Endret ulykkesstatistikk.....
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg sier ikke at du påstår det.
Har heller ikke sett en person eller innlegg som ganske tydelig ikke vet hva kontrastyring er.
Har heller ikke sett en person eller innlegg som ganske tydelig ikke vet hva kontrastyring er.
Re: RE: Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hadde man ikke kontrastyrt hadde det vært forbundet med tilnærmet 100 % dødelighet å kjøre sykkel. Det går ikke an å svinge en sykkel uten å kontrastyre/gi styrekommando over en viss hastighet.simpson skrev:Tror neppe kontrastyring kan knyttes til noen ulykkestatstikk.TGR skrev: 21 apr 2017, 17:03 Litt tilbake on-topic, så kan det kanskje være slik at en medvirkende årsak til ulykkes-statistikken er manglende basiskunnskaper, feks om kontrastyring?![]()
Hvordan kan dette være manglende årsak da det er en del av pensum for føreropplæring gjennom 30 år?
Du sier at du svinger ved å lene deg inn (noe du selvsagt ikke klarer uten å kontrastyre), men hva gjør du hvis du må slippe gassrulla i en sving uten å miste linjen? Lener deg enda mer inn?
Du kontrastyrer i hver sving. At du ikke er klar over at det er det du gjør er en annen sak.
Anbefaler du ser Twist of the wrist eller andre grunnleggende tutorials...
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Du hopper altså over pkt 7?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Redigert: fuck it, gir opp bilder via Tapatalk


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Redigert: fuck it, gir opp bilder via Tapatalk
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
https://youtu.be/Ut7sDII5Ipcejs skrev: 21 apr 2017, 16:53Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad...cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?![]()
Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre..![]()
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Neste gang dere kjører så få en til å sitte bakpå.
Så skal han rette seg opp i en sving eller legge seg mer over.
Dere vil se at passasjeren fint kan styre sykkelen fra baksete.
Har selv hatt ubehagelige opplevelser der passasjerer blir redde i svingen og retter seg opp.
Husker også fra tiden.jeg tok lett mc da sjåførlæreren korrigerte og styrte sykkelen mens jeg kjørte.
Så skal han rette seg opp i en sving eller legge seg mer over.
Dere vil se at passasjeren fint kan styre sykkelen fra baksete.
Har selv hatt ubehagelige opplevelser der passasjerer blir redde i svingen og retter seg opp.
Husker også fra tiden.jeg tok lett mc da sjåførlæreren korrigerte og styrte sykkelen mens jeg kjørte.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Forstår nå hvorfor vi var så "dårlige" i norsk roadracing på 80 tallet...vi hadde ikke hørt om "kontrastyring" vi bare "knakk" sykkelen ned...hvordan vi gjorde det tenkte vi ikke større over..
Kan du sykle så benyttes balansering ved å forflytte sykkelen sideveis under deg med styret-får du litt mer fart hjelper gyroeffekten deg.
dette er ikke noe å "tenke på"-Trening på unnamanøver derimot-Tren-både bremsing og svinging og finn grensene for DEG og DIN sykkel,så vet du hvilke marginer du må gi deg selv.
Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?
Siden snittalder på MC førere krabber oppover vil vi nok se en dreining av ulykkesårsak fra fart -til manglende kontroll og oppfattelse/reaksjon grunnet økt alder-selv med førerstøttesystemer.
Ja -jeg begynner å bli en gammel jubb sjøl også og merker at man ikke er like "kjapp" som for 30-40 år siden...
Kan du sykle så benyttes balansering ved å forflytte sykkelen sideveis under deg med styret-får du litt mer fart hjelper gyroeffekten deg.
dette er ikke noe å "tenke på"-Trening på unnamanøver derimot-Tren-både bremsing og svinging og finn grensene for DEG og DIN sykkel,så vet du hvilke marginer du må gi deg selv.
Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?
Siden snittalder på MC førere krabber oppover vil vi nok se en dreining av ulykkesårsak fra fart -til manglende kontroll og oppfattelse/reaksjon grunnet økt alder-selv med førerstøttesystemer.

Ja -jeg begynner å bli en gammel jubb sjøl også og merker at man ikke er like "kjapp" som for 30-40 år siden...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Det kunne det vært morsomt å lage en undersøkelse på! Hvor mange av disse punktene bruker vi!mekkern skrev: 22 apr 2017, 07:29
Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?
Burde kanskje vært i en annen tråd for ikke å kapre denne tråden.
:)
"Do the right thing"
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jøss, han styrer jo sykkelen med vektfoskyvning......ejs skrev: 22 apr 2017, 00:27https://youtu.be/Ut7sDII5Ipcejs skrev: 21 apr 2017, 16:53Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad...cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?![]()
Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre..![]()
Trodde det var umulig?
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Det er fortsatt kontrastyring, om du bruker vektforskyving eller om du dytter styret i feil retning er egentlig knusende likegyldig.simpson skrev: 22 apr 2017, 10:41Jøss, han styrer jo sykkelen med vektfoskyvning......ejs skrev: 22 apr 2017, 00:27https://youtu.be/Ut7sDII5Ipcejs skrev: 21 apr 2017, 16:53Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad...cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?![]()
Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre..![]()
Trodde det var umulig?
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Det er nå definisjonen av Kontrastyring kommer inn.
Jeg mener at Kontrastyring er noe du som fører bevisst utfører og det er det som blir lært og trent på ved føreropplæring.
Jeg mener at Kontrastyring er noe du som fører bevisst utfører og det er det som blir lært og trent på ved føreropplæring.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Neppe. Det der er jo en oppskrift for de som skal lære seg å kjøre.mekkern skrev: 22 apr 2017, 07:29 Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?
Har man først lært å sykle og svømme så tenker man ikke mer på hva man gjør, man bare gjør det automatisk. :)
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
simpson skrev: 22 apr 2017, 12:58 Det er nå definisjonen av Kontrastyring kommer inn.
Jeg mener at Kontrastyring er noe du som fører bevisst utfører og det er det som blir lært og trent på ved føreropplæring.

"Do the right thing"
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg lurer på om vi enten skal bytte overskrift på tråden eller hente fram en av flere kontrastyringstråder som finnes her inne og fortsette der..
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- HeleneFS
- Innlegg: 81
- Registrert: 22 nov 2009, 02:35
- Motorsykkelen din: Suzuki GSR600
- Bosted: Oslo/Akershus
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg undrer om det rett og slett har en sammenheng med at det definitivt er flere menn i den aldersgruppen som kjører mc. I min aldersgruppe (slutten av 20 årene) så føler jeg at vi er i mindretall. Det er som oftest midt i den verste etableringsfasen og jeg kjøpte nylig sykkelen av en kar på min alder som måtte selge pga huskjøp. Kidsa kommer vel nå, og fruen setter ned foten for den ekstrautgiften. De mennene jeg kjenner på min alder som har sykkel er ihvertfall de single og uten egen familie. Jeg har også lurt på om det er fordi sikkerhet har et mye større fokus i de kommende generasjonene? Feks da jeg begynte å stå alpint var det ingen som hadde hjelm, det var ikke kult. Generasjonen under meg høyner med hjelm og ryggskinne, har du ikke det så er du en "idiot". Når jeg tenker meg om gjelder det også bruk av hjelm til tråsykkel. Fokuset er helt endret... Kanskje dagens ungdommer er for forsiktig til å i det hele tatt ha MC?!
Mvh Helene
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Samme for megkjellv skrev: 22 apr 2017, 16:21 Jeg lurer på om vi enten skal bytte overskrift på tråden eller hente fram en av flere kontrastyringstråder som finnes her inne og fortsette der..
Sent fra min C6603 via Tapatalk

