplanen på tidlig 2000-tallet (iirc) så var en del av det de lærte bort direkte farlig. Men det var vel like god opplæring for 30 år siden?
/rant
Da jeg hadde mc-opplæring i 86 var det kjøregård som i dag med unnamanøver med kotrastyring, det kom ikke på 2000 tallet.
Eneste forskjellen i kjøregården er at planken er nå borte, like så "garasjen", men den er erstattet av noe tilsvarende.
Ellers er det meste likt.
Den største utviklingen fra 80 tallet kontra i dag er ikke opplæring men syklene.
I dag har du helt andre bremser og dempere, ABS og anti ditt og anti datt med all mulig elektronikk og kjøregenskaper som gjør mc-opplæring til en lek. Dagens sykler er mye mer lettkjørte og ikke minst lette i forhold til det som vi kjørte med.
Har kjørt sykkel i 30 år og aldri vært innvolvert i velt eller ulykker. Men siden opplæringen var så dårlig er det vel bare flaks.
Trenger oppfriksning? Det er oppfriksning hver eneste dag du sitter på sykkelen?
Hvis du må i kjøregården for å trene på å beherske sykkelen mener jeg at du har alt for lite km bak styret.
Var uten sykkel i noen år, men krypkjøring ol sitter i kroppen.
Endret ulykkesstatistikk.....
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
1. Det er ekstremt lett å få slipp bak, med litt ugunstige forhold, kald asfalt, kalde dekk, litt støv fra pigger, gummi, diesel osv i veibanen, så skal det ikke mye pådrag til før det slipper.supersic skrev: 17 apr 2017, 19:00 At du får bakenden til å slippe på asfalt sier vel noe om at kjøringen ikke har stått i stil til sykkel eller ferdigheter.
Essensen er ikke å være flink til å ta en unnamanøver, men å ikke sette seg selv i situasjoner hvor unnamanøver er nødvendig.
2. Unnamanøvrering er det svært viktig å beherske. Man setter seg sjelden selv i situasjoner som krever det, men man blir offer for andre trafikanter, uforutsigbare hendelser, dyr, fotballer, unger, eller whatnot.

- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
1. Kjøper ikke den, tror du det hadde skjedd under en kjøretime eller på oppkjøringen hos biltilsynet?TGR skrev: 17 apr 2017, 19:321. Det er ekstremt lett å få slipp bak, med litt ugunstige forhold, kald asfalt, kalde dekk, litt støv fra pigger, gummi, diesel osv i veibanen, så skal det ikke mye pådrag til før det slipper.supersic skrev: 17 apr 2017, 19:00 At du får bakenden til å slippe på asfalt sier vel noe om at kjøringen ikke har stått i stil til sykkel eller ferdigheter.
Essensen er ikke å være flink til å ta en unnamanøver, men å ikke sette seg selv i situasjoner hvor unnamanøver er nødvendig.
2. Unnamanøvrering er det svært viktig å beherske. Man setter seg sjelden selv i situasjoner som krever det, men man blir offer for andre trafikanter, uforutsigbare hendelser, dyr, fotballer, unger, eller whatnot.![]()
2. Klart det er viktig, men det er enda viktigere å kunne forutse situasjoner i trafikken, at det kommer en elg skjer en promille av gangene i forhold til en bil som er usikker på hvilket felt han skal velge, eller f.eks hoppe over vikeplikten sin.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
1. Ditto. Fortell meg at du aldri gasser mer enn du gjorde under kjøretimene og oppkjøringen, og du er en løgner.supersic skrev: 17 apr 2017, 19:43 1. Kjøper ikke den, tror du det hadde skjedd under en kjøretime eller på oppkjøringen hos biltilsynet?
2. Klart det er viktig, men det er enda viktigere å kunne forutse situasjoner i trafikken, at det kommer en elg skjer en promille av gangene i forhold til en bil som er usikker på hvilket felt han skal velge, eller f.eks hoppe over vikeplikten sin.
2. Klart det er viktig å "stay ahead". Men synsk? Really?

- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg gasser sykt på til tider, men at jeg har hatt ufrivillig bakhjulsslipp kan jeg ikke huske jeg har hatt siden jeg fikk lappen i 96TGR skrev: 17 apr 2017, 19:531. Ditto. Fortell meg at du aldri gasser mer enn du gjorde under kjøretimene og oppkjøringen, og du er en løgner.supersic skrev: 17 apr 2017, 19:43 1. Kjøper ikke den, tror du det hadde skjedd under en kjøretime eller på oppkjøringen hos biltilsynet?
2. Klart det er viktig, men det er enda viktigere å kunne forutse situasjoner i trafikken, at det kommer en elg skjer en promille av gangene i forhold til en bil som er usikker på hvilket felt han skal velge, eller f.eks hoppe over vikeplikten sin.
2. Klart det er viktig å "stay ahead". Men synsk? Really?
![]()
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg er egentlig enig med alle her, jeg bare sier at de fleste situasjoner man havner i er litt selvforskylt, mange vil snakke om hvor bra opplæringen er, men allikevel kjører man ikke som man lærte på kjøreskolen, så hva er viktigst? trening på bane eller være så forsiktig i trafikken som det man er på oppkjøringen?
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hvis du mener det er "ekstremt lett" å få slipp bak kjører du over evne og bør vurdere kjørestilen din før du ligger i grøfta eller i nesa på en lastebil. Men du kan selvfølgelig få det til med vilje, men jeg tror ikke det er det du mener her.Ting KAN skje, joda, men forhåpentligvis kjenner du sykkelen og dens egenskaper sånn at du ikke havner i den slags situajoner.,TGR skrev: 17 apr 2017, 19:321. Det er ekstremt lett å få slipp bak, med litt ugunstige forhold, kald asfalt, kalde dekk, litt støv fra pigger, gummi, diesel osv i veibanen, så skal det ikke mye pådrag til før det slipper.supersic skrev: 17 apr 2017, 19:00 At du får bakenden til å slippe på asfalt sier vel noe om at kjøringen ikke har stått i stil til sykkel eller ferdigheter.
Essensen er ikke å være flink til å ta en unnamanøver, men å ikke sette seg selv i situasjoner hvor unnamanøver er nødvendig.
2. Unnamanøvrering er det svært viktig å beherske. Man setter seg sjelden selv i situasjoner som krever det, men man blir offer for andre trafikanter, uforutsigbare hendelser, dyr, fotballer, unger, eller whatnot.![]()
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg er et vanlig menneske, ikke et overmenneske.
Jeg har brukt mesteparten av livet på å føre biler, mc'er, busser, vogntog, hangglidere, fly og båter. Jeg har kræsja tre ganger med bil, og jeg har vraka to mc'er, begge i forbindelse med diesel i rundkjøringer. Jeg kjører jamnt og radig, men aldri uforsvarlig fort. Jeg har feilbedømt situasjoner mang en gang, såvidt klart å berga, og hatt mine close calls, til og med i fly. Allikevel er jeg av mine omgivelser ansett som en svært stødig fyr med full kontroll.
Men det finnes sikkert mange som har bedrevet det samme som meg, uten å ha vært i farlige situasjoner noensinne.
Og for de som er skrudd sammen slik, at de aldri har vært på kanten, og er overbevist om at de heller aldri kommer til å havne der, ja så er det jo bare å bøye seg i hatten. Respect!
Jeg tror jeg er ferdig med denne "erfaringsutvekslingen" i denne tråden, for min del.
Jeg har brukt mesteparten av livet på å føre biler, mc'er, busser, vogntog, hangglidere, fly og båter. Jeg har kræsja tre ganger med bil, og jeg har vraka to mc'er, begge i forbindelse med diesel i rundkjøringer. Jeg kjører jamnt og radig, men aldri uforsvarlig fort. Jeg har feilbedømt situasjoner mang en gang, såvidt klart å berga, og hatt mine close calls, til og med i fly. Allikevel er jeg av mine omgivelser ansett som en svært stødig fyr med full kontroll.
Men det finnes sikkert mange som har bedrevet det samme som meg, uten å ha vært i farlige situasjoner noensinne.
Og for de som er skrudd sammen slik, at de aldri har vært på kanten, og er overbevist om at de heller aldri kommer til å havne der, ja så er det jo bare å bøye seg i hatten. Respect!

Jeg tror jeg er ferdig med denne "erfaringsutvekslingen" i denne tråden, for min del.

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Enkelt. Slipp styret med begge hendene og sving.supersic skrev: 17 apr 2017, 12:51 Jeg vil gjerne se de som har klart kjøre en tur på veien på motorsykkel uten å kontrastyre![]()
OBS sørg for å ha god plass de første gangene
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kontrastyring er i full effekt selv om du har 0 hender på styret
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kontrastyring er å bevisst bedrive push/pull, uten hender på styret kalles det å lene seg.......

If it ain't broke, I'll break it.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hjulspinn fikk jeg på E6 midt i rushen sydover ut av Oslo. Økte pådraget en smule(merkbart, men hadde 6. gir og 2800rpm ca.) for å ta meg forbi en bil og legge meg inn i høyre felt. Det pøsregna. Hjulspinn var det siste jeg trodde kom til å skje, men det skjedde med tanke på turtall og så og si ingen akselerasjon.
Stedet var "Skulleruddumpa", en "bratt" bakke på E6 som er godt kjent. Bilene var godt pakket rundt meg, ingen vits å utfordre skjebnen, så jeg kjørte deretter.
Allikevel fikk jeg kraftig hjulspinn. Så ting kan skje
Det jeg vil frem til, er at den nokså omfattende opplæringen for å faktisk kunne ta lappen på tung MC er til god nytte når man først er ute og kjører og havner utfor noe.
Kjører jeg rundt 150 mil i uka utover kosekjøringen på kveldene, så ting går for det meste bra heldigvis, kjører i veldig varierte forhold og steder. Så sykkelen er det ingenting galt med, tvert i mot synes jeg den er snill når det dukker opp noe, den er pinnestiv i både ramme og svingarm under alle omstendigheter.
Stedet var "Skulleruddumpa", en "bratt" bakke på E6 som er godt kjent. Bilene var godt pakket rundt meg, ingen vits å utfordre skjebnen, så jeg kjørte deretter.
Allikevel fikk jeg kraftig hjulspinn. Så ting kan skje

Det jeg vil frem til, er at den nokså omfattende opplæringen for å faktisk kunne ta lappen på tung MC er til god nytte når man først er ute og kjører og havner utfor noe.
Kjører jeg rundt 150 mil i uka utover kosekjøringen på kveldene, så ting går for det meste bra heldigvis, kjører i veldig varierte forhold og steder. Så sykkelen er det ingenting galt med, tvert i mot synes jeg den er snill når det dukker opp noe, den er pinnestiv i både ramme og svingarm under alle omstendigheter.
Sist redigert av FredrikE24 den 17 apr 2017, 21:41, redigert 1 gang totalt.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Alstå om du kontrastyrer bevisst eller ubevisst er det fortsatt kontrastyring
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Når man kommer over en viss minste hastighet inntrer gyro-effekten på forhjulet. Det vil forsøke å beholde egen retning uavhengig av hvilken vei man lener sykkelen. Ergo blir det "kontra".
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Er ikke det som menes med kontrastyring. Prøv det eller idet minste les om det.TGR skrev: 17 apr 2017, 21:49 Når man kommer over en viss minste hastighet inntrer gyro-effekten på forhjulet. Det vil forsøke å beholde egen retning uavhengig av hvilken vei man lener sykkelen. Ergo blir det "kontra".

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Det var da svært.....ejs skrev: 17 apr 2017, 21:56Er ikke det som menes med kontrastyring. Prøv det eller idet minste les om det.TGR skrev: 17 apr 2017, 21:49 Når man kommer over en viss minste hastighet inntrer gyro-effekten på forhjulet. Det vil forsøke å beholde egen retning uavhengig av hvilken vei man lener sykkelen. Ergo blir det "kontra".![]()

Every action has an opposite and equal reaction. En gyro, i dette tilfellet forhjulet, representerer en gitt masse stabilisert i en gitt retning. Skal man bryte denne retningen må man gi et motsatt input av den effekt man ønsker å oppnå. Altså må man dytte styret til venstre for å oppnå en reaksjon mot høyre, og motsatt.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Sakset fra NMCUs Full kontroll.....
Skjermbilde 2017-04-17 kl. 22.27.04
Skjermbilde 2017-04-17 kl. 22.27.04
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Er enig med deg nå.
Ista skrev du at å lene sykkel var kontra.
Ista skrev du at å lene sykkel var kontra.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....


Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Dette synes jeg ble mer villedende enn veiledende her om et interessant emne...
Man kan svinger uten å ha hendene på styret, men neppe kontrollierte , skarpe svinger som vi liker å gjøre.
Og det anbefales ikke på trafikkert vei...( kunne vært morsom å sett da.
)
Om man vil kalle den gyro effekten som slår inn på et hjul i fart for "kontrastyring", så må man jo gjerne det
... men det er ikke det NMCU og andre mener med kontra-styring. De snakker om den teknikken føreren bruker på styret for å få en bedre, mer kontrollert svingteknikk. En teknikk føreren bruker for å utnytte sykkelens og hjulet/ dekkets egenskaper til en bedre sving.
For mange kan dette også være ubevisste ( tror jeg) , men den som blir/ er dette bevisst kan lære seg å bli bedre kjører...
...trur eg !
Man kan svinger uten å ha hendene på styret, men neppe kontrollierte , skarpe svinger som vi liker å gjøre.
Og det anbefales ikke på trafikkert vei...( kunne vært morsom å sett da.

Om man vil kalle den gyro effekten som slår inn på et hjul i fart for "kontrastyring", så må man jo gjerne det

For mange kan dette også være ubevisste ( tror jeg) , men den som blir/ er dette bevisst kan lære seg å bli bedre kjører...
...trur eg !
"Do the right thing"
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg har da ikke kalt gyroeffekten for kontrastyring. Men gyroeffekten gjør det nødvendig å benytte seg av kontrastyring for å få en kontrollert og umiddelbar effekt av input på styret.Relax skrev: 18 apr 2017, 14:07 Om man vil kalle den gyro effekten som slår inn på et hjul i fart for "kontrastyring", så må man jo gjerne det ....
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
TGR skrev: 18 apr 2017, 17:00Jeg har da ikke kalt gyroeffekten for kontrastyring. Men gyroeffekten gjør det nødvendig å benytte seg av kontrastyring for å få en kontrollert og umiddelbar effekt av input på styret.Relax skrev: 18 apr 2017, 14:07 Om man vil kalle den gyro effekten som slår inn på et hjul i fart for "kontrastyring", så må man jo gjerne det ....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Ja..... det var visst ikke noe sjakktrekk å trekke inn gyroeffekten som en av faktorene som nødvendiggjør kontrastyring..... beklager det altså..... 

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kanskje man kan trekke den slutning at alle som kjører motorsykkel svinger ved hjelp av kontrastyring
Men det er gjerne slik at det er en del av oss som ikke vet at de gjør det. De har lært seg teknikken som egentlig er den eneste som fungerer, men er kanskje i liten grad klar over akkurat hva de gjør.
Bevisst bruk av kontrastyring blir litt annerledes. Da gjør man en bevisst handling, noen ganger også planlagt når man ser et hull i veien eller et kumlokk man helst vil kjøre rundt. Man ser hindringen nærmer seg, og ved en viss avstand gir man den ene hendelen et bevisst dytt for å få sykkelen til å legge seg over til siden.
Når bevisst kontrastyring er innlært vil gjerne unnamanøvre bli langt mer effektive og presise.

Men det er gjerne slik at det er en del av oss som ikke vet at de gjør det. De har lært seg teknikken som egentlig er den eneste som fungerer, men er kanskje i liten grad klar over akkurat hva de gjør.
Bevisst bruk av kontrastyring blir litt annerledes. Da gjør man en bevisst handling, noen ganger også planlagt når man ser et hull i veien eller et kumlokk man helst vil kjøre rundt. Man ser hindringen nærmer seg, og ved en viss avstand gir man den ene hendelen et bevisst dytt for å få sykkelen til å legge seg over til siden.
Når bevisst kontrastyring er innlært vil gjerne unnamanøvre bli langt mer effektive og presise.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
kjellv skrev: 18 apr 2017, 20:03 Kanskje man kan trekke den slutning at alle som kjører motorsykkel svinger ved hjelp av kontrastyring![]()
Men det er gjerne slik at det er en del av oss som ikke vet at de gjør det. De har lært seg teknikken som egentlig er den eneste som fungerer, men er kanskje i liten grad klar over akkurat hva de gjør.
Bevisst bruk av kontrastyring blir litt annerledes. Da gjør man en bevisst handling, noen ganger også planlagt når man ser et hull i veien eller et kumlokk man helst vil kjøre rundt. Man ser hindringen nærmer seg, og ved en viss avstand gir man den ene hendelen et bevisst dytt for å få sykkelen til å legge seg over til siden.
Når bevisst kontrastyring er innlært vil gjerne unnamanøvre bli langt mer effektive og presise.



"Do the right thing"