Det er ganske artig å tenke litt på dette med biler og motorsykler, og andre mekaniske innretninger for den saks skyld. Da tenker jeg nå spesielt på dette med at vi alle stort sett har opplevd å utsette bilen/mc'en for ting det egentlig ikke forventes at den skal klare. Slike historier finner jeg svært fascinerende. Jeg storkoser meg når jeg hører om slike tilfeller, og jeg storkoser meg når jeg utsetter biler/mc'er for slike ting.
Som regel er det gamle biler/mc'er/mekaniske innretninger som blir "offer" for slike hendelser. Og som regel nikker man da annerkjennende til dette, og sier at ting var bedre og mer solid bygget "før i tia". Sannheten er vel at nye kjøregreier blir skånet for disse hendelsene p.g.a. verdien, ikke at de nødvendigvis er mindre solid bygget. Selv om dagens kjøregreier kanskje er mer bygget for spesifike bruksområder enn de var før. En stasjonsvogn i "gamle dager" var innredet for å dekke hele transportbehovet for eieren, mens dagens stasjonsvogner er så flott innredet at man neppe ville hentet sementsekker i dem f.eks.
En kompis av meg skulle bygge seg hus for noen år siden. Han kjøpte en gammel Peugeot 504 stasjonsvogn av den lokale kjøpmannen. Bilen skulle egentlig leveres til hugging, men min kompis mente den kunne gjøre nytte for seg som byggebil. Og det gjorde den. Det blei frakta sementsekker, lecablokker, planker og alt mulig som trengtes til byggingen. En altfor stor tilhenger blei hengt på til tider også. Og Peugeoten dura og gikk, og gjorde jobben uten ett feilslag. Helt til det blei en punktering på vei fra den lokale byggvarepushern, med bilen full av murstein. Jekkefestene klarte ikke påkjenningen fordi det var for mye rust på bilen, så kompisens HG blei oppringt. Hun hoppet inn i firmabilen, en Nissan Primera stasjonsvogn av (den gang) nyeste modell, og kjørte for å komme overta mursteinslasset. Den nye stasjonsvogna var jo ikke beregnet for slik bruk, så skadene blei ganske store for å si det diplomatisk.
Lasset blei flytta over i Primeraen og HG'en satte kursen hjemover mens det punkterte hjulet på Peugeoten blei skifta. Og når Peugeoten var i gang igjen blei hjemreisen startet. Kom ikke så veldig langt før vi så en Primera stå i veikanten med bakhjula misstenkelig langt opp i baksjermene. Og ved siden av Primeraen, sto det en HG som ikke var direkte blid.
Så da var det bare å flytte mursteinslasset over i Peugeoten igjen, og ringe veihjelp for den ulykkelige Primeraen. I ettertid kan man sikkert si at det i utgangspunktet hadde blitt mye billigere å leie en lastebil for å frakte disse mursteinene, for kompisen fikk verkstedsregninga for rep av bakstilling på Primeraen.
Men uansett har det blitt en fin historie, som blir tatt fram hver gang det er øl- og mimre-kveld i huset. Det artige er at hver gang de snakker om biler, så er det historiene rundt den gamle Peugeoten som blir tatt fram, og ingen snakker om de fine nye bilene de har/har hatt.